Infrastruktura Železnice

Obrazem: Dvoumiliardová modernizace trati z Brna do Zastávky pokročila, 8 kilometrů kolejí je nových

Modernizace trati Brno - Zastávka u Brna. Situace u Střelic. Foto: Skanska
Modernizace trati Brno - Zastávka u Brna. Situace u Střelic. Foto: Skanska

Po více než pěti měsících skončila výluka na první rekonstruované koleji tratě mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Současně pracovníci sdružení Skanska a Elektrizace železnic zahájili práce na 2. koleji, která bude vyloučená do poloviny příštího roku.

Jeden z největších letos zahájených modernizačních projektů počítá s elektrizací tratě, její modernizací a celkovým zrychlením. Celkem projde elektrizací 8,5 kilometru trati, na 0,8 kilometrech dojde ke zdvojkolejnění.

Práce na první etapě elektrizace a zdvoukolejnění trati do Zastávky u Brna byly završeny v pátek 4. prosince spuštěním nového zabezpečovacího zařízení na všech čtyřech přejezdech. Stavba bude dál pokračovat odtěžováním střelického zářezu a výstavbou zastávek Ostopovice a Brno-Starý Lískovec. Práce postupují podle harmonogramu a díky příznivým podmínkám a moderním technologiím běží velmi rychle,“ uvedl za investora ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák.

Kvůli průtahům se stavebním povolením začala stavba až v červenci. Proto muselo dojít ke změně etapizace stavby, kdy letos proběhla pouze rekonstrukce 1. traťové koleje a rekonstrukce 2. traťové koleje byla odložena na příští rok. Kromě prací na železničním svršku a spodku koleje č. 1. provedl letos zhotovitel demontáž kolejí č. 1, 2, 3 v železniční stanici Střelice, práce probíhaly i u mostních objektů a propustků.

Vyměnili jsme zhruba osm kilometrů železničního svršku, rekonstruovali 12 mostů a propustků pod 1. kolejí a hotovo je jeden a půl kilometru protihlukových stěn, což je lehce přes polovinu jejich celkové délky. Nachystána je část podchodu ve Starém Lískovci a pracovali jsme také na dvou nových zastávkách – Starý Lískovec a Ostopovice, které budou přichystané k uvedení do provozu v roce 2021. V podzimních měsících jsme odtěžili zhruba 150 tisíc tun zemního svahu za železniční stanicí Střelice pro budoucí zdvoukolejnění trati,“ popsal Ondřej Zedník, projektový manažer společnosti Skanska.

Zrychlení díky novým technologiím

Podle Skansky došlo k urychlení některých prací díky nasazení moderních technologií. Například při budování nového kolejového roštu byla použita technologie dělené pokládky. Oproti tradiční montáži kolejových polí přijížděl materiál přímo do stavby, bez využití mezideponie, což umožnilo snazší a rychlejší práce a zároveň se výrazně omezila náročná přeprava do místa stavby. Nové podchody v železniční stanici Střelice a železniční stanici Starý Lískovec jsou zhotovovány náročnější formou tzv. bílých van. Jedná o stavbu podchod v podchodu, která má zamezit možnosti průniku vody do konstrukce.

Až 170 lidí na stavbě

Do projektu se v letošním roce průběžně zapojilo 100 až 170 pracovníků. Výluka 2. koleje, která byla zahájena v pátek, skončí přibližně v polovině roku 2021. Do konce roku 2021 budou probíhat práce v železniční stanici Střelice a rekonstrukce železniční trati ve směru na Hrušovany nad Jevišovkou a Tetčice. Trať bude v budoucnu elektrifikována střídavou trakcí, což umožní využívání moderních vlakových jednotek a ekologičtější provoz. Díky použití bezstykové koleje budou také redukovány vibrace a hluk od projíždějících vlaků. Vybudování dvou nových podchodů pod tratí ve Střelicích a Starém Lískovci a rekonstrukce 4 vlakových přejezdů, které budou zabezpečeny závorami, přispěje k větší bezpečnosti cestujících a plynulosti provozu.

Správa železnic za modernizaci 1. etapy zaplatí 2,28 miliardy korun. Hotovo má být v listopadu roku 2022, navázat na ni má další etapa až do Zastávky u Brna.

Dlouho odkládaná stavba

Trať bude elektrizována střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. Součástí modernizace je i vybudování zastávky Starý Lískovec a Ostopovice, což má zkvalitnit obslužnost lokalit v rámci integrovaného dopravního systému a usnadnit přestupy vlak/autobus. Navržená maximální traťová rychlost je 120 km/h, do doby zavedení zabezpečovacího systému ETCS se ale bude jezdit maximálně 100 km/h.
Původně se měla modernizace 12 kilometrů trati uskutečnit už v roce 2012, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice. V roce 2016 vydal nové územní rozhodnutí úřad v Rosicích, odvolalo se ale proti němu sdružení Voda z Tetčic. To proti stavbě dlouhodobě brojilo.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rsp

Zastavení vlaku v nových zastávkách Ostopovice a Nový Lískovec způsobí zdržení, které se ale cestujícím z/do Zastávky vykompenzuje vyšší rychlostí na zrekonstruované trati (takže se obě hodnoty zhruba vyruší). Jenže co nové zastávky způsobí pro jízdní doby cestujícím do Moravského Krumlova? Tam žádné traťové zrychlení nebude, takže zastavení ve dvou dodatečných zastávkách jízdní dobu prodlouží. Nebo ne?

xyz

Záleží na tom, jestli krumlovské vlaky budou v těch zastávkách (pozn. ve Starém Lískovci budou zastavovat určitě, otázka je co v těch dalších) zastavovat.

Pokud ne, tak u nich k mírnému zrychlení (odpovídajícímu zvýšení rychlosti z 90 na 100 km/h) dojde. O to méně vlaků ale bude v oněch zastávkách zastavovat.

Pokud tam zastavovat budou, tak u těch krumlovských vlaků dojde spíše ke zpomalení oproti dnešku.

Dušan

Krumlovské osobáky mají stavět všude s pobytem 0,5 minuty, spěšňáky mají stát pouze 0,5 minuty v Brně-Starém Lískovci, zbytek (včetně Střelic) projíždí.

Domis

Dušan: Kam na tyto informace chodíte? Krumlovské Os rozhodně nezastaví na všech zastávkách z Brna do Střelic. Zastaví optimálně jen jednou jako dnes, v horším případě 2x (např. do doby zprovoznění druhé etapy do Zastávky), ale mohu se vám zaručit, že víckrát opravdu ne. Nespletl jste si to s Os do Zastávky?

xyz

Já bych bohužel věřil tomu, že ty krumlovské osobáky (základního taktu) tam zastavovat takto budou, a to „ve jménu 30min. intervalu zrychlených spojů Brno – Zastávka“ (tzn. jen 60min. intervalu všudezastavujících spojů Brno – Zastávka a tím pádem nutnosti zavést zastavení krumlovských vlaků v těch zastávkách mezi Brnem a Střelicemi, aby měly zajištěno spojení 2x za hodinu a ne jen 1x). Namísto logického stavu mít 2 všudezastavující Os vlaky Brno – Zastávka za hodinu a jen 1 zrychlený (ideálně pokračující ze Zastávky dále na Náměšť – přestup je nelogický) + aby Os vlaky směr Krumlov zastavovaly jen ve Starém Lískovci… Číst vice »

Tonda Sehnal

A co Tetčice? Mají teda tu vodu nebo ne? 😀😀😀

Ondra

A kdy se má začít s tou druhou etapou zvojkolejnění do Zastávky?

Mravkolev Běžný

Anoano, další veledůležitá a smysluplná díra na peníze. Tam kde to jakž takž obstojně funguje co do rychlosti, propustnosti atd, tam se to musí za každou cenu na X let rozvrtat, aby to pak s velkou slávou (a s mínus X miliardama) slavnostně přineslo zrychlení v průměru asi tak o tři minuty. (Nebo ani to ne, viz úžasná modernizace do Hustopeč, odkud to bude busem do Šakvic a pak rychlíkem do Brna stále o 10min rychlejší – a různé šotoúřednické důvody, že „se tam nedá jízdní řád sestavit jinak“ atd, běžného cestujícího nezajímají.) Dráty do Zastávky? Taky celkem k ničemu.… Číst vice »

xyz

Předně – nesouhlasím s tím, na jak dlouho se to rozvrtá (nesmyslná realizace na dvě etapy probíhající v různých termínech) ani se vzniklým přestupem v Zastávce (za logické považuji, aby i po dokončení elektrizace byl 1h takt vlaků jedoucích mezi Brnem a Zastávkou zrychleně a ze Zastávky pokračujících již se všemi zastaveními dále směr Náměšť – Třebíč; plus k tomu 30min. interval elektrických Os vlaků zastavujících mezi Brnem a Zastávkou všude), ale co se týče propustnosti, tak samozřejmě přínosem je jednak dvoukolejka mezi Střelicemi a Zastávkou, jednak autoblok mezi Brnem-Vídeňskou a Střelicemi. Plus peronizace stanic. Třebíč – Okříšky (60 km/h)?… Číst vice »

Dušan

Naopak, rozdělení na 2 etapy je naprosto časově a věcně správně vzhledem k tomu, že Heršpice – Střelice je naprosto jiný stavební zásah než Střelice – Zastávka, navíc ekonomické hodnocení staveb Vás nutí využívat stavbu nebo její části co nejdříve, tj. zavést etapizaci pokud je to možné.

xyz

„rozdělení na 2 etapy je naprosto časově a věcně správně“
„Správně“ znamená dvakrát tak delší výluky.

„ekonomické hodnocení staveb Vás nutí využívat stavbu nebo její části co nejdříve, tj. zavést etapizaci pokud je to možné.“
Další nesmysl; nově zrekonstruovanou trať mezi Brnem a Střelicemi nebude při následné výluce Střelice – Zastávka využívat skoro žádný vlak (jen ty jedoucí do M. Bránic, které by se samy o sobě daly provézt po jedné koleji, pokud by obě etapy byly realizovány souběžně).

Dušan

Tak napište Dobré správě a zeptejte se jich na to, proč to takto rozdělili, zajisté Vám odpoví – co můžete ztratit ? Nic ?
Jak víte, že by se daly provézt po jedné koleji – viděl jste výlukový GVD nebo jen prostě tipujete ? Diskuse je hrozně fajn, ale nejlépe s nějakými konkrétními čísly:-)))

xyz

„Jak víte, že by se daly provézt po jedné koleji“ Vím to např. tak, že se to zvládlo v době, kdy byla výluka na t-240 + souběžně úržbová výluka jedné z kolejí mezi Brnem a Střelicemi. Plus to vím z pohledu do JŘ (vlaky na t-244 křižující se v Brně-HH a Střelicích, ne na dvoukolejce mezi nimi). No ať se nepipláme v podružnostech – samozřejmě že nesmyslem toho uvažování nad „dílčími benefity“ je to, že po dílčím dokončení těch benefitů bude naprosté minimum (žádný elektrický provoz; žádný provoz při následné výluce mezi Zastávkou a Střelicemi), zato při souběžné realizaci celé… Číst vice »

Odpadlik

Dojde tam k nějakým směrovým úpravám trati nebo je to oprava v původní stopě?

Aleš Stuchlík

Bohužel zdvojkolejnění bude bez přeložek, tzn. s propadem rychlosti ze 120 na 85 v esíčku u Omic.

xyz

Drobná přeložka tam přece jen jedna je (a díky ní bude ten propad rychlosti jen jeden, jinak by byl propad i zde)a – u (již zbouraného) bývalého vechtru nad Střelicemi – trať povede v mírnějším oblouku cca tudy: https://mapy.cz/s/noletuhuto

Bob

Kam asi pojede S4 přes nový hl.nádr?

xyz

Dle plánů do Boskovic/Letovic. Ovšem až s tím odsunutým nádražím (= lidi budou mít určitě „radost“ z odlehlé polohy hlavního nádraží, zejména když jim bude souběžně zrušena využívaná bus-linka č. 405). Do té doby ukončení na neodsunutém hl. n. + mj. nemožnost zavést 15min. interval (který byl dříve uváděn coby cílový stav té modernizace, pak se to už uvádět přestalo právě proto, že 15min. interval vlaků z toho směru se – spolu s dalšími vlaky od Střelic – do brněnského uzlu nevejde). Navíc stejně není 15min. interval jako 15min. interval, reálně by šlo o kombinaci 30min. intervalu zrychlených vlaků a… Číst vice »

Dušan

To s tím přesným prokladem je naprosto mimoběžné – ten nemáte nikdy, viz S3 Brno – Šakvice, kde v každém časovém řezu (stávající stav, rok 2030, rok 2050) tu 15-minutu máte logicky ve zcela jiném místě – buď je to v Rajhradě nebo je to někde na úrovni ŽUBu.

xyz

Ale samozřejmě. Tím nepravdivější/nesmyslnější byla prohlášení o 15min. intervalu, když reálně může jít o rozestup odjezdů v intervalech 22 – 7 – 22 – 7 z Brna (a naopak přesně 15min. rozestupech na příjezdu do Zastávky) či naopak.

Anonymus

Zrychlí se spoje? O kolik? To je u mě měřítko smysluplnosti.

xyz

Rychlíky se nezrychlí prakticky vůbec (namísto 80 – 90 km/h mezi Zastávkou a Brnem-Vídeňskou sice budou moci jet 100 km/h, ale uspořené minutky se ztratí v nově zavedeném zastavení rychlíků v nové zastávce Brno-Starý Lískovec). Příměstské vlaky se… jak se to vezme: – V relaci Brno hl. n. – Zastávka se zrychlí vlivem toho, že část příměstských vlaků nově pojede jako zrychlená, tzn. mezi Brnem hl. n. a Zastávkou zastaví jen ve Starém Lískovci, Tetčicích a Rosicích. Jenže – srovnání s „nulovým stavem“ může být zavádějící, protože v nynějším „nulovém“ stavu žádné takové zrychlené vlaky neexistují, přitom 1x za hodinu… Číst vice »

Anonymus

Diky. Pusobi to ne me, ze 2 miliardy se meli investovat jinam. Do koridoru pro aspon 200km v hodine nebo dalnice. Tohle nema tu spravnou hodnotu.

Dušan

K těm rychlíkům R11: Pobyt v nové zastávce Brno-Starý Lískovec je plánován 1 minutu a i s tím pobytem se má zkrátit jízdní doba do Střelic z 8 minut (bez dnešního pobytu) na 6 minut, čili o 2 minuty, jenže je to zapodmínkované nějakou moderní motorovou lokomotivou typu Vectron diesel nebo starým Eurorunnerem 2016 OBB například – pokud tam bude jezdit stávající řada 750.7, tak s tím výkonem to bude i s tím zastavením v nejlepším případě „nula od nuly pojde“ . Co se týče osobáků, co staví všude, tak tam by – minimálně teoreticky – byla úspora minutu a… Číst vice »

Alibaba

A co Vechtrovna? Přežila řádění stavařů?
Tak ať má nadále hodně štamgastů.

xyz

Přežila. Nová opěrná zeď doby náhrada té staré už je hotová. Dřevěná přístavba Vechtrovny, kterou ta zeď podpírá, byla po dobu rekonstrukce držena „nazvednutá“.

Jen bije do očí to úzké nástupiště mezi Vechtrovnou a traťovou kolejí. Žel, majitelé Vechtrovny se skutenčně ozvali pozdě (měli tak učinit již při územním řízení).

xyz

** coby, ne doby. 🙂

Jiří Kocurek

Něco mi říká, že v Ústí se měnil projekt nikoliv při územním řízení, ale až při stavebním povolení.
A to něco nekecá: „Původní řešení rekonstrukce Žst. Ústí nad Orlicí, které uvažovalo s odstraněním dosavadní výpravní budovy, bylo řádně veřejnoprávně projednáno a opatřeno právoplatným územním rozhodnutím. „

xyz

Pokud to tak bylo, tak bych viděl rozdíl v tom, že té změně byl (po, řekněme, tlaku veřejného mínění) nakloněn i investor.

Což v případě Troubska a přesunu zastávky… tedy vlastně nepřesunu zastávky oproti nynějšímu stavu zjevně nakloněn nebyl.

Jiří Kocurek

Co vím, tak nejvíc řádily dělcnicko-železničářské pěšti, které jim to chtěly zbourat zákon nezákon.

Alibaba

Tak tyto bourací reakce byly na reakcí na opruz/nedůvěru způsobený Vechtrovnou.

Zdeněk

Ikdyž je na trati nově zřízen autoblok, tak se bude s vyšší chychlostí nad 100 čekat na ETCS? A apropo, kde se tu ten autoblok vzal tak najednou?

xyz

Ano, bohužel dle pravidel uplatňovaných cca od roku 2018 se bude s rychlostí nad 100 km/h čekat na ETCS.

Autoblok se tam „vzal“ tak, že tam byl zřízen (+ spolu se zprovozněním 1. TK k 4. 12. 2020 byl uveden do provozu).

Jackub

A čím je dané, že na koridoru se může v současné době jezdit nad 100 km/h? Opravdu mě to zajímá, předem díky.

švestka

No prostě když už tam ta rychlost byla, tak tam zůstat může, i když tam ETCS není. Ale pokud se jedná o nové zvyšování rychlosti nad 100, tak to nejde. Stejné to bude např. i na koridoru ze Smíchova do Radotína, taky tam bude do zavedení ETCS pouze stovka.

Meno

A nemá to něco společného s přenosem kódu VZ na HV?
V Šakvicích se už kód nepřenáši a tak tam budou všechny vlaky brzdit ze 160 na 100 km/h

Domis

Meno: Ale Šakvice jsou teď v rekonstrukci, takže předpokládám, že po aktivaci nového ZZ se LS a přenos kódu vrátí. Ostatně jako na všech rekonstrukcích koridorů nebo např. na trati 250 Brno-Havl. Brod.

Pezos

Na koridoru je zřízen přenos kódu VZ na hnací vozidlo. Ten se ale nově už nesmí zřizovat (bo čekání na ETCS) a bez něj je maximální rychlost 100 km/h

Dušan

Instalace traťové části ETCS je zde součástí stavby „ETCS v uzlu Brno“..ta je rozparcelována na minimálně 5 dílčích staveb, přičemž hned ta první realizovaná stavba je stavba „ETCS Střelice – Horni Heršpice“ a co se týče mobilek ETCS, tak ty Regiopantery je budou mít už z výroby. Takže realizace by ideálně mohla proběhnout někdy v letech 2023-25, přičemž ty jednotky stejně dřív než v roce 2022 nebudou.

Tonda Sehnal

Ano, bude se čekat na ETCS. Národní implementační plán zakazuje výstavbu jakýchkoliv jiných zz kategorie B. Počítá nově již pouze s ETCS. A protože není přenos návěstí na vozidlo, je rychlost omezena na 100km/h.

Luboš Beneš

Zábradlí v Střelice Dolní brání aby někdo upadl do svahu… no peněz je dost….

xyz

Ale pozor – není modré. 🙂

Ondra

No já to vidím spíš jako možnost se opřít, proti tomu přece nelze nic namítat 🙂

Projektant

Zábradlí chrání cestující před pádem do příkopu (který tam byl už před rekonstrukcí), který je místy až 1,3 m pod úrovní nástupiště, tj. být tam MUSÍ (ČSN 74 3305 požaduje zábradlí od rozdílu výšek 0,5 m, ponechme nyní stranou, zda je její aplikace na železniční nástupiště přiměřená – pro srovnání, dle silniční normy ČSN 73 6101 se zábradlí dává podél chodníků až od výškového rozdílu 2 m). Na druhou stranu, kdyby se CHTĚLO, šlo příkop zasypat a zřídit výš, aby měl hloubku do 0,5 m pod plochou nástupiště. Tento příkop odvádí vodu jen z nástupiště a přilehlého svahu zářezu, voda… Číst vice »

Jakub P

Ale zase bez mnoha a mnoha kilometrů zábradlí by to v podstatě nebyla železnice, ne?

Projektant
Modré zábradlí

Nechte si těch ironickejch poznámek!

Jedine vlaky

A terminál ve St. Lískovci v nedohlednu 🙂

xyz

A si vezměme, pokud by tahle elektrizace byla hotova v tom původně plánovaném roce 2014 či jakém. Tak by se na zprovoznění lískoveckého terminálu čekalo dalších X let. 🙂

Mimochodem, za nerealizaci toho lískoveckého terminálu nemůže žádný tetčický kverulant (na něj se tato věc nedá „svést“).

Tomáš

Na té stanici Starý Lískovec je taková šikana nebo jen optický klam fotky? Uvažuje už se o nějaké MHD na stanici Starý Lískovec? Trolejbus se nestihne, ale třeba obratiště busu nebo přibude další železniční stanice kompletně bez obsluhy MHD?

Zbyněk

Podle oficiálních informací by se měla ke stanici posunout točna trolejbusů, která je teď na Osové. Jestli tam ale něco pojede předtím, než se tam dostane trolejbus jsem se nikde nedočetl

xyz

„Na té stanici Starý Lískovec je taková šikana nebo jen optický klam fotky?“
Ano, vzniklo tam vyosení.

„Trolejbus se nestihne, ale třeba obratiště busu nebo přibude další železniční stanice kompletně bez obsluhy MHD?“
Dokud nebude vybudován „Terminál Starý Lískovec“, tak tam vlaky vůbec zastavovat nebudou (protože most přes potok Leskavu je součástí výstavby toho Terminálu, ne součástí výstavby železniční zastávky; bez tohoto mostu se nebude možné na zastávku dostat).

Lech Malý

To vyosení tam je proč? Nástupiště bude ostrovní?

xyz

Ano, ostrovní.

PetrN

ono to vyosení vypadá velmi ostře kvůli fotce na velké ohnisko, jinak předpokládám že stále vyhovuje na rychlost 120km/h

xyz

„Po více než pěti měsících skončila výluka na první rekonstruované koleji tratě mezi Brnem a Zastávkou u Brna.“ To je o dost víc než bylo uvedeno v plánu výluk, podle kterého to mělo trvat 3,5 měsíce (viz plán výluk). Srov. s tvrzením „Práce postupují podle harmonogramu“ a vůbec slovech o zkrácení délky prací. „Trať bude v budoucnu elektrifikována střídavou trakcí, což umožní využívání moderních vlakových jednotek“ Nesmyslné dogma; reálně může nastat jakýkoliv ze čtyř stavů z množiny rekonstruovaná/nerekonstruovaná trať + nová/stará vozidla (např. tratě do Židlochovic či Hustopečí jsou nově zrekonstruované a jezdí/budou na nich jezdit stará vozidla). „Hotovo má… Číst vice »

xyz

Nikde jsem nenašel zdůvodnění, proč tuto stavbu rozdělila Dobrá správa do dvou etap (Brno – Střelice a Střelice – Zastávka), čímž se doba realizace jednak prodlouží + jednak se o to víc prodlouží období s výlukami.

Bohužel, ani na žádném článku na Zdopravy.cz jsem toto zdůvodnění nenašel.

Luděk

Důvod je jednoduchý a to Voda z Tetčic.
Než se hádat s debilem který by radši trať zrušil a nahradil ji cyklostezkou (tento stav trvá cca 10 let) SŽ usoudila že bude lepší aspoň část hotová než vůbec nic

xyz

„Důvod je jednoduchý a to Voda z Tetčic.“ Tím více bych předpokládal dostatečně včasnou žádost o stavební povolení (což však dosud nebylo učiněno). Nicméně, toto info máte nějak podložené, či jde o spekulaci? Mohl bych spekulovat, že Voda z Tetčic mohla přijít s podáním i na úsek Brno – Střelice, což se nestalo. Já se ptám proto, že mám určitou domněnku co do nevykoupených pozemků (výstavba 2. koleje = nutnost zásahů do okolních pozemků), ale rovněž ji nemám potvrzenou. „SŽ usoudila že bude lepší aspoň část hotová než vůbec nic“ „Část hotová“ znamená z provozního hlediska „prakticky nehotové“ (= pořád… Číst vice »

Dušan

Rozdělila to nejspíš proto, že ta 1.etapa je de facto snadno proveditelná „oprava“ trati v původní stopě, kdežto ta 2. etapa jsou de facto takové 1/2-ční Sudoměřice – Votice, akorát ne na V = 200 km/h, ale jen na V = 120 km/h:-)).
PS: Nenapadlo Vás se na důvodu zeptat skrze zákon č. 106/1999 Sb. ? Tím chci naznačit, že o tom „rozdvojení stavby“ musí prokazatelně existovat nějaký zápis z jednání/porady a ne že so rozhodlo někde na benzínce beze svědků.

xyz

„Rozdělila to nejspíš proto, že…“

Tím pořád není vysvětleno, proč nebylo stavební řízení u obou etap řešeno souběžně s předpokladem souběžné realizace.

Jackub

1/2-ční??! 😱 To nemyslíte vážně, že ne? Že je to žert?

Martin V.

Kdyby to myslel vážně, tak by napsal 1/2-viční. 🙂 Ale „polo“ jsou taky čtyři znaky, navíc čistě písmena, takže to jde napsat rychleji…

Domis

Toto zdůvodnění nedostaly ani orgány kraje, ani Kordis. Ani se neobjevilo v žádném zápisu z porady, jak uvádí Dušan. Rozdělení stavby přišlo náhle, nečekaně a SŽ se nikoho na nic neptala, zjevně asi správně předpokládala, že z hlediska výstavby, výlukové činnosti i z důvodu neexistence připraveného provozního konceptu pro „půlku trati“ by s tím nikdo nesouhlasil.

Vojta

A kdy naváže stavby druhé etapy do Zastávky?

Hansb

Ještě je otázka, zdali tam budou elektrické jednotky vůbec jezdit. Většina vlaků pokračuje dál než do Zastávky.

xyz

Budou tam jezdit a v Zastávce je předpokládán přestup.

Martin V.

A proč ne raději hybrid?

xyz

Ten v té době nebude ještě k dispozici.
Nabízí se otázka, proč ne (i kdyby dočasněji) diesel.

I když, situace se za těch pár let (snad) může vyvinout tak, aby tam ten nelogický přestup nebyl.

M M

Bude mít JMK dost elektrických jednotek, aby pokryl S2, S3 a ještě S4? Nebo se bymáků nezbavíme?

Jedine vlaky

Myslím si, že na S4 by se mohli přesunout současné Pantery z S2. Nebo nové Pantery z objednávky 29 kusů EMU240.

Jerry

Žádný zázrak 12 km a budou se s tím rýpat víc jak dva roky..

Dusanh

Kdy budou dělat podjezd pod D1? Nebo ten už od začátku počítal se dvěma kolejemi? Díky.

Milan

Trať je z Brna až do Střelic dvojkolejná. Na dvě koleje se rozšiřuje jen v zářezu za Střelickým nádražím (a v druhé etapě do Zastávky).

Martin V.

Na videu je vidět „koncert pro čtyři bagry“, jak bagrují zářez a předávají sí hlínu nahoru na okraj pole.

Jaaa

Tam dvě koleje jsou odnepaměti. 🙂

Projektant

myslíte tento podjezd?
https://mapy.cz/s/konumekane

Dusanh

Děkuji za odpovědi, to jsem fakt přehlédl (a že už jsem tam i párkrát jel… :-/ )

Lech Malý

Tak ona byla původně dvoukolejná ještě dál směrem na Mor. Krumlov, ale v té době zase nestála dálnice.

Projektant

Nikoliv. Původní trať Vídeň – Střelice se pouze na položení druhé koleje připravovala vybudováním širšího tělesa, tunelů a většiny mostů, ale druhá kolej nikdy položena nebyla.

Martin V.

A druhá kolej od Střelic byla položena hned, když StEG stavěl trať z Vídně do Střelic a koupil si BRE https://cs.wikipedia.org/wiki/Brn%C4%9Bnsko-rosick%C3%A1_dr%C3%A1ha nebo až někdy později? Jaaa píše, že dvě koleje jsou tam od nepaměti a já si taky jednokolejku nepamatuju.

Jiří Kocurek

Rádio Jerevan k tomu dodává, že se jednalo o stavbu dálkové trati Koryčany – Jemnice – Kaproun. Záměrem bylo vozit víno na Vysočinu a kapry směrem opačným. Převážila ale politika Prahy.

Zdeněk

Těch 800m nové dvojkolejky je kde?

Dušan
Zdeněk

Zajímavé. To bych čekal, že bude v další etapě a rovnou až do zastávky

jirka

kdyby se tímto tempem budovala železnice za dob našich předků, tak nemáme dosud propojené ani hlavní města 🙂

Paja

To jo. Když se člověk podívá na tempo výstavby třeba Olomouc – Praha nebo Velenice – Praha, je to z dnešního pohledu fantazie. Na druhou stranu, povolení stavby tehdy byla prakticky formalita a pokud obec nesouhlasila tak se prostě obešla. A hlavně na těch stavbách dělalo 20-30 tisíc lidí, tady dle článku 100-170 (byť s mechanizací).

Milan Kříž

V území nebyly v zásadě žádné jiné infrastrukturní stavby, které by bylo třeba řešit (elektřina, vody, kanalizace, plyn, telefon, silnice, …). Zastavěné území bylo mnohem menší. Lidská síla „levnější“ (zejména z pohledu BOZP). Nebylo třeba zachovávat alespoň částečný provoz modernizovaného zařízení, protože se stavělo vše nově (proto třeba ekonomicky mohou vycházet lépe novostavby nemocnic nebo železničních uzlů oproti rekonstrukci stávajících).
Jakákoli větší stavba třeba v Praze znamená, že za desítky milionů překládáte tu vysokotlaký plynovod, tam hlavní vodovodní řad atd.

bkp

To ano, ale neměli nepružné územní plánovánjí, kdy i na konfliktní změnu zásad územního rozvoje se běžně čeká pět let.

Y.K.

No ono tehdy byrokracie také byla šílená, stačí si přečíst nějaké knihy z té doby, ale stavby železnic byly opravdu žádané, neboť to byla vůbec první pořádná dopravní infrastruktura po římských silnicích, což určitě urychlovalo řešení konfliktních situací. Navíc většina měst a obcí (či panství) určitě železnici hodně chtěla.

Nekdo

jistě. pozdravujte třeba v Chrudimi, Hradci, Levoči a mnoha a mnoha vesnicích….

xyz

Také v Hustopečích, Židlochovicích (které prý kdysi odmítly hlavní trať).

Jiří Kocurek

A v Budějovicích. Budějovičtí radní psali protestní dopis až do Vídně proti prodloužení Koňky. Jelikož by to vedlo k obohacení pouze jednoho obchodníka.

Leon

To ano, ale u této stavby se jde ve stávající trase.

Milan Kříž

To ano, ale i tak tam máte spoustu síti, které dnes křížíte, a s každým se musíte domluvit a najít termín, kdy mu jeho sítě třeba přeložíte nebo na jakou dobu mu jeho sítě přerušíte.

Martin V.

Řešil se rozhodně přístup sedláků na jejich pole. A bez konfliktů to nebylo, jak jsem tak různě četl. A odpor některých měst a vesnic je taky známý, tam se měnilo trasování. A z počátku ještě armáda a hradby (Masaryčka, Olomouc). Ale jinak souhlas, krajina nebyla zdaleka tak zastavěná.

Nekdo

můžete poslat hezkou písničku panu Ing. Josefovi Dvořákovi z Tetčic. Nebo vánoční přání: https://rejstrik-firem.kurzy.cz/22678956/voda-z-tetcic-z-s/

Jiří Kocurek

Naši předkové … to nestavěli za provozu a elektrizací či zabezpečovacím zařízením se nezdržovali. Oni nezdržovali ani výstavbou perónů a pochodů. Neplánovali totiž vozit lidi, ale zboží.

Partneři

Škoda transportation