Dopravci Železnice

Jihočeský kraj zrušil soutěže na vlaky. Jediná nabídka od ČD pro něj byla moc drahá

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy
Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

Jihočeský kraj musí řešit, co dál s železniční dopravou po konci smlouvy s Českými drahami pro provoz na většině tratí, kde objednává osobní vlaky. Do dvou soutěží v hodnotě 10,7 miliard totiž přišla pokaždé jen jedna nabídka: od Českých drah. Byla ale výrazně dražší, než kraj platí dosud. Radní proto soutěž zrušili.

O rozhodnutí Rady Jihočeského kraje informovala jako první jihočeská příloha MF DNES. „Rada kraje zrušila oba tendry. Důvodem je vysoká cena, kterou České dráhy za provoz těchto tratí v dalších letech požadují,“ řekla hejtmanka Ivana Stráská.


Kraj soutěžil provoz motorových vlaků na Písecku, Strakonicku a Táborsku na 15 let za 3,5 miliardy korun  a provoz na všech elektrizovaných tratích za více než sedm miliard korun.  Dosud kraj platí Českým drahám v průměru 115 korun za kilometr. Soutěž se netýkala jen trati Tábor – Bechyně.

Podle informací deníku Zdopravy.cz požadovaly České dráhy 180 korun za kilometr u motorové trakce, více než 200 korun u elektrické trakce. Na takovou cenu nemá kraj peníze.

České dráhy vysokou cenu vysvětlují vysokými požadavky kraje, nabídly víceméně jen nové vlaky. „V případě obou tendrů v Jihočeském kraji jsme připravili velmi kvalitní nabídky, které ve všech parametrech odrážejí vysoké nároky zadavatele. Skutečnost, že se do tendru nepřihlásili žádní soukromí dopravci navzdory svým proklamacím o zájmu o tyto soutěže, ukazuje, že parametry obou tendrů byly tak náročné, že je může splnit jen velká a silná společnost, jako jsou například České dráhy,“ vysvětlil MF DNES mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Ve hře jsou teď tři varianty, jak chce kraj zajistit provoz vlaků po roce 2019. Kraj zvažuje přímé zadání na deset let nebo čtyři roky a do té doby vypsání nové soutěže. Ve hře je i krajní možnost prodloužení stávající smlouvy s Českými drahami na dva roky.

36 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak ať zruší veřejnou dopravu úplně, když se jim to zdá drahé a je to… stejně ta jejich doprava stojí za dvě věci.

  • Tak to dopadá když objednatel nevnímá ekonomickou realitu. Chtějí koupit Bentley a mají na Fabii.

  • Jestli to není tím, že si vymýšlejí konfigurace, na které čd nemá vozidla 🙂

    • Na tohle nemá vozidlo snad nikdo, proto by se musela pořizovat a nechat upravovat.

  • Honzíku.
    Na fotce máš jednotku Holomockyho kraja z Koutů n/D do Nezátek. Teda ř. 641.
    A to při zkušební jízdě po elektrifikaci Železnice Desná.

  • JIKORD (Jihocesky koordinator dopravy) by to chtel neradeji zadarmo… kdo zije zde na jihu Cech vi, ze skoda slov… od cetnosti spojeni po kvalitu vozidel a to jak u zeleznicni dopravy, tak i te autobusove. Nesmysly typu „rozjezd vseho najednou“ a pak hodne dlouho nic. Fakt hlupaci co uz davno nemaji co sedet na mistech. Njn, na druhou stranu se cpou penize do zdravotnictvi (vysoka uroven nemocnic a pece v nich), na druhou stranu ktastrofalni stav silnic a dopravni obsluznosti… jiny kraj, jine preference…
    Pro priklad nemusim chodit daleko. V relaci Hluboka n. Vlt. zel. st. – Ceske Budejovice, Nadrazi byla zavedena linka MHD (IDS) 104,na ni byly nasazeny standardni autobusy, pro velky zajem cestujicich musel pak Dopravni podnik mesta Ceske Budejovice nasadit vozy kloubove,protoze linka se stala popularni mezi cestujicimi i presto, ze jezdila delsi dobu. Tak to fungoval par let. Pak nekdo na JIKORDu prisel na to, ze je to docela draha legrace a vyskrtal vsechny spoje v relaci Hluboka n. Vlt. zel. st – Hluboka n. Vlt. Pod kostelem (jediny spoj co zustal byl skolni spoj co hradila/hradi mesto Hluboka), zbytek ponechal s tim, ze urcitou castku zaplati obce na trase: Hluboka n. Vlt., Hosin a Hrdejovice a tak doslo k precislovani linky z cisla 104 na 4.Jenze i obce na trase se zdalo, ze plati moc a trvali na kraji, ze regionalni linky plati kraj a linku ma prevzit. Nakonec z toho zbyl opet paskvil. Linku prevzal od DPmČB dopravce GW BUS (Jihotrans) a oznacil ji cislem 170 (jizdni rad ma format MHD linky s logem IDS JčK), proc? Protoze GW BUS je na km levnejsi nez DPmCB a DPmCB nema takove kamardsofty s krajem jako GW BUS. Takze byvaly autobusak (ridil autobusy u CSAD KNV CB – divize Tyn n. Vlt.) Krigar (reditel a majitel skupiny Jihotrans – GW train a GW BUS) si muze mnout ruce. Otazka spise je jak v obdobi privatizace prisel k CSAD KNV Ceske Budejovice a do dnes z toho vybudoval to co vybudoval…
    Muj tata ho z minulosti zna a moc dobre o nem tedy nemluvil. Myslim, ze spise se to nelibilo Krigarovi, ze linku 104 provozoval DPmCB bo cestujici presly na tuto linku a GW BUS (drive CSAD Jihotrans) prisel o trzby a prosadil si u JIKORDu jeji prevzeti. Jj, tady na jihu to tak bohuzel je… „ja na kamarada a on na me“.

  • Hm. Jsou dvě možnosti:
    1) Jde o zřetelnou snahu Jihočeského kraje o úplné zhroucení železniční a posléze veškeré veřejné dopravy.
    2) Jde o naprostou a především dlouhodobou neschopnost úředníků a politiků Jihočeského kraje.
    Ta druhá možnost je o hodně pravděpodobnější.

  • Tento týden jsem se pohyboval s kolem několikrát na trati České Velenice – Veselí n/L osobáky – dva vagóny, jeden dederónský Bdmteeo, kterému se otevíraly jen jedny dveře, ty druhé jen s hrubou silou. Starší paní marně tahala, pak běžela na druhou stranu, nestihla, průvodčí ji (správně) nepustila vyskočit z rozjíždějícího se vlaku, paní jela o zastávku dále… Hrůza, vlak ČD totální skřípající muzeum a šrot…

    • Jo, než by zastavili vlak, zacouvali a nechali ji vystoupit, tak ji raději převezou … tuším samozřejmě, že chyba je asi v tom, co umožňují předpisy.

      • Couvat si můžete autíčkem, vlakem do výhybek a na Stůj to je na vězení..

  • Začátek platnosti smlouvy od prosince 2019… za 15 měsíců. Na Innotransu mluví výrobci všeho (lokomotiv, vagónů, jednotek) o aktuálních dodacích lhůtách půldruhého nebo dva roky, o nabírání zakázek na rok 2020 a později atd. Prostě do prosince 2019 nelze stihnout něco nového, neojetého, zvlášť v elektrické trakci schváleného pořídit, vypapírovat a proškolit (leda od Tradičního kyperského dodavatele ZVIL Pilsen).
    Kde v tom vidíte velkohubost a neschopnost soukromníků? Nebude to spíš problém krajů (nebo úmysl?), že nechali situaci OPĚT vyhnít a teď zjišťují, že to nestihnou? Tak se holt budou muset dál spokojit s hypernovama, byméčkama a sem tam nějakým panterem „výstavka je putovní“.

    • Pokud se nepletu, tak stejně jako u jiných soutěží nebylo podmínkou mít ty vozidla hned od prosince 2019.

    • TH opět z článku z dubna: Kraj nepožaduje nová vozidla, spokojí se s modernizovanými motoráky. Dopravci navíc dostanou čtyřleté přechodné období, během kterého budou muset splnit dodatečné standardy, jako je například wifi, klimatizace a podobně.
      Tak tam vidím tu velkohubost… 😉

  • Já bych to viděl na diesel od Leoše a GW train, z Dvořiště a Velenic se to protahne OeBB no a zbytku se chca nechca ujme nás Národní dopravce. Možná RJ pokud vstoupí na trasu z Prahy do Budějovic a to potom bude kočkopes. Ještě že budeme mít tu IDS-ku. No a teď vážně, kraj poleví z požadavků a ono to nějak dopadne. Sednou si ke stolu vysvětlí že takové požadavky jsou nesmysl a nastaví se nějaká rozumná cena. Pak se budou všichni tlouct do hrudi že zachránili dopravu před kolapsem a třeboňský kapříci si najdou cestu i tady…….

  • Z článku z dubna: Mezi dopravci bude o jihočeské sousto zřejmě zájem. „Jako dlouhodobý partner Jihočeského kraje máme o soutěž pochopitelně zájem a přihlásíme se do ní,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. „Jsme připraveni podat nabídky pro všechny kraje, proto se budeme hlásit i do soutěže Jihočeského kraje,“ potvrdil i mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Velmi vážně účast zvažujeme, musíme prostudovat podmínky soutěže,“ řekl šéf GW Train Regio Robert Krigar.
    A copak pan velkohubý že o to nemá zájem… ?

  • Smysluplné podmínky jsou klimatizace a třeba jen částečná nízkopodlažnost. Jaké měl kraj další podmínky kromě hloupostí typu wifi a usb?

      • To jako fakt ? Jsem myslel, ze jde o zakladni dopravni obsluznost, ale kdyz si budou vymejslet hodinky s vodotryskem, tak at se pak nedivi…

          • Doprava nepoužitelná pro každodenní dojíždění, ale hlavně, že je wifi, klíma, informační systém, dětský koutek, Jihočeský kraj se v prdel obrací..

            • „Jihočeský kraj se v prdel obrací.“
              Ale kdepak – ten už tam dávno je (a dokonce bych se odvážil i tipovat, od kdy to platí, ale nechci jmenovat příslušné „drážní úředníky“ = viníky) …

              • Něco mě toť neštimuje.
                Aha.
                A kde je Chachar Budvar.
                Má urlaub nebo mu zamkle klávesnicu?

          • Kdyz si chci takto vymyslet, tak jiste, teoreticky to neni nemozne… ale musim na to mit.

        • Palubní portál musí být dostupný každému cestujícímu na jeho mobilních zařízeních/noteboocích

          Tak když už tam budou (muset) mít wifinu, tak připojit k ní nějakej NAS kam se vejde těch 25 filmů žádný statisíce nestojí.

          • AAA
            Ad. žádný sratisíce nestojí.
            V podání systémovech specialistu a top managerů ČD, bych to viděl tak na 5 mega, na vlak. soupravu.

      • Pane Sůro,

        palubní portál byl na základě dotazů dopravců vyjmut v rámci aktualizace nabídkových řízení a nebyl požadován. Původní myšlenka byla zatraktivnit cestování na delší vzdálenosti, součástí zadávačky jsou také spěšné vlaky Strakonice – Tábor (cca 80 km), které jsou svým charakterem spíše doplněk dálkové dopravy než „lokálka“, především v relacích Tábor – Plzeň. Je to služba navíc, která může přitáhnout další cestující, navíc ji nikdo není povinen využívat.

        Regionální vlaky na tratích 203 a 191 jsou rovněž využívány jako návoz na dálkovou dopravu (R11, R26) a nejen v rámci regionu na 20 minutové jízdy.

        Uvažovali jsme tak, že je to postupně standard dálkové dopravy, je v Pendolinu, LE, SA/RJ, Flixu a proč by neměl být součástí regionální dopravy na větší vzdálenosti, Tábor – Písek cca 1 hod jízdy, Tábor – Strakonice cca 1,5 hod jízdy, což je například srovnatelná doba s jízdní dobou autobusu Praha – Liberec, kde palubní portál nějaký čas funguje. Navíc nebyl povinen (v původním zadání) v prvních třech letech od zahájení provozu.

        Martin Stach, JIKORD

        • Jízdné v Německu a Rakousku je o třetinu vyšší než v ČR a úhrady od objednavatelů jsou v přepočtu kolem 230 kč na vlkm. Ceny nových vozidel jsou stejné, výraznou slevu lze dojednat jen v případě jejich velkého počtu (viz ÖBB Raijety). Tak nevím jakým směrem se nesly Vaše úvahy. Z ekonomického hlediska je zakoupení nových promítne do nákladů prvních let hodně výrazně, protože kromě úhrady vozidel se účtují také odpisy.

        • Musím říct, že vymývání hlav v Jč. Kraji zafungovalo velice dobře.
          Pokud bych zůstal ve škole pod dohledem starýho docenta, patrně bych dopadl jako Vy.
          Zapomněl jste totiž na základní princip dopravní obslužnosti a rozdíly mezi dotovanou a komerční dopravou.

          • Vašemu příspěvku moc nerozumím. Z ekonomického hlediska mezi komerční a dotovanou dopravou není rozdíl, protože v obou případech se jedná o jedná o úhradu nákladů a zisk dopravce. A není podstatné zda vlastníkem dopravce je stát, banka, akcionáři či fyzická osoba.

  • Tedy vlaky, co dnes sezónně zajišťují žehličky, brejle s patry a hytláky střídavě s motorákem musí být klimatizované a s wifi?

    • Zrušit JIKORD-neschopní absolutně,plno penzistů od býv.ČSD,kteří v minulosti a dnes stále dělají vše proto,aby to nefungovalo.zrušit Kraje a hejtmany!!!!!!!!Znovu okresy jak to bylo dříve.Z Veselí nad Lužnicí do jJihlavy jezdilo mnoho osobních vlaků desítky let.Nyní z Veselí do Počátek-vesnice kde nic není….Dále asi po svých.ani do té Horní Cerekve to vlak nemůže dojet.Holt jiný Kraj.A v tom je problém.Lidé nemají z malých obcí se kam dostat.Proč???Protože jsou špatně nastavené polohy vlaků a každý rok se s nimi hýbe,takže cestující se naštve a na dráhu se vykašle.Proto jsou přeplněné silnice,každý jezdí raději autem.Množství výluk lidi taky odradí.Vedení ČD absolutně neschopné!!!!!samé WIFI,dětské koutky a lidé se nemohou dostat do práce z malých obcí.Ten kdo jezdí denně do práce a zpět nepotřebuje v motoráčku WIFi ani připojení k internetu nebo dětský koutek!!!!!!Pokud budou machři např.z JIKORDU hýbat časy odjezdů a příjezdů vlaků i několikrát ročně tak to nikdy nebude fungovat.Jsou nepřípoje!!!Je to schválnost a vyhánění cestujících z vlaků!!!!!A JIKORD mám dojem,že je souktromá firma?!?!?!?!ČD stále mele dokola vlaky PRAHA-Ostrava,Ostrava-Praha,občas Brno,ale nikdo se nestará o dopravu v jiných částech republiky.Například u nás na jihu jezdí smradlavé vozy s koženkou staré 40 let.Zde vždy jezdilo to nejhorší.ČD ruší pokladny,zastávky a cestující nemá možnost si koupit nikde ani jízdenku.Pokud si jichce koupit v automatu tak bere pouze mince,některé ani nevrací.Na vlaku je fíra sám.Nikdo cestujícímu nepotradí,nikdo mu nepomůže nastouopit nebo vystoupit.,cestující musí zmáčknout tlačítko když chce vystoupit nebo na zastávce mávat,aby mu vlak zastavil.A za to dráhy vybírají peníze.Cestující starej se o všechno,ale plať nám za tyto neslužby!Zrušili se zavazadla,a WC je za 20.-Kč za použití.Za totáče byly za tuto částku 3 obědy!!!!Ruší se ve velkém restaurace na nádražích,zůstávají jen herny nebo bazary Vietnasmců.Koupit do vlaku si můžete leda Hamburgr USA,COLU USA neba předraženou minerálku,kterou zaplatíte majiteli z ciziny.Tu nám Klaus prodal cizincům.Není naše nic.A ještě na závěr vše spackal zločinec Klaus,když prohlásdil,že si lidé musí zvyknout na to ,že budou dojíždět za prací…..Tam kde byla práce nechal podniky zlikvidovat nebo rozprodat cizákům.Zlatí komunisti,když vytvářeli pracovní místa v městech a obcích kde před válkou nic takového nebyl.Lidé měli práci doma a nikdo nemusel nikam dojíždět.a pokud ano tak se stát staral!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!o to,aby se lidé do práce dostali…………………..

Newsletter

Partneři


Výběr editora