Infrastruktura Železnice

Obrazem: Vilémovský viadukt dostává novou konstrukci

Rekonstrukce Vilémovského viaduktu. Foto: Správa železnic
Rekonstrukce Vilémovského viaduktu. Foto: Správa železnic
Práce na mostě komplikuje vítr, výluka potrvá do léta.

Největší letošní rekonstrukce mostu na tuzemské síti dál pokročila. Na trati z Rumburku do Dolní Poustevny ve Šluknovském výběžku pokračuje náročná výměna ocelové konstrukce Vilémovského viaduktu.

Práce na mostě brzdil poslední dny silný vítr, vysouvání konstrukce začalo minulou neděli. Postupně dojde ke vložení pěti nosných konstrukcí. Výměna konstrukcí je nejnáročnější částí celé akce. Každá konstrukce váží přes 100 tun, kompletní výměna potrvá 90 dní.

Rozsáhlá oprava mostu začala loni na jaře, Správu železnic vyjde na 217 milionů korun. Hotovo mělo být původně loni, kvůli pandemii a zpoždění dodávek potřebného materiálu ze zahraničí se výměna ocelové konstrukce samotného mostu uskuteční až letos. „Vzhledem ke zpoždění dodávek materiálů ze zahraničí, jako jsou ocelové plechy pro výrobu nové ocelové konstrukce či kalotová ložiska z Itálie, bylo nutné stavbu zakonzervovat a přesunout její dokončení do letošního roku. V loňském roce se provedla například sanace základů pilířů či všech kamenných částí mostu,“ popsala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Zakázku na celou opravu získalo sdružení firem FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Chládek a Tintěra Pardubice. Most je z roku 1904.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Kámen zprzněn betonem…

Jan Matoušek

To prznění betonem máte na mysli kde?

px50

SŽ, stejně jako TSK a jiné nejen (polo)statní firmy jsou experty na správu svěřeného majetku. Něco se postaví za dotace EU nebo s velkou slávou po 89′ opravilo a pak se na to x desítek let nesáhne!? Mám pocit, že u státních institucí neexistuje princip pravidelných oprav a údržby. Jednoduší je po letech vše staré a neudržované prostě strhnout, zničit, dát do šrotu a pak se bít do prsou, že je postaveno něco nového a doufat, že to vydrží bez jakékoliv údržby desítky let. Už vidím ty směšné figurky státních úředníků při přestřihování pásky a duchaplné kecy o modernizaci, vlastně… Číst vice »

Jarek

Tohle se postavilo za dotace EU a od té doby se na to x desítek let nesáhlo? Není ten viadukt starší?

pamětník

Zrovna tohle sice ne, ale třeba o prvních stavbách „modernozace 1. koridoru“ si přesně tohle především tehdejší „třináctkové“ útvary ČD (ale i „jedenáctkový“ provoz) myslely hóóódně dlouho, než jim došlo, že „totální bezúdržbovost“ opravdu reálná není …

px50

A kde je psáno, že se koment týká viaduktu – čtěte a přemýšlejte.

Miroslav Zikmund

V současné době se vyjídá talíř socialistického šetření … na začátku 90. let se pokračovalo, aby ČD „zůstaly“ v černých číslech …. jeden rok se ztráta vyřešila tím, že se do nákladů nezahrnuly odpisy. V jiném roce se zrušily desítky motorových lokomotiv, čímž se „zikvidovaly“ odpisy na nich váznoucí. Ministr dopravy Stráský – duben až červen 1993 rovněž „zmocněnec vlády pro řízení ČD (generální ředitel) – jednou prohlásil : „České dráhy setrvají ve stavu postupného chátrání“. Po necelých 30 letech vylizujeme talíř tohoto chátrání …. bez pronajatých gripenů by se český vzdušný prostor obešel a nájemné by se se přelilo… Číst vice »

px50

Díky za všechny mínusy, podle IP adres jde o znuděně úředníky SZ a ČD…

Martin

Ať koukám na snímky jak chci tak vidím, že relativně nedávno byla nově natřena půlka původní konstrukce aby nedlouho na to byla tyto nátěrová investice hozena do koše realizovanou výměnou původních polí na tu novou unifikovanou SŽ příhradu. Zatímco původní příhrada má nějakou estetickou kvalitu tak ta moderní ohavnost je jak masivní pěst na oko. K původní lehkosti a elegantnosti konstrukce má ta nová kravina sakra daleko. A určitě tam byl klasický argument že je to zchátralé a musí se to vyměnit. SŽ resp. předchůdce SŽDC pokračovali 30 let v zajeté lemplovosti z doby socializmu tj. údržba prakticky žádná. Tímto… Číst vice »

Jarek

Ono obecně mezi roku 1938-1989 stála údržba za starou belu (narozdíl od Forthu, který snad měl vlastní stálou partu natěračů) a je otázka co se dalo za posledních třicet let zachránit. Bez toho se těžko dá Správa železnic označovat za lemply.
Jestli tam uvádíte Brooklyn Bridge, tak se ani nejedná o původní kovovou konstrukci, ani není v perfektním, natož v dobrém stavu.
Já jsem rád, že v tom koutě ještě stále jezdí vlaky i že se našly prachy na tak zásadní rekonstrukci této stavby.

Jussi

Já bych neřekl, že porevoluční léta něco na přístupu k pravidelné údržbě změnila. Spíš bych to označil rokem 2000 a ještě spíš po vstupu do EU. Do tý doby se na údržbu mostů „kašlalo“. Víz Červená, kde je poslední údržba právě v 70. letech…

Jarek

Máte pravdu, asi přesnější je ten rok 2000, kdy se začalo něco ve větším rekonstruovat. Nicméně prostředků na údržbu nebo aspoň minimální rozvoj vedlejších tratí bylo žalostně málo až do roku 2010 – s výjimkami typu elektrizace nebo DOZ…

bkv

> původní příhrada má nějakou estetickou kvalitu
A unese ta „estetická kvalita“ vlak dle dnešních předpisů?

bkv

A podle šestého obrázku, na kterém je stará i nová konstrukce vedle sebe, nám jistě podrobně popíšeš ty rozdíly v estetické kvalitě a masivnosti konstrukce…

Jaaaa

Jistě že bychom to popsali. Ale proč, když je to vidět na první pohled…

plp

Na rozdíl od některých diskutujících jsem konstrukci starého mostu viděl zblízka. Její stav je vidět i na tomto videu cca od 3. minuty https://youtu.be/nUN5iUyXpsU

prag

Pokud je ta „estetická kvalita“ spojena s tenkýma profilama nosníků, tak se s tim nedá nic jiného dělat než je vyměnit.

Jan Matoušek

Nátěrová investice? A jakou má podle Vás dobu odpisu a životnosti takováto investice?

Jiří Kocurek

To je jenom hledání by nesmyslných důvodů, proč nechat starou konstrukci. Ikdyby se měl zastavit provoz.

Potulný wechtr

Re. Martin
Tak na Hohenzollernbrücke v Kolíně nad Rýnem toho moc původního není. Přesněji zhruba třetina.
Například tzv. třetí most je z roku 1989.

Dan

Tahle modrozelená se na drážních stavbách a zejména mostech objevuje v ČR celkem často. Věděl by někdo, jestli to má nějaký zvláštní důvod? A odkdy tomu tak je?

realistický odhad

Minimálně obvykle v přírodě tolik „neřve“ a umělý objekt proto nepůsobí zbytečně rušivě.

Jaaaa

To by musela být tmavší. Tohle řve dost.

Jan Matoušek

Problém barvy přírody je, že není stálá. A problém barvy umělé je, že neumí „pulsovat“.