Infrastruktura Železnice

Miliardová obnova trati Lovosice – Louny je hotova. Nově vlaky mohou jet až 100 km/h

Zastávka Úpohlavy na trati Lovosice - Louny. Autor: Marie Čcheidzeová – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73587320
Zastávka Úpohlavy na trati Lovosice - Louny. Autor: Marie Čcheidzeová – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73587320

Správa železniční dopravní cesty dnes slavnostně zakončila revitalizaci 34 kilometrů dlouhé tratě z Loun do Lovosic. Mimo jiné došlo ke zvýšení maximální traťové rychlosti ze 60 kilometrů v hodině až na 100 kilometrů v hodině. Díky úpravám trati dojde ke zkrácení jízdních dob.

Cesta by měla podle návrhu grafikonu nově trvat zhruba 50 minut místo dosavadní hodiny a 12 minut. „Výsledkem je kromě zkrácení jízdních dob vlaků také zlepšení komfortu pro cestující v rekonstruovaných stanicích a zastávkách a současně i zvýšení bezpečnosti provozu,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě.

Vlaky mohou nově jet stovkou v úseku mezi Radonicemi nad Ohří a Libochovicemi. SŽDC instalovala nové traťové i staniční zabezpečení a opravila přejezdy. Celou trať nyní dálkově řídí dispečeři ze stanice Lovosice.

Úprav doznaly i jednotlivá nádraží. Stanice Koštice nad Ohří, kde docházelo ke křižování, se změnila na zastávku, nově se vlaky křižují ve výhybně Radonice nad Ohří. Rekonstrukcí prošly stanice v Čížkovicích, Chotěšově pod Hazmburkem a Libochovicích a dále zastávky Pátek, Křesín, Dubany a Libochovice město. V nich mimo jiné vznikla nová nástupiště s výškou nástupní hrany 550 mm nad temenem kolejnice.

V souvislosti s rozhodnutím Ústeckého kraje o obnovení pravidelného provozu vlaků (AŽD Praha) mezi Mostem a Lovosicemi došlo k několika dodatečným úpravám projektu. Na jejich základě provedla SŽDC opravné práce v úseku Sulejovice – Lovosice, díky kterým zde bylo možné zvýšit traťovou rychlost až na 100 km/h. Jejich součástí byly i bezbariérové úpravy na zastávce Sulejovice. Nové ostrovní nástupiště v Čížkovicích bylo navíc doplněno vnějším nástupištěm u 3. koleje.

Stavba začala v dubnu loňského roku, její celkové náklady přesáhly 1,2 miliardy korun.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cepi

Odbočka na Becove a u následného prejezdu doslova to doslova dostali.Sedla jim tam jedna strana koleje

TOM

Zcela zbytečná trat ,víc jak miliarda byla vyhozena.

Lovosičan

Před pár dny jsem tam jel. Stovka je hned při výjezdu z Koštic směrem na Křesín. Zajímavá je také neskutečně dlouhá přibližovačka na přejezdu u koštické zastávky. Nebo závorový Bermudský trojúhelník u nádraží Libochovice. I chodec mířící z Táboritské ulice do Nádražní musí počkat, ačkoliv trať vůbec nepřechází. Očividně stárnu a nerozumím tomu.

Zbyněk

A co nádražní budovy? Vždyť některé revitalizací vůbec neprošly. Jejich stav nikdo neřeší.

Zbyněk

A může mi ještě někdo vysvětlit, proč už vlak nebude čekat 10-15 minut v Libochovicích? Nehraje právě toto hlavní prim zrychlení většiny osobáků?

VS

Dobrý den, neřeším (a nemíním řešit) vzhled zastávky na obrázku (jinak bych se přidal ke předchozí diskusi), ale jako laika mě překvapuje, že ač je nástupiště zjevně nově vydlážděno a přístřešek nově postaven, je nástupiště v jiné výšce než 55 cm na temenem kolejnice. To je v ceně realizace opravdu takový rozdíl, že to nebylo možno udělat bezbariérově? Naopak jinde se tak děje navzdory negativním důsledkům — čekal bych tedy důsledné držení se normy alespoň tak, kde to téměř nic nestojí a naopak to zvýší využitelnost dráhy pro budoucnost… Naneštěstí tuto diskusi pravděpodobně nikdo z odpovědných buď nečte anebo neodpoví… Číst vice »

Martin V.

Ony jsou bohužel i významnější zastávky v síti SŽDC, které se na 550 mm nad TK ještě nedopracovaly. Podívejte se na takové Masarykovo nádraží v Praze – bezbarierovost tam definovaly žabí tlamy, které už skončily ve šrotu po dlouhých 50 letech provozu. A stavebně to taky není nic obtížného – stačilo by vysypat tam pár vagónů štěrku a vydláždit peróny o něco výš. Dožijí se toho aspoň ešusy? Přitom dvorana je opravená hezky, dokonce i nové pokladny tam zřídili.

kix

nově vydlážděn je jen přístup, celé není a nástupní hrana je původní v celé délce, ono to je i o vypapírování jak je v našem státě zvykem, protože tohle není zásah do nástupiště

VRT
Tomáš Záruba

No jo, ale když von tam je kus cesty chodník EU-placenej… A vzhledem k tomu hradu lze asi i trochu vzít v úvahu, že turisti tíhnou přece jen víc k vlaku než busu. Hlavně tady není vzhledem ke křižování až tak moc kam spěchat, takže je (zatím?) není úplně nutno odkazovat na cestu z Libochovic. Víc mě každopádně „dojímá“ Slavětín.

VRT

Trochu se obávám, že většina návštěvníků hradu tíhne k úplně jinému druhu dopravy. Podotýkám „bohužel“.

František

Turisté nutně nejezdí jen na hrad a zpátky. Zrovna tady si moc aut nepamatuji, i když jsem je možná jen vytěsnil.

VRT

To jste vytěsnil. Za pěkného počasí to parkoviště bývá dost narvané.

Štěpán

A tím chcete říct, že je celá trať zbytečná (nebo dokonce na zrušení?) a to jenom kvůli tomu, že je na ni zastávka, na které není příliš velký obrat cestujících? Už jste někdy slyšel o cestujících, kteří každou zastávku nevyužívají a zajímá je především spojení Lovosic a Libochovic, popř. Loun?

VRT

Co dodat. Snad jen: seženete si úplné základy k dopravě. Na FD jsou i nějaké prezentace se základními principy volně ke stažení a dejte se do studia. Víc pro vás udělat nemohu.

Štěpán

A v těch prezentacích se píšou i takové nesmysly, že když na trati existuje zastávka s minimálním (nebo i nulovým) obratem cestujících, je na zrušení CELÁ TRAŤ? To by nikdo normální nemohl snad ani tvrdit, nemyslíte?

VRT

Jedna prezentace nepomůže… Ani dvě, tři čtyři.
Pojal bych to studium komplexněji.

Tady na Moravě

Náhodou, skvělá výletnická zastávka. Byl jsem tam, Slatina je pěkná vesnička a Hazmburk je super.

Lovosičan

Mohu potvrdit obojí. Slatina je opravdu pěkná vesnička (na rozdíl od většiny okolních obcí) a Házmburk se pochválí sám.

Gejza

Přesně tady bych zrušil zastávku a za ušetřené peníze upravil trať na Vmin 90. Hned by byla JD o 2-3 minuty kratší…

Jiří Kocurek

A co jako? Tak je tam jedna zastávka nanic. Takových je. Například je jedna trať, která spojuje 3 krajská města a něco přes 1 milion obyvatel. Je na ní jedna zastávka, kde nic nezastavuje.

Kuba

Pokud skutečně došlo na nějaké zrychlení v úseku Lovosice – Sulejovice, tak je zajímavé, že se právě na tomto úseku podle návrhu má prodloužit jízdní doba v uvedeném směru ze tří minut na čtyři. Vlaky na Švestkovku sice budou mít v tomto směru 3 minuty, ale v opačném naopak 6.

xyz

„Mimo jiné došlo ke zvýšení maximální traťové rychlosti ze 60 kilometrů v hodině až na 100 kilometrů v hodině.“ … avšak pouze v dílčích úsecích (ale O. K., aspoň že tak; limit 1 mld. Kč – byť nakonec nejen u této „revitalizační“ akce lehce navýšený/překročený, byl omezujícím faktorem), viz i další text. „Stanice Koštice nad Ohří, kde docházelo ke křižování, se změnila na zastávku, nově se vlaky křižují ve výhybně Radonice nad Ohří.“ Od 12/2019 se nebudou křižovat ani v těch Radonicích, díky zkrácení jízdních/cestovních dob se potkají až v žst. Louny (z Libochovic do Loun dojedou za méně než… Číst vice »

Medvídek

Ale na mosty přes Ohři v Košticích ani nikdo nesáhl, takže ty se ještě budou snad někdy revitalizovat

Medvídek

A zastávky Slatina, Slavětín a Veltěže stále stejné jak v 60-letech minulého století, žádný vyvýšený peron atd.

Ferenc Futurista

zaplaťpámbu za to, furt lepší než hektar modrejch jeklů a nejlacinější zámkovky.

Martin V.

A k čemu by tady bylo modré zábradlí? Zelená tráva úplně stačí. Podsypat a vydláždit trochu výš, to by nešlo?

František

U jisté organizace zjevně nešlo. 🙂 To je jako stesky, že by nějaké peníze mohly jít na železnici, ale když vidíte, kde všude tam jejich část proteče bez reálného užitku, stejně by to asi bylo marné.

Lektor

Všechny tři zastávky by se měli především zrušit protože neobsluhují vůbec nic maximálně zajíce.

Tomáš Záruba

V Radonicích se mělo křižovat proti Sp, které zatím (?) nejsou. Mimochodem pro ně se na tom rovném úseku zvažovalo původně i 120 km/h, ale nejprve byl odpor k různým zábrzdným vzdálenostem podle rychlosti a později zase skončilo krátké „okénko příležitosti“, kdy by na to stačilo národní VZ cca 3 km na obou koncích úseku. Dávat sem kvůli tomu ETCS je fakt blbost. 🙂 Ale je mi to trochu líto, přece jen kde se dá taková rychlost vytáhnout z původní „strašlivé lokálky,“ že. 😉

pozorovatel

Stovka nebo sto dvacítka, to je u zastávkových vlaků skoro plně jedno (až na zbytečně větší energetickou náročnost) – to mně je mnohem víc líto těch totálně zprzněných Libochovic, za což by autor zasloužil vykleštění pomocí výhybky s pomaloběžným přestavníkem, aby si to pomalé přitahování jazyku pořádně užil. Přitom místa je tam tolik, že by se další krátký šturc pro Langustovy motorrráčky k širšímu ostrovnímu perónu bohatě vešel – ale možná i tady negativně zapůsobila i mafie K + K z ústeckého ředitelství SDC, aby se to snad náhodou někomu nehodilo ani pro bohatší provoz „turistické linky“ do Mšených Lázní… Číst vice »

Tomáš Záruba

Začínám tušit, kdo to sem píše. 🙂 Takže:
1) Těch 120 km/h by se hodilo pro zamýšlené Sp, poznámka o Os je mimoběžná
2) V Libchovicích se ani s turistickým provozem víc než 2 vlaky nepotkají
Stačilo by pořádně níže číst. 🙂

František

A takto až na věky, amen. 🙂 120 vypadá líp, ale stejně má být bez drahého zabezpečovače zakázaná. A honit jednotky minut na kousku tratě…

Lukáš Smolka

120 km/h se rovná ETCS. Vláda odmítá financovat VZ z národních zdrojů a EU financuje pouze ETCS.

Tomáš Záruba

Teď ano, ale když se začínala ta stavba řešit, tak ještě ne a zrovna byl i čerstvě vyřešen desetiletí neřešený problém „částečného kódování“, aby se – dle tehdejších předpisů – mohlo přes 100. Na straně kolejí by byly vícenáklady nula.

Štěpán

A přesto na této trati zůstávají jezdit 814 se svojí „závratnou“ osmdesátkou. Landerbahn prostě musí převzít tratě 124, 126 a 137, kde regionovy bohatě stačí a jezdit tam bude se starými vyřazenými německými tramvajemi, zatímco tady mohly jezdit pohodlná Desira. Proč jenom došlo k této změně původního plánu?

xyz

„zatímco tady mohly jezdit pohodlná Desira. Proč jenom došlo k této změně původního plánu?“
Dle informací uvedených i na tomto serveru, odstoupila Die Länderbahn od převzetí osobní dopravy (nejen) na trati č. 114 poté, co uspěla s odvoláním proti původnímu verdiktu, dle kterého měla přijít o výkony v oblasti mezi Zittau a Drážďany. Nakonec o ně nepřijde, tím pádem ale nemá odkud přesunout do Ústeckého kraje ona Desira.

P. S. Jinou věcí je, že Ústecký kraj mohl požadovat po kterémkoliv s dopravců parametry vozidel např. s konstrukční rychlostí 100+ km/h, což se pro tuto „poptávanou“ trať zjevně nestalo.

Medvídek

Kdyby 814+914, zcela běžné sólo 810

postoloprtak

Přesně, ještě taková ta verze s těma rovnejma sedačkama … to mě bolí záda už v Lounech a do Lovosic ještě daleko.

dopravák

Když to na skutečnou frekvenci stačí, tak je to to nejrozumnější řešení: kdyby tam skutečně začalo jezdit víc lidí a s více koly a kočárky, tak by bylo třeba to řešit, ale když o to „kraj“ nejeví patřičný zájem, tak je to to (pro dopravce i pro něj) nejlevnější řešení.

xyz

„kdyby tam skutečně začalo jezdit víc lidí a s více koly a kočárky, tak by bylo třeba to řešit“
Kauzalita může být i opačná – více lidí tam nemusí začít jezdit právě kvůli nízké kvalitě vozového parku.

Mimochodem, tímto krokem se pro vlakové spojení Loun s Ústím n/L. stane cesta přes Lovosice nejrychlejší možnou variantou.

dopravák

Samozřejmě, protože jde o výrazně nejkratší kilometrickou vzdálenost po dráze, takže i zastávkovými vlaky to bude muset fungovat i při použití vámi zjevně nenáviděných „šukafónů“. Z podobného efektu zjevně chce těžit frekvenci i AŽD na Švestkové dráze, jen si tam Chrdle neměl nechat tak hloupě zprznit interiér těch vozidel, která pro tu trať pořídil: doporučuji vyzkoušet hned po zahájení provozu – uvidíte, že se vaše pohrdání českými „krabičkami“ byť v původní úpravě (= nemodernizovaných na „myši“) rázem zmenší na naprosté minimum.

Lektor

810 v roce 2019 nikdo rozumný jezdit nebude. Jezdit po trati , která umožňuje rychlost 100km/h vozidlem s max rychlostí 80 km/h je absolutní výsměch a celkově to degraduje celou rekonstrukci trati.

xyz

„uvidíte, že se vaše pohrdání českými „krabičkami“ byť v původní úpravě (= nemodernizovaných na „myši“) rázem zmenší na naprosté minimum.“
Předkládáte v této věci falešné dilema, které v případě tratě č. 114 nebylo „šukafony/Regionovy vs. Regiosprintery“, ale „Regionovy (příp. šukafony) vs. Desira“.

VRT

1 miliarda pro 810 sólo…
Hm.

Lovosičan

Souhlasím, je to naprosto šílené; na druhou stranu bych se pro cestu z Lovosic do Chotiměře spokojil i se starou M152,0, namísto motorové jednotky Mercedes-Benz Intouro….potažmo řízené prohuleným rozeřvancem, který před odjezdem postává u otevřených dveří, potahuje z retka a vříská na lidi, aby do autobusu ještě nenastupovali.

Ferenc Futurista

Proč v podstatě jakákoli modernizace kolejí v režii SŽDC znamená totální dojebání veškerejch zastávek? Fakt to musí vypadat takhle, s odpuštěním, jak z pr*ele?

Michal

A to ještě počkejte, jak to doladí vandalové a sprejeři.

Ferenc Futurista

Tam už není co dojebat.

volám SOS protože Sosna

protože Sosna + Nejezchleb a jejich projektanti?

Ferenc Futurista

jo, protože SUDOP, společnost, který by mělo bejt zákonem zakázaný přiblížit se na pět kilometrů ke kolejím.

pozorovatel

A kdyby jen zastávek – pro“dopravny s kolejovým rozvětvením“, v nichž je zároveň zastávka (protože při dálkovém ovládání to funguje v praxi právě a jedině tak = nemí to už železniční stanice v původním smyslu toho výrazu) to platí ještě mnohem víc a tragičtěji! V konkrétním případě například:
– dopravna Libochovice = pouze 2 peronní hrany, což při provozu „turistické linky“ zkomplikuje případné křižování dvou jiných osobních vlaků,
– dopravna Čížkovice = při přestupu v případě použití peronu u 3. koleje cestující nachodí odhadem asi 200 metrů, protože přístup je jen přes silniční přejezd až za lovosickým zhlavím.

Tomáš Záruba

Turistické linky, co jezdí o víkendu, se nějak tlučou s křižováním ve špičce pracovních dnů? :-)) No a přestupy v Čížkovicích bych teda chtěl vidět: Jednak si to tam „za roh“ bude o 5 min. systémově ujíždět, a druhak v době přípravy stavby o pravidelném provozu na 113 nikdo nic netušil.
Doporučuji někdy kromě stavby samotné pozorovat i grafikon. 🙂

pozorovatel

Od nekritického Švýcarskofila taková přihlouplá reakce opravdu sedí: kde je napsáno, že třeba někdy v dohledné budoucnosti nebudou i turistické linky jezdit aspoň o prázdninách i v pracovní dny a pravidelné regionální linky jezdit i o víkendech v hodinovém intervalu i v ČR a nejen v „civilizované“ Evropě? Kdyby podle takových zásad byl nechal stavět železnice v R-U císař pán, neměl byste pře několika lety sám možnost mít zprznit dopravu ve východních Čechách, protože by nebylo co prznit!

Tomáš Záruba

Hele Čuně, běž radši někam na pivo. Až bude skutečně reálné setkání 3 vlaků v Libochovicích, je tam rezerva pro další hranu, aby šla snadno dodělat. Až na to, že to se zřejmě nestane, protože přípoje v Libochovicích nedávají ani za předpokladu obnovy pravidelného provozu směr Straškov příliš smysl. Od Budyně by bylo logické dojet až do Libochovic města přímo. Takže pokud tady něco pro „ideální stav“ chybí, je to spíš šturc na zastávce. A když tu troubu rozhicuju úplně, tak „Švýcarsko“ znamená spíš půlhodinu než hodinu aspoň v silnějších úsecích, takže v zásadě proklad křižování X:30 od Lovosic a… Číst vice »

František

Nu, třeba si v tom Švýcarsku alespoň neujíždějí „za roh“, když je tak dokonalé. Natož, aby to prosazovali již v prvotním záměru a (ne)stavěli podle toho stanici. Jenže v našich končinách je toto velmi dobrým zvykem. Přípoje v jednom směru těsné tak, že se stíhají někdy během a jindy smůla, pročež to pro druhý směr ujede. Ten opomenutý „zbytek“ pak ještě rád straší v autech, i když třeba vůbec nechtěl. Je dobré mít na paměti, že ne každý jede přímo z uzlu…

Tomáš Záruba

Pokud – například – mají někde větší uzel, a pár km od něj se rozbíhají tratě v „odbočném uzlíku“, tak v něm samozřejmě ten zárohák nefunguje ani tam (resp. tím že oni jezdí skoro vše v půlhodině, tak se ve výsledku stejně nečeká nějak drasticky, ale když si tam představíte jen tu základní hodinovku tak to prostě nepřípoje jsou). Úplně namátkou třeba Eglisau: Mrkněte na „vazby“ Bad Zurzach – Rafz (nepřípoj 7-8 min dle směru), vysvětlením je pak uzel Bülach.
Mimochodem, zkoušet poučovat o Švýcarsko zrovna mě je celkem legrační. 🙂

Georg

je to krasny, ale kdybych byl z luberce nebo turnova, tak si to asi beru dost osobne… 🙂

Tomáš Záruba

A to proto, že z Turnova do Liberce proběhla totální oprava včetně vytunění rychlostí na limit trasy „jen“ před pár lety?

Lektor

Tak Liberec nejsou Libochovice, jestli je 100 pro Libochovice dostatečná tak pro Liberec je ta rychlost naprosto směšná a je potřeba srovnávat ho z podobně velkými městy – Budějovice, Olomouc, Plzeň….

Tomáš Záruba

No to jo, ale to je pak o úplně nové trati. Na 114 nastalo to, že se (v její části) zgenerálkovala do stavu, kdy se rychlost blíží maximální v dané stopě dosažitelné. To z Turnova do Liberce proběhlo už dřív.

Pomalu a pomaleji

A já slyšel, že VRT mají být až za 30 let.