Shoda na dalších dálnicích, rozdílné názory na rychlovlaky. S čím jdou do voleb jednotlivé strany

Jednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan SůraJednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Foto: Jan Sůra

V programu řady stran se objevuje také síťová jízdenka na všechny druhy veřejné dopravy.

219 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

Bylo to krásně vidět i v dopravní debatě ČT, jak moc je motoristický program seskládaný z myšlenek dvanáctiletého kluka, který jednou chce mít rychlé auto, ale nijak víc o tom nikdy neuvažoval. V podstatě to reflektuje jejich totálně mimoňský program v Praze, jen ve větším. Bohužel nedospěli ani tak daleko, aby si uvědomili, že ty stávající tratě bez VRT už dosáhly svého stropu. A modernizovat na 250 km/h je nejen blbost s ohledem na regionální a nákladní dopravu, ale vlastně to ani nejde bez nákladů srovnatelných s novostavbou VRT na 320 km/h. Doprava je jedno z těch témat, kde je… Číst vice »

Tomáš Záruba

Zrychlovat a zkapacitnovat SQ bude naopak podstatně dražší než VRT, ovšem s efektem polovičním. Asi by jim to měl někdo přirovnat k pokusu zectyrpruhovat jedničky místo stavby dálnice. 🙂

SYN

Není problém v tom že „do 250kmh“ nemusí nutně znamenat právě 250? Jinak souhlas s tím že konvenční trať na 250kmh je prakticky to nejdražší co se dá stavět (snad s vyjímkou rovného terénu, a to jak směrově tak výškově). Teda když kvitujeme to že konvenční trať na 300kmh se nikdo ani nepokoušel navrhnout…

Jirka

Hlavně co se týče jakýchkoliv veřejných investic, nemá vůbec smysl poslouchat „názory“ stran pro proletariát/plebs (v ČR rozuměj SPD, Stačilo, Motoristé).

Paolo1

Proč chtějí Motoristé zrušit povinnost vést knihu jízd, když její povinnost není v žádném zákoně zakotvena? 😀

David

Na Slovensku maji rovnou částečný odpočet 80% a využíváte i soukromě a není to o tom, jak se paní na FÚ vyspi a co jí přijde prokazatelné. Minimální admin.

Paolo1

No, u nás platí tolerance 10%. Dále si můžeš poměr využití dle svého odhadu a pak případně upravovat dle skutečného užití, pokud se nevejdeš do těch 10%.

Ales

Vyslovene sice v zákonu uvedena není, nicméně pro daňové účely je povinnost vést záznamy o soukromých/služebních kilometrech a z pohledu BOZP je povinnost vést záznamy o době řízení a bezpečnostních přestávkách.

Paolo1

Pro daňové účely si stačí ukládat třeba záznamy z kamery. Nebo někdo cestovné uvádí na fakturách. Forma není daná…

Luboš Beneš

Zkuste to vysvětlit berňáku….

thomas

SPOLU – Martin Kuka ? Nechybí písmenko navíc?

Jirka

Mrzí mne, že nebyla položena otázka ohledně řešení krize nákladní železniční dopravy.

Ales

Existuje nějaká ekonomická analýza, srovnání konvenční a vysokorychlostni trati po stránce nákladu na výstavbu a provozních nákladu? A nákladu na jízdu konvenčního vlaku a VRT vlaku. Tyto analýzy považuji za Alfu a omegu toho, zda VRT ano či ne. Článku na téma doprava přečtu za rok dost, ale žádnou takovou analýzu jsem nikdy nečetl.

Náhodný Kolemjdoucí

Tyhle analýzy proběhly už na samotném začátku.

Ales

Je na ně někde nějaký odkaz ?

Náhodný Kolemjdoucí

Namátkově to řešil třeba Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR

David

Byly stejně kvalitní a nezaujate jako studie na kanál Labe-Odra?

Béďa Havránek

Jen se „rouhejte“. Volby klidně můžou dopadnout tak divoce, že se Jan Skalický stane ministrem dopravy :-D. No, to je snad už příliš velký bizár, i když ne tak daleko od toho, že by Babiš mohl být premiérem.

Petr Brožek

Stejne tak bych chtel videt ekonomickou analyzu na dalnici D6 a podobne 🙂

Juraj

Ta analýza nepochybně existuje, nicméně nákladově je to složitější, protože čistě konvenční síť při českém provozu už s sebou nese i náklady příležitosti, tzn. co všechno nemůže jet, protože není kapacita.

Náklady na jízdu konvenčního a VR vlaku nejsou o tolik odlišné, protože jednak jsou VR jednotky lehčí a lépe zrychlují, ale také jsou na cestě kratší čas, a tak umožňují lepší utilizaci vozidla v čase.

Flek

Údržba VRT a konvenční tratě se ale nedá srovnávat. Ty počty denních kontrol a výměny drátů, kolejnice, pražců.

Alibaba
Miky

Nevim, za co mate ty minusy, ptate se spravne. Jde o verejne prostredky a ty by mely byt pouzity k dosazeni co nejvetsi hodnoty za penize.Takove cost-benefit analyzy samozrejme existuji. Nekdy tzv. vyjdou, napr. VRT Praha-Lovosice, jindy ne, napr. Lovosice-Usti. Nicmene konecne rozhodnuti bude vzdy politicke.

jj78

komunisti a neonacisti by ty peníze radši prožrali

mgr.pavel

Zajímavý příspěvek. Spousta lidí označuje Piráty za komunisty. Přitom Piráti by do infrastruktury investovali hodně, a peníze by neprožírali.

Znamená to tedy, že neberete Piráty jako komunisty? (já je tak neoznačuju / nepovažuju je za ně)

Juraj

To, že je tak spousta lidí označuje, nevypovídá o realitě vůbec nic. Oni ani samozvaní komunisti nejsou úplně pravověrní, když jim nevadí různé oligarchické diktatury, vlastní soukromý byznys nebo život hrazený ze mzdy europoslance.

TnM

Zajimava myslenka. Sice nevim koho povazujete za komunisty a neonacisty, ale ve vysledku obziva je vlastne jednim z hlavnich ekonomickych cilu vsech stran. Vzdy zalezi jen na tom, komu to tu obzivu prinese.
Pokud oligarchismus bude dale postupovat a vymaze veskerou stredni tridu a nakoncentruje bohatstvi u uzke skupiny statem podporovanych podnikatelu, pak se skutecne muze stat, ze se za par let budeme v predvolebnich debatach bavit o tom, co maji lidi zrat.

Petr Bečvář

Takže to bohužel vypadá, že s vysokorychlostními tratěmi (VRT) je prozatím konec. ANO se bude muset při sestavování vlády pravděpodobně opřít o Motoristy nebo SPD – obě tyto strany jsou proti výstavbě VRT a železnici obecně nepovažují za prioritu. Zatímco výstavba dálnic bude pokračovat, rozvoj železnice, který už dnes zaostává, se prakticky zastaví.

TnM

Jak vypada takova vlada ANO s SPD se muzete posledni rok presvedcit v nekolika krajich, kde se mimojine take resi, realpoliticky, doprava.
Muzu vas potesit – nezastavi se jen zeleznice, zastavi se i silnice.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Tak SPD je tam většinou jen jako přívěšek

tarten

Důležitý přívěsek umožňující vládnutí a tedy schopný vetovat.

Výpravčí

Nemyslím, že by VRT kvůli tomuto narazily. Zadrhávat se to začne až při financování.

xyz

A/nebo projednávání (což už se vlastně děje).

David

Nebudou peníze, štěrk…

Martin Hanzal

Po volbách dojde k patu bez možnosti sestavit životaschopnou vládu. Proto budou vyhlášeny další volby, osobně tipuji v červnu 2026, kde Spolu zapomene, že je spolu a ODS vstoupí nadšeně do koalice s ANO. Bude to sice pro ně polibek smrti, ale po různých donpablech fakt smutnit nebudu. Jo… a předsedou ODS bude Martin Kuba.

Radek Procházka

A do Liberce budeme vlakem jezdit pořád rychlostí z dob císaře pána. Hlavně do Vídně,že dojedu za hodinu. Takže ať žijí SPD nebo Motoristé.

David

Na autobusu co 30 minut vám vadí co?

mgr.pavel

Neekologický, pomalý, málo prostoru, AFAIK jezdí z okraje města a ne z centra.

Stačí?

Martin Hanzal

Regiojet jezdí ze Südtiroler Platz, což je hned přes ulici od Hauptbahnhof. Flix jezdil z Erbergu, což je takové širší centrum na konci Prateru (nicméně, fakt hnusné místo). Ostatní netuším…

Ales

S VRT do Liberce nikdo nikdy nepočítal. Počítá se s konvenční trati o vmax 200 km/h a výstavba takových trati má prioritu napříč politickým spektrem.

Náhodný Kolemjdoucí

Tak jako má „prioritu“ jaderná energetika? Třeba u ANO je priorita levné jízdné pro důchodce.

xyz

Naopak, Brno – Vídeň pořád bude nic moc – oklikou přes Břeclav a v nadpoloviční části do 200 km/h.

Tomáš Záruba

Výslovně proti rušení lokálek jsou komunisti, kteří s tím v 70. letech začali, a za ANO jmenovitě Kolovratník, který vymyslel prasáckou tzv. „konverzaci“. Tak to je fakt legrace.

Flek

Co se tady zrušilo v 70.letech ve většině Evropy zavřelo ve 30.letech hned po rozšíření náklaďáků. A to co se tady zavřelo v někdy 1990-2012 se jinde zavřelo už v 50-70.letech s velkým rozšířením autobusů.

Tomáš Záruba

To jo, ale stejně je vtipné, ze právě tito dva teď to téma zcela dobrovolně otevírají.

Flek

ANO jednoznačně podporuje vysokorychlostní spojení, ale na IV.koridoru vytvořilo tyhle 175kmh bastardy, kde nejhorší je ten před Táborem, kde se mohlo v nové stopě stavět na 230-250, aby se k této rychlosti dovedla stejná rychlost tunelem od Prahy do Benešova/Bystříce, který dálkové vlaky i dnes při mnohem nižší rychlosti projíždí, na celkově nějakých 80km. Přes IV. koridor bude nejspíš vždy nejrychlejší nebo nejkratší cesta do Švýcarska, Italského hlavního města/severozápadní Itálie, jižní Francie, nejkratší do Vídně a to nejenom z ČR, ale i některých oblastí Polska a Německa, takhle to je dementama zabetonováno na dalších 100 let. Úplná neschopnost myslet mimo… Číst vice »

Zrcadlák

Nechci se zastávat ANO, ale příprava 4. koridoru začala dávno než ANO vůbec vzniklo. Je to prostě projekt z devadesatek.

Flek

První stavba na něm začala přesně před dvaceti lety v Praze. Projektování následných úseků je ale samozřejmě mnohem mladší. Ty přeložky Sudoměřice u Tábora do Votic se začali stavět v polovině roku 2018, Doubí o rok později, ministr dopravy za ANO Antonín Prachář byl jmenován v lednu 2014, další ministr dopravy ANO, Ťok, v prosinci 2014. Tvrdíte tedy, že ty projekty byly hotové více než 5 let před zahájením stavby? A to z doby po roce 2010, kdy se i zastavovali už připravené stavby kvůli škrtům? Vzhledem k tomu, že i projekt byl placen z Operačního programu Doprava 2014–2020, bych… Číst vice »

Juraj

Nemusely být hotové, ale už se projektovalo, resp. byly hotové studie proveditelnosti, na základě kterých projektant navrhuje samotné technologické řešení stavby.

A tam bylo historicky zadání na 160 km/h, měnilo se to prakticky až na samotném začátku výstavby.

Flek

Jestli si zadat novou studii proveditelnosti, která se tady spolu s EIA musela znovu zadávat nebo aktualizovat několikrát v řadě staveb versus si zabetonovat stav tras do důležitých destinací a možnosti kvalitně dojíždět z Tábora do Prahy denně za prací na dalších 100 let, no já nevím…

Pořád mi z toho vychází politická neschopnost, kde se dělá jen aby se neřeklo, místo aby tam seděl někdo, kdo má rozhled, nebo vizi.

EIA se musela dělat znovu i u těchto přeložek, její schválení bylo těsně před stavbou někdy 2016-17.

a8n

Ne, tam se jenom dělalo závazné stanovisko k EIA vydané ještě dle starého zákona (tedy někdy kolem roku 2000).

Alibaba

Že je IV. koridor na (až) 185 poděkujte MD, že tam nemá/nemělo žádnou strategii a vizi do budoucna. A je v podstatě jedno, kdo tam vládl.

Flek

Ministři jsou tam jen od podepisování toho, co jim úředník, kterému se nechce přidělávat si práci, podstrčí? V tom případě snad ani nemá smysl chodit volit.

Alibaba

Ano, ministři jsou od podepisování, protože tomu vůbec nerozumí. Většina jich v minulosti slyšela jen na dálnice, protože s tím se můžou pochlubit voličům.

JaPe

Takže shrnuto: Motoristé, SPD a Stačilo plácají nesmysly. Ostatní chtějí v zásadě pokračovat ve stávající dopravní politice. Piráti navíc jako jediní zmiňují podporu aktivní mobility, proto je budu volit.

Ivan_pha

Vlastně se stačí podívat na stav v dopravě a člověk ví, koho volit či nevolit.

Pavel T.

„Které investiční projekty považujete za prioritní?:“
„Dokončíme také D6 ve středních Čechách a navážeme úseky v Karlovarském kraji.“
Já myslím, že středočeská D6 je od včerejška dokončená 😀

Modré zábradlí

No vidíte a to ještě ani nevyhráli 😂

Petr

To evokuje „zítra již znamená včera“. 😀 😀

Petr Vaněk

Takže snad všechny současné parlamentní strany, jak vládní tak opoziční chtějí jednotnou jízdenku na VHD (vlak, bus, MHD) po vzoru Německa nebo Rakouska.
Ale všechny až od příštího volebního období!
Nebo snad návrh takového zákona některá z parlamentních stran předkládala?
Pokud by tomu tak bylo, musel by být dle jejich deklarací bez problému schválen ústavní většinou.

Zrcadlák

Všichni to chtějí, sle ani jeden pro to neudělal vůbec nic. Nikdo vám nemůže dát tolik , kolik vám můžu slíbit.

Juraj

Ono je totiž super chtít, ale prak člověk vystřízliví a musí začít řešit, z čeho to doplatí. Dopravcům s platnými smlouvami nelze přikázat, aby jen tak zlevnili jízdné.

SJT v podmínkách má, že se politickým rozhodnutím zlevnit může 0 ale bude to znamenat dosyp dopravcům, aby na tom netratili. A ten dosyp půjde z nějaké jiné kapitoly? Z dopravních staveb? Z důchodů? Z obrany? Ne, ne a ne.

Jan

Slibem nezarmoutíš.

Spíš by mě zajímalo, jestli někdo navrhuje způsob, jak řešit a financovat projekty, co trvají dýl jak jendo volební období, protože v tomto ohledu současná forma státu a demokracie totálně selhavá.

xyz

SFDI?

A i OPD byl 7letý.

Jméno

Opět se ukazuje, jací jsou motoristi neznalí škůdci. Nechápou, že VRT uvolní kapacitu na koridorech i na dálnicích a blouzní si o modernizaci stávajících tratí na 250 (což je třeba mezi Brnem a Svitavami možné snad jen 45 km dlouhým tunelem za 200 miliard). O tom vylhaném nesmyslu o úspoře pár minut radši nemluvě. Hnus.

Ondra K.

Uvolnění kapacity na stávajících tratích je zatím pouze jakýsi teoretický předpoklad. Praktický efekt bude záviset na výsledné podobě kolejové sítě a výsledném linkovém vedení.

Jméno

Samozřejmě se to bude muset převést i do praxe, až se ty koleje postaví. Ale když mezi Pardubicemi a Prahou zmizí 6 dálkových vlaků za hodinu, tak to tomu koridoru významě uleví.

A ješte přínosnější to bude z toho pohledu, že odpadne to křižování rychlíku s osobálem ve skoro každý stanici. Když všechny vlaky pojedou stejně rychle, vejde se jich tam ještě víc. (Říká se, že rychlík zabere 2 sloty). A není důvod, aby se to nepřetavilo do praxe.

Flek

6 dálkových vlaků za hodinu tam určitě nezmizí, to by tam totiž muselo zmizet vlastně všechno, kdy rychlíky do Brna určitě nezmizí, stejně tak nějaké rychlé spojení Pardubic s Prahou, Kolínem, Olomoucem, soukromý dopravci, kteří se vlaky za 320 nebudou moct dovolit, jestliže se tam bude jezdit na vlastní riziko a podobně.

Juraj

Praha-Úvaly, za běžné dvouhodinové okno: Ex1: 2× IC + 2× SC + 2 × RJ + 2 × LE (8) Ex2: 2× IC (2) Ex3: 4× EC + 2× RJ (6) R9: 2× R (2) (R10: 2× R, ale ten už může opět přes Nymburk) R18: 2× R (2) R19: 2× R (2) + regionálka (8× R41, 8× S61, 16× S1) Celkem 22 dálkových + 32 regionálních vlaků. To máme v průměru 11 dálkových vlaků za hodinu, z nichž ty nejrychlejší klidně mohou na RS1. Už dneska jsou to pendolina, railjety, comfortjety a soupravy Regiojetu, pokud se správně poskládají. K… Číst vice »

Oldřich Sládek

Neuvolní.

MiNo

Jak to?

Flek

Pokud by někoho zároveň napadlo zahustit ty tratě osobáky, tak neuvolní, pokud by tam opravdu přesunuli polovinu kamionové dopravy, tak by tam bylo ještě méně místa, než dnes.

mgr.pavel

Uvolní kapacitu PRO JINÉ POUŽITÍ. Buď pro osobáky nebo pro náklad.

A tak je to správně. Přece nebudeme uvolňvat kapacitu, aby zůstala volná a nepoužitá, ne? To by bylo neefektivní.

Dan

Tak samozřejmě se uvolňuje aby bylo možné jí zahustit dalšími věcmi, proč by jí uvolnili a pak nechali nevyužitou???

Flek

Sládek to nenapsal přímo, ale jako nákladní přepravce tím myslel kapacitu pro nákladní vlaky, pro které tam stále nebude tolik místa, pokud dálkové vlaky mezi Třebovou a Kolínem nahradí osobáky a to osídlení tam určitě je, na to nahradit autobusy a auta 15 minutovým taktem osobáků, mimo snad Třebová-Zabřeh je husté osídlení vlastně po celé délce koridorů, které má nahradit VRT.

Y.K.

To bych úplně netvrdil, protože nákladní vlak se dá solidně začlenit mezi osobní vlaky (nepojede teda extra rychle, ale průměrnou rychlostí Os), největší organizační a předjíždění problém tam dnes dělá ta rychlá vrstva.

Tomáš Záruba

To bych si tedy zejména v případě RS 5 dovolil zpochybnit.

Tomáš Záruba

A samozřejmě RS 4.

Flek

RS 5 se tady většina lidí nedožije, z RS 4 tak maximálně tunel do Dráždan, ty dnešní 4 koleje do Prahy opravdu nejsou na hraně kapacity.

Tomáš Záruba

Tak si připište ještě Moravskou bránu.

Miroslav

Hlavně by realizace jejich vizí znamenala, že se plány vrátí úplně na začátek a začne se projektovat znova, což znamená realistické zdržení cca 10 let. Už jednou jsme tady něco podobného zažili v podání VV (stopnutí všech staveb a příprav nových). Plus snížení spotřební daně na pohonné hmoty by znamenalo další snížení příjmů SFDI, a to v situaci, kdy národní zdroje nejsou už teď a fondy EU budou u dopravních staveb vyčerpány v předstihu.

Ales

Pokud jsem si dobře přečetl program Motoristu, tak oni nemají problém s výstavbou nové konvenční infrastruktury. Která tu kapacitu stávající infrastruktury zvýší. Apropos výstavbu trati kolem Prahy a pod Prahou považují za vyšší prioritu než VRT. Bez VRT lze žít. Ale kolem Prahy se mílovými kroky blížíme ke kolapsu.

Alibaba

A jaký je rozdíl mezi novou konvenční tratí a VRT (ta je taky nová)?

Jira

Co znamená ANO : dostavba D3 od středních Čech až po hranice ? Proč zmiňují slovo střední Čechy nebo proč nezmíní rovnou Prahu? Nechtějí dálnici okolo Jílového nebo jsou opět bez názoru a ten projeví později podle situace?

Honza Vrba

ANO

DavidS

Především to není moc ambiciózní plán vzhledem k tomu, že to bude dokončeno během následujícího běžného volebního období. Ale pro ANO je to priorita 😀

SYN

Jo, je to jako kopat do otevřených dveří… toto už je rozjeté a oni (kdyby měli mluvit pravdivě a přiměřeně přesně) můžou říct tak akorát „nebudeme to brzdit“…

Soudný znalec

Vize krásné, ale co konkrétní projekty?

Jméno

Konkrétní projekty už jsou rozběhnuté. 3 úseky z 5 na D6 už se staví, na zbylých 2 probíhají výkupy. D11 se začne stavět nejspíš ještě letos. D35 už se brzy vybere koncesionář.
VRTky už mají některé EIA, na dalším už proběhlo veřejné projednání, na dalších 3 už je požádáno.

A mohl bych pokračovat.

zlevněme dráhu

EIA na VRTkách je hezká věc, ale k realizaci je to ještě hodně dlouhá cesta. EIA se vydává na 7 let a o 5 let lze prodloužit. To znamená, pokud nají nějaké úseky platné kladné stanovisko EIA z letoška, musí získat stavební povolení do roku 2037. Je otázka, jak by to bylo v případě sestřelení stavebního povolení odpůrci. Co se týká VRT jsem pesimista. Mnoho peněz se vyhodí s nijakým výsledkem.

Alibaba

Proč s nijakým vyýsledkem?

SYN

Jojo, jak příznačné… D35 se skoro všichni shodnou že je priorita ale místo toho (tedy, rychleji, s vyšší prioritou) se staví D6…

TnM

Je uzasne, jak Motoriste dokazou fnukat nad tim, jak se „ublizuje“ jejich individualnim spalovacim motorum, pritom to je v CR nejprotezovanejsi zpusob dopravy, na ktery jde ze statni kasy suverenne nejvice penez a obetuje se jim nejvice krajiny, nejvic mista ve mestech.

Ondra

Ano ta strana vznikla v Praze, protože si myslí, jak jsou v ní strašně šikanováni. Přitom auta zabírají 80% veřejného prostoru. Jsou to přerostlé děti

xyz

Je to paradox, kdy zrovna v Praze má veřejná doprava největší pozitivní externality, zato naopak auta tam znamenají nejvíc prostorového zatížení (i s ohledem na rozlehlé historické centrum atd.).

Tomáš Záruba

Prostě starej Klaus chtěl nějakou svoji trucstranu, no a tohle se jim jevilo jako téma s potenciálem zaujmout, víc bych v tom nehledal.

xyz

Přitom je to už druhý pokus – po Trikoloře, než z ní odešel i VKml.

DavidS

AKA jsou to přerostlí běžní soupeři jejich guru Turka

ToMa

Opět ten nesmysl, že IAD je nejdražší způsob dopravy. Ne, opravdu není. Osobokilometr vlaku je pro stát mnohonásobně dražší než v IAD. Můžete si to jednoduše ověřit z dát MD

Petr David

Má v tom ten náš stát započítané externality?

ToMa

Umíte je vyčíslit? Zatím jsem viděl pouze nějaké odhady, které se lišili o stovky procent.

xyz

To budou z princpipu „měkká“ čísla. Jedním z nich v ekonomickém hodnocení železničních staveb je časová úspora cestujících.

Zajímalo by mě hodnocení např. modernizace úseku Litoměřice – Úštěk z roku 2022. Výsledek: výpravčí jsou v Liběšicích a Úštěku dál, O. K., jízdní doby částečně zkrácené, ale „skrz Úštěk“ bez časové úspory.

A poměr cestujících vlakem po té trati vs. autem po souběžné I/15 je i tak (žel) hodně nepříznivý pro železnici. Ani tam nedošlo k zavedení 1h taktu, aby železnice aspoň nabízela nějakou elementární alternativu vůči autu, které „může jet kdykoliv“.

Petr David

Nejdou-li vyčíslit ztráty, které ta a ta doprava způsobuje, potom jakákoli data MD jsou k ničemu.

TnM

Jsou v tom zapocitane vsechny investice do silnicni a parkovaci infrastruktury vcetne krajskych a obecnich? Pochybuju.

Jsou v tom vycislene externality vcetne zmarenych zivotu? Vcetne cen pozemku prostorove neefektivni dopravy (co by mohlo ve mestech stat misto parkovist,…)? Vcetne vlivu na okolni prostredi jako je hlukova zatez a znecisteni mest?

ToMa

A z druhé strany, je tam započítán příspěvek do HDP. Také si je potřeba uvědomit, že většina silniční sítě by existovala i bez IAD. Zmizeli by tak maximálně dálnice. Ostatní by muselo být zachováno. Ať už kvůli službám jako popelář, dovoz zboží případně IZS. Ano, samozřejmě že ve městě je podíl vlivu IAD největší, respektive s rostoucí hustotou obyvatel je IAD méně a méně efektivní. K vašemu dotazu, pokud sečtete nákladů na investice a provoz infrastruktury, odečtěte zisky z infrastruktury a vydělíte dopravním výkonem, silniční doprava je nákladově pro stát výrazně levnější. Ano, externality že silniční dopravy jsou výrazně větší,… Číst vice »

TnM

To porovnani s nadrazim neni zadne absurodno. Naopak, je to nutna soucast porovnani, ve kterem by bylo co zabira kolik mista, kde a jak moc.
Doporucuju napr. tento blog smichovreviewofcities.substack.com

SYN

A ještě si k tomu přidejme že skoro nikdo si není ochoten postavit v domě podzemní garáže na vlak… a to ani v „hustém“ středu města.

MiNo

Neopakujte ten nesmysl, že auto není nejdražší způsob dopravy. Je. Není tak těžké si to ověřit na konkrétním příkladu dvou lidí. A započítejte také externality – tedy včetně finančních nákladů na odstranění automobilových nehod.

ToMa

Já nemluvím o nákladech pro cestujícího, ale pro stát. A tam auto nejdražší není. Podívejte se na ta data a spočítejte si to.

pavlass2

To myslíte naopak ne?
Levné je to pro cestujícího, protože ten platí jen pár poplatků a daně z paliva. Stát musí financovat údržbu a rozvoj infrastruktury a vyporádávat se s dopady na životní prostředi a zdraví občanů.
Kdyby si tyhle náklady měli řidiči hradit sami, tak by náhle zácpy nebyly.

ToMa

Ne právě že ne, když si spočítáte náklady, které má stát se silniční dopravou a železniční, tak každý kilometr ve vlaku stojí stát několikanásobně více něž kilometr na silnici. To je fakt jednoduše ověřitelný z dat MD. Co tato data nereflektují jsou externality. Tam neexistuje (respektive já o něm nevím) výzkum, který by je dokázal dostatečně kvalitně a přesně určit. Ty výzkumy co jsem zatím viděl konci na tom, že mají rozptyl stovky procent a často u nich ani nebyla pořádně popsána metodika.

MiNo

Vy to máte spočítáno, že jste si svým tvrzením tak jistý?

xyz

Taky z něj ale spousta peněz do státní kasy přichází díky spotřební dani z PHM.

Mmch. část investic do silnic jsou právě obchvaty těch měst.

Honza Vrba

Jistě. Obecně by měly být modré zóny doslova všude. Máš auto/a? Plať za zábor majetku města. Když bych si složil stavební materiál na chodník nebo postavil před restaurací předzahrádku, platím hned. A papírování k tomu.

ToMa

Na jednu stranu, ano souhlasím. Ale kde to skončí? Bude se platit za odložení kola ve stojanu? Budu muset platit za popelnici, pokud ji mám připravenou na chodníku na svoz odpadu? Jde jenom o hranici když se to bere jako veřejná služba a kdy ne. Pokud řekněme, že doprava není veřejná služba, tak bychom měli zpoplatnit i jiné způsoby než IAD. Nebo řekněme že to je veřejná služba a poté má být zpoplatnění pouze regulační

Petr

Někde už můžete mít popelnici na chodníku jen den před a v den odvozu. Protože jinak ten metr záboru zaplatíte.

Flek

A kolik % České HDP vygeneruje doprava silniční, vedle železniční ? Jestliže na osobokilometry mají koleje nějakých 8% z celku…

Ales

Váš příspěvek by dobré zapadl do nějaké liberalne-progresivisticke příručky, nikoliv do reality. Zkuste se zamyslet nad tím, kolik IAD živí lidí. Včetně výroby aut, leasingovek, servisu, obchodu s palivy , ṕojistenim. Jaké procento z HDP tito lidé vytvoří a kolik peněz díky nim skončí ve státní kase.

TnM

Dekuji za zarazeni meho prispevku do liberalniho a progresivistickeho kanonu.
Vnimam to jako slova uznani. Protoze byt liberalni = svobodomyslny a progresivisticky = uvazujici o rustu lidstva do budoucna, to nepovazuji za urazku.
Samozrejme pro tmare, fizly a fasouny je svoboda a pokrok necim sprostym.

Ales

Smarja Josefe 🙂 Pokrok musí být přirozený, spontánní a nikoliv plánovaný nějakou plánovací komisi. Takový pokrok lidem někým vnucovany , ano to je ten komunismus ( fašismus) Vraťte se myšlenkové do padesátých let. Také progresivní levičáci pod záštitou UV vymysleli pokrok. Stejně jako kdysi Hitler v Německu byl také progresivní …

TnM

A ti komunisti a planovaci, ti vas strasi i ve spani, nebo jen kdyz bdite?

DavidS

a ty masivní investice do AI ze strany Trumpa jsou progresivně levičácký pokrok nebo je to hitlerovsky progresivní nebo je to komunismus? Ptám se, aby řeč nestála, když to Aleši máš všechno spojené s liberálně-progresivistickou přiručkou. A nebo jsi jen tak nacpal pár náhodně vybraných odborně znějících slov, která jsi někde opsal a řekl si, že je použiju ve svůj prospěch?

MiNo

Motoristé ukázali, že dopravě vůbec nerozumí a jde jim o to vjet autem kamkoliv. Tyhle prostě volit nechci. SPD a Stačilo! volit nechci už z principu, takže jejich názory na dopravu mě nezajímají.
U ostatních nevím, záleží na mnoha faktorech. Obecně se v cílech shodují, takže nemá smysl se jich ptát, kde na to vezmou. To musí řešit každá z těchto stran.

Ivan_pha

Však motoristé mají svoji prioritu už v názvu.

Joe

Však ona to původně byla napůl recesistická akcička vzniklá jako truc proti hřibovským nápadům v Praze. Pak si najednou všimli, kolika lidem se to líbí, přidali pár hezkých slibů a už z toho udělali regulérní stranu. Bohužel jsou něco jako piráti, ti ve svých začátcích neměli na programu nic než svobodný internet a pak ze sebe udělali odborníky na všechno, i když o spoustě věcí mají představy jak Hurvínek o válce.

Kolemjdoucí

Svatá prostoto. Motoristi vznikli jako politická odnož Institutu Václava Klause. Tedy jako vehikl pro zájmy všech sponzorů IVK a Ruska.

Petr

Tak zdálky tak vypadají všechny kandidující subjekty. 😀 😀

tarten

Zas až tak stoprocentně ně. Elektrické samohyby patří do motorismu také. Nemluvě o všelijakých hybridech – i F1 mají dnes elektrické zrychlovače.

xyz

SPD to řešit nemusí, ta do žádné vlády nechce. 🙂 Jinak omylem jsem před pár dny slyšel jeden Okamurův projev a mrazí mě z toho… že „vláda okrádá lidi 12% DPH na potraviny“ (tedy nižší než za Babiše, kdy to bylo 15 %), že „i u DPH může zafungovat Lafferova křivka, kdy nižší zdanění povede k většímu výběru daní“ (toto nebude fungovat u DPH na nezbytné zboží, naopak nezbytné zboží je cenově neelastické) nebo vůbec jejich rozpor o tom, že „drahé potraviny u nás jsou vlivem kartelu nadnárodních řetězců“ (ve skutečnosti je hodně drahý ryze český Coop), což tvrdí to… Číst vice »

xyz

** K těm zásadním rozporům v tvrzeních SPD bych ještě vypíchl „většinu Ukrajinců vrátíme na Ukrajinu“ vs. „urychlíme výstavbu nových bytů“. A kdo je bude stavět? 🙂

Honza Vrba

No, snad nám dokončí v ulici Ukrajinci rekonstrukci plynovodu dřív, než je pán s maminkou z Moravy vrátí na Ukrajinu…

DavidS

Nejlepší rozpor voličů SPD je: Ukrajinci nám berou naší práci.

xyz

Ani neříkejte. Teď sedím před notebookem ve chvíli, kdy jsem před 3 h na jistém nádraží slyšel rozhovor 1 muže a 1 ženy (věk 30 – 40 let), jestli mají volit ANO nebo SPD. Kdo že zajistí levnější elektřinu a potraviny, a že kdo pošle Ukrajince domů, vč. toho, že žena řekla, jak jí Ukrajinci (nebo Ukrajinky?) berou práci a že by tu nechali jen ty, kteří mají české občanství (mmch. při této podmínce předpokládám, že by se mnoho Ukrajinců o české občanství ucházelo a pak by tím pádem i mohli u nás volit, což by se dotyčným asi nelíbilo… Číst vice »

Flek

Ono pokud by se někdo na těch stavbách občas i zastavil, tak by zjistil že to spojování Ukrajinců se stavbami jsou značně přehnané, oni netvoří ani desetinu všeho personálu na stavbě, oni totiž tvoří totiž jen desetinu ze všech cizinců na stavbách u nás, jak to uvádí ČSÚ nebo svaz podnikatelů ve stavebnictví, Poláci i Slováci je přečíslují. A pokud k nám přeteče to co se za poslední rok oznámilo v Německu, zrušení desítek tisíc míst jen v několika výrobních korporacích, tak se naše rostoucí nezaměstnanost bude jen dál zvyšovat a ještě akceleruje.

Vojtěch

I rozbité hodiny ukazují dvakrát za den čas správně. Okamura má možná maximálně pravdu v těch “kartelech” což je prakticky nedostatečná konkurence. A není to jenom u potravin ale podívejte se třeba na české operátory. Jsou tady tři velcí a ČTÚ nikoho dalšího nepustí a výsledkem jsou jedny z nejvyšších cen v Evropě.

xyz

Nicméně sítě „marketů“ nepodléhají žádnému ČTÚ. A je jich daleko víc než 3, kromě několika mateřsky německých a jednoho nizozemského i několik českých nebo vyloženě „s jednou pobočkou“.

P. S. nad rámec tří operátorů jsou i různí „virtuální“, tzn. také nemáte docela tak pravdu.

Tomáš B

Pobavilo mě, jak si některé strany dávají do priorit projekty, které se již v podstatě realizují, takže je příští vláda pravděpodobně žádným způsobem neovlivní (dostavba D11 a D35, D3 na hranice s Rakouskem a pod.) :))

Joe

To je to kouzlo politiky. Co na tom, že projekt odsouhlasila a začala realizovat vláda XY, dokončí se za NAŠÍ vlády a proto zásluhy patří nám. Takhle nějak to funguje, voličům je to připomínáno a ti to baští.

xyz

Mě pobavilo, jak na nádražích vidím plakát ANO o tom, že s nimi se zkrátí čekací doby u lékařů. O kus vedle (nebo za chvíli, pokud jde o rotující displej) vidím, že nechtějí posouvat penzijní věk nad 65 let.

Akorát teda nevím, jak se mají čekací doby u doktorů zkrátit ve chvíli, kdy by doktoři chodili do penze v 65 letech (což naštěstí většina nechodí; můj zubař to loni doklepal do 75 let a pak šel do penze, očařka to žel zabalila ze zdravotních důvodů v 68 letech a moje obvoďačka naštěstí ordinuje ještě v 71 letech).

Karl vB.

Tak aspoň máte už teď reálný obrázek toho, v jakém budete stavu, až půjdete na zasloužený odpočinek vy.

xyz

Nikoliv, protože za těch cca 30 let (kdy mi bude 68, pokud se toho dožiju) může být medicína a další okolnosti na jiné úrovni.

Dnešní průměrný 68letý člověk je jiný než byl průměrný 68letý člověk před 30 lety. Nejen proto, že střední věk dožití se zvýšil.

Petr

Tak aspoň optimismus máte. 🙂 Když se podívám kolem, kolik lidí má diagnozy, které před 30 lety nebyly. Vzpomenu na Básníky. „Dědeček byl docela zdravý dokud nevěděl jaký má tlak“ 😀

Alibaba

Však to je pro ty méně inteligentní… 🙁

leos

Před pár roky se řešilo, zda má smysl postavit kostru rychlodráhy Drážďany Praha Brno Vídeň a případně přes Ostravu do Polska. Pak se něco změnilo a projektanti začali řešit odbočky do krajských měst. Proč? Mně dává smysl začít s hlavním tahem a chvíli počkat, vyhodnotit, než se rozhodne, co a kam stavět dále.

factory

Hlavně to dopadne jako u dálnic. Budou se stavět krátké úseky všude po republice které budou desítky let nepropojené. Místo toho aby se řeklo hlavní směr je XY a bude se stavět prioritně ten, pak navazující YZ… a v roce 2060 až to bude hotovo můžeme stavět usek AB…

xyz

U VRT je etapizace mnohem problematičtější.

Ale s VRT „se řeklo“ a harmonogramy jsou na stránkách Dobré správy uvedené. Tzn. bude se prioritně stavět skoro všemi směry.

🙂

Náhodný Kolemjdoucí

Někdo si uvědomil, že lidé žijí i mimo Prahu, Brno a případně Ostravu? nebo spíš provedli studii proveditelnosti a spočítali, že bez těch krajských měst jim to prostě nevychází?

leos

Mně se spíše zdá, že si stavební firmy uvědomily potenciál a začaly lobbovat. A stovky miliard létají vzduchem, jako bychom byli emiráty.

jirka

Ono se fakt dostaneme VRT z Varů do Plzně?

Mně to zatim spíš připadá, že zatimco bude VRT z Prahy do Brna, tak z Varů se bude furt do Plzně jezdit osmdesátkou po jednokolejce.

Alibaba

Nic se nezměnilo, to se vám jen zdá.

ABCD

Byl někdy nějaký reálný alternativní plán na VRT? Například nové oddělené tratě nákladní a osobní dopravy nebo např. společně dejme tomu do 200 km/h? Včetně nějaké ekonomické studie návratnosti? Nebo musíme plnit mantinely, které nám dala EU a jinak to nikdy vyjít nemohlo?

Kubrt

Koncepci železniční sítě si řeší členské státy po svém, EU jim do toho nezasahuje.

Honza Vrba

Leider

Pavel P.

Pakliže nestačí kapacita dráhy, tak je nutné přidat koleje, a to vede na tři možnosti. První je přidání kolejí podél stávajících tratí, jenže to není reálné z důvodu, že od dob CK nám kolem tratí vyrostly města a vesnice. Druhá možnost je stavět nové tratě pro nákladní dopravu, akorát že z důvodu nízkých výkonů parních lokomotiv za CK byly ty už stávající tratě stavěné optimálními směry z hlediska sklonů, takže lepší trasu nenajdete. To nechává poslední variantu, tedy nové tratě pro osobní dopravu – a jsme u VRT. VRT nejsou nějaký diktát z EU, pouze logická volba pro zvýšení kapacity… Číst vice »

ABCD

Otázka zněla jestli nešlo podobným způsobem budovat třeba tratě pro dálkovou osobní dopravu dejme tomu na 200 km/h, ale s tím, že náklady by byly menší kvůli menšímu počtu tunelům menším poloměrům oblouků atd. Sice bez benefitů ultra rychlé dopravy , ale zase s možná s jinými nákldy. Já tady trochu narážením na to co se dělo v nedávně době ve Velké Británii s rušením navrhovaných tratí s ohledem na ekonomické náklady. Množství mínusů mě fascinuje, myslím, že byly z různých důvodů nejen z jednoho. Narážka na EU byla v tom smyslu, že např. preferuje železnici před lety na krátké… Číst vice »

ABCD

Ještě možná dodám otázka kdy k těmto analýzám došlo, před 15 – 20 lety? Později či dříve? Ono poznání se postupem let doplňuje.

Ivan_pha

Díváte se na to špatně. VRT není jen o evropské dopravě, ale také o uvolnění kapacity z hlavních koridorů, což se nejvíce pocítí třeba na úseku Praha Poříčany.

Když už se staví nová trať v nové stopě, tak už není velký rozdíl stavět ji na 200 nebo 320, je to hlavně směrových parametrech trati. Zbytek se už moc neliší.

xyz

Úseku Praha – Pardubice nejvíc ulehčí (jaký div) VRT Praha – Pardubice, která ale je na chvostu priorit.

Naopak témuž úseku ulehčí VRT Poříčany – Brno jen z menší části.

mgr.pavel

A proč se má vše točit podle úseku Praha-Pardubice???

Praha-Pardubice má slušnou trať konkurenceschopnou dálnici.

Vámi zmiňovaná trať (Praha-)Poříčany-Brno je dnes neschopně pomalá ve srovnání s dálnicí, přitom poptávka je násobně větší než v tom vašem úseku.

xyz

Řeč je o uvolnění kapacity (mj. pro nákladní dopravu). Jo, pokud máte na mysli zkrácení cestovních dob, tak ano, tam je to u VRT Praha – Brno jasné. Ale ne z hlediska uvolnění kapacity koridoru (odkud by zmizely jen expresy Praha – Pardubice – Brno a i tak mmch. by to znamenalo zhoršení spojení Hradubice – Brno; i částečné zmizení expresů Praha – Pardubice – Olomouc při existenci VRT Praha – Brno = zhoršení spojení Pardubice – Olomouc; to vše má více neznámých jako např. podobu spojení z Brna směr Přerov; pokud zůstane jen u konvenční dvoukolejky, tak na ni… Číst vice »

Ivan_pha

To je bohužel pravda, že nejsmyslupnější úsek VRT nemá prioritu.

Alibaba

Ale on prioritu má, jen je tam nejvíce NYMBYstů…

xyz

To se nedá zjistit před reálným projednáváním.

Mmch. dle tezí z před pár let, tak první VRTky u nás mají být Brno – Rakvice a od Přerova k Ostravě „kvůli snazšímu projednání“.

Zdravím do Rajhradu, Vranovic, jakož i do přerovských části Vinary a Čekyně. 🙂

Alibaba

Oddělené tratě jsou právě ty tratě VRT. Dálková rychlá doprava na nových tratích (VRT) a pomalejší nákladní a místní obsluha na stávajících tratích. A k tomu je občas něco smíšeného jako například dlouhé tunely pod krušnýma a středohořím.

stan

Tak to vypadá, když o veřejné dopravě chtějí rozhodovat ti, co ji nepoužívají. Na autíčkáře a pumpičkáře nestačí autobus ani vlak, který nedoveze děti až do dveří školní třídy nebo do regálu obchodu.

Petr

„ANO: Nelíbí se nám, jak je ČR defragmentovaná.“

Asi chtěli říct „fragmentovaná“. ANO je strana negramotů

trapper

Proto taky sedí ve správní radě SŽ.

Martaus

Jedno přeřeknutí nebo neznalost jednoho slova z člověka nedělá negramotu. O jeho charakteru ovšem něco vypovídá tvrzení, že „regionální tratě nechceme rušit, ale naopak rozvíjet.“ Nebyl to náhodou právě pan Kolovratník, který dlouhá léta usilovně protlačoval zavedení konzervace dráhy? (A navíc s požadavkem mnohem vyššího minimálního počtu vlaků pro zachování provozu.)

xyz

Byl to on.

Mmch. jedna uspěchaná reakce na stupidní dotaz novináře (to mzdové dohnání bylo nereálné v 90. letech a je i dnes) na to, kdy doženeme německé mzdy, je nynějšímu předsedovi vlády předhazována i dnes.

(Zajímalo by mě, co by ti samí občané, kteří mu tu předhazují, řekli na to, kdyby na to tehdy realisticky odpověděl, že německé mzdy nedoženeme nikdy.)

Honza Vrba

Tak asi bychom se někdy dokázali přiblížit, ale to znamená kompletní změnu chování a myšlení. A to se, zdá se mně za těch 35 let, nechce. Navíc, komu bychom pak záviděli, kdybychom na tom byli stejně? Správný Čech se má špatně rád. To by byla celonárodní tragédie, kdybychom nemohli tak nadávat q závidět.

Michy

To by se muselo Německo na hodně dlouhou dobu zcela v rozvoji zastavit a my u nás se hodně ale opravdu hodně snažit (a mít velké štěstí).
Takže ne, není reálné je dohnat.

Petr

Půjčíme jim nějaké naše politiky a uvidíte, že se přiblíží rychlostí blesku.

xyz

Ono se docela zastavilo, resp. zpomalilo – v té části, která byla NDR.

noerf

Představa, že díky VRT, budou jezdit tisíce občanů z Brna či Ústí nad Labem do Prahy do práce je úsměvná, vzhledem k tomu, že v daných městech ještě využijí MHD či auto k nádraží, takže jedna cesta bude 1,5 – 2,0 hod od dveří je dveřím, tedy tři až čtyři hodiny na cestě je dlouhodobě nereálné.

Tomariero

Zrovna z Ústí už se dojíždí teď a to je tohle nad hodinu, z vrt to bude půl hodiny a to je i z dopravou v rámci MHD kolem 60 minut naprosto ok.

xyz

30 minut těžko vyjde v součtu za MHD v Ústí i Praze vč. přesunů mezi vlakem a MHD.

tarten

Současně se hodně promění i přestup na Hlaváku. Za 15-20 min. se dostanete ke dveřím opravdu mnoha budov, i ve značné vzdálenosti.

trapper

Nejen z tohoto důvodu lze zkratku „VRT“ považovat za „virtuální“ 🙂

Twix

A nejezdí z Ústí nad Labem tisíce (nebo aspoň tisíc) vlakem už teď? Samozřejmě ne každý musí dneska jezdit denně.

Frantisek X

A až budou (muset) jezdit denně, co vlastně ještě zbude v tom Ústí? A analogicky i jinde. Jako bychom neměli už nějaké zkušenosti i s dálkovými silnicemi. To je pořád „rozvoj“ – v Praze přecpáno, v ostatních krajích pomalý úpadek. Tohle těžko změní i dálková železnice, ač by bylo fajn ji mít jako efektivnější formu dálnic – ty si ovšem stavíme předem… Čím dál větší závislost od dovozu všeho, namísto pouhé možnosti v případě nedostatku,

David

Asi tak a v tu Praze budou dělat co? Stát u pásu? Sedět u PC můžou i doma, jako za covidu, služebky ve firmách klesly brutálně.

tarten

A co dělají dojíždějící dnes? 😀

Ivan_pha

Nesmysl. Z Ústí se dojíždí do Prahy již nyní, díky VRT se mohou prifat další města. Navíc dnes je běžné jetditbdo kanceláře jen 2x týdně, takže delší dojíždění uzbtolik nevadí, navíc se i ve vlaku dá pracovat.

xyz

Zde připomenu, že Děčín si s VRT pohorší. Dnes z něj jedou EC do Prahy, které zastaví jen v Ústí. V cílovém stavu z něj pojedou rychlíky do Prahy, které budou úvraťovat v Ústí, pak zastav v Lovosicích a pak najedou na VRT až u Roudnice. Namísto aby vlak z Děčína směr Praha jel po VRT už z Ústí. A „další města“ – leda tak Teplice (z okresních měst), protože Most a Chomutov jsou vůči Ústí už dost z ruky, takže mají být řešeny jinou tratí, pohříchu vedenou ne přes ruzyňské letiště, ale právě k té ústecké VRT (u Nové… Číst vice »

Alibaba

Děčín, jakože z 1:30 na cca 0:50 je pohoršení?

xyz

0:50 určitě ne. To by se muselo už z Ústí jet po VRT.

A ne až od Roudnice.

A to nemluvím o oblasti za Děčínem – Šluknovský výběžek (a že ten je sociálně problematický ažaž = důležité je, zajistit mu rychlé spojení s vnitrozemím) zcela neřešen VR-vlaky.

tarten

Děčín – Ústí bude R14 i R20. Zbytečné vymýšlet krkolomné nesmysly s Roudnicí.

Alibaba

Tak hodina. To je stále do plusu. A s přestupem by to těch 50 minut mohlo být taky, jen to už je na přesný Jízdní řád.

Do Šluknovského výběžku by to chtělo z/do Děčína nějaké rychlé přípoje, ty rychlíky co pojedou z Prahy do Děčína už budou docela dlouhé (myšleno vzdálenostně a možná i soupravově) na další protažení.

xyz

Dá se rozpojovat např. v Ústí.

Dlouhé nebudou, pokud tím má jezdit tolik lidí, aby se s VRT mělo zvrátit eliminování „venkova“ vč. Šluknovského výběžku.

R14 jen s přestupem a jen ve 2h „taktu“ (ta neuvěřitelná věc, že ani mezikrajské spojení Ústí – Liberec se v takto dalekém horizontu nezlepší co do četnosti).

Alibaba

Myslím si, že nejsme v vnějakém zásadním sporu a porcujeme tu běhajícího mědvěda…

xyz

Navíc Brno je už dnes ekonomicky významným městem, kdy VRT má dle oficiálních tezí „zastavit přesun obyvatel do Prahy a Brna“.

Frantisek X

Větší kapacita pro přesun = zastavení přesunu? 🙂 A to se k D1 staví jako „posila“ ještě D35… Kdo bude zůstávat někde, odkud se postupně vše přesouvá do těch center, „protože tam lze přece snadno dojet“?

tarten

V těch opravdových centrech se chce žít jen menšině. Má to výrazná negativa.

Honza Vrba

Uz před 30 lety dojíždělo hafo lidí Chomutov – Praha busem nebo autem za prací. A evidentně se jim to i přes ten čas vyplatí.

KrizeVychodniSpolecnosti

Turek nepotřebuje VRT, protože ten si dělá VRT z dálnice 😀

Sizifon

A z čeho to všechno chtějí stavět? Možná by měli nejdřív řešit otevírání nových lomů. Ono se to jaksi bez kamene a písku postavit nedá 😀

noerf

To jsou sliby, ne realita.
Zhruba deset nových lomů je vytipováno, ovšem bude se muset vypořádat nimby efekt obci.

Punkz

Stát by měl ukázat že má gule a s NYMBY si vytřít…

Primářek

Takový stát, který si s lidmi dokázal „vytřít“ už tu byl a dodnes to jde vidět. Jen by mě zajímalo, jestli by se vám líbilo, kdyby to stát ukázal třeba u vašeho domu…

Petr David

Jestli si dříve nevytře příroda s lidmi.

tarten

Ovšem že ne. Jednak si lidi dávaj přecejen trochu bacha, jednak prudký nárůst obyvatel byl dán nesouladem civilizovanosti mezi Evropou a zbytkem světa. Za pár desetiletí bude lidstva ubývat tak jako tak – nejen Evropě a Číně, ale všude.

xyz

Jako že obce, na jejichž území má být lom, nesmějí rozhodnout o tom, že ta být nemůže?

Frantisek X

Punk chce jezdit – ideálně vlakem, autem, letadlem i lodí současně, co nejdále a co nejčastěji -, vaše obec musí ustoupit. 🙂

Petr David

Tak u nás žádný lom neotvírají a i tak mě není jedno, když na druhé straně republiky budou plundrovat přírodu kvůli tomu, že velká část lidí nedokáže bez auta ani ránu. Tady přece nejde o nimby efekt, ale o ohled k těm, co přijdou po nás.

Kubrt

Kamenivo se nepoužívá jen na silniční stavby.

Petr David

O to větší důvod pro zvažování.

Petr David

To znamená, že se zdraží výstavdy bytů, přehrad…

tarten

Na byty se používá kameniva a písku čím dál méně.

Petr David

K celé bytové výstavbě potřebujete natáhnout komunikace.

Karl vB.

Z čeho chcete stavět železniční tratě, když tedy nechcete „plundrovat přírodu“?

Frantisek X

Řeč je o zvažování. Nejvíce materiálu padne patrně na kapacitní dálkové silnice, aby mohly té železnici „konkurovat“. Vozit všeho co nejvíce co nejdále všemi způsoby – na to je materiálu i zdrojů energie málo, přesto to protlačujeme tak. Část materiálu je naštěstí možné i recyklovat, ale…

Petr David

Především bych omezil dopravu jako takovou, o železnici jsem nic nepsal.

Karl vB.

Hmm, a tak si založte nějakou politickou stranu, jejíž hlavním programovým tahákem bude váš interesantní návrh na úsporu kameniva. Třeba vám to část voličů pří parlamentních volbách hodí, protože to budou považovat za povedenou recesi.

Petr David

Nemám žádné ambice jít do politiky, to mi ovšem nijak nebrání vyjádřit na diskuzi názor. Mým názorem je to, že je na čase omezit spotřebu kde to jde, tím ovšem nehájím jakoukoli formu návratu na stromy!

Je-li ovšem podmínka psaní na diskuzi vstup do politiky, zeptám se-založil jste nějakou politickou stranu? Nebo máte nějakou výjimku?

Ivan_pha

O tom se už špitá, že se bude muset něco otevřít. Kámen už dochází a je to čím dál větší problém.

factory

Nechápu mínusy, každý ví že v budoucnu bude kamenivo hlavní problém výstavby.

Petr David

Každý to ví, ale proto, že je auto pro mnohé na prvním místě, tak si problém nepřipustí.

Petr

Havlíček už se byl podívat na odvaly viz republika Příbram.