Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Poprvé v tuzemsku: Stavbaři otáčejí oblouk železničního mostu u Pňovan

Stavba mostu na trati Pňovany - Bezdružice. Pramen: FB SŽDC
Stavba mostu na trati Pňovany - Bezdružice. Pramen: FB SŽDC

Po několika týdnech pečlivých příprav začalo ve čtvrtek otáčení prvního oblouku nové mostní konstrukce železničního mostu přes hracholuskou přehradu na trati Pňovany – Bezdružice. Oznámila to Správa železniční cesty na své facebookové stránce.

„Jelikož se jedná o velmi složitý proces, který se u nás využívá vůbec poprvé, nepodaří se oblouk otočit během jednoho dne,“ uvedla SŽDC. Cílem stavařů ve čtvrtek bylo most zajistit v bezpečné poloze a pokračovat v pátek. „Přibližně za měsíc by se měl otáčet druhý oblouk a za další měsíc poslední,“ doplnila SŽDC.

Technici nový oblouk nasunuli na most, kde jej spojili s původním obloukem. Celou konstrukci následně přetáčejí kolem osy, usadí a starou část odvezou k likvidaci. Most se skládá ze tří oblouků, které technici postupně složí na plošině u mostu a následně je přesunou na most.

Z tendru na zhotovitele vyšly vítězně firmy SMP a MCE Slaný, smluvní cena činí 109 milionů korun. Původní mostní konstrukce z roku 1901 není památkově chráněna a podle SŽDC nebylo možné ji zachránit. Ze starého mostu tak zbudou jen kamenné pilíře, které rovněž procházejí rekonstrukcí. Nová konstrukce se má maximálně blížit vzhledu té původní, je doplněna o lávku pro pěší a cyklisty.

Výluka na lokálce Pňovany – Bezdružice by měla skončit v prvních měsících příštího roku.

35 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Myslím, že ekonomicky by nejlépe vyšlo trať zavřít, ale to nikdo neřešil. Ale po technické stránce tleskám.

    • To už zde také bylo,ten nápad-všechny vedlejší tratě zrušit a nechat jen „koridory“,tuším za p.Klause…V roce 1997 byla na dráze týdenní generální stávka,kde to železničáři odmítli.Naštěstí se „americký sen“-tedy likvidace železnice a převést dopravu na silnici-nepovedl.I když,v přepočtu na naše Kč mají litr benzínu o polovinu levnější než u nás a také dálnice staví rychleji.Natěstí i v USA začali s výstavbou VRT s pohodlnými vagony,nejlépe Pullman.Tím neříkám,že by zrovna trať Pňovany-Bezdružice patřila mezi bůhvíjak vytížené tratě….Ale i tak díky za náročnou opravu,možná se zde i zkouší technologie proveditelnosti pro další případné opravy podobných konstrukcí.Hlavně,že zmíněná firma neusazuje konstrukci pomocí jeřábu Gottwald,kde se v oblouku houpe břemeno a neustále mění těžiště.Mohli by s tím spadnout i do přehrady……

      • Ale ono se to stejně nakonec zruší. Kdo si myslíte, že tím bude jezdit za 50 let? Vždyť tím jezdí málo lidí už dnes, za 20 let pojede ještě méně.

        Kolik lidí podle vás bude za 20/30/40/50 let nastupovat v zastávkách jako Blahousty, Trpísty, Strahov, Kokašice? V některých nikdo nenastupuje už dnes.

        Kam si myslíte, že se za 20/30/40/50 let posune vývoj autonomních automobilů? Myslíte si, že to bude stagnovat? Kdy byly počítače před 30 lety? Kde jsou dnes?

        Kolik lidí vám za 20/30/40/50 let vygenerují zastávky v malých vesničkách Lomnička a Břetislav?

        Celá ta trať stojí jen na Bezdružicích, Konstatinových Lázních a Cebivi a možná pár lidech z Kokašic. Kolik lidí z těchto obcí bude chtít za 20/30/40/50 let courat do Plzně vlakem, který bude stejně pomalý jak dnes, neb tato trať je extrémně klikatá a bez přeložek nezrychlitelná? Zvláště pokud se zlepší silnice I/20?

        Nebo snad věříte, že stát tu trať zpřeložkuje a dostaví úsek z Bezdružic do Teplé, když nyní nedávno proběhla rekonstrukce trati 149 bez jediné přeložky?

        A to samé platí o spoustě dalších lokálek.

        Už dneska to žije jen z podstaty a velmi levného jízdného. Nasaďte 3x vyšší jízdné (protože Němec má 3x dražší jízdné vůči platu… jeho jízdné je 8x dražší, ale platy jsou jen 3x vyšší) a uvidíte, co to udělá se zbytky cestujících. Podobná trať by v Německu byla zrušená. Případně by se nějaký spolek staral o úsek z Bezdružic do Cebivi a dál by to bylo stejně zrušené, protože by ten spolek neměl na další údržbu a nikdo by mu nedal 100 míčů na výměnu mostu.

        Ale sněte dál…

        • Soupravičko, jel jsi po té trati někdy v sezoně? Viděl jsi někdy vystupovat nebo nastupovat lidi v takových podle tebe zbytečných zastávkách jako jsou Blahousty nebo třeba Strahov? Ony jsou občas tvoje představy hodně daleko od reality a zakládají se jen na nějakém snu nebo možná naschválu všem ostatním, abys jim ukázal, jaký jsi borec. Možná zrovna jsou podle tebe tyto zastávky úplně k ničemu, ale ta lokálka je primárně rekreačně turistická a co víc, lidi jí opravdu využívají a to čím dál více, tvým likvidačním přáním navzdory.

        • A kam se za ta léta posunou autonomní vlaky? Železnice je na rozdíl od automobilů, byť autonomních, vysokokapacitní dopravní prostředek a nevšiml jsem si, že by lidí ubývalo.

          • správně, stačí na trati co měla být zrušená postavit dvě nový zastávky a 810 je plná a to ještě nepočítáme, jak ty tratě dostanou soukromníci a nasadí nízkopodlažní vozy do kterého vjedou kočárky. Rušit tratě dokážou jen starý struktury.

          • Jo, určitě na lokálkách, po masivním rozšíření autonomních aut, cestujících přibude, Farský. 😀

            Já to vidím, že se bude trhat jedna trať za druhou…

      • „Naštěstí se „americký sen“-tedy likvidace železnice a převést dopravu na silnici-nepovedl.“

        Jaký americký sen? Zřejmě vám uniká, že v USA se po železnici vozí cca polovina všeho nákladu, což je stav, který v Evropě zřejmě nikdy nenastane, takže nechápu, o jakém americkém snu tu píšete.

        • Nejvtipnější je, že americký přístup by dokázal zajistit přežití bez dotací pro mnohem více tratí, než evropský… V evropském systému je sice všude osobka, ale téměř všude závislá na dotacích a neschopná vydělat na tu infra pod sebou. Seberte dotace a celý systém se zhroutí a zruší se tu 2x tolik tratí, než se kvůli nerentabilitě muselo zrušit v USA. (ale to šotoušci nepochopí)

        • Je to přeci jednoduché,ten pojem neznáte??..Je z 60-tých let min.století.Do každé rodiny alespoň 3 auta se spotřebou cca 15 litrů,pořádný caddilac ,železnice zrušit jako přežitek doby…

          • Nejsem historik, ale vím, že slovní spojení „americký sen“ je o dost starší a znamená něco trochu jiného. Co se týče budoucnosti železnic, největší problém je v tom, že nesmyslná je jak téze: „železnice je přežitek“ (vyvrací to každodenní zkušenost), tak i postoj, že železnice má hodnotu sama o sobě. Železnice není náboženství, ale dopravní prostředek. Největší nebezpečí vidím v tom, že zastánci železnice nevnímají železnici jako prostředek, nýbrž jako účel. A to železnici ohrožuje nejvíc. Věřte, nevěřte.

  • Nový oblouk je takový, jako z cukru. Na fotu je dobře vidět, že dnes neudělají přesnou kopii staré nýtované konstrukce. Nový oblouk je menší a z masivnějších profilů, svařované, hladké. Krása někdejšího ocelářského řemesla tam není. Je to jako výtisk z 3D tiskárny. Takže takovou kopii mostu na Výtoni raději ne. Když už zbourají původní most, raději ať se nesnaží o nepovedenou napodobeninu, ale navrhnou moderní něčím zajímavou konstrukci.

    • A to mě se zase líbí! A nejen tento. Systém, kdy stoletá nýtovaná příhradová ocelová konstrukce je nahrazena novým svařencem (taktéž příhradovým a ocelovým) a přitom se zachovají kamenné pilíře a opěry, mi připadá jako optimální kombinace v případě, že potřebujete zachovat PRIMÁRNÍ DOPRAVNÍ FUNKCI. Tedy lokálka před 100 lety, lokálka dnes. Nebo páteřní spojení hlavního nádraží a Smíchova před 90 lety, páteřní spojení dnes (mimochodem, původně byl na Výtoni jednokolejný most o čtyřech polích – tvarově zcela odlišných – teprve na začátku 20. století byl nahrazen současnou OK na nových pilířích ve Vltavě. Podobných příkladů je celá řada – třeba Znojmo (tam ovšem s otřesnou mezifází mostního provizoria!!!).

      Naprosto jiná situace by byla, kdybyste chtěl zachovat historický most jako skanzen. Třeba Týn nad Vltavou, kde dopravní funkci převzal nový betonový most kus vedle. Tam pak má smysl uchovat původní nýtovanou konstrukci a udělat tam chodník pro pěší, aby si ty nýty mohli zblízka vychutnat. Já myslím, že tehdejší konstruktéři by byli rádi, kdyby se dozvěděli, že jejich dílo vydrželo 100 let a poté bylo nahrazeno tvarově a funkčně podobnou konstrukcí vyrobenou moderní technologií (svařitelná ocel). Oni tenkrát stavěli inženýrské dílo určené pro dopravu, ne sochu na koukání.

  • A bude na té trati i za 20 let objednán provoz? Technické zajímavosti jsou fajn, ale realizovat je na tratích, kde stačí dvoje krajské volby, jedna menší krize a provoz může skončit, je hloupá investice. Primárně je třeba investovat do těch tratí, kde investice vygenerují nové cestující a tedy ta investice např. sníží ztrátovost (očekávat od železničních investic, že se zaplatí, je nereálné, ale aspoň snížit ztrátovost by mohly). Tady se nestane nic, vyměněný most nikoho nového nepřitáhne. Počty cestujících budou akorát dál pozvolně klesat, až se nakonec zastaví provoz a zůstane nám akorát drahý nový most přes řeku, přes který projede jednou za měsíc manipulák. A to jen do té doby, než se rozpadne něco dalšího a dál za mostem se zastaví provoz.

    • Soupravičko, tak aspoň budeš mít luxusní cyklostezku, jak si tak přeješ a budeš generovat stovky, tisíce a miliony cyklistů.

      • Administrátoři, šlo by prosím udělat něco s tímhle člověkem – Mariánem, který viditelně jen čeká, aby mohl útočit na mé příspěvky? Napíšu první příspěvek asi po 5 dnech a hned nakluše tento provokatér s příspěvkem bez sebemenšího obsahu, jen s cílem prudit. Je to už po několikáté, u různých článků, mohu to doložit odkazy, kde všude se to už vykytlo. Myslím, že to začíná hraničit s obtěžováním.

        Marián nikdy nekomentuje nic než mě, nebo píše výzvy typu „kdy se asi objeví Souprava“, pokud něco vůbec nekomentuji. Je to s vysokou pravděpodobností něčí mulťák, který ho využívá tímto způsobem.

        Děkuji za pochopení.

          • A nemůžete mu aspoň ty příspěvky smazat? Aby mě tu nazýval Soupravičkou je dle mě trochu přes čáru.

              • Děkuji pane Sůro. Ale já se neperu. Soupravička by si na schůzku s sebou vzala maminku, aby měla silnější argumenty, ale to ho přece nebudeme zesměšňovat 😀
                Ale přeji ať se vám daří v práci na tomto úžasném webu, za rok jste dokázal mnohé a z ničeho vybudoval respektované médium.

              • Budiž, je to samozřejmě váš web. Ale čím vám ho obohatí člověk, který se vyjadřuje tak, jak můžete přečíst v příspěvku „Marián
                9. 11. 2018 (19:25)“ mi uniká. Já tedy budu dotyčného ignorovat, za této situace asi jediná možná obrana na podobné jedince. U Štěpána to funguje, ale ten vedle Mariána měl pořád nějakou úroveň, to se mu musí uznat. Počkám, zda časem nepřehodnotíte svůj názor na Mariána. Zatím vaše rozhodnutí respektuji.

                • Myslím, že si pánové nemáte co vyčítat. Tímto tuto debatu považuji za vyřešeno. Znovu opakuji, mažu pouze vulgární příspěvky a zcela jednoduše prokazatelné lži.

    • Vzhledem k tomu, kolik tam jezdí lidí, nic nenasvědčuje tomu, aby tam za 20 let doprava objednána nebyla. Posázavský pacifik je taky natolik populární, že jeho zrušení rozhodně nehrozí. Tato trať je na tom obdobně, naopak její popularita je stále větší. Tvrdit si může kdo chce co chce, ale každý, kdo tam někdy jel (jindy než v nejslabší hodinu v nejslabší roční době), tak asi ví.

      • Jenže Štěpáne, sice to většina lidí ví, dokonce je i dost těch, kteří vědí, že počet cestujících roste, po té, co začaly jezdit přímé vlaky z Plzně, ale jinde tady v diskuzi Soupravička vykládá, jak je to nutno zrušit, protože, je a bude ještě více ztrátová. Pod články o Pacifiku vykládá obdobné nesmysly. A teď si představme, že takový člověk by někdy získal místo na nějaké významné pozici, kde by jeho slovo mělo váhu.

        • Samozřejmě, naštěstí diskuze na tomto webu nebudou mít žádný vliv na to, zda se nějaká trať zruší či nikoli. Jistě že na té trati jsou i velmi málo využívané zastávky, ale každý rozumný člověk pochopí, že to není důvod ke zrušení celé tratě. I kdyby celá trať stála jen na Konstantinovkách a Bezdružicích, tak se vyplatí. Na trati Tábor – Bechyně jsou taky všechny nácestné zastávky minimálně využité a přesto jezdí vlaky dost obsazené a o zrušení trati se ani neuvažuje. Na trati 177 vlaky prázdné ani poloprázdné nejezdí, naopak se divím, že tam pořád jezdí jenom 1x 814 (když jsem si to byl projet, tak bylo dost narváno, pravda, jen do Konstantinovek, ale na těch posledních 3 kilometrech už by se toho moc vážně moc neušetřilo).

            • Legrační je spíš to, jak na každou lokálku nadáváte, ale přitom fakta o tom, jak je využívaná, neznáte.

              Nevymýšlím si. Na této trati jsem skutečně jel a kdybych nepřijel do Plzně s předstihem, tak bych seděl na některém z posledních několika málo volných míst. Zkuste to jindy, než v zimě v pracovní den dopoledne směrem na Bezdružice a v jiném úseku, než mezi Konstantinovými Lázněmi a Bezdružicemi.

              • Jednu jízdu vydáváte za vypovídající? To je směšné. Asi jako všechna fakta od vás… kde jste se 3x projel, už víte, že je to využívané. Takhle měří využití vlaků jen šotoušek.

                • A kolikrát jste tam jel vy, když tvrdíte, že tam jezdí minimum lidí? Trať vám nijak nepřekáží, k jejímu využití vás nikdo nenutí, tak ji ignorujte, nejezděte tam. Ostatní ovšem mohou mít na věc i jiný pohled.

                  P.S. – zkuste si odpustit výraz „šotoušek“, zvláště když vám tak nesmírně vadí, když vás někdo nazývá „Soupravička“

    • Zajímavá finta s tím otáčením.
      Mohl by někdo udělat časosběrné video. Nejlépe SŽDC jako propagační.

      • Myslím si, že SŽDC na tom určitě pracuje, protože si určitě uvědomují marketingovou sílu takového počinu 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora