dkv-spojujeme

České dráhy shání nové jednotky pro rychlíky za 32 miliard korun

Jednotka Stadler Traverso. Foto: SOBJednotka Stadler Traverso. Foto: SOB

První nové jednotky mají dorazit v roce 2025.

(aktualizováno 1.11. 10:18)České dráhy dnes vypsaly největší soutěž na nová vozidla ve své historii. Shání až 60 rychlíkových jednotek pro rychlosti až 200 km/h. Odhadovaná cena rámcové smlouvy přesahuje 32 miliard korun.

Zakázka je již zveřejněna na profilu zadavatele. Z dokumentace tak vyplývá, že České dráhy odeberou závazně nejméně 14 těchto jednotek.

Dopravce označuje jednotky jako EMU 350, mají mít kapacitu nejméně 300 míst k sezení. Cestujícím nabídnou Wi-Fi, palubní informačně-zábavní portál nebo občerstvení. Obnova rychlíkových souprav je součástí Strategie 2030, podle které chce dopravce během dekády investovat sto miliard korun do nových vozidel.

České dráhy neuvedly konkrétně, na jaké linky s jednotkami počítají. Podle vyjádření se nabízí například spojení Praha – Havlíčkův Brod – Brno nebo Praha – České Budějovice. „Nové jednotky už budou určené pro rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na několika úsecích připravuje. Zároveň však musí splnit požadavky na spoje s velkým počtem zastávek, které jsou třeba jen dvacet kilometrů od sebe. Často v nich nastupují a vystupují cestující a je potřeba, aby pobyty ve stanicích byly krátké a nástup pohodlný. Proto chceme nové rychlíkové soupravy bezbariérové,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Soupravy musí nabízet přepravu nejméně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Jednotky budou minimálně dvousystémové pro napájení 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC. Dodány budou s komunikačním systémem GSM-R a evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.

60 jednotek a full-service

„Požadujeme komfortní řešení pro dálkové spoje, které je standardem u našich nových vlaků. Interiér bude řešen jako přehledný velkoprostorový s prostornými bezbariérovými nástupními plošinami, což je výhodou při častých zastávkách na rychlíkových linkách. Sedačky v obou třídách budou polohovatelné a vybavené stoly, elektrickými zásuvkami 230 V 50 Hz a USB konektory pro napájení drobné elektroniky cestujících. K dispozici budou místa proti sobě i za sebou jako v letadle,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro osobní dopravu.

Součástí výbavy má být Wi-Fi, informačně-zábavní portál, automat s chlazeným občerstvením a elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro dobíjení baterií u invalidních vozíků a elektrokol. Jednotky budou dále vybaveny místy pro cestující s dětmi včetně přebalovacího pultu. Nevidomým cestujícím budou sloužit dálkové ovládače nástupních dveří přes slepeckou vysílačku, naváděcími majáčky a ve vlaku budou k dispozici nápisy v Braillově písmu.

Od nových jednotek si dopravce slibuje náhradu klasických souprav s lokomotivou a zkrácení obratů v koncových stanicích. S vítězem tendru uzavřou České dráhy rámcovou dohodu na výrobu až 60 jednotek s možností dodávky náhradních dílů výměnného systému a údržby dodaných jednotek formou full-service. Dodávka prvních jednotek by se měla uskutečnit v roce 2025.

Tagy 200 km/h České dráhy EMU 350 linky dálkové dopravy
274 komentářů