Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Vilémovský most dostane novou konstrukci. Bude oproti předpokladům o čtvrtinu dražší

Viadukt ve Vilémově. Foto: Děčínský deník
Viadukt ve Vilémově. Foto: Děčínský deník

Správa železnic se po loňské úspěšné rekonstrukci mostu přes přehradu Hracholusky pustí do další kompletní obnovy ocelového mostu. Ten se už téměř 117 let klene nad Vilémovským potokem ve Šluknovském výběžku a železničáři mu mimo jiné dají novou konstrukci.

Správa železnic už podepsala smlouvu se sdružením dvou stavebních firem FIRESTA-Fišer, rekonstrukce,stavby a Chládek a Tintěra Pardubice. Obnova mostu si vyžádá 217 milionů korun, když při vypisování tendru činily předpokládané náklady 173 milionů korun.

Most o sedmi mostních otvorech měří přes 217 metrů. V prvním a sedmém otvoru je kamenná klenba, ve druhém až šestém pak ocelová konstrukce. Nejvyšší výška mostu nad údolím je 34 metrů. Podle správců železnic jsou ocelové prvky na konci životnosti. „Nový most nijak nezmění krajinný ráz, bude ho tvořit ocelová příhradová svařovaná konstrukce ve stejném tvaru a v obdobných rozměrech, jako jsou ty stávající,“ uvedla SŽ v tiskové zprávě. Fakticky stejně postupovala při rekonstrukci mostu přes nádrž Hracholusky na Plzeňsku.

Sanace se dočkají i kamenné klenby a pilíře. Pro uložení nové ocelové nosné konstrukce budou na pilířích vybudovány železobetonové prahy. „Z důvodu nevyhovující prostorové průchodnosti bude na klenbách osazena železobetonová přechodová deska s římsami, které umožní osazení zábradlí v požadované vzdálenosti od osy koleje,“ doplnila SŽ.

Výstavba nových úložných prahů si vyžádá dvoudenní výluky, které jsou naplánovány na víkendy v období od 16. května do 28. června. Pro výměnu nosné konstrukce mostu pak bude nutná nepřetržitá výluka železničního provozu v délce 91 dní v termínu od 1. září do 30. listopadu. Most leží na trati 083 Rumburk – Sebnitz.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aleš Leksa

Rekonstrukce nádraží v Dolních Mikulášovicích stála přes sto milionů, oprava mostu dalších 2OO. Kolik by stály koleje z Lipové rovnou do Karlína?

Hen ten oný

Někdy se to taky dělá tak, že se vymění jen skutečně dále nepoužitelné komponenty. V tomto případě jsou takové zřejmě všechny. Nedojde v zájmu úspor k revokaci rozhodnutí o kompletní výměně mostu?

M H

Rozebrání a renovace nýtovaného mostu spojená s nahrazením jen skutečně dále nepoužitelných komponent by trvala déle a byla tak výrazně dražší na práci než výměna nový kus za starý kus. Myslím, že výměna kus za kus je správné řešení…

Spíše je otázka, jak se naloží se starými motovými poli…ty by po drobné opravě mohly ještě dlouho sloužit třeba někde na cyklostezce či místní komunikaci…

Alibaba

Pokuste se hlavně zamyslet, kde by se to dalo použít? Horní mostovka potřebuje aby prvek přemostění byl nízko.

Martin

Osobáky z Děčína budou jezdit odklonem přes Panský nebo budou končit v Mišukálovicích na dolním a dál pojedou busy ?

Dany

Přes Panský by to asi nepomohlo. 🤣 Most je mezi Mikulášovicemi a Poustevnou

Martin

Vlastně jo, jsem blb.

DPP odbornik

Penez na nesmysly je zjevne dost, rozpocet v minusu uz v lednu je detail.

most

Další kus historie zmizí. Škoda, že nikdo nevysvětlil, proč se zdá, že mají staré ocelové konstrukce u nás kratší životnost než na západě.

Petr

Že by údržba ?

Jiří Kocurek

A proto nepomohla ani oprava v roce 2009.

David

Četl jste vůbec druhou větu v článku? 117 let je kratší životnost?

pony

našim předkům by to určitě vydrželo dýl!

Pavel

nám taky, jenže neviditelná ruka trhu si žádá … 🙁

Jiří Kocurek

Tak zkuste vysvětlit neviditelnou ruku trhu v roce 196x.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan%C4%8Dick%C3%BD_viadukt

Alibaba

Našim předkům to naopak vydrželo méně, protože použily tehdá méně kvalitní ocele (a i litiny) a ty první ocelové mosty ze svářkové oceli jsou už dávno vyměněny.

kakov

jedním z velmi důležitých hledisek (ne-li zcela zásadním) může být rozdíl mezi vlivem tehdejšího a dnešního provozu na dynamickou únavu materiálu, jestliže po mostě jezdí 40 let tři vlaky denně rychlostí 50 km/h, opotřebovává to most mnohem méně než, když tam dnes bude jezdit 30 vlaků denně rychlostí 100+ km/h.

PS: ty provozní údaje jsou pouze ilustrativní, nejedná se o rozbor provozu na tomto nebo jiném mostu

Martin V.

Na druhou stranu lokomotiva nebo motorový vůz s pojezdem Bo´ Bo´ (případně i s pneumatickým vypružením) je ke konstrukci ohleduplnější než pojezd parní lokomotivy s nedokonale vyváženým parním strojem. Desiro na snímku mi nepřipadá zrovna jako velký ničitel svršku nebo mostů, i když pojede rychleji než kdysi jezdila pára.

Alibaba

Máte někde konkrétní příklad, kdy a kde na západě dochází u takovéhleho mostu k prodloužení řivotnosti?

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO