Shoda na dalších dálnicích, rozdílné názory na rychlovlaky. S čím jdou do voleb jednotlivé strany

Jednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan SůraJednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan Sůra

V programu řady stran se objevuje také síťová jízdenka na všechny druhy veřejné dopravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jira

Co znamená ANO : dostavba D3 od středních Čech až po hranice ? Proč zmiňují slovo střední Čechy nebo proč nezmíní rovnou Prahu? Nechtějí dálnici okolo Jílového nebo jsou opět bez názoru a ten projeví později podle situace?

Soudný znalec

Vize krásné, ale co konkrétní projekty?

TnM

Je uzasne, jak Motoriste dokazou fnukat nad tim, jak se „ublizuje“ jejich individualnim spalovacim motorum, pritom to je v CR nejprotezovanejsi zpusob dopravy, na ktery jde ze statni kasy suverenne nejvice penez a obetuje se jim nejvice krajiny, nejvic mista ve mestech.

Ondra

Ano ta strana vznikla v Praze, protože si myslí, jak jsou v ní strašně šikanováni. Přitom auta zabírají 80% veřejného prostoru. Jsou to přerostlé děti

ToMa

Opět ten nesmysl, že IAD je nejdražší způsob dopravy. Ne, opravdu není. Osobokilometr vlaku je pro stát mnohonásobně dražší než v IAD. Můžete si to jednoduše ověřit z dát MD

Petr David

Má v tom ten náš stát započítané externality?

ToMa

Umíte je vyčíslit? Zatím jsem viděl pouze nějaké odhady, které se lišili o stovky procent.

xyz

To budou z princpipu „měkká“ čísla. Jedním z nich v ekonomickém hodnocení železničních staveb je časová úspora cestujících.

Zajímalo by mě hodnocení např. modernizace úseku Litoměřice – Úštěk z roku 2022. Výsledek: výpravčí jsou v Liběšicích a Úštěku dál, O. K., jízdní doby částečně zkrácené, ale „skrz Úštěk“ bez časové úspory.

A poměr cestujících vlakem po té trati vs. autem po souběžné I/15 je i tak (žel) hodně nepříznivý pro železnici. Ani tam nedošlo k zavedení 1h taktu, aby železnice aspoň nabízela nějakou elementární alternativu vůči autu, které „může jet kdykoliv“.

TnM

Jsou v tom zapocitane vsechny investice do silnicni a parkovaci infrastruktury vcetne krajskych a obecnich? Pochybuju.

Jsou v tom vycislene externality vcetne zmarenych zivotu? Vcetne cen pozemku prostorove neefektivni dopravy (co by mohlo ve mestech stat misto parkovist,…)? Vcetne vlivu na okolni prostredi jako je hlukova zatez a znecisteni mest?

ToMa

A z druhé strany, je tam započítán příspěvek do HDP. Také si je potřeba uvědomit, že většina silniční sítě by existovala i bez IAD. Zmizeli by tak maximálně dálnice. Ostatní by muselo být zachováno. Ať už kvůli službám jako popelář, dovoz zboží případně IZS. Ano, samozřejmě že ve městě je podíl vlivu IAD největší, respektive s rostoucí hustotou obyvatel je IAD méně a méně efektivní. K vašemu dotazu, pokud sečtete nákladů na investice a provoz infrastruktury, odečtěte zisky z infrastruktury a vydělíte dopravním výkonem, silniční doprava je nákladově pro stát výrazně levnější. Ano, externality že silniční dopravy jsou výrazně větší,… Číst vice »

MiNo

Motoristé ukázali, že dopravě vůbec nerozumí a jde jim o to vjet autem kamkoliv. Tyhle prostě volit nechci. SPD a Stačilo! volit nechci už z principu, takže jejich názory na dopravu mě nezajímají.
U ostatních nevím, záleží na mnoha faktorech. Obecně se v cílech shodují, takže nemá smysl se jich ptát, kde na to vezmou. To musí řešit každá z těchto stran.

Ivan_pha

Však motoristé mají svoji prioritu už v názvu.

Joe

Však ona to původně byla napůl recesistická akcička vzniklá jako truc proti hřibovským nápadům v Praze. Pak si najednou všimli, kolika lidem se to líbí, přidali pár hezkých slibů a už z toho udělali regulérní stranu. Bohužel jsou něco jako piráti, ti ve svých začátcích neměli na programu nic než svobodný internet a pak ze sebe udělali odborníky na všechno, i když o spoustě věcí mají představy jak Hurvínek o válce.

Kolemjdoucí

Svatá prostoto. Motoristi vznikli jako politická odnož Institutu Václava Klause. Tedy jako vehikl pro zájmy všech sponzorů IVK a Ruska.

xyz

SPD to řešit nemusí, ta do žádné vlády nechce. 🙂 Jinak omylem jsem před pár dny slyšel jeden Okamurův projev a mrazí mě z toho… že „vláda okrádá lidi 12% DPH na potraviny“ (tedy nižší než za Babiše, kdy to bylo 15 %), že „i u DPH může zafungovat Lafferova křivka, kdy nižší zdanění povede k většímu výběru daní“ (toto nebude fungovat u DPH na nezbytné zboží, naopak nezbytné zboží je cenově neelastické) nebo vůbec jejich rozpor o tom, že „drahé potraviny u nás jsou vlivem kartelu nadnárodních řetězců“ (ve skutečnosti je hodně drahý ryze český Coop), což tvrdí to… Číst vice »

Tomáš B

Pobavilo mě, jak si některé strany dávají do priorit projekty, které se již v podstatě realizují, takže je příští vláda pravděpodobně žádným způsobem neovlivní (dostavba D11 a D35, D3 na hranice s Rakouskem a pod.) :))

Joe

To je to kouzlo politiky. Co na tom, že projekt odsouhlasila a začala realizovat vláda XY, dokončí se za NAŠÍ vlády a proto zásluhy patří nám. Takhle nějak to funguje, voličům je to připomínáno a ti to baští.

xyz

Mě pobavilo, jak na nádražích vidím plakát ANO o tom, že s nimi se zkrátí čekací doby u lékařů. O kus vedle (nebo za chvíli, pokud jde o rotující displej) vidím, že nechtějí posouvat penzijní věk nad 65 let.

Akorát teda nevím, jak se mají čekací doby u doktorů zkrátit ve chvíli, kdy by doktoři chodili do penze v 65 letech (což naštěstí většina nechodí; můj zubař to loni doklepal do 75 let a pak šel do penze, očařka to žel zabalila ze zdravotních důvodů v 68 letech a moje obvoďačka naštěstí ordinuje ještě v 71 letech).

leos

Před pár roky se řešilo, zda má smysl postavit kostru rychlodráhy Drážďany Praha Brno Vídeň a případně přes Ostravu do Polska. Pak se něco změnilo a projektanti začali řešit odbočky do krajských měst. Proč? Mně dává smysl začít s hlavním tahem a chvíli počkat, vyhodnotit, než se rozhodne, co a kam stavět dále.

factory

Hlavně to dopadne jako u dálnic. Budou se stavět krátké úseky všude po republice které budou desítky let nepropojené. Místo toho aby se řeklo hlavní směr je XY a bude se stavět prioritně ten, pak navazující YZ… a v roce 2060 až to bude hotovo můžeme stavět usek AB…

xyz

U VRT je etapizace mnohem problematičtější.

Ale s VRT „se řeklo“ a harmonogramy jsou na stránkách Dobré správy uvedené. Tzn. bude se prioritně stavět skoro všemi směry.

🙂

ABCD

Byl někdy nějaký reálný alternativní plán na VRT? Například nové oddělené tratě nákladní a osobní dopravy nebo např. společně dejme tomu do 200 km/h? Včetně nějaké ekonomické studie návratnosti? Nebo musíme plnit mantinely, které nám dala EU a jinak to nikdy vyjít nemohlo?

Kubrt

Koncepci železniční sítě si řeší členské státy po svém, EU jim do toho nezasahuje.

Ivan_pha

Díváte se na to špatně. VRT není jen o evropské dopravě, ale také o uvolnění kapacity z hlavních koridorů, což se nejvíce pocítí třeba na úseku Praha Poříčany.

Když už se staví nová trať v nové stopě, tak už není velký rozdíl stavět ji na 200 nebo 320, je to hlavně směrových parametrech trati. Zbytek se už moc neliší.

xyz

Úseku Praha – Pardubice nejvíc ulehčí (jaký div) VRT Praha – Pardubice, která ale je na chvostu priorit.

Naopak témuž úseku ulehčí VRT Poříčany – Brno jen z menší části.

mgr.pavel

A proč se má vše točit podle úseku Praha-Pardubice???

Praha-Pardubice má slušnou trať konkurenceschopnou dálnici.

Vámi zmiňovaná trať (Praha-)Poříčany-Brno je dnes neschopně pomalá ve srovnání s dálnicí, přitom poptávka je násobně větší než v tom vašem úseku.

xyz

Řeč je o uvolnění kapacity (mj. pro nákladní dopravu). Jo, pokud máte na mysli zkrácení cestovních dob, tak ano, tam je to u VRT Praha – Brno jasné. Ale ne z hlediska uvolnění kapacity koridoru (odkud by zmizely jen expresy Praha – Pardubice – Brno a i tak mmch. by to znamenalo zhoršení spojení Hradubice – Brno; i částečné zmizení expresů Praha – Pardubice – Olomouc při existenci VRT Praha – Brno = zhoršení spojení Pardubice – Olomouc; to vše má více neznámých jako např. podobu spojení z Brna směr Přerov; pokud zůstane jen u konvenční dvoukolejky, tak na ni… Číst vice »

stan

Tak to vypadá, když o veřejné dopravě chtějí rozhodovat ti, co ji nepoužívají. Na autíčkáře a pumpičkáře nestačí autobus ani vlak, který nedoveze děti až do dveří školní třídy nebo do regálu obchodu.

Petr

„ANO: Nelíbí se nám, jak je ČR defragmentovaná.“

Asi chtěli říct „fragmentovaná“. ANO je strana negramotů

trapper

Proto taky sedí ve správní radě SŽ.

Martaus

Jedno přeřeknutí nebo neznalost jednoho slova z člověka nedělá negramotu. O jeho charakteru ovšem něco vypovídá tvrzení, že „regionální tratě nechceme rušit, ale naopak rozvíjet.“ Nebyl to náhodou právě pan Kolovratník, který dlouhá léta usilovně protlačoval zavedení konzervace dráhy? (A navíc s požadavkem mnohem vyššího minimálního počtu vlaků pro zachování provozu.)

xyz

Byl to on.

Mmch. jedna uspěchaná reakce na stupidní dotaz novináře (to mzdové dohnání bylo nereálné v 90. letech a je i dnes) na to, kdy doženeme německé mzdy, je nynějšímu předsedovi vlády předhazována i dnes.

(Zajímalo by mě, co by ti samí občané, kteří mu tu předhazují, řekli na to, kdyby na to tehdy realisticky odpověděl, že německé mzdy nedoženeme nikdy.)

noerf

Představa, že díky VRT, budou jezdit tisíce občanů z Brna či Ústí nad Labem do Prahy do práce je úsměvná, vzhledem k tomu, že v daných městech ještě využijí MHD či auto k nádraží, takže jedna cesta bude 1,5 – 2,0 hod od dveří je dveřím, tedy tři až čtyři hodiny na cestě je dlouhodobě nereálné.

Tomariero

Zrovna z Ústí už se dojíždí teď a to je tohle nad hodinu, z vrt to bude půl hodiny a to je i z dopravou v rámci MHD kolem 60 minut naprosto ok.

xyz

30 minut těžko vyjde v součtu za MHD v Ústí i Praze vč. přesunů mezi vlakem a MHD.

trapper

Nejen z tohoto důvodu lze zkratku „VRT“ považovat za „virtuální“ 🙂

Twix

A nejezdí z Ústí nad Labem tisíce (nebo aspoň tisíc) vlakem už teď? Samozřejmě ne každý musí dneska jezdit denně.

David

Asi tak a v tu Praze budou dělat co? Stát u pásu? Sedět u PC můžou i doma, jako za covidu, služebky ve firmách klesly brutálně.

Ivan_pha

Nesmysl. Z Ústí se dojíždí do Prahy již nyní, díky VRT se mohou prifat další města. Navíc dnes je běžné jetditbdo kanceláře jen 2x týdně, takže delší dojíždění uzbtolik nevadí, navíc se i ve vlaku dá pracovat.

xyz

Zde připomenu, že Děčín si s VRT pohorší. Dnes z něj jedou EC do Prahy, které zastaví jen v Ústí. V cílovém stavu z něj pojedou rychlíky do Prahy, které budou úvraťovat v Ústí, pak zastav v Lovosicích a pak najedou na VRT až u Roudnice. Namísto aby vlak z Děčína směr Praha jel po VRT už z Ústí. A „další města“ – leda tak Teplice (z okresních měst), protože Most a Chomutov jsou vůči Ústí už dost z ruky, takže mají být řešeny jinou tratí, pohříchu vedenou ne přes ruzyňské letiště, ale právě k té ústecké VRT (u Nové… Číst vice »

xyz

Navíc Brno je už dnes ekonomicky významným městem, kdy VRT má dle oficiálních tezí „zastavit přesun obyvatel do Prahy a Brna“.

KrizeVychodniSpolecnosti

Turek nepotřebuje VRT, protože ten si dělá VRT z dálnice 😀

Sizifon

A z čeho to všechno chtějí stavět? Možná by měli nejdřív řešit otevírání nových lomů. Ono se to jaksi bez kamene a písku postavit nedá 😀

noerf

To jsou sliby, ne realita.
Zhruba deset nových lomů je vytipováno, ovšem bude se muset vypořádat nimby efekt obci.

Punkz

Stát by měl ukázat že má gule a s NYMBY si vytřít…

Petr David

Jestli si dříve nevytře příroda s lidmi.

xyz

Jako že obce, na jejichž území má být lom, nesmějí rozhodnout o tom, že ta být nemůže?

Petr David

Tak u nás žádný lom neotvírají a i tak mě není jedno, když na druhé straně republiky budou plundrovat přírodu kvůli tomu, že velká část lidí nedokáže bez auta ani ránu. Tady přece nejde o nimby efekt, ale o ohled k těm, co přijdou po nás.

Kubrt

Kamenivo se nepoužívá jen na silniční stavby.

Petr David

O to větší důvod pro zvažování.

Petr David

To znamená, že se zdraží výstavdy bytů, přehrad…

Karl vB.

Z čeho chcete stavět železniční tratě, když tedy nechcete „plundrovat přírodu“?

Ivan_pha

O tom se už špitá, že se bude muset něco otevřít. Kámen už dochází a je to čím dál větší problém.

factory

Nechápu mínusy, každý ví že v budoucnu bude kamenivo hlavní problém výstavby.

Petr David

Každý to ví, ale proto, že je auto pro mnohé na prvním místě, tak si problém nepřipustí.