Doprava ve městě Tramvaje Železniční průmysl

V Košicích odstavili české tramvaje z Pragoimexu, brzdový kotouč prorazil podlahu

Tramvaj Vario LF2 Plus od Pragoimexu v Košicích. Foto: DPMK
Tramvaj Vario LF2 Plus od Pragoimexu v Košicích. Foto: DPMK

Tuzemský výrobce tramvají Pragoimex, resp. Aliance TW Team (Pragoimex+ Krnovské opravy a strojírny + VKV Praha), čelí velké kritice za kvalitu tramvají v Košicích. Po dvou závažných poškození tramvají Vario LF2 Plus Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) odstavil čtrnáct tramvají z provozu.

V obou případech šlo podle tiskového prohlášení na stránkách košického magistrátu o ten samý incident, který jen náhodou skončil bez zranění. Došlo k prasknutí brzdového kotouče zajišťovací brzdy, která slouží k dobrzdění tramvaje. Brzdový kotouč prorazil podlahu a skončil až na střeše, nikomu se naštěstí nic nestalo.

Poprvé k tomuto případu došlo  minulou neděli večer. „Okamžitě jsme kontaktovali výrobce, společnost Pragoimex. Řekli nám, že jde o náhodou a nesystémovou závadu, která se u nich u 279 dodaných tramvají stala poprvé. Napsali nám, že bezpečný provoz ostatních vozidel LF2 Plus není ohrožený a tramvaje je možné dál používat bez omezení,“ řekl generální ředitel Vladimír Padyšák.

V pátek ale došlo ke stejné události. DPMK poté tramvaje z této výrobní série odstavil z provozu a nahradil je tramvajemi T6 a KT8D5. Celkem je v Košicích 46 kusů tramvají Vario LF2 Plus. Za jednu z nich zaplatili 1,74 miliónu euro, většinu zaplatili z evropských dotací. Bývalé vedení po dodávce 33 kusů využilo opci na dalších 13 tramvají. „Veřejnost a média je kritizovala kvůli absenci klimatizace. Stejný typ odmítli používat i v Uzbekistánu. Kromě Košic jezdí jen v Ostravě,“ uvedly Košice v tiskové zprávě.

V DPMK v pátek zasedl krizový štáb, kam přijeli i specialisté českého výrobce. Zatím zjišťují přesnou příčinu závad.  Podle dohody s výrobcem musí odpojit podvozky a namontovat na všech šest brzd nerezové štíty, aby nemohlo dojít opět k proražení podlahy. Současně dojde k softwarové úpravě tramvaje, aby v případě poruchy zajišťovací brzdy automaticky tramvaj zastavila.

Člen představenstva Pragoimex David Kronovetr uvedl, že o situaci jednají s DPMK na úrovni generálních ředitelů a oborových specialistů. Do doby, než budou odhaleny a odstraněny příčiny mimořádné události, došlo už ke kontrole brzdových disků na všech vozech a  proškolení řidičů a údržby, stejně jako instalace ochranných krytů. „Specialisté analyzují videozáznamy, údaje z tachografů i nadřazeného řídícího systému. O výsledcích budeme informovat,“ řekl Kronovetr.

Košický primátor Jaroslav Polaček uvedl, že je těmito událostmi znepokojen. Podle něj už dříve ještě v opozici nákup kritizoval jako předražený i kvůli tomu, že už v roce 2014 měly při testování tramvaje problémy.

Aliance TW Team je dlouhodobě úspěšná i v zakázkách pro české dopravní podniky. Vyhrála zatím hlavně zakázky, kde byla jediným uchazečem, například v Mostě, Brně či Olomouci.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pawel

České bastly mají špatný začátek roku. Nejdřív trapas SORu v Polsku, teď tenhle průšvih na Slovensku. Snad i tuzemské DP začnou konečně dávat přednost solidnější produkci…

lutra

V KE by prospělo jezdit s rozumem. Rychlostní limity jsou jim vesměs cizí, a to nejen na rychlodráze. Na začátku ledna jsem byl svědkem 75 km/h na USS a 70 u Amfiteátru, což asi tramvajím moc svědčit nebude. Kromě rychlostí by se provozních nešvarů našlo víc.

Gremli

No tak pokud se tramvaj rozsypává kvůli vysoké rychlosti, tak by měla mít snad omezovač rychlosti…pokud ne, tak někdo někde šetřil.

lutra

To je spíš výsada Košic než varia. Ostatně i na wiki se píše: „nariadenia sú často nedodržiavané a vozidlá na rýchlodráhe nezriedka dosahujú rýchlosti do 80 km/h.“

Karel

Počkejme na vyšetření incidentu a doufejme, že se brzy podaří odhalit a odstranit skutečnou příčinu. Příčin může být určitě celá řada (konstrukční nedostatek, nekvalitní/nevhodný materiál a tepelné zpracování…), stejně jako spolupůsobících faktorů (nesprávná jízda, teplotní šoky odstřikující vodou, údržba, rázy…).

liposh

To je asi proto, že si to v Košicách nestaví sami. V Brně to staví ze „stavebnice“ a ta cena je příznivá a co jsem slyšel tak kvalita dobrá.

liposh

Mimochodem, zkontroloval jsem si tu Košickou cenu. 1,74 milionu Eur? To je mazec. Ta brněnská stavebnice stojí tuším +- 26 českých, teda 1 milon Eur.

Kubrt

Ona už nějaká ta „brněnská stavebnice“ jezdí, že se ví, že kvalita dobrá?

liposh

teď si nejsem jistý, ale buď všechny brněnské, nebo od druhého roku dodávek už si to montují brňáci sami. Teď se nebavíme o stavebnici na Evo1, která příjde tenhle rok, ale o LFR2, které už jezdí a taky byly dodány jako stavebnice. Teda DPMB to říkalo, takže nemám důvod jim nevěřit.

Kubrt

Aha. Ale brněnské LF2 mají staré podvozky Tatra, zatímco ty košické mají nově vyráběné podvozky – ono je to koncepčně podobné, ale pokud se máme bavit o vymrštěném brzdovém kotouči, tak je to významný rozdíl.

liposh

Aha. Dobře, díky za rozšíření obzorů. To je i pro pány pode mnou. Díky 😉

Nikolaj M.

Kvalita je velmi diskutabilní. Záleží, co kdo považuje za kvalitu.
Jinak k ceně V Brně – LF2 teď nevím, ale mají objednaných 41 vozů EVO2.
Brno EVO2: 26,5 mil. za kus + vlastní kompletace.
Ostrava Stadler: 27 mil. za kus kapacitně obdobný vůz.
DPMB tento nákup obhajuje mnohými argumenty, ale podle mě to nebylo čisté (podmínky VŘ na míru připravené pro EVO…)

Gremli

Otázka je, co cena za následný servis… Ta může být případě vlastní kompletace mnohem zajímavější než u Stadlerů, což by mohl být logický argument. Hlavní stejně bude reálná spolehlivost v provozu…a to se uvidí až časem. Srovnání se Stadlery v Ostravě bude hlavně zajímavé po pár letech provozu…

liposh

Ty Stadlery jsou s tou cenou jak z jiné galaxie. A vzhledem k tomu, že Ostrava další tramvaje už nakoupí od někoho jiného, tak to asi zas tak neskutečné terno nebude. Ale samozřejmě v Ostravě ví víc, než já a zatím je moc brzo na jakékoliv závěry.

Kubrt

Smlouva DPO na nákup tramvají od Škodovky byla uzavřena v době, kdy se dodávky Stadlerů teprve rozbíhaly, takže nelze vyvozovat, že by důvodem byla nedostatečná ternovitost Stadlerů. Tyto tramvaje jsou v tom fakt nevinně.

Cena Stadlerů byla nízká, můžeme jen spekulovat o tom, že firma velikosti a síly Stadleru si může dovolit u zakázky, na které jí fakt záleží (průnik na český trh), řekněme – vydělat méně, než na jiných zakázkách.

Y.K.

Hlavně Stadler má tento konkrétní typ tramvaje nastaven na východní trhy. Výroba skříní atp. v Polsku či Bělorusku, hlavní komponenty jsou „západní“ (trakce, měniče). Některé věci jsou z ČR. Jestli to má spolehlivost (vypravitelnost) jako Flirty, tak je to terno oproti Škodovkám, kterých vždy po vozovnách stojí hromady.

Pražák

To není o tom, že by chtěl Stadler vydělat méně. Jde o to co vlastně nabízí a kde to vyrábí. Model, který koupila Ostrava by se na západě Stadler ani nabídnout neopovážil. Je to v podstatě low-cost tramvaj vyvinutá pro méně náročné trhy ve Východní Evropě a na Balkánu. Vyrábí se v Bělorusku (kde je cena práce cca třetinová oproti ČR) a finálně dokončuje v Polsku (hlavně kvůli clům, takhle je možné to označit jako „Made in EU“). Technicky mezi tímto Stadlerem a výrobky Pragoimpex (primárně EVA 2) velký rozdíl není. Čímž nechci říci, že je to nutně špatně. Jen… Číst vice »

Nikolaj M.

Servis byl jeden z argumentů DPMB. EVO2 samozřejmě taky není prověřená tramvaj…
Ale ano, srovnání za pár let bude relevantnější (ale zároveň už neaktuální, protože spoustu nákupů nepůjde vzít zpět…)

Graylag

No a nebude to spíše tím, že se nejedná o „LF2“ ale o „LF2 plus“ které nikde jinde než v Košicích nejezdí (pomíjím Ostravský prototyp, který může mít klíčové detaily jinak dělané)?
Problém s brzdami se týká podvozků. A podvozky má plusko unikátní. Pak je logické, že se tahle vada mohla projevit jen a pouze v Košicích, protože nikde jinde tyhle podvozky nejsou (opět pomíjím Ostravský prototyp).

Bozidar

A také zapomínáte na 14 ks Olomouckých Vario LF+/0 ? Ty mají stejné podvozky. Také 6 ks Plzeňských Vario LF+, 4ks Plzeňských Vario LF2/2 IN a dva kusy mosteckých Vario LF+

Tady na Moravě

„Všech 14 tramvají “ naznačuje, že to je celá flotila dvojwan v Košicích. Jedná se ovšem o vozy jedné série dodávky, těch Varií mají víc.
Pragoimexu přeji tučnou pokutu za jeho politicky tlačené předražené šunty .

Partneři

Škoda transportation