Velký přehled: Jak kraje zadávají železniční obslužnost? Většinou přímo bez soutěže
Příští rok vyprší krajům desetileté smlouvy s Českými drahami. Ministerstvo dopravy si při té příležitosti z vlastní iniciativy sestavilo přehled
Příští rok vyprší krajům desetileté smlouvy s Českými drahami. Ministerstvo dopravy si při té příležitosti z vlastní iniciativy sestavilo přehled o tom, jakým způsobem kraje přistoupí k zajištění obslužnosti pro další období. Výsledek je jasný, jednoznačně převažují přímá zadání. Na to kraje mají právo až do roku 2023, což je nejzazší termín pro zadání desetiletých smluv na přímo. Cestou soutěží se vydal například Jihočeský kraj, který ale nakonec oba velké tendry zrušil. Přihlásily se pouze České dráhy s cenou, kterou kraj neakceptoval. Přímé zadání nicméně neznamená automatický podpis smlouvy s Českými drahami, jak se ukázalo v Ústeckém kraji. Část tamních výkonů má zajišťovat RegioJet. Deník Zdopravy.cz přináší údaje tak, jak je nashromáždilo ministerstvo dopravy.
kraj | platnost od | období | úsek trati/oblast | postup | Poznámka |
Jihočeský | JŘ 2019/2020 | 15 let | „Motorová trakce“ | nabídkové řízení | Aktuálně zrušeno |
190 Číčenice – Horažďovice předměstí; Protivín – Písek; | |||||
191 Nepomuk – Blatná; | |||||
200 Březnice – Písek; | |||||
201 Tábor – Ražice; | |||||
203 Březnice – Strakonice; | |||||
224 Tábor – Pacov | |||||
JŘ 2019/2020 | 15 let | „Elektrická trakce“ | nabídkové řízení | Aktuálně zrušeno | |
190 České Budějovice – Horažďovice předměstí, Protivín – Písek město; | |||||
195 Rybník – Lipno nad Vltavou; | |||||
196 České Budějovice – Horní Dvořiště (-Summerau); | |||||
199 České Budějovice – České Velenice (-Gmünd NÖ); 201 Ražice – Písek – Písek město; | |||||
220 České Budějovice – Tábor; | |||||
225 Veselí nad Lužnicí – Počátky-Žirovnice; | |||||
226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice | |||||
JŘ 2019/2020 | 5 let | “Motorová trakce úzkokolejná železnice“ | přímé zadání | specifický rozchod | |
228 Jindřichův Hradec – Obrataň; | |||||
229 Jindřichův Hradec – Nová Bystřice | |||||
JŘ 2019/2020 | 10 let | 202 Tábor – Bechyně | přímé zadání | specifická trakce | |
Jihomoravský | 1.1.2020 | 3-6 let* | celé území Jihomoravského kraje | nabídkové řízení | *trvání dle dodávky vozidel pro kraj, dále nabídkové řízení |
Karlovarský | JŘ 2019/2020 | 10 let | celé území kraje | přímé zadání současným dopravcům | |
Královéhradecký | 8.12.2018 | 3 roky | 045 Trutnov – Svoboda nad Úpou | přímé zadání | |
1.1.2022 | * | zbytek kraje | * | *nebylo rozhodnuto o způsobu výběru | |
Liberecký | JŘ 2019/2020 | 10 let | linky do Ústeckého kraje | přímé zadání | ve spolupráci s Ústeckým krajem |
JŘ 2019/2020 | 2 | linky mimo spolupráci se sousedními regiony* | přímé zadání | *další postup po dvouletém období není rozhodnut | |
Moravskoslezský | JŘ 2023/2024 | 4 roky | Ostrava hl. n. – Frýdek-Místek – Frenštát | nabídkové řízení | další postup není rozhodnut |
Olomoucký | 1.1.2020 | 120 měsíců | provozní soubor vlaky Haná | přímé zadání | |
1.1.2020 | 120 měsíců | provozní soubor vlaky v nezávislé trakci | přímé zadání | ||
1.1.2023 | 180 měsíců | elektrická síť – stará infrastruktura | nabídkové řízení | 1.1.2020-31.12.2012 přímé zadání | |
1.1.2023 | 180 měsíců | elektrická síť – nová infrastruktura | nabídkové řízení | 1.1.2020-31.12.2012 přímé zadání | |
Pardubický | XII.2018 | 10 let | celé území Pardubického kraje | přímé zadání | |
Plzeňský | JŘ2020/2021 | 15 let | P2 Beroun – Plzeň – Klatovy | nabídkové řízení | |
JŘ2020/2021 | * | Oblast Plzeňsko | nabídkové řízení | *podmínky dle výsledku P2 | |
JŘ2020/2021 | * | Oblast Pošumaví a Český les | Nabídkové řízení | *podmínky dle výsledku P2 | |
Středočeský a Praha | JŘ 2019/2020 | * | celé území Středočeského kraje | přímé zadání | *nabídková řízení po spuštění IDS SK na celém území kraje a Systém jednotného tarifu |
Ústecký | JŘ 2019/2020 | 10 let | celé území kraje | přímé zadání* | *neformální poptávky trhu |
Vysočina | JŘ 2019/2020 | 10 let | celé území kraje Vysočina | přímé zadání* | *na základě tržních konzultací |
Zlínský | JŘ 2019/2020 | 6 let | trať 303 Kojetín – Val. Meziříčí | prodloužení stávající smlouvy* | * z důvodu pravidel dotace na vozidla |
JŘ 2019/2020 | 10 let | Zlínský kraj východ | přímé zadání | ||
JŘ 2019/2020 | 4 roky (prodloužení až na 10)* | elektrická vozba | přímé zadání | *prodloužení dle vývoje úprav infrastruktury | |
JŘ 2019/2020 | 4 roky (prodloužení až na 10)* | Zlínský kraj střed | přímé zadání | *prodloužení dle vývoje úprav infrastruktury |