egoe-plus
Infrastruktura Železnice

Obrazem: první konstrukce pro Vilémovský viadukt jsou na místě, začíná velká výluka

Návoz konstrukce pro Vilémovský viadukt. Foto: Chládek a Tintěra
Návoz konstrukce pro Vilémovský viadukt. Foto: Chládek a Tintěra
Na most je potřeba přes 500 tun oceli, konstrukce se připravují v Brně a Záboří nad Labem.

Stavební společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a Chládek a Tintěra Pardubice mají připraveny první tři ocelové konstrukce, které nahradí zchátralé z roku 1904 na Vilémovském viaduktu mezi Mikulášovicemi a Dolní Poustevnou ve Šluknovském výběžku.

Dnes večer ještě projedou po konstrukci poslední vlaky, od zítřka začíná tříměsíční výluka, během které dojde k nasunutí kompletně nového mostu, který ale bude po rekonstrukci vypadat na první pohled prakticky stejně.

Dvě z pěti konstrukcí jsou na místě. Nyní se konstrukce svařují a připravují na postupné vkládání. Zbylé tři jsou již vyrobené a provádějí se poslední úpravy pro nátěry,“ uvedli zhotovitelé na speciálním webu k rekonstrukci viaduktu. Současně probíhají přípravné práce pro vysunutí konstrukcí, které se vyráběly v Záboří nad Labem a Brně. Spotřebuje se celkem 565 tun oceli.

Rozsáhlá oprava mostu začala loni na jaře, Správu železnic vyjde na 217 milionů korun. Hotovo mělo být původně loni, kvůli pandemii a zpoždění dodávek potřebného materiálu ze zahraničí se výměna ocelové konstrukce samotného mostu uskuteční až letos. „Vzhledem ke zpoždění dodávek materiálů ze zahraničí, jako jsou ocelové plechy pro výrobu nové ocelové konstrukce či kalotová ložiska z Itálie, bylo nutné stavbu zakonzervovat a přesunout její dokončení do letošního roku. V loňském roce se provedla například sanace základů pilířů či všech kamenných částí mostu,“ popsala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Výluka začíná i mezi Rumburkem a Velkým Šenovem

Most o sedmi mostních otvorech měří 217,3 metru a pochází z roku 1904. V prvním a sedmém otvoru je kamenná klenbová konstrukce, ve druhém až šestém pak ocelová příhradová konstrukce. Nejvyšší výška mostu nad údolím je 34 metrů. Podle Správy železnic se zejména jeho ocelové prvky dostaly na konec své životnosti, a proto přistoupila k jeho rekonstrukci. Nová konstrukce bude mít stejnou podobu.

Pro výměnu jednotlivých mostních polí budou na upravené úložné prahy pilířů postaveny portály. Pomocí těchto věží bude proveden zdvih a spouštění jednotlivých částí staré i nové ocelové konstrukce. Stará konstrukce bude pomocí hydraulických válců osazených na portálech svisle zvednuta z uložení nad úroveň koleje a pomocí přepravních podvozků odvezena. Poté bude na portál zavěšena nová ocelová konstrukce, která bude podélně posunuta na místo uložení, kde bude spuštěna na ložiska.

Od neděle začíná i další velká výluka kvůli rekonstrukci úseku Rumburk – Velký Šenov. Zakázku na rekonstrukci získalo sdružení firem Strabag Rail a Chládek a Tintěra Pardubice za 308 milionů korun. Oprava se týká zhruba šestnáctikilometrového úseku. Má přinést odstranění propadů rychlosti, zkrácení jízdní doby vlaků a prodloužení životnosti železniční infrastruktury.

Železniční svršek bude kompletně vyměněn, na trati budou bezstykové koleje na betonových pražcích s pružným upevněním. V úsecích s menšími poloměry oblouků budou použity ocelové pražce „Y“. Projekt počítá také s opravou sedmi mostů a 16 propustků, opraví se celkem 20 železničních přejezdů a v zastávce Šluknov zastávka se upraví nástupiště pro zajištění bezbariérového přístupu.

Vlaky nahradí v úseku Rumburk – Dolní Poustevna autobusy, výlukový jízdní řád je na stránkách ČD.

Na rekonstrukci tratě z Rumburka už stavební firmy naváží materiál.(autor videa Petr Mader)

 

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Šejdr

Dotaz k videu s převozem mostního dílu: Z jakého důvodu je konstrukce na návěsu uložena asymetricky a výrazně přesahuje na pravou stranu? Nepochybuji o tom, že kdyby chtěli, bude přesně vycentrovaná na osu návěsu, takže použité uložení zřejmě má nějaký dost podstatný důvod.

Jiří Kocurek

Jedna strana vypadá mnohem těžší. Vezou ten most položený na bok, spodní stranou vlevo. Takže je to stranově vyvážené a náklad nezasahuje do protisměru. Výborný nápad, řekl bych.

Vitekcz

Vypadá to že je konstrukce položená na bok (možná z důvodu podjízdné výšky) a horní část mostu kde budou ležet kolejnice je výrazně těžší. Proto to vyosení 😉

Odpadlik

Počítám že s cyklostezkou/ stezkou pro pěší se asi nepočítá co?

Jiří Kocurek

Proč? Zastávka vlaku je z obou stran a je to kousek. Kdo přijede vlakem, může si vybrat. Stejně tak ten, kdo jde na vlak. Zbývají turisté a sportovci, pro ně snad nebude problém překonat 40 výškových metrů po místních silničkách.

Romanero

Škoda, že železnice v tomto není schopný si posloužit sama. Když tohle zkoušeli nedávno o kus dál realizovat po kolejích, tak to skončilo fiaskem..

Jiří Kocurek

Má ta trať vůbec přechodnost, aby vagon s něčím takovým unesla? Když naposledy přetížili svršek, tak se jeřáb svalil z náspu a museli ho rozřezat.

Lektor

Ten stávající most je už z půlkyy vyměněný nebo to je jen na půl natřená původní konstrukce?

Jméno

to je natřená původní konstrukce, jsou tam vidět nýty a tenčí profily. Nová konstrukce je řekněme pěkný svařenec, ovšem s původní konstrukcí nemá moc společného, bohužel se likviduje kus historie.

Jiří Kocurek

O hrůzo. To mají raději železnici zavřít, když starý most již neunese vlak a nové nýty a nosníky by nebyly staromilcům po chuti?

stanik

Bude zajímavá zkušenost pro vnuky, až se bude hledat náhrada za těžký hutní průmysl. Ocelové profily jež se dnes ještě vyrábějí v ocelárnách a válcovnách hutních firem, budou muset hledat jiné medium které nahradí to stávající, se stejným výkonem a kvalitou.

Jiří Kocurek

„… až se bude hledat náhrada za těžký hutní průmysl“

Tak nebudou ani náhradní kolejnice. Vemte si, jak často se musí měnit ty tramvajové. A je to mnohem větší objem než nějaký most tamhle a jiný támhletam. Další velká spotřeba je, světě div se, do patek větrných elektáren. A co tak přemýšlím, eletromobily se bez mědi a ocele ještě sakra dlouho neobejdou…