Vláda bude řešit další snížení slev ve veřejné dopravě

Jednotka Moravia a Jihomoravská specialita: dveře se zeleným pruhem pro nástup cestujících bez jízdenky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka Moravia a Jihomoravská specialita: dveře se zeleným pruhem pro nástup cestujících bez jízdenky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Návrat výše slev na úroveň roku 2018 doporučil NERV.

383 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepan

Všechno odnesou obyčejný lid a papaláši to mají zadarmo.Všem stejnč,žé?

Pepan

Oprava:odnese.

Klondajk

Mám někde doma zahrabaný sešitek z roku 1947(?). Státní zaměstnanec měl, myslím, nárok na 2 zpáteční jízdy zadarmo pro 4 osoby, 4 jízdy za 50% a osm jízd za 67%. Taková režijka v malém.
Já bych šel tudy.
Studenti: 2 jízdy denně zdarma, kontrola online (neznám studenta bez karty nebo telefonu).
Penzistům to, co měl tehdy ten státní zaměstnanec.
To je 2× „dovolená“, 4× pohřeb / svatba a 8× výlet.
Mně by to stačilo.

A zbytku nic.

vtvt

Asi jsme bohatý národ, že si můžeme dovolit provozovat tak hustou železniční síť. Vemte si, že v Německu železniční síť je o polovinu řidší. Německé tratě využívá v průměru 4x víc vlaků než v ČR, které celkem zaplatí za použití kolejí 40x násobek toho co zaplatí vlaky v ČR. Takže není divu, že SŽDC musí být dotovaná. Z poplatků od dopravců zaplatí tak asi třetinu provozních nákladů a už nic nezbývá na investice. Smutné je, že na ty dotace pro SŽDC si půjčujeme a zadlužujeme naše děti. Třeba kvůli tomu, že v Pardubicích SŽDC investuje i do prostor kina, hotelu,… Číst vice »

Robert Pražák

Trochu jste pozapoměl, že provozovatel toho kina, hotelu, lázní platí nějaký nájem, takže příjem pro SŽ.

vtvt

Tak to Vás asi překvapí, že po investicích za minulých 5 let do nádražních budov více než 3 miliardy celkové nájemné pro SŽDC nestouplo ani o inflaci, a už vůbec se investice neprojevily nárůstem nájemného. Celkové nájemné nepatrně kleslo. Pozoruhodné. A když sečteme opravy a investice do nádražních budov SŽDC za posledních 5 let, tak utržené nájemné včetně ošlapného činí zhruba 40% utracených peněz. Jde o neauditovaná čísla. Osobně mám pocit, že utracené peníze jsou podhodnocené, když vidím miliardu do budovy pražského hlavního nádraží, nebo 1,7 miliardy do budovy pardubického nádraží. Je zajímavé, že oprava brněnského nádraží v režii soukromé… Číst vice »

Granja

A zase ten nekonečný, stále se opakující flašinet.

vtvt

Nemáte pravdu. Stačí si to pročíst, když jsem vyvrátil tvrzení předřečníka. Hezký den.

Petr David

Ten flašinet bude hrát tak dlouho, jak dlouho dostane potravu.

hank

Nekrmte trolla.

ušatá

Přitom by v těch Pardubicích stačil dvojitý betonový přístřešek a hned by se ušetřilo.

vtvt

Přitom by stačilo zakonzervovat prostory, které nejsou potřeba. Pardubická nádražní budova je obrovsky předdimenzovaná = cca 100 tisíc m3 obestavěného prostoru. Kdyby se takto investovalo do všech obestavěných prostorů SŽDC, tak by to vyšlo zhruba na 140 miliard.

Za nájem a za ošlapné SŽDC utrží pár set milionů ročně.

Micky

Stačilo by, kdyby studentům omezily použití slevy na dopravu mezi domovem a školou. Klidně s 75% slevou. Na slevy pro důchodce není potřeba šahat.

Při malé slevě na dopravu na to doplatí rodinný jenom rodinný rozpočet.

Petr Vít

Ano dříve bylo v průkazu uvedeno bydliště a adresa školy. A zda dojíždí nebo internát. A neplatila sleva o prázdninách.

Granja

A co brání tomu to oprášit?

Věra Havelková

Tak s tímto názorem souhlasím,především sleva pro studenty již byla z místa bydliště do místa školy a ještě se rozlišovalo zda dojíždí denně či jen nedele pátek pokud jezdil na intr

Petr

Jo souhlas, tak bych to udělal taky

vašek

Musíme prostě být chápaví, přitáhnout si opasky, ohnout hřbet a táhnout tu káru dál. Někde je potřeba ušetřit na iniciativy naší vlády směr východ a ekošílenství ze západu. Na červené palce jsem připraven.

vtvt

No a pak si člověk zjistí, že třeba do železnice v ČR putuje ročně cca 80 miliard plus několik miliard daňových úlev. Zvláště když si uvědomíte, že ty peníze z větší části jsou na dluh.

To víte, kalkulačka je největší nepřítel žvanilů.

Granja

Poslední větu jste nedokončil. Má pokračovat: …jako jsem já.

vtvt

Obávám se, že fakta jsou fakta.

Zkuste se zamyslet aspoň nad argumenty proč regionální politik Borecký tvrdí: „Systém veřejné dopravy je před kolapsem. Hrozí buď prudké zdražení, nebo redukce“
https://zdopravy.cz/borecky-system-verejne-dopravy-je-pred-kolapsem-hrozi-bud-prudke-zdrazeni-nebo-redukce-123319/

Frantík

Takže ceny benzínu (ne nějakých průmyslových surovin, ale prostě jízdního) zastropovali, ale zároveň šahají na slevy VHD? Docela nezodpovědný přístup.

ZdendaP

Kdo zastropoval ceny benzinu?

Radek Janata

Orbán 🙂

Leoš Konečný

Zastropované ceny benzínu??? Jej to je mi novinka, asi jsem nějak zaspal, můžete mě pls napsat, jaká je ta zastropovaná cena?

Karl Von Bahnhof

Slevy vám vyplýtval v časech hojnosti Bureš, milí důchodci.

David

Nic proti, ale tahle vláda vytváří podobné schodky jako ta minulá. ODS+ANO+SPD ještě v minulém volebním období snížila daň z příjmu převážně bohatším (-100mld). Tato vláda pak zrušila silniční daň (-4mld) a snížila spotřební daň (-0.3mld). Dále vláda zvýšila limit pro registraci k DPH a využití paušální daně (-10mld). ODS navrhuje snížení dalších daní (např. z hazardu). Tedy tvrdit, že to vyplýtval Bureš je nesmysl, pouze se změnily priority a jelikož je voličská skupina ODS z jiných vrstev společnosti, populistické slevy se jen přesunuly jinam.

MartinS.

Tato vláda vzhledem k situaci vytváří stejné schodky, ale jsme v období krize. Předchozí vláda je vytvářela i v době konjunktury, kdy za cenu snížení schodků vysála i všechny rezervy.

NightmareFreddy

A když tady byla koronakrize, kdy jsme měli skoro celou ekonomiku uzavřenou, tak se Vám to zdálo jako lepší období?

NightmareFreddy

P. S. V období konjunktury byly rozpočty relativně vyrovnané (ano, správně by měly být plusové, což se povedlo jen Klausovi díky rozprodeji majetku)

vašek

Taky z těch Klausových vyrovnaných rozpočtů se republika roky vzpamatovávala.

Lukáš Onderka

Bohužél nemluvíte pravdu v době Babiše státní dluh stagnoval a v poměru k HDP klesl ze 41 % v roce 2012 na 29 % v roce 2019. Nejsem příznivec Babiše, ale vadí mi, když někdo opakuje lži, jen aby si do něj kopnul.

Milan

Co to tu motáte, člověče, slevy se týkají i jiných skupin, mj. studentů! Ale zdá se, že vy jste vysazený na důchodce! Taky chcete být důchodcem? Nebojte se, taky se dočkáte 😄!

ZdendaP

Pokud je mu méně než 50, tak se spíš nedočká. Bude si muset našetřit sám.

NightmareFreddy

No, to spíše nenašetří, protože to, co má, tak mu spolkne inflace a myslet si, že každý bude rentiérem (akciovým, nemovitostním), je poměrně úsměvné (to bychom museli vymyslet perpetuum mobile na bohatství)

ZdendaP

Jiná možnost než si nějak našetřit sám ale není. Teda je. Pracovat do smrti. To že průběžný systém je, kvůli stárnutí populace, dlouhodobě neudržitelný, ví všichni až dávno. Bohužel s tím nikdo nic nedělá a kdo se nepostará sám, tak do důchodu nepůjde.

NightmareFreddy

Samozřejmě je lepší i logičtější a to současný průběžný důchodový systém (tedy že z hodnoty současných peněz platíme důchody, nikoliv s časovým rozestupem, kdy peníze ztrácí hodnotu). Nicméně musí být nastavený rozumně, nikdo nemůže očekávat, že důchod je pojištění, tedy pokud mám vysoké odvody, tak pak dostanu vysoký důchod. Důchod by měl být prostě takový základ, aby člověk, který již nemůže pracovat, tak rozumně dožil a pokud chce něco víc, tak ať si zbytek nějak našetří sám (ale to bude vždy riziko). Ale nemůžeme chtít, aby neexistovaly důchody, to prostě nejde a jak jsem napsal, nedává to ani smysl.

Bureš

Od Tebe bych nečekal, že budeš tvrdit, že za Babiše byly časy hojnosti. Máš pravdu, za Babiše bylo líp.

ros

Bylo by zajímavé,zdali by byl nějaký dopravce vozit studenty i za poloviční jízdné i bez doplatku státu.Plný vuz je asi stále lepší než poloprázdný,ale asi by již nemohl dávat místenky zdarma k tomuto tarifu.

MartinS.

Dopravci přece mají své komerční slevy. Ale poskytují je pouze tak, aby na tom vcelku neprodělali. Pokud dopravce ví, že se mu některý spoj vyprodá za plné jízdné, proč by dával slevu?

Kamil Novotný

Super. Oni nás do toho auta dostanou.
Dnes jízdenka dospělý + 2 dětí 380 Kč. Po snížení slevy a zdražení to bude přes 500. Benzín mě vyjde na 500. Takže sbohem veřejná dopravo.
Ať žije Kupka. Rodina bude konečně spokojená že se jezdí autem levněji.

PetrH

no, takhle se pak vyrábí voliči ODS, pak budete naštvaný, že jsou zácpy a slíbí vám okruh.

Jan Neruda

Jako skoro všichni počítáte je projete PHM. Zkuste si rok poctivě psát všechny výdaje s provozem auta a pak spočítejte náklady na km. Jsou na to aplikace, já používám Fuelio.
Asi se budete divit, na kolik vás ten km vyjde

Rudolf 33

Ono to auto, stojící v garáži, zatímco jedu VHD, žádné náklady nemá? A co třeba časová úspora oproti VHD? Čas nejsou peníze? Takže nějaké Fuelio je mi s prominutím naprd.

Petr David

Tak vlastnit auto je svobodná vůle. Žiju bez něj celý život a to dokonce navzdory tomu, že často slýchám, že bez auta se žít nedá.

Rudolf 33

Tak Vám přeji, abyste bydlel v Teplicích – Sobědruhách a potřeboval jste pracovně navštívit soudní areál Na Míčánkach v Praze 10. Tři hodiny jedna cesta. Celý den zabitý kvůli dvacetiminutovému jednání.

Rudolf 33

Samozřejmě ty tři hodiny jsou VHD. Autem to trvá hodinu jedna cesta.

Miroslav Zvolský

Jo, z Chabrů.

Petr

Mně to našlo varianty v rozmezí 2-3 hodiny. A autem hodinu dvacet.

Petr David

Ano, můžeme si tady dávat donekonečna příklady co nejde. Já mám život nastavený tak, aby TO pokud možno šlo. Našel jsem si práci, která mne baví, práci v místě. Jezdím často na výlety a to vše s čistou hlavou, neb situace na silnici mne nevyhovuje. Bydlím na vesnici v pohraničí.

ABC

Pokud chcete rozesmát Boha, řekněte mu o svých plánech.

ZdendaP

Bohužel každý nemá možnost si to takhle nastavit. Respektive si to takhle nastavit, za pro něj přijatelných podmínek. Prostě plno lidí se bez auta obejde opravdu jen velmi těžko. Nebál bych se říct že většina. To pochopitelně nijak nevylučuje existencí lidí, kteří se bez něj obejdou úplně v pohodě.

Petr David

A co jsou ty přijatelné podmínky? Velikost platu, počet kravin, kolik si může za větší plat, který má kvůli rychlejší dopravě, dovolit?

ZdendaP

To se takhle obecně nedá říct. Zdaleka to nemusí být spojeno jen s prací. Například možnost navštívit přibuzné.

ušatá

Jsem na tom úplně stejně a také žiju včetně rodiny, která si také nenaříká. Jen ta VHD nějak za moc nestojí a proto řada lidí je v autech.

Jeňýk

když já se z tý dědiny do práce a z práce jinak nedostanu 🙂 a na kole je to trochu daleko, asi stárnu

NightmareFreddy

Tak amortizace používaného auta je samozřejmě mnohem větší než garážovaného (proč v bazaru je rozdíl v ceně, pokud auto najede 50 000 km nebo 200 000 km). Opravám se nevyhnete tak či tak, to je pravda, ale jsou méně časté a méně nákladné. A samozřejmě opotřebení pneumatik. Takže ty náklady na to jet autem a VHD jsou úplně někde jinde. A co se týče času, tak záleží, jaké si to člověk udělá. Ve vlaku může pracovat, odpočívat, studovat, co jen potřebuje. V autě může být akorát ve stresu (pravda, cestu stihne rychleji než ve VHD, na druhou stranu, pokud chcete… Číst vice »

ZdendaP

Ve vlaku vskutku můžete pracovat, odpočívat, studovat, co jen potřebuje. Ale pouze pokud ten vlak není přeplněný, nebo nemusíte třikrát přestupovat. Pak můžete být celou cestu taky ve stresu.

Vlaky nejezdí všude a troufnu si říct, že v autobuse si taky moc nezarelaxujete.

A nakonec: Zdaleka ne každý je z řízení ve stresu. Pro někoho to dokonce může být svého druhu relaxace. Nakonec v autě si, na rozdíl od autobusu, můžete zastavit téměř kdykoliv Vás napadne.

Petr David

Tak je pravda, že každý ten prostředek má jisté výhody a nevýhody. Vzhledem k prostředí na kterém jsme bytostně závislí je podle mého názoru věc jednoznačná, mám za to, že potřebujeme, aby těch aut bylo méně.

Daniel Jablonecký

Ještě že kromě benzínu máte na tom autě všechno zdarma, včetně jeho nákupu. To se pak samozřejmě vyplatí.

Kamil Novotný

Ne, ta technická, olej a gumy a další mě stojí prachy ať jezdí nebo ne a když bude vlak dražší, není jediný důvod ho použít. To auto už je takto to má 95% obyvatel mimo pár pomatených šílenců bez rodin

Petr David

Jsem tedy pomatený šilenec, naštěstí rodinu mám. Pomatenost v tomto případě zjevně vnímáme každý jinak. Já třeba v tom, že obětovàní přírody kvůli pohodlí není zrovna to rozumné.
Ještě otázka: gumy se jízdou neopotřebovávají?

Vtvt

Bylo by zajímavé zjistit, kdo by vyměnil slevu 50% za ježdění ve starších vagonech. Protože třeba ČD nové interjety za 60 milionů vagon koupila dráž než nové dálkové vagóny pro ŽSSK za 45 milionů vagon. A proto dotace na linku Praha UnL Cheb stoupla o 45%.

A dotace asi ještě stoupnout, až začnou jezdit Comfortjety =vagon za 72 milionu

Holt státní kapsa není bezedna zvláště když peníze si půjčujeme už teď.

Anonymus

Ja osobne slevu nevyuzivam,nepatrim do skupiny, ale nevadila mi. Naopak. Myslim, ze pro nizkoprijmovy studenty nebo duchodce to byla velka vyhoda, temer mnohdy nezbytna

Kosmik

ČD slevu ponechají tam o těch pár šušníků nejde a stejně to kraje musí v globálu doplatit.A chudí dostanou dávky.,tam se to zohlední.

PetrH

Je to asi nutné, ale je vtipné, jak se mohou vymluvit na NERV tam, kde se to pravicovým automobilistům hodí, ušetřit nějakou tu miliardu a ignorovat daleko důležitější doporučení. Jenom letos je snižování daní dopad dalších 11 mld. Jenže to je pro voliče ODS.

Ondra L.

Je to tak. Vetsina ekonomu se shoduje, ze kdyz statu chybi 200 miliard rocne, tak by mel vybirat vic na danich a oni jako prvni zacnou resit, kde usetrit drobny.

Jiří Kocourek

„Chceme vyjít vstříc názoru NERV a přinést opravdu poctivou analýzu toho, co by takový krok znamenal,“ řekl ministr.
Ale NERV navrhl též snižování uředníků tak proč nezačne nejdřív tam?

mlokXCM

Protože na ministerstvu dopravy jich dost chybí. Když se zeptáte na jednotlivých odborech, všichni vám řeknou, že mají podstav. Ono se to dobře slibuje, ale hůř provádí. Ať vláda seškrtá agendy, pak může propouštet. Ale problém je, že jedna agenda se škrtne a dalších několik se vytvoří. Faktem je, že k nějakému razantnímu snížení státních úředníků nikdy nedojde a ani nemůže dojít.

Vojta

Protoze snizit slevy, a usetrit tak penize, lze jednim narizenim. Snizit stav uredniku je preci jen prace na dyl

Anonymus

Souhlas. Propustit ze statni spravy a firem jako ceske drahy zbytecny lidi. Najdou si praci jinde nebo zacnou makat jako zivnostnici. Ale usetri se. Propoustel bych i v armade, bohuzel tam spousta lidi se ale nenahradi i teligentnimi lidmi. Ti do armady nepujdou

Petr

Tak tímhle gestem snad přejde i poslední Fialovce snaha je příště volit. Možná že by příště měli obrat i invalidy a důchodce. Na bezbranné lidi musí být přísnost. Je to lepší než si přiznat že zatím na co jsme šáhli tak to jsme podělali, přiznat si že jsme netáhla a jen teoretici vysílající jasné signály…

král j

Bohužel budeme muset oprášit svá auta.

Vladki

Důchodci možná, ale studenti nemají co oprasit. Vetsina lidí co má auto, stejně nemá slevu a vlakem jezdí jen výjimečně

Petr David

Slevu by měli mít všichni. Nevím, co tomu řene místní troll, ale za svým názorem si stojím.

Kajman

Dovoluji si upozornit, že když budou mít slevu všichni, nebude to sleva, nýbrž základní cena.

Petr David

To je pravda, tak tedy slevu vůči nynějšímu stavu.

mlokXCM

Takovej Mountfield každoročně prodává vánoční stromky se slevou úplně všem a tuto slevu nabízí vždy od začátku prodeje. 🙂

Původní Pražák

To vůbec není špatný nápad, mít jako základ cen jízdného ve veřejné dopravě tu skutečnou nakladovou cenu před všemi dotacemi a pak dávat všem slevu nějakých 80%.

Petr David

Co to řeší? Já mám za to, že veřejná s doprava je tady od toho, aby omezila tu individuální. Za mne cenu nastavit tak, aby bylo patrné, že lidi přechází do VHD. Jestli se tomu bude říkat sleva, nebo brambora je úplně fuk.

ušatá

Základem je spočítat, kolik skutečně stojí jednotlivé dopravní systémy a z toho vycházet. Cena ve VHD musí být vždy nižší než používání silniční dopravy a to jak v osobní, tak nákladní dopravě. Teprve pak lze uvažovat o tom, že lidé i zboží bude přepravováno snesitelněji a pro lidi a prostředí lépe.

Původní Aleš

Na linkách v ZDO mají slevu všichni. Plus některé (zejména věkové) skupiny obyvatel mají další slevu z již zlevněného jízdného. Co tam máte dál?

Petr David

Co tam mám dál? To, že cena za jízdenku by měla být nastavena tak, aby pomáhala lidem při rozhodování zda použít VHD.

Vít Jůza

30Kč v pražské MHD i za nejkratší vzdálenost za slevu nepovažuji.

mvn

Panu ministrovi asi zatajili že počet cestujících žáků a studentů se jentak nesníží už z důvodu že do školy prostě musej.

noerf

A co se stane, když zrušíme všechny dotace?

mvn

Tak nebude moderní vybavení škol, ale nechápu jak to s tím souvisí

mvn

*třeba

M19

Přestanete sem psát a umřete hlady velmi pravděpodobně. Pokud tedy nejste továrník, že nemáte dostatečnou produkci vlastních potravin bez závislosti na vnějších zdrojích (hnojiva, doprava…)

ušatá

Ale úplně všechny a pak se uvidí co a jak by fungovalo. Ale hlavně by musely existovat skutečně objektivní a přesné propočty nákladů, škod atd. A toho se asi jen tak nedočkáme, protože přesně toto se stále nějak nechce. Potom by zas nebylo těžké se dohodnout, co a jak a proč podpořit.

Zbyněk

To mají analýzu všech dopravních systémů, s čím a jak to porovnávají? Jakékoli další změny nejsou ničím podložené. Pouze řeči ekonomického experta strany.

ušatá

Jen dojmy, přání, vyhovění různým zájmovým skupinám apod.

Domis

To opravdu vláda redaktoři ani nikdo jiný si nepamatuje, jaké slevy byly před „babišovými“? Důchodci neměli žádnou státní slevu, tu jim komerčně (snad ve výši 35%) nabízely systémově pouze ČD vv tarifu TR10. A to tak komerčně, že o to logický dosyp prokazatelné ztráty vyplatil veřejný objednatel (tj kraje či MD). Děti a studenti měli sice státem nařízenou slevu (50 % a snad 40 %), ale opět státem neproplácenou (zde je nuceně dotovali kraje a MD v rámci plazeb dopravcům). Stát tyto slevoy proplácel pouze v komerční dopravě, což je zlomek veškerých výkonů. Jestli teda někdo předpokládá vrácení slev na… Číst vice »

Anonym ze severu

Proč místo dalších slev na jízdné radši neodstraní nejhorší nehodová místa na silnicích? Za stejné prachy víc muziky.

Petr David

Víte, kde jsou nejhorší nehodová místa na silnicích? V některých řidičích! Chcete je opravdu odstranit?

Vašek

U Humpolce, v prudkým kopci, tam co bouraj politici.

Leinad

Já bych nebyl proti stížení podmínek na řidičák. Například:
1) zkušební jízda s komisařem povinně obsahuje silnice různých tříd, v obci i mimo obec. A projetí ruzných situací, včetně zipu, semaforu, křížení víceproudovek bez semaforu,…
A na simulátoru by se zkoušely i základy řízení něčeho většího (béčkaři projet náklaďákem, céčkaři s přívesem, všichni autaři fichtlem, motorkáři silnější mašinu a auto)
2) víc bodovaných přestupků – nedodržení rozestupu, parkování u křižovatky, nedání přednosti při změně pruhu(sjíždění z jižní spojky zleva),….
Naopak se zamyslet nad bezpečnými (semafory zaplé v noci, stopka místo trojúhelníku tam kde je rozhled.)

Petr David

Já bych zase preferoval železnici, protože je několikanásobně bezpečnější, než silnice. Za mne chybí osvěta.

Granja

Řeč je o železnici, nikoli o silnici.

Pampeliška

Fungovalo to před Babišem, bude to fungovst i po něm.

Anonymus

To asi jo. Clovek je tvor prizpusobivi. Ale spis bych usetril na zbytecnych zamestnancich statni spravy nebo ve firmach jako ceske drahy apod. Praci si najdou jinde. Nebo zacnou fungovat jako zivnostnici

Karl vB.

Škoda, že když se pan Kupka chce přibližovat ke zvyklostem okolních zemí, že se nenechal inspirovat našimi západními sousedy, jako je Rakousko se svým Klimaticketem za € 1.095 na rok, nebo Německo se svým 49 Euro-Ticketem na měsíc.
Zřejmě tato centra dopravního populismu svými aktivitami podrývají základní principy přístupu české vlády ke svým občanům.
„Snížení slev nepřineslo odliv cestujících“
Samozřejmě, protože v Česku, díky rychlosti, pravidelnosti a pohodlí, jezdní vlakem převážně jen ten, kdo musí a nemá (kromě nějaké spolujízdy autem do práce, nebo školy) zvýšení ceny jízdného skoro žádnou možnost tomu uniknout.

Traveller

Česká varianta KlimaTicket bude existovat hned jen co se OneTicket rozšíří na autobusy, MHD a na komerční spoje společnosti LEO Express. Protože si pak koupíte síťovou jízdenku OneTicket a budete moct na ní jezdit veškerou veřejnou dopravou v ČR. Nyní roční síťová jízdenka OneTicket stojí 24 981 Kč do 2. třídy a 30 571 Kč do 1. třídy. Pokud máte síťovou jízdenku do 2. třídy a chcete zrovna jet 1. třídou, máte možnost si koupit jednorázový doplatek OneTicket. Rakouský KlimaTicket nabízí pouze roční síťovku do 2. třídy za 1 095 EUR, tudíž za 26 613,87 Kč k dnešnímu kurzu. Pokud… Číst vice »

Karl vB.

Vážený pane Traveller, existence universální roční jízdenky na vlak v Česku za 25 tis. Kč je mi známa. Jádrem mého příspěvku byla proprcionalita zvýhodněných jízdenek v A a D vzhkedem k tamním mzdám a poněkud opačný směr, který v článku deklaroval náš ministr dopravy. Ujišťuji vás, že, „hned jen co se OneTicket rozšíří na autobusy“ (kdy to hned bude? 🙂 )zvedne se cena, tak, že se k A proporcím mezi mzdou a zvýhodněnou jízdenkou sotva přiblížíme. Pokud by snad někdo chtěl protiargumentovat tím, že“na to nemáme, protože nejsme tak bohatí, jako A, nebo D“, tak bych oponoval, že zvýhodněné cestování… Číst vice »

Traveller

V České Republice je jeden zásadní problém, a to ten, že ceny zboží a služeb jsou stejné jako v západní Evropě (dražší je v západní Evropě jen maso, naopak energie nebo služby mobilních operátorů jsou mnohem levnější, a to bez ohledu na platy), ale platy v ČR jsou výrazně nižší. S tímhle by něco mělo dělat spíše ministerstvo financí, aby se lidem zvýšily platy. Když je můžou zvyšovat sobě, tak nevidím důvod, proč by je nemohli zvýšit obyčejným lidem.

PetrD

Které služby jsou na západě levnější? Holič, daňový poradce ?

Granja

….Většina lidí cestuje za prací a ve svém volnu si od té „atrakce“, ve které denně ztratí možná i 2 hodiny, leckdy nedůstojným způsobem, velice ráda odpočine….

Tak k téhle větě jsem už musel zavolat moji paní, a ta prohlásila, že jí mluvíte přímo z duše.

ušatá

A kolik to pak bude stát? 40 000 kč nebo víc? Myslíte, že po tom rozšíření zůstane cena stejná?

Novotny

Pokud ministr jeste vice oseka system slev pro deti, studenty a duchodce, aby usetril, tak dopravci zvysi zakladni jizdbe o to vice a ve vysledku to podrazi vsem a ubyde jeste par procent cestujicich a stat na tom bude stejne, akorat se verejna doprava se stane pro vice lidi mene dostupnejsi nez nyni.

A nemusi se resit moznost volneho mista ve 2.vozove tride v obdobi prepravnich spicek.

oce

Cestování není nárok. Buď na to máte a cestujete, nebo ne.

Anonymus

To jo. Ale diky levnejsi mobilitie muzete dojizdet za praci, protoze se vam to vyplati. Nebo za studiem.
Kdyz doprava bude dost draha, najdou se vycuranci, kteri si spocitaji, ze byt na pracaku a na davkach je vyhodnejsi nez dojizdet do prace…

ondra

no právě,jak jsou dávky abnormálně přepálené-a v tom si AB a současná vláda mohou podat ruce,tak se většině obyvatel nevyplatí jít do zaměstnání,ani kdyby vzdálené několik stovek metrů od bydliště.Bohudík ta současná vláda alespon valí zbraně na UA,což by AB tedy nečinil

ušatá

A samozřejmě se pak bude redukovat i rozsah veřejné dopravy a vrátíme se o pár desítek let zpět, kdy ve všední dny pojede třeba 5 spojů a so a ne nic. Děkuji, nechci. je to prostě nekoncepční paskvil a ministr by se měl zamyslet, zda má smysl být nadále ministrem dopravy.

Lech Malý

Kolik bude stát erár populistické zredukování silniční daně?

***** Petr

Buď jsi ti nepochopil nebo nedočetl. Erár rozhodně neprodělá a neboj , koleje se dotovat budou.

Lech Malý

Jak to se mnou mluvíš?!?

Jindra

Budou rušit míru populismu předchozí vlády. Tak jistě pan redaktor s ministrem naplno v příštím článku o německých slevách označí německou vládu za ultrapopulisty.

Šejdr

Populismus je rozhazování peněz, které nemám, na zbytečnosti, které slouží jen k nákupu voličských hlasů. A v tom je sakra velký rozdíl mezi Českem a Německem. My už devátým rokem zatínáme čím dal větší sekyru, Němci mají na podobné akce peněz dost. Kdyby na to náš stát měl, ať klidně sockám VHD dotuje. Ale my na to opravdu nemáme a tohle je jen začátek, dřív nebo později budeme muset škrtat mnohem víc.

Lukáš Onderka

Možná vás to překvapí, ale od roku 2012 nominální výše státního dluhu stagnovala až do roku 2019. Přičemž v poměru k HDP klest z 41 % v roce 2012 na 29 % v roce 2019. Dnes jsme na cca 45 %, což je asi 1/2 až 1/3 na čem je jižní a západní Evropa.

Jarmila

Jak opět sedřít ty nejslabší……….

Jedine Vlaky

Tak tohle by projít určitě nemělo. Pro spousta lidí se tak i samotné dojíždění stane extrémně nákladnou záležitostí, vzhledem k souvislosti se zvýšujícími cenami v současné krizi.

Lukáš

Hlavně, že jsou love na zvyšování životního minima pro vychlastaný a vyfetovaný bezďáky. To už je fakt lepší, když si důchodci nebo študáci zajedou levněji na výlet.

připomínka k článku

Pane redaktore, před rokem 2018 ale nebyla sleva 25%, resp. byla takto pro studenty 15-26, ale do 15 let byla sleva dokonce vyšší než dnes (u cest do školy). Říkalo se tomu žákovské (do 15) a studentské (15-26) jízdné. Je ostuda, že to odbydete jednou větou, že sleva byla 25%. To už nelze považovat za novinářské zjednodušení, to je zásadní neznalost. Bylo to takto: (přímo z webu mdcr). https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/Zakovske-jizdne Od 1. září 2004 začali dopravci na železnici a v linkových autobusech (ve městské dopravě zůstává zachován současný systém slev jízdného pro žáky a studenty) poskytovat žákovské jízdné. K jeho využití… Číst vice »

Traveller

Doufám, že je alespoň napadne vrátit státní slevy do 1. třídy jak bylo před Babišem, když už je chtějí takhle snižovat. A nebo alespoň studentům cestujícím v 1. třídě dát slevu ve stejné částce jako ve 2. třídě – dejme tomu, že např. 2. třída stojí:

100 Kč pro dospělého
50 Kč pro studenta (50 Kč zaplatí stát)
25 Kč pro ZTP, ZTP/P (75 Kč zaplatí stát)

a 1. třída 130 Kč, tudíž by 1. třída stála:
pro studenty 80 Kč (50 Kč stát)
pro ZTP, ZTP/P 55 Kč (75 Kč stát)

NightmareFreddy

Já doufám, že ne. Pokud někdo má na to, aby si připlatil nadstandard, není důvod mu ten nadstandard jakkoliv dotovat (ale mělo by to tak platit u všech dopravců).

Traveller

1. třída není vždy nadstandard, a ne vždy za příplatek. U ČD je dost často 1. třída standard a 2. třída podstandard, někdy dokonce 1. třída jedinou možností, kde si sednout na sedadlo, a ne na zem nebo stát, zvlášť když ČD s radostí nechávají stát lidi v plné dvojce, i když je 1. třída prázdná. A u LE je někdy Economy Plus/Business za stejnou cenu, nebo dokonce levnější než Economy, např. když zbývá 5 sedadel v Economy, ale v Business je těch volných sedadel dost. Už jen proto bych ty slevy rozšířil i do 1. třídy.

NightmareFreddy

Dobře, ale to pořád neřeší problém, proč by student měl jet 1. třídou za 80 Kč (a zbytek zatáhne stát) a pracující za 100 Kč třídou druhou. Ať oba tedy jedou za 130 Kč a je to fér. A pokud na to někdo nemá, tak holt pojede tou podtřídou za 100 Kč, respektive za 50 Kč kvůli sociálním účelům.

Lomb

To že je vlak plný opravdu není důvod pro obsazení místa v 1. třídě. Pojedete na stojáka, nebo si připlatíte.

Traveller

Prosím? V žádném případě! Pokud je ve vlaku volné místo k sezení, neexistuje důvod, aby cestující za jízdy stál, a to ani v případě, že se to volné místo k sezení nachází pouze ve vyšší třídě.

NightmareFreddy

I kdybyste měl pravdu (ale jak pak k tomu přijde ten, co přistoupí s jízdenkou 1. třídy, si nesedne, protože tam sedí cestující s jízdenkou do druhé třídy), tak stále to nezodpovídá, proč by student měl jezdit za méně peněz ve vyšší třídě než všichni ostatní (kteří většinou z daní ty vlaky vlastně i platí).

Surio Mario

A letadle je taky běžné, že když dojdou místa v economy, prodají vám za stejnou cenu místo v businessu, přece vás nenechají stát na letišti?

Traveller

To ne, ale pokud vám prodají letenku do Economy Class a dojde v Economy Class k overbookingu (že se prodá více letenek než je v Economy Class sedadel, buď když musí nasadit menší letadlo, nebo záměrně, protože aerolinky počítají s tím, že těch pár cestujících většinou nepřijde a to letadlo jim uletí, takže na tom vychcaně vydělají, ale někdy to neodhadnou a přijde víc lidí než kolik je v Economy sedadel), ale je místo v Business Class, tak dostanete free upgrade, což znamená, že s letenkou Economy Class letíte v Business Class, v těchto případech nikdy cestující, který si zakoupil… Číst vice »

Šejdr

Jasně, to by určitě cestující přivítali, kdyby byly všechny vlaky povinně místenkové a po dosažení limitu míst k sezení by se ukončil prodej, neb jízda na stojáka je zakázána.

Granja

Jízdenka platí do určené vozové třídy. Přejít do vyšší je možné, ovšem je nutno doplatit rozdíl. Jinak cestující musí 1. třídu opustit, protože do ní nemá zakoupenu jízdenku.
A student není polobůh, aby mu stát doplácel na 1. třídu.

nowas

Jistě, když si to cestující zaplatí.

Zdeněk

Tak větší blábol ohledně radosti ze stání ve dvojce jsem nečetl..každý at jede v té třídě, co si zaplatí. To mám jako cestující v jedničce přijít o výhody plynoucí z příplatku za cenu jízdného?:-(

Traveller

Koukám, že vám je to, abyste nepřišel o zaplacené výhody, přednější než bezpečnost ostatních. Bezpečnost cestujících má být vždy na 1. místě, a jelikož jízda na stojáka přináší rizika navíc, nepřichází v úvahu, pokud jsou nějaká sedadla ve vlaku volná, a to bez ohledu na to, jestli je to sedadlo ve vyšší třídě nebo i v restauračním voze. I kdyby tam byl lůžkový vůz, tak by se tam mělo bez příplatku pouštět když už není jiná možnost, jen aby ti lidi nestáli. A jestli vám je to, aby nikdo bez zaplacení neměl stejné pohodlí jako vy, kdo si za to… Číst vice »

Luke.pl

To jsou strašné žvásty, pane Travellere, promiňte. Ale stejnou logikou bych měl od státu dostat příspěvek na auto nejvyšší kategorie, protože je přece bezpečnější než to za 300 tis. Nebo, když jsou plné ubytovny v okolí, měli bychom ubytovat ty lidi v Hiltonu (za cenu ubytovny?), protože přece nemohou spát na ulici….ale no táááák…

Granja

Takže když bude vlak na odjezdu plný, počkáte si na další hned za ním jedoucí, třeba i soukromý, mimořádně jedoucí Orient-Expres a nastoupíte tam. Asi by vás odtud vyprovodili svinským krokem.

ušatá

Každý si zakoupením příslušného jízdního dokladu rozhoduje, jak pojede. A když dopravce vidí, že je souprava nedostačující, měl by přidat vozy. To by bylo normální.

Karel

A jak se určí standart a nadstandart. Funkce vlaku, busu je cesta z bodu A do bodu B v určitém čase ta úplatu. Myslím si že jestli stojíte sedíte, nebo máte kafe a noviny je nadstandart.
Standart je max definován nějakou smlouvou s objednavatelem ale kde se jezdí na riziko těžko určit standart.

Lomb

To v žádném případě. Proč někomu dotovat 1. třídu?

Leinad

Já jsem odpůrce slev.
Nicméně pokud někdo má nárok na slevu 50% z ceny druhé třídy, tak ať ji dostane.
(První třída stojí 200, druhá 100, student za první 150, za druhou 50.)

Traveller

Přesně tak, konečně má někdo stejný názor jako já. Když už ta sleva je, neměla by se nikomu odebírat jen proto, že chce jet v 1. třídě.

NightmareFreddy

Já jsem zastánce slev (rozumně nastavených), ale to, co píšete, nedává smysl, protože ta sleva je „sociální záležitost“, tedy že studenti nevydělávají, tak jim dáme něco za méně. Za mě naprosto správné. Nicméně pokud má někdo na to doplatit si jedničku, tak zřejmě není tak chudý, aby měl mít nárok na slevy, tak proč by mu stát měl doplácet za to, že se chce vozit jako „král“? To absolutně nedává smysl. A navíc je to totálně diskriminující vůči všem ostatním, že si student připlatí za jedničku, stát mu to doplatí a ten, kdo odvádí daně, tak jede dvoujkou za ještě… Číst vice »

ušatá

Spíš by bylo logičtější platit slevu do 2. třídy a k tomu příplatek do první za plnou cenu beze slevy.

VaPa

Proč mají mít studenti slevu na 1. třídu?

Původní Aleš

Ale tady se míchá sleva na 1. třídu a sleva ze základního jízdného. Mělo by to být,jak píše Leinad (a třeba za komančů to tak bylo a byla to jedna z mála logických věcí). Prostě sleva z jízdného ve dvojce, ale ne z příplatku (rozdílu jízdného) za jedničku.

Traveller

Přesně tak, souhlasím. I cestující se státní slevou by měl mít nárok na to, aby si mohl koupit např. časový doplatek do 1. třídy jako mají v nabídce ČD a IDPK. Samozřejmě že bych nezaváděl slevu na doplatek do 1. třídy, ale nebral bych studentům slevu na základní jízdné 2. třídy, pokud se rozhodnou jet v 1. třídě. Jsem absolutně proti tomu “pokud někdo má na 1. třídu, tak mu vezmeme slevy, aby na tu 1. třídu neměl”. 1. třída je produkt a demokratický stát by neměl odebírat slevu za to, že si ten produkt koupí. Je to jako kdyby… Číst vice »

Lkprak

To zas bude řevů do studentů, že se nikam nedostanou (a vzpomínek nás pamětníků, kteří jsme za peníze z brigád a kapesného od rodičů zvládli projet i kus Evropy).

Jan

Á pán je génius. Opravdu bych vám přál vyrůstat v téhle době. Náklady na vše máme enormní, peníze nabízené na brigádách jsou bídné, do toho platit koleje, kde teď stoupají ceny kvůli vytápění plynem.

Daniel Jablonecký

Jasně. A dřív to byla idylka, že? Míň fňukejte a víc makejte.

Granja

Jenže to se některým mamánkům nechce.

Radim

A proč je teda půlka první třídy obsazená studenty s macbookama a iphonama? Za nás to bylo daleko horší. Peníze na brigádách byly daleko bídnější (a kromě toho byl problém vůbec nějakou brigádu sehnat). A slevy byly jenom při koupi měsíční/čtvrtletní a nebo „junior pas“, jinak plné jízdné.

Karl vB.

Doporučuji vám se strojem času navštívit např. rok 1971. Ceny byly tehdy regulované, vše ostatní bohužel taky…

Vít Jůza

A mezinárodní jízdenky kupodivu levnější než vnitrostátní.

Surio Mario

Ale houby, mám doma studenta, který v éře babišových 75% slev otevřeně říkal, že mu to přijde dost divné, že může jezdit za pár kaček nejen do školy, ale i na kalbu s kamarády o 100 kilometrů dál nebo na výlet s holkou na druhý konec republiky. Dnešní mladí taky mají svoje chyby, ale v ekonomii jsou podstatně zdatnější a mají větší přehled než starší generace, protože jim ekonomiku tlučou do hlavy už od základky. My místo toho měli občanskou nauku plnou politiky, marxismu a přípravy na válku.

Šejdr

Rozdíl v ekonomickém vzdělání je názorně vidět na věkové struktuře lidí, co naletí podvodníkům všeho druhu. Třeba takový vishing, jak málo podvedených je mladých a o kolik víc obětí je ve starších věkových skupiních, kde by člověk čekal, že vzhledem k životním zkušenostem nebudou věřit každé pitomosti, který jim někdo úplně neznámý řekne do telefonu, a hlavně snadno pochopí, že jim volající vykládá naprosté nesmysly. Mladí to prokouknou lépe a rychleji než jejich rodiče a proradiče.

ušatá

Tak to se dost pletete. V poslední době je tolik podvodů s financemi, účty, půjčkami, na které skáčí právě mladí, protože logické myšlení a analýzy jsou pro ně dost nepochopitelné a životní zkušenosti minimální. Nemluvím teoreticky. Těch případů z poslední doby je víc než dost a osobně jsem s řadou lidí mluvil a jen nebyli sto pochopit, jak mohli naletět. Ono nakonec dnes jsou zloději skutečně rafinovaní a ty podvody nelze často dobře prokouknout. Prostě platí, že ničemu se nesmí věřit a vše se musí několikrát ověřit. Proto třeba jsem odpůrce elektronického bankovnictví a plateb kartami. Tam lze dokázat i… Číst vice »

Kleist

K odlivu nedošlo protože není kam. Děti řídit nesmí a důchodcům se nechce nebo nemůžou. To už je rovnou můžeme nechat platit 100% ceny. Hlavně že ty peníze tečou víme komu.

Daniel Jablonecký

Představujete si důchodce pouze jako neschopného imobilního asociála? Víte, jak vypadá zdravý člověk ve věku 65 let? To byste se asi divil.

Kleist

Neříkám že všichni důchodci jsou na tom špatně znám jednoho co jezdí v 90. Avšak znám také pár starých rodin kde bylo zvykem že muž řídí a žena nikoliv. (Netvrdím že je to tak správně). Stačí nasednout do některé nekonkurenceschopné autobusové linky a přesvědčit se sám kdo zbude.

Karl vB.

V 65 se momentálně do důchodu vstupuje, pokud např. NERV nenavrhne posun hranice třeba na 68 let.
Důchodci jsou i 85 letí a v mnoha případech nejsou zdraví.
Možná byste se divil.

PetrH

Stoupá to postupně, teď je to kolem 64 let pro řádný důchod a to pro bezdětné, ženy mají stále nižší důch. věk za děti. 65 je maximum, ke kterému se teprve dojde.
Dá se navíc odejít předčasně a teď je to dokonce ještě výhodnější – další absurdita dnešního socialismu.

ušatá

A kolik takových je? Už v 50 letech je řada zdravotních problémů, které ani vy nemusíte na druhých vnímat. A podívejte se po svém okolí, kolik lidí umírá už před 60 lety. Rozhodně jich není málo. Pokud se o to budete zajímat, budete se divit.

Hodně štěstí

Je kam. Prostě ta bába na tu chatu pojede méně častěji, rodiny na výlet vyrazí méně častěji veřejnou dopravou atd.

ušatá

A proč? Zatímco budeme dotovat silniční dopravu, aby si každý mohl dojet i pro kilo brambor autem a na té chatě být každý týden a otravovat autem v přírodě????

Karl vB.

Chcete tam snad natáhnout koleje?

*h8*

Důchodci mívali slevu 50% vždy, jestli se nemýlím a s tím problém nemám. Děti do 15 let, taky vždy mívaly 50 %. Ovšem ti studenti. Pro 15+ byla za mých studentských let jen měsíční jízdenka na danou trasu mezi bydlištěm a školou. Potom na VŠ jsme si na nepravidelně pravidelné dojíždění tuším za stovku na rok kupovali „Junior pas“ se slevou krásných 33 %. To by mi dávalo smysl i dnes – s tím, že by cena byla třeba shodná s klasickou In25, ale sleva o něco vyšší (33 nebo 40 %). Tím by se odfiltrovali takoví ti náhodní, co… Číst vice »

Lech Malý

Původní verze fialového Junior pasu byla sleva 50 %, zpočátku i v první třídě. Pak se začaly postupně ‚upravovat podmínky‘, až na oněch 30 % pouze v dvojce.

Vojtěch

Pokud se najdou takoví, kteří tu slevu využijí 4x za rok, tak si toho ani úředníci na MF nevšimnou

ABC

Junior pas za stovku byl k ISICu, který tenkrát taky stál víc než dneska. Normální Junior pas stál 700, což někdy v polovině devadesátek nebyl úplně pakatel.

PetrH

Na to pamatuju, tenkrát se nám ještě Slováci divili, že za 700 kupujeme Junior pas, se kterým budeme mít 30 % slevu…

Taky jsem jako žák ZŠ platil 50 korun měsíčně začátkem devadesátek, což taky nebylo úplně málo. Dnes to je zdarma v Praze… Za prodlužování průkazky do knihovny v Praze dnes taky platím míň než před 30 lety na maloměstě jako student… Zvykli jsme si v lecčems na dotování.

ušatá

Hlavně by měly být výrazně zvýhodněny jízdenky síťové. A jejich existence na řadu časových intervalů, ale dělené i podle území – tedy ČR, Čechy, Morava (to už tu nakonec bylo), kraje apod. Zvýhodněny obecně, nejen podle věku. Základní jízdné pak může být i vyšší, aby to motivovalo ke koupení jízdenky třeba na rok. Pak to motivuje i k tomu využívat veřejnou dopravu a tržby pak jsou podstatně vyšší. Je rozdíl získat na základním jízdném od cestujícího třeba 5 000 za rok nebo třeba 10 000 za síťovku.

FP1

Problém je, že se všechny slevové skupiny řeší v jednom balíčku, naopak by to chtělo rozlišit děti 6 – 15 let, studující do 26 let, a senioři.
A rozlišil bych to asi takto:
Děti – 50%
Studenti – 40% do školy, 25% ostatní cesty
Senioři – 65%

Atom

Proč senioři? Jediná skupina, které jsou dorovnávány životní náklady. V současnosit jsou nejvíc biti studenti, díky zvyšovaní cen za koleje, MHD a při tom max. odměna z brigády je pořád 10 000 kč, posledních 10 let. Až to zvednou minimálně na minimální mzdu, tak se jde o snížení slev bavit

Radim

Já měl 60,- na hodinu hrubého a to jsem byl rád že jsem vůbec něco sehnal. A koleje byly drahé to je pravda, tak jsem bydlel v „kanclu“ s kuchyňkou společnou se 4 lidma a záchodem venku za půlku, než stály koleje. Stačilo chvíli hledat. A slevy nebyly žádné leda „junior pas“. Chce to se víc uskrovnit a víc makat 🙂

Vojtěch

ok boomer

ušatá

K těm brigádám nebo sehnání nejaké práce jako externista – tady se dost divím, protože ze své zkušenosti jsem se nesetkal s tím, že bych nenašel nějakou práci navíc. Samozřejmě to chce nevyhýbat se různým pracem a učit se.

FP1

Protože to je skupina, která už pracovala a do státní kasy tedy už něco odvedla (případně stále pracuje).
Omyl, max. odměna z brigády samozřejmě může být i vyšší, 10 000,- je jen hranice, co se týče sociálního a zdravotního, tzn. do 10 000,- se neplatí, což ale neznamená, že si student nemůže vidět i víc.

ABC

max. odměna z brigády je pořád 10 000 kč,

a na to jste přišel kde? To je jen max. výše kdy se na dohodu o provedení práce neplatí zdravotní a sociální.

Vojtěch

no právě. minimální mzda se zvyšuje s rostoucími náklady. proč je to u brigád studentů jinak?

FP1

Ale vždyť nikdo nezakazuje studentům, aby si vydělali víc, jak 10k, jen zaplatí zdravotní a sociální.

ušatá

Třeba proto, že starší si platili povinně na důchod a ty důchody jsou bídné. Kdo si neplatil nebo to flákal, tak by podle toho měl být odměněn a ne dnes plakat, že malý důchod má třeba jen proto, že si málo platil. Toto většinou bylo u řady živnostníků a podnikatelů a ti se dnes diví, že nemají velké důchody a nic si nenašetřili. To jen tak jako poznámka. Dalo by se o tomto tématu psát víc, ale asi není potřeba.

Pampeliška

Z vás by měl každý tarifotvořitel radost

FP1

Bohužel, smrsknout tyto 3 skupiny v jedno řešení není nejlepší, byť to je nejsnazší.

PetrH

senioři se dnes mají díky automatickým valorizacím fakt nejlépe.
A dostal mne ajťák žádající o předčasný důchod, kterému vyšlo, že takhle s předčasným důchodem bude mít o 3500 měsíčně víc… kolik to je asi celkem.

FP1

Ano, průměrný důchod je 18 000,- (ženy 15 000,- a muži 19 000,-), ale ne každý je má, máme tu 17 důchodců, co berou víc jak 70k a tisíce, co berou sotva 12 – 13 tisíc. A zatímco u těch s nejnižšími důchody je valorizace v desítkách Kč, max nižších stovkách, tak u těch vyšších to je v řádu tisíců.

PetrH

Valorizace to zvyšuje o inflaci. Tzn. letos to bude cca o 20 % celkem, to je i u těch nejnižších důchodů o tisíce. Komu jinému stoupá letos příjem o inflaci?
Jinak ty úplně nejvyšší důchody jsou z doby, kdy nebylo zastropováno sociální pojištění (tzn. i ten odvod byl velmi vysoký), to už nejde. Nicméně, kdo se snažil, ten důchod hodně přes 20 tisíc, i 30 tisíc má. Říká se tomu zásluhovost a je dobře, že tam aspoň nějaká je. Kdo víc odvedl, má vyšší důchod.
Já dělám v IT taky, ale tímhle stylem to dalších 25 let nevydrží.

ušatá

Ano, souhlas, správný princip. Já bych to ještě dělil na věk 60 -70 a nad 70. A od těch 60 proto, že i tady věk hraje roli třeba na řízení aut, takže raději lidem dát kvalitní a levnou přepravu.

Petr

Co já pamatuji tak do 6let se vždy jezdilo zdarma, 6-15let bylo vždy 50% sleva, tedy dokud nebylo 75% sleva a teď zase zpět na 50%, ZTP také vždy 75% sleva. U ostatních kategorii tedy studentu a důchodců bylo již nespočet různých průkazů, výši slev atd. To jenom takový malý exkurz do historie.

ušatá

V dávnější minulosti byly i do 6 let slevy 50%, zadarmo se nejezdilo. A to ani v MHD. Mám takový dojem, že v Praze to bylo třeba ještě v 70. letech, ale nevím to jistě. V 60. určitě a od 10 let se platilo jízdné plné.

Martin.K

Přiznám se, že tomu nerozumím. Na jedné straně vláda rozhazuje všemožnými podporami, snižováním daní apod., na druhou stranu sníží slevy ve veřejné dopravě.

Vojtěch

Aneb centrická vláda 😃 levicově pomůžeme občanům, abychom jim pak na oplátku pravicově zvedli jízdné 👍

hank

Já tomu naopak rozumím dost dobře. Ideologie, that’s the point.

Karl vB.

Smazáno pro odkaz vedoucí na stránky živící se lidskou hloupostí.

hank

Ale prdlajs. O 30 miliard nepřišlo Česko, ale v tuzemsku působící korporát, jehož je Kovanda lobbystou. A to ještě kdoví jestli. TV Prima není zrovna nejostřejší tužka ve zdejším mediálním penálu a její výplody nejsou zprávy, ale infotainment. Podobně se křičelo před dodatečným zdaněním FVE a nakonec se nestalo vůbec nic… Čímž se samozřejmě nezastávám vlády. Tahle vláda oportunisticky namátkou zkouší, co kdo snese, aniž by si aspoň zhruba dopředu spočítala, jaké co bude mít dopady. Takoví ignoranti jako elektrikář Stanjura nebo traktorista Jurečka by neměli řídit ani obecní pastoušku, natož finance nabo sociální politiku celého státu. Ája byla před… Číst vice »

PetrH

To je teda hloupý a bulvární článek. Konečně vím, pro koho ta Prima a Kovanda píší. Klesly ceny akcií a vy napíšete, že „Česko přišlo o 30 miliard“, oni do titulku to samé a ještě že průmysl trpí :)))

Jan Sůra

Prosím, texty ze CNN Prima, obzvláště obsahující sprostá slova jako Kovanda sdílejte mezi svými přáteli, ale tady ne. Pan Kovanda je blb, který si vydělává pouze strašením. Pokud chcete důkaz, najděte si jeho výroky o tom, jak se budou vyvíjet ceny aut poté, co začal covid:-)CNN Prima je žumpa vydělávající na strachu.

Karl vB.

Neznám osobně pana Kovandu, ani jeho majetkové vztahy. Ukazatelem toho, zda jej zde citovat, nebo ne, mi byl fakt, že dlouhodobě pravidelně vystupuje se svými komentáři v Českém rozhlase.
https://hledani.rozhlas.cz/?q=kovanda%20lukas
Takže na váš black list si můžete připojit i toto médium, které i vy povinně sponsorujete ze svých daní, byť se to jmenuje „koncesionářský poplatek“.
Ohledně vaší poslední věty, tykající se TV stanice, musím říct, že s vámi naprosto souhlasím, a důvodů proto by se našlo mnohem víc, než ten jeden, který uvádíte vy.

Jochimstahl

Hezké jak se všichni navážíte do důchodců…ale 75 procent všech slev vyžrali studenti neboť jim slevy platí i na prázdniny, víkendy, neškolní dny. Slevy 50 procent pro 65+, ZTP a ID by rozhodně měli zůstat. Ono představa že ID nebo senior který sotva leze zahodí berle a začne jezdit kolem Česka dokolečka dokola jenom proto že dostal slevu je toxický superblábol hodný NERVU.

Dachs

Takových jsem pár potkal. Zejména obrázek seniora, který na celý vagon radostně vykřikoval, že jede na výlet Olomouc – Praha a zpět jenom za 80 Kč, z paměti jen tak nevymizí 🙂 Samozřejmě nezapomněl informovat, koho volil. Sodu nedostal, protože to každému tehdy bylo jedno. Dnes jsme na jiné trajektorii roztočené spirály a řeší se udržitelnost ekonomického chodu celé společnosti.

Petr David

Jenže se řeší na věcech ve veřejném zájmu. Podívejte kam ty peníze jdou.

Frantík

Pokud by to byla objednávaná doprava, pak by stát těch 80 Kč vydělal – v opačném pípadě by ten důchodce do vlaku nenasedl a stát by nevydělal nic.

Martin

Já zase považuju slevy důchodcům za přežitek socialismu. Je to také nespravedlivé. Velká část důchodců žádnou VHD nevyužívá a z peněz vynaložených na slevy tedy nemají vůbec nic. Spravedlivější by bylo slevy zrušit a ušetřené peníze využít k navýšení důchodů.

Petr David

Sleva není sociální dávka, ale pobídka k používání VHD.

ušatá

Je to alespoň minimální motivace k využívání veřejné dopravy. Bohužel je to málo a jen v úzkých věkových skupinách. Samozřejmě by měla být promakanější a výrazně razantnější v celé populaci a nejen v úzkých věkových skupinách. Ty dotace se nám pak vrací jinde právě tím, že se bude jezdit víc hromadnou dopravou v jiných oblastech a to v dost vysokých částkách. Takže ty dotace v této oblasti se nám mnohonásobně vrátí. Což naprosto nechápe třeba pan VTVT.

Lomb

A chudáčci důchodci..

Karl vB.

Nebojte, taky budete, to je jen otázka času.
…a nezapomeňte si pak vzpomenout váš duchaplný příspěvek. 🙂

oce

To je právě ten rozdíl. My, dnešní třicátníci, čtyřicátníci budeme staří ale nebudeme důchodci.

Karl vB.

…a budete od ….náctiletých poslouchat ještě ostřejší kydy. To, co je v současnosti občas publikováno, a vysmíváno, (např. že důchodci nakupují v akci v Kauflandu), to je proti tomu pouhá selanka.

ušatá

Ono to také bylo vidět ze statistik, jak byly dotace využity a v jakých částkách. Právě že těch 75% pro věk nad 65 let bylo dost málo využito a peníze šly do těch mladších skupin.

RHh

Včera bylo pozdě

Petr David

Určitě, aut na silnicích je málo.

Frantisek

Poděkujte spíše zlevňovaným palivům a organizaci VHD než jízdnému pro paušalizované skupiny potenciálně chudších, a dále tak též preferencím v modernizaci infrastruktury (silnice rozšiřovat, koleje rušit).

Petr David

Příčiny znám, jednou z nich je cena. Co míníte organizací VHD netuším.

David

Ano, je to nepopulární opatření zasahující ty zranitelnější z nás (děti a důchodce). Nicméně ve volbách uspělo pravicové SPOLU, kteří odmítají zvyšovat daně tudíž jediná cesta k udržitelným financím je zmenšovat agendu co stát zajišťuje. V rozpočtu chybí každý rok přes 200mld a což vychází jako rozpočet ministerstva školství, či rozpočet ministerstva obrany, vnitra, a zemědělství. V největším schodku je sociální oblast, kde se na pojistném vybere 562mld ale vyplatí se 698mld. Jenže dovedete si představit, že takhle škrtnete těch 200mld z nějaké jedné kategorie? Zrušení bezplatného školství si těžko někdo dovede představit. Takže pokud tedy přijmeme premisu, že daně… Číst vice »

Vtvt

Daně se mají zvyšovat. Akorát to nebude stačit, takže musí přijít i úspory
https://video.aktualne.cz/dvtv/jurecka-zvyseni-dane-z-prijmu-povedeme-debatu-lidovci-jsou-p/r~630dcece5b0711ed82b7ac1f6b220ee8/

David

Bohužel debata se točí jen okolo dani z příjmu. Jsou i jiné oblasti, kde by se daly daně zvýšit. Např máme třetí nejnižší daň z nemovitosti v Evropě (Švýcarsko má nižší, ale má zase daň z celkového majetku kam se řadí i tržní hodnota nemovitého majetku).

Vtvt

Možné je vše. Je válka.

I když nepředpokládám, že by prošel šotonávrh jednoho předřečníka v jiné debatě, na škrty v důchodech, aby bylo na dotování železnice. Osobně s tím nesouhlasím, ale můžu se mýlit

Daniel Jablonecký

To sice ano, ale obec na to pak nasadí svůj koeficient a rázem máme v Praze daň z nemovitosti pětkrát vyšší než kolik je základní sazba.

hank

…což je ve srovnání se srovnatelnými evropskými státy pořád pár šupů.

ušatá

Vzhledem k příjmům???? A tedy i celkovým životním nákladům? Nesmíte porovnávat podle kursů. Z toho pak vyjde nesmysl.

hank

😀
Za peníze v Praze dům…

ABC

rád bych viděl jak běžná rodina v panelákovém bytě bude platit 5 – 6 tisíc měsíčně za daň z nemovitosti z tržní hodnoty….

Karl vB.

Tak hlavně, jaký efekt za to plátce obdrží od příjemce daně?
Čistější ulice?
Větší bezpečnost?
Vlídné zacházení úřadu s váženým platícím?
Já vím…. a to jsem dnes ještě nic nepil.

PetrH

Možná třeba to, že město nekrachne. Kdyby se na města přenesl dopad snížení daní z příjmu, tak se MHD seškrtá na půlku. To by se všichni ti pravičáci, podle kterých je super, že mají občané víc peněz, hodně divili. Jenže se změnil koeficient, šlo to do schodku SR a to nikomu nevadí.
Ale 5-6 tisíc měsíčně je blbost… stačí ročně pro začátek.

hank

A to říkal kdo, že se to má vyměřovat stejně idiotsky jako některé současdné daně?

David

Tu daň můžete nastavit jakkoli, může se odpustit pro první nemovitosti, může být z majetku a zespodu zastropovaná atd. Já jen tvrdím, že financovat stát jen z dani z příjmu je špatně.

hank

To v tomhle státi vědí skoro všichni – kromě té hrstky ideologických zabedněnců, kteří t.č. z božího a voličského dopuštění drží státní kasu.

ušatá

Spíše je důležité zabráni odlivu peněz z ČR, danit zde. To jsou stovky miliard, vlastnit strategická zařízení a zisky z nich aby měl stát (tedy my).K té dani z nemovitosti: jsem zcela proti jejímu placení. Proč má někdo platit za to, že si za své pořídil byt, dům apod.? To je za to trest? Na druhé straně by se ale mělo trvale platit třeba za zábory zemědělské půdy, lesů, za likvidace zeleně , devastace ploch apod. Tam to má smysl a prospělo by to jak financím, tak udržitelnosti života a prostředí.

Karel

Na zbraně (pro cizí) a uprchlíky z ciziny se peníze najdou.

Daniel Jablonecký

Ano a je to tak správné a je to tak v pořádku.

Petr David

Pokud by bylo hlavně pro vlastní, potom ano.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Ty 4 miliardy to teda fakt vytrhnou.
Hlavně že ta Milka na obraně objednává předražený americky šrot za půl bilionu a půjčují se miliardy aby se mohli darovat Ukrajině ( snad si nikdo nemyslí , že nám tu půjčku někdy Ukravina splatí…)

Možná kdybychom se opět stali součástí ruské sféry vlivu, jak si to Putin maluje, mohlo by se nám tu žit stejně dobře, jako se žije lidem v Rusku a nějaké slevy na dopravu by nás ani netrápily.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Za rok za dva budete rádi za tu životní úroveň co mají dneska v Rusku

Tak rychle to nepůjde. Ledaže by nás někdo vybombardoval do doby kamenné podobně, jako se o to teď rusáci snaží na Ukrajině.

máte na mysli ty drbany z východu,co mají díru v zemi namísto WC?

Daniel Jablonecký

Je super jak daleko z té Severozápadní dráhy vidíte. Skoro až na špičku nosu.

Petr David

Zjevně chápete slevy na VHD jako sociální dávku, potom se nelze divit tomu, co jste napsal. pokud se mýlím, prosím, opravte moji reakci.

David

A jak to vidíte vy?

ušatá

Rozhodně to nelze chápat jen jako sociální (pokud to sociální je v tomto případě vůbec adekvátní výraz) , ale odborné řešení dopravy, aby nás nezahltila auta a silniční stavby. A jak jsem psal, nesmí to být jen v tomto.

Daniel Jablonecký

Děti tímhle opatřením nikdo nezraňuje. To spíš jejich rodiče, kteří to platí.

Granja

Mě by úplně stačilo, kdyby stát začal efektivně hospodařit s penězi ve všech sférách. Dokud se chaoticky rozhazuje, je to stále známka, že peněz má stát dost.

vtvt

Kvůli agrofertizaci státní správy bude náprava trvat dlouho.

Bohužel předpokládám, že ještě 2 či 3 roky budeme platit nesmyslné megalomanské akce jako oprava nádražní budovy (pouze barák, nikoliv nádraží) za 953 milionu Kč.

Holt rozjeté investice SŽDC po Faltýnkovi/Havlíčkovi/Schillerové se obtížně opravují, aby SŽDC investovala hospodárně

Granja

Nechcete navštívit lékaře?

ušatá

Přestaňte už konečně s těmi nesmysly. A pokud máte podezření, že náklady na takovou stavbu jsou špatně, proveďte rozpočet a dokažte, že to byl podvod. Že ceny jsou nadsazené, apod. Pak to bude mít smysl.

ušatá

Ty slevy stály kolem 2 – 3 mld ročně. A spočtěte si třeba jen náklady na Sněmovnu a Senát. Ta částka je o něco vyšší. Takže opravdu to rušení slev se vyplatí. A co tak spočítat přínos slev, využití spojů, snížení dopadů aut apod.? Nedojdeme nakonec k tomu, že ty slevy třeba vydělají? Ale to by chtělo spočítat a nevím, že by se o to někdo snažil.

Jiří 3

Místo motivování lidí, aby jezdili veřejnou dopravou další klakek pod nohy.

Frantisek

Nevšiml jsem si, že by se nějak výrazně měnil podíl (!) veřejné dopravy na celku. U ní je omezující především osekávání spojů, nejisté těsné návaznosti a (v případě železnic) také limity infrastruktury. Jestliže primárně stavíme nové silnice a snižujeme zdanění paliv do vozidel, která jich spotřebují nejvíce na přepravenou jednotku, můžeme mít jízdenky sebelevnější, a naženeme tam akorát lidi, kteří ani nikam jet nepotřebovali.

Karl vB.

Pane Františku, problém je asi v tom, že tam kde je zájem o VHD – v okolí velkých měst, je nabídka už nyní na maximu disponibilní kapacity. Naopak tam kde je kapacita (různé lokálky), nejsou cestující.

ušatá

To je jen otázkou investic a organizace – koncepce – dopravy. Když však dopravu řeší zájmové skupiny nebo diletanti, pak je výsledek jaký je.

ušatá

Ano, a tam se nějaké finance neřeší, přesto, že silniční doprava je silně dotovaná a zejména těmi, co ji nevyužívají. Ale VHD může využívat každý. Tedy v případě, že bude fungovat a bude pro každého použitelná. Což skutečně není pravdou a dělá se vše proto, aby se ta VHD ještě více znemožnila.

Václav

Jj. Zatímco v Německu zavádějí zvýhodněné jízdné v regionální dopravě, tak u nás to ještě zdraží.

Granja

Hliník se odstěhoval do Humpolce a populisté do Německa.

Radim

Lidi mají peněz dost. Je to vidět všude. Hospody nacpané k prasknutí i v týdnu, plno aut a skoro v každém je jeden člověk, plné supermarkety lidí co koupí každou kravinu co je „ve slevě“ (i když ve slevě není, protože týden před tím to zdražili), atd. atd. atd… I kdyby plošně snížili jízdné na všechnu veřejnou dopravu (nebo to třeba dalších 10 let nechali nastejno včetně slev), tak by tím stejně víc lidí nejezdilo, možná tak o 5% (?).

Granja

Lidé jedou zatím z rezerv a začínají šetřit. Někteří obchodníci a trhovci si už začali stěžovat, že lidé méně kupují.

Radim

Je to pravda, taky si všímám, jen to ještě furt není „krize“. Já už v krizi byl, týden bezdomovec než do-opravili byt který jsem si tehdy ze záloh (a půjčky od šéfa) pronajal. A pak jsem měl 800 na týden. Šlo s tím krizově vyjít, dneska by to bylo asi o dost horší. Od té doby, i když už mám peněz dost, si sakra rozmýšlím co koupit a co ne, nekupuju zbytečně co nepotřebuju atd., kdyby se takhle choval každý, bylo by to asi lepší. Jenže to je na jinou diskuzi ne tady, omlouvám se za off-topic

ušatá

Tržby v obchodech výrazně klesají. Stačí se podívat do statistik. A to začíná být průšvih, protože ekonomika je postavená právě na utrácení obyvatelstvem.

Vtvt

Když jeden nový vlak pro 350 lidí vyjde hrubým odhadem na 530 milionů, tak proč ČD nekupuje ojeté vagony jako Jančura?

https://zdopravy.cz/ceske-drahy-shani-nove-jednotky-pro-rychliky-za-32-miliard-korun-130967/

MHD

To má být k tématu?

Vtvt

Jo. Před čínským virem ČD dostali víc než 2 miliardy dotaci na 75%slevy jízdenek.

Takže ČD asi předpokládají další extra miliardy od státu, když se chtějí rozšoupnout s novými vlaky. A kde se vezmou ty miliardy pro ČD, když si ty miliardy stát půjčuje?

Nějaké jiné dotace se musí škrtnout. Třeba se škrtnou dotace na 75% slevy jízdenek autobusovým a MHD dopravcům, aby bylo na extra dotace pro ČD na nové vlaky.

Kdyby ČD koupili ojeté, tak by jim stačila menší dotace.

Co je na tom tak těžkého pochopit, že velké útraty znamenají velké úspory v jiné oblasti?

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Pokud si chceš vozit prdel novými vlaky , tak si je taky musíš zaplatit.
A protože ty si je v jízdném nezaplatis, bude je muset zaplatit stát.

Takže navrhujete škrtnou dotace na slevy 75% v busech a v MHD a ve vlacích RGJ,LEO, Arrivy,…, aby bylo na nové vlaky pro ČD?

To je odvážná myšlenka.

Petr Novák

Máme tu výběrové řízení na R9, ve kterém stát jednoznačně požaduje nové vlaky na 200 km/h po komkoliv, kdo vyhraje, což nemusejí být ČD, ale třeba zrovna ten váš milovaný RegioJet, který bude muset ty nové vlaky koupit úplně stejně, jako by je v případě svého vítězství muselo koupit ČD. A za mě je to jednoznačně dobře. Já jsem, na rozdíl od vás, rád, že se konečně posouváme od železničního šrotiště Evropy k moderním vlakům hodným cestování 21. století. A jestli ty vlaky koupí ČD, Jančura, nebo třeba Pepa z depa je mi nakonec fuk. Hlavně když tu pro cestující… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Nemusí je kupovat. Stačí, když je bude mít.

Vtvt

K Vašemu „…se konečně posouváme od železničního šrotiště Evropy k moderním vlakům hodným cestování 21. století“

Akorát je potřeba zaplatit to zlepšení.

Srovnání
IN100 ČD za 22 tisíc.
BahnCard100 Deutsche Bahna za cca 4.,400 EUR, čili 110 tisíc

Karl vB.

Vážený manipulátore, „zapoměl“ jste vzít v úvahu několik nepodstatných faktorů, kterými například jsou:
– medinán mzdy D – CZ
– nabídka vlaků D – CZ (rychlost, komfort, četnost)
– a v neposlední řadě váš oblíbený ukazatel: délka železniční sítě
Pak by to srovnání nemuselo pro náš roční SJT nemuselo vyjít zrovna příznivě.

vtvt

Popíráte, že nové pasažerské vlaky v ČR budou znamenat radikální zvýšení jízdného?

Radim

A měsíční jízdenka na všechno za 49EUR je co? To kdyby bylo u nás, tak ať je IN100 klidně za 100k 🙂

vtvt

Německá jízdenka za 1200 Kč měsíčně neplatí na dálkové vlaky. A dotace pro pasažéry byla zavedena, aniž by bylo dost dotací na pokrytí nákladů dopravců.

Čili německé veřejná doprava se bude utlumovat, ledaže by byly nyní další dotace dopravcům.

ušatá

Jak jste na těch 110 000 Kč přišel? Porovnejte to s průměrným čistým měsíčním příjmem u nich a s náklady na život a zboží. Pak jste možná na stejné úrovni až na to, jak velké je Německo a jak velká ČR.

vtvt

No jo, ale Škodovka nedává slevy na nové vlaky, když prodává Českým drahám.

Takže nové vlaky v ČR budou znamenat radikální zdražení jízdenek.

Frantisek

Jen aby pak jezdily i potřebné spoje a ne jen prestižní výstavka pro občasnou atrakci svezení se vlakem…

Jinak budeme platit stále nenasytnou silniční dopravu, která má roční náklady ve stovkách miliard, ale o tom VTVT vůbec nepíše. Proč? Tam by se kritika mohla uplatnit mnohonásobně. Jen namátkou úlevy z provozu vozidel, neplacení dopravní cesty, nezpoplatněné parkování , třeba jako výstavba a odstavování kamionů v krajině, nehrazení zdravotních dopadů, což platíme pak všichni a ještě to nestačí apod. A k těm vozidlům. Buď lidi nudou chtít jezdit drahými vlaky a platit je nebo budeme jezdit v levných 810 a Regionovách než budeme mít na dražší. Tak je nutné si vybrat. A o tom se také nemluví. Často nevím,… Číst vice »

Karel

Protože ty staré dlouho nevydrží a jejich opravy jsou dražší. Už Baťa říkal, že kupovat levné věci se nevyplatí.

Vtvt

To jste se spletl. Právě Baťa zavedl Baťovky = boty s poloviční životností, ale pětinovou cenou, ve srovnání s celokoženými těžkými botami tehdejší módy

ušatá

Pro zajímavost, víte, kolik tehdy tyto boty vydržely v normálním denním životě, na rozdíl od těch podivných zahraničních dnešních? Budete se divit, ale vím to ještě od lidí, co tam pracovali a od příbuzných, kteří ještě žili a využívali to. Vydrželi běžně 3 – 5 let na rozdíl od těch vysoce kvalitních, které měli tito lidé třeba 10 let. Mám známého jehož (asi praděda) byl obuvník a má po něm doma ještě ručně šité boty – kožené, které mají dnes cca 80 let (? nejsem si teď úplně jistý, musel bych ho volat a zeptat se, ale nechce se mně)… Číst vice »

ušatá

Ono by stačilo dohodnout se s našimi podniky a MD, aby se vyrobila vhodná vozidla u nás a podle rozumných norem, na rozdíl od přehnaných TSI, zejména na vedlejších tratích, že? Jednak by to pak bylo i levnější, jednak by se podpořila zaměstnanost, výnosy z daní atd. atd.

vtvt

Mě by se líbil hromadný nákup. Nikoliv drobit zakázky jako např. 4 baterkové vlaky od Škodovky.

Pokud jde o Váš návrh na jakýsi speciální vlak výlučně pro tratě v ČR, tak si dovolím poukázat na obtíže provozu malosériových výrobců. Patrně nedostatečný vývoj byl důvodem, proč se v tramvaji vyrobené v ČR utrhl kus brzda a prorazila podlahu do prostoru pro pasažéry.
https://zdopravy.cz/v-kosicich-odstavili-ceske-tramvaje-z-pragoimexu-brzdovy-kotouc-prorazil-podlahu-22693/

watslaw

Já bych začal tím, že by ty slevy byly poskytovány přímo těm kategoriím cestujících (a nastavit nějaké stropy), a ne dopravcům, kteří s tím různě fixlují a vykazují virtuální cestující. Cestující by si de-facto kupoval plnocennou jízdenku, a pro využití slevy by uplatnil příslušnou kartičku, kam by se mu poskytnuté slevy sčítaly a slevy by dostal jen do stanoveného stropu. (Ani těm studentům a důchodcům není nutné dotovat denní ježdění přes celou republiku, ani slevy na tisícikorunové jízdenky v LeoExpresu)

Jan

Přesně tak, plošné dotace i pro ty, kteří to nepotřebují jsou zlo a zapřičiňují větší zneužívání. Stejně tak ty plošné dotace na energie, kdy to pokryje náklady bohatým lidem s x odběrovými místy, i když tam nebydlí. Ať jsou slevy propláceným těm, kteří to potřebují nejvíce, podobně jako třeba slevy pro PID (která už je tak dost levná): https://pid.cz/slevy/#hmotna-nouze

Frantisek

Svým způsobem je ovšem plošná i kategorizace na důchodce, studenty a samoživitele, kde sice existuje předpoklad chudoby, ale nelze to paušalizovat. Tudíž, nějaké slevy do 15 a nad 65 plus invalidé ano, studenti dejme tomu, ale nepřehánět, a doplnit třeba příspěvky či slevami vázanými na hmotnou nouzi resp. chudobu – tyto kategorie už jsou beztak nějak úředně podchyceny.

Vojtěch

A kolik těch lidí a jak často s tou slevou si kupovali jízdenky za 1000 Kč. Sleva platí jenom na třídu ekonomy. Navíc pokud je cena jízdenky 1000 Kč, student ušetří 500 Kč, což může být subjektivně značně významné

Frantík

Já jsem viděl, že u Leo expressu zvyšovali ceny třeba v pátek na 700 korun. Jako studentovi mi to jednou stačilo (za 175), ale rozhodně by beze slev takhle ten vlak nezaplnili.

ušatá

Proto jsem zastáncem síťových a předplatních jízdenek. To je praktické a účinné a jednoduché a bez potřeby dalších lidí na kontrolu apod..

Studý chudent

Tohle je zas pičovina. Snížení slev ze 75% na 50% “bylo nutné” kvůli asi 2-4? mld. korun, protože nejsou love.

Ale 10-15miliard na to, aby benzín byl o korunu levnější, to Stanjura klidně pustí. Už mě to fakt sere.

A to říkám jako student VŠ, volič jedné z kandidujících koalic, které jsou nyní součástí vlády

Noscortas

Myslím, že reálná finanční úspora je zde až druhotná. Jde zde především o étos , že tu populistická Babišova vláda vytvořila dvě privilegované sociální skupiny, které využívaly veřejné služby aniž by za ně platily.

hank

Především zde jde o ideologickou zabedněnost části vládní koalice, pro kterou je nepřípustné hledat zdroje na příjmové straně státního rozpočtu. Dělají uplně stejnou hovadinu jako svého času Nečasova vláda.

Granja

Privilegované sociální skupiny….
Valím pro popcorn!

Liquid

Jo, je to absurdní, za co není problém vyhodit miliardy s minimálním efektem a kde se počítá každá koruna, přestože to má na spoustu lidí obrovský vliv. Babiš napáchal spoustu škod, ale ve výsledku jsem rád, že mi na období studia, kdy jsem nebyl v situaci na nějaké podstatnější vydělávání, ty 75% slevy vyšly. Pomohlo to hodně. S 50% bych ještě asi taky nějak vyžil, ale 25% už je hodně málo a pokud to nastane, je mi všech budoucích studentů celkem líto.

Martas

Když jsem studoval, tak bylo prostě 25%. Fakt netuším, proč by mělo být levnější jet veřejnou dopravou, než stojí poslání dopisu.

Liquid

Nevím jestli jste si všiml, ale ani se slevou to dneska nestojí 2 Kčs. A dopisy jsou v této době pro většinu využití zdarma, říká se tomu e-mail.

Marťas

No v roce 2014 naštěstí už bylo jen Kč a pokud člověk nemá datovou schránku, mailem to nedáte.

Martin

A hlavně to bylo jen na trasu bydliště-škola. Ne kamkoliv, jako se to zavedlo při 75% slevě…

Noscortas

Přesně tak, ten systém byl nastaven zcela správně, ale stačilo 8 let vlády populistů a republika je v rozvratu.

hank

Nicméně současná vláda v tom rozvratu pokračuje. Nemluvě o tom, že největší 100miliardový zářez do rozpočtu pomohla Babišově vládě udělat tehdy ještě opoziční ODS…

Vojtěch

To je typický boomer přístup. Takovou argumentací se dá tvrdit, že naši předci chodili do práce pěšky, takže musíte taky 🤦

hank

Však se ještě dočkáš…

Kubin

Navíc, když už se ceny s 50% slevou dnes pomalu vyrovnají cenám bez slevy v roce 2018…

55p

Studoval jsem a žádné slevy, vyjma cesty do školy a ze školy, se mě netýkaly. IN50 jsem si musel kupovat. Jak je možné, že mi zbyly peníze na výlety a zábavu?

liposh

Aniž bych cokoliv rozporoval, tak jen doplním, že díky zdražení benzínu Stanjura vybral asi o 7 Kč na daních na litr víc, takže ta koruna sleva byl naprosto populistický krok, pořád vybíral (a vybírá) o 6 víc, než předtím.

Studý Chudent

So what? Stejně to bylo zbytečný, 100mld kráter po zrušní superhrubý mzdy (kterýmá na triku ODS a jejich kolegové z ANO) se jen tak nezalepí. Já jako chápu, že jistou skupinu občanů nad 50 to už nemusí zajímat (a tím nemám na mysli konkrétně vás).
Ale já jsem teprv ve svých 20′ letech, chtěl bych, abych jednou tyhle sekery nemusel splácet

liposh

I já jsem ,narozdíl od valné většiny zdejších diskutujících, v produktivním věku, takže mám podobné myšlenkové pochody, jako Vy. Proto jsem použil termín „populistický čin“.

Jenisej

Podle vašeho vyjadřování studujete maximálně Vysokou školu života.Pokud nejste schopen během studia chodit na brigády aby jste vykryl deficit v peněžence, pak raději školu ukončete, jděte pracovat a další rok to zkuste dálkově.

Studý Chudent

> kritika nesystémovýho ničení státního rozpočtu je zřejmě špatně, LOL 😀

> breč víc, ODSáku

Atom

Pořád je odměna z brogády max 10 000 kč, jako posledních let. až to zvednou minimálně o inflaci. Tak pak můžete bavit o vyrovnávání deficitu v peněžence

ušatá

Jak to? Záleží, jakou si seženete. Třeba i za 30 000 Kč.

Granja

Jenže VŠ = prodloužit si mládí.

Martin.K

Pod toto se podepisuji!

Frantisek

Jenže nesmyslnost zvýhodnění jízd a přeprav automobily nezavdává argument pro podobně nesmyslné přehnané dotace jízdného v hromadné dopravě. Spíše by bylo dobré harmonizovat podmínky a zatraktivnit ten šetrnější způsob, například kratší cestovní dobou, lepší dostupnosti a spolehlivými návaznostmi.

Vojtěch

Nemůžete chtít B, když nemáte A

Karel

To, co navrhnuté by stálo násobně víc než ty slevy.

Vojtěch

Je to pitomost. Především ve vztahu k ostatním návrhům, které se netýkají pracující a střední třídy a jejich finanční přínos je několikanásobně vyšší

Petrof

co takhle na dráze zrušit konečně nesmyslné benefity na které si dopravní firmy neumí vydělat?

Jiřik

Například?

Petrof

třeba rezijky, nevidím důvod proč platit z daní nádražákům a jejich rodinám soukromé cesty…

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Bez rezijek a podstatného navýšení platů ke Dráze která už teď má v provozu málo lidí nikdo dělat nepůjde.
Bez rezijek by musel zaměstnavatel přidat minimálně bůra v čistým takze tak desitku měsíčně .
A v konečném součtu to zase zaplatíš ty buď na jízdném nebo na daních

současné platy jsou naprosto dostatečné a odpovídají kvalitě práce na dráze…

ušatá

???? Tak šup tam jít pracovat a můžete jít příkladem!

Jenisej

Ach ta závist. Já taky nevidím důvod, proč dotovat malé školy, když můžou dečka jezdit fo města. No ne?

Frantisek

Třeba proti ucpání měst (čoudícími) „mama/papa-taxi“, protože někteří už ani neumějí použít autobus – nebo nechtějí, když jej ostatní blokují svou kolonou. 🙂 Obecně jsou přílišná centralizace a rostoucí přepravní nároky problémem, dosud žel moc neřešeným.

Granja

To jste se s tím příměrem teda pěkně sekl.

Zdeněk

Přesně. Vrcholem je když si režisti jezdí jedničkou a zabírají tam místa platicim cestujicim

ušatá

A oni mají běžně nárok na jedničku???? Co tak o tom něco vědět?

ušatá

Vy jim pak navýšíte výrazně platy a zajistíte nějaký další podnět, aby je tam lákalo dělat? Budete jim hradit cestu do práce, když třeba musí dojíždět i stovku km na šichtu? Co kdybyste zkusil dělat třeba posunovače, čistit vozy, dělat průvodčího a hádat se s nepřizpůsobivými apod.? Pak se k tomu můžete vyjadřovat.

Beny

A kdo tam bude pracovat?
Zas takové terno to železničářství není, že by se stály fronty na zaměstnání.

Daniel Jablonecký

Posty výpravčích se stejně postupně ruší. A ti, co zbydou, ti už se s nějakou tou průměrnou mzdou smíří. S režijkou nebo i bez.

Kuba M.

Hodně zaměstnavatelů má benefity a logicky souvisí s tím, kde pracujete. U operátora dostáváte zvýhodněný tarif, v obchodě třeba zaměstnanecké slevy na zboží apod. Co je v tom za problém? Problém u režijek je, že je mají i zaměstnanci jiných organizací než ČD (správa železnic, ministerstvo dopravy apod.), kteří by měli pro své zaměstnance, pokud jim chtějí tento benefit poskytovat, kupovat u ČD za plnou cenu a ne, že ČD stát nařídí jim je uznávat. A nebo ať to uznávají všichni dopravci.

Borek Stavitel

S krokem souhlasím slevy zrušit úplně, ještě zrušit režijky, tím by se ušetřila další minimálně miliarda! Režijky bych řešil jako první, když někdo jezdí úplně zadarmo, je to horší, než se slevou…

Martin

Za závist to je,ale svin. 😉

Petrof

jaká závist? Jen daňoví poplatníci nevidí důvod proč platit někomu soukromé cestování. Podívejte te se do privátního sektoru, kolik jsou zaměstnanecké slevy… skoro 100% opravdu nejsou… Navíc když člověk vidí úroveň služeb v dopravě

B.W.B.

V privátním sektoru jsou celkem běžná služební auta pro soukromé účely, případně odprodej pár let starých služebních aut zaměstnancům za velmi pěkné ceny. No ale režijky budou některým lidem ležet v žaludku asi pořád. Jako by to bylo nějaké terno…

Frantisek

Přitom z těch služebních aut vyplývá celá řada problémů, které pak hradíme též všichni. 🙂 Ještě delší kolony, ještě více emisí, betonových ploch…

Pavel

No…rodina s jedním dítětem od nového roku dá 3700,aby mohli jezdit „zdarma“.Do práce jezdím autem,protože, do mého bydliště vlak nejezdí. V plzeňském kraji a v Jihomoravském režijní výhody neplatí. A taky všude tam ,kde jezdí LE,RJ,Arriva a dalši. Takže to je tak pro představu,jak to je….Jo je to dobrý benefit, ale není to až tak zadarmo. Jo,pokud celá rodina má možnost jezdit vlakem do práce,školy vlakem tak super.

ušatá

A spočítejte si benefity u jiných zaměstnanců, platy politiků a náhrady a pod. To se budete divit, kolik to stojí a opět to platíme všichni – ve službách i zboží i daních. A to vám nevadí. Tady aspoň jde o práci potřebnou a náročnou. Takže tam, kde se dělá, budeme šetřit a kde efekt není vidět, tam budeme solit!

David

Se zrušením režijek definovaných zákonem souhlasím, nicméně moc, tedy spíš nic, tím neušetříte, jelikož budete muset navýšit rozpočet správě železnic aby mohla svým zaměstnancům zajistit dopravu po své síti pomocí SJT předplatných, popřípadě jim navýšit platy aby si mohli jízdné hradit ze svého a hromadně neodcházeli do perspektivnějších oborů.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Zrušením rezijek neušetřis vůbec nic, naopak bude tě to stát miliardu navíc za vyšší platy železničářům.
Vy žijete v bludu , že režijkar zabere místo někomu platicimu.
Uvedom si, že o to co nezaplatim za dopravu do práce mi může firma dávat méně k vyplate.

Karel

Víte houby. Jízdní výhody zaměstnanců jsou zpoplatněny částkou 1200 Kč.

ušatá

Zadarmo? A spočtěte nám, kolik stojí! Ale s odpovídajícími podklady a ne teoreticky.

Hodně štěstí

Aneb jak ještě více vyhnat lidi z veřejné dopravy.

Ferda Vomáčka

Jako že lidi ve VHD udrží jen to, že z ní budeme dělat socku?

Geralt

Bohužel ano. Cena benzínu je i přes mohutnou inflaci už téměř stejná, jako před válkou.

55p

No téměř stejná… Místo cca do 33 korun 40, takže +20 %.

Frantisek

V přepočtu k výplatám bývala ovšem i vyšší. Nicméně toto lze řešit nezvýhodňováním paliv, jichž auta na jednotku spotřebují většinou více. Lidi z veřejné dopravy vyhání (kromě „nutnosti“ platit si stejně vedle ní auto) většinou spíše její nespolehlivost, pomalost (busy v kolonách, vymetací busy, vlaky na tratích v neuspokojivém stavu a s omezenou kapacitou) a někdy horší dostupnost (zastávky v polích, chybějící spoje mimo špičky). Jo, někdy též cena – jednotlivá jízdenka začínající na ceně kolem 40 korun byť za krátký úsek, když člověk nejezdí denně…

ušatá

Otřesné a absurdní jízdné je na krátké vzdálenosti, např. na 10 km, kde ceny už jsou nad 20 kč – jsou nepřijatelné.

Daniel Jablonecký

40 Kč stál i před 10 lety.

Daniel Jablonecký

Cestující, který za službu neplatí adekvátní cenu, ať dopravou klidně nejezdí, to je žádoucí „vyhánění“.

ušatá

Konečně budou prázdné silnice!

Evžen

Slevy u důchodců chápu, ale u studentů ne. Ať jdou na brigádu..důchodci si to poctivě odmakali.

Lukas

Ne kazdej je dostatečně sikovnej na to aby dokázal kombinovat školu,brigádu…spousta studentů chodu po škole hned na doučování pro maturu,přijímačky..cokoliv v takovem případě určitě nemůžou mít nějaký podstatný vlastní příjem a rodiče pro které se každým týdnem zvedají ceny všeho možného se ta sleva pro jejich děti dost hodí protože prostě nemají peníze na víc 💁

Ferda Vomáčka

„Ne kazdej je dostatečně sikovnej“
Ano, neschopnost a hloupost je v dnešní společnosti bohužel omluvenka…

Granja

Možná jen obyčejná pohodlnost. Ale chodit „pařit“, to jo.

Jarda

Dětem to zaplatí přeci bohati rodiče, ze jo ….

Zdeněk

Píši návrat v původnímu stavu před rokem 2018. Tedy děti do 15ti let levněji než dnes.

Frantisek

Status dítě/student/důchodce nezavdává nutně předpoklad chudoby, jen potenciálně menších zdrojů. Tomu by měla odpovídat sleva, zbytek v příspěvcích pro chudé a nuzné (nebo zvláštní slevě pro ně).

Jan

Stejně tak se dá říct, že (starobní) důchodci si během života dost vydělali a nepotřebují mít nepodmíněný příjem jen za to, že jsou staří a nedokázali se během 40 let zaopatřit.

Martin

Tak to klidně můžu říct důchodci nikam jezdit nemusí už se najezdili dost můžou sedět doma na prdeli.

Frantisek

Bohužel ne tak docela, s postupující centralizací a relativním vzdalováním obchodů a služeb místům bydliště (posilováním závislosti na dopravě, jen v lepším případě hromadné).

Lukas

Možná by pro státní rozpočet mohli rovnou zavést nástupne ve vyšší 50kc+ zrušení veškerých slev 🙂 nestačí ze se bude od ledna zdrazovat o X % ještě ty slevy zrušte 😀přitom logicky budou dostavat více do rozpočtu skrz vyšší ceny

Vtvt

Nástupné 50 Kč by velmi pravděpodobně nestačilo.

Např. loni pasažérská ČD od daňových poplatníků dostala 18 miliard. Od cestujících utržila 5,1 miliardy.

Ale ani to nestačí, neboť ČD prosí o státní miliardy viz vyjádření finančního ředitele ČD pro Železničář:
„(…) stát musí rozhodnout, zda v důsledku tlaku na veřejné rozpočty omezí dopravní výkony a dojde ke zpomalení modernizace, což (…) z dlouhodobého pohledu to bude znamenat horší kvalitu železniční dopravy a přetížené silnice, nebo stát pomůže dopravcům nelehkou situaci překlenout, což umožní pokračovat v modernizaci železnice a v (…)“

Lukas

Bylo to myšleno spíš jako sranda..ať si ušetří na vlastních platech a dělají vše možné pro to aby ušetřili ostatní kteří vyhazuji peníze jak na běžícím pase..vizz dpp kterej si vesele dává zakázky bez výběrového řízení

Vtvt

S tím že šetřit naprosto souhlasím. Doufám, že se nebude opakovat tak opulentní investice jako byla Faltýnkova/Havlíčkova/Schillerové do budovy pardubického nádraží za 1,7 miliardy (část budovy totiž vůbec nesouvisí s dopravou – kino, hotel, lázně, minipivovar,…). Zdůrazňuji, že nemyslím investici do nádraží jako takového … kolejiště, nástupiště, eskalátory … to je jiná investice za 6,4 miliardy.

Pro srovnání: oprava českobudějovické nádražní budovy byla za 0,8 miliardy. Plzeňská nádražní budova 0,7 miliardy. Brněnská za 0,3 miliardy (to je soukromá investice, nikoliv SŽDC)

Karel

By vůbec nevíte o co jde a jen plivete jedovatou slonů.

Vtvt

Když uvádím příklady vyhazování peněz, tak logicky to musí vadit těm, komu vadí nepříjemná pravda.

Dalším příkladem je: https://zdopravy.cz/miliardova-obnova-trati-lovosice-louny-je-hotova-nove-vlaky-mohou-jet-az-100-km-h-36522/

Takže na železnici jsou potřeba investice za stovky miliard (nemyslím VRT), ale peníze už jsou vyplýtvané a my jako republika jsme zadluženi až po uši.

Frantisek

Peníze do i jinak využívané budovy přece nemohou plynout jen z peněz na investice do dopravní sítě…

ušatá

Ale za co jsme zadluženi? Kam mizí peníze z této země a v jaké výši? Měl byste přeorientovat svou pozornost i někam jinam. Ale to vám asi nesedí nebo to neumíte?

VaPa

Vy rychleji píšete než myslíte. Budova pardubického nádraží prošla celkovou rekonstrukcí. To znamená, že od sklepa až po střechu. Vámi uvedené kino, hotel, lázně a minipivovar jsou součástí budovy. Nebo se snad měla opravit jen fasáda?

ušatá

Takže za to, že budují z toho i centrum pro lidi, kde se dá i něco vydělat, kde budou služby, je kritizujete??? To už je víc než absurdní. Ano, mělo se to zbourat a udělat tam ty betonové „bunkry“, jak jsem už psal. Byl byste konečně spokojen?

zdydy

To bude úspora, to se bude kasa plnit jedna radost

liposh

Wau, tahle vláda opravdu našla ta nejdůležitější místa rozpočtu, kde ušetřit (ironie) 😀

Beny

Jo, všechno rozházet je mnooohem lepší. A po nás poušť jak na poli po agrofertu

Jan

Určitě je lepší cílená pomoc těm s nejnižšími příjmy než plošné slevy, které jsou zneužívány dopravci a dost lidí je nepotřebuje.

David

A jaká místa, kde ušetřit, byste v rozpočtu identifikoval vy?

Kebab

Třeba vyházet všechny úředníky, co nabral Babiš kvůli EET. To se ruší, takže není důvod je dál živit.

Michal M

Někteří zaměstnanci finanční správy to dostali za úkol ke své běžné pracovní činnosti. Takže hromandý nábor lidí na EET se nekonal. Tu a tam si měli o víkendu zajít na kontrolu..

ušatá

Právě že to EET by přineslo poněkud víc než úspora za slevy. To zase vím od finančáků i ekonomů. Řádově jde o cca 10 miliard, ale ty scházet nebudou, protože EET vadí voličům ODS a dalších spřátelených stran.

Vojtěch

Stačí si přečíst všechny návrhy NERVu na novinkách. Tento krok se slevami na asi nejnižší net positive

hank

Především je nutno řešit příjmovou stranu rozpočtu.

Sap1k

To, že nebyla znovuzavedena superhrubá mzda a budou se řešit drobné na jízdném je až absurdní…

Granja

A povedzte mi Kefalín, čo si predstavujete pod takým slovom absurdný.