cargo

Ústecký kraj vybral od RegioJetu levnější variantu, místo Pesy vyjedou použité Stadlery

Motorová jednotka 840, ilustrační foto. Autor: Adehertogh – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10798094Motorová jednotka 840, ilustrační foto. Autor: Adehertogh – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10798094

Rada Ústeckého kraje se rozhodla ze dvou nabídek společnosti RegioJet pro zajištění vlakového provozu vybrat levnější variantu. Ta počítá s

Rada Ústeckého kraje se rozhodla ze dvou nabídek společnosti RegioJet pro zajištění vlakového provozu vybrat levnější variantu. Ta počítá s nasazením použitých motorových jednotek 646 od společnosti Stadler, které projdou modernizací a přeměnou na elektrické.

Plán na uzavření smlouvy s RegioJetem schválili včera na svém zasedání krajští radní, dnes ho představili oficiálně na tiskové konferenci. „Rozhodli jsme se pro levnější verzi, protože znamená ještě větší úsporu peněz oproti variantě s novými vozy,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj pro smlouvu s RegioJetem hlasovali všichni radní. Podle dražší verze RegioJetu měly dva roky jezdit starší motorové vozy řady 628 a pak nové vlaky Pesa Elf II. Zatímco v případě nových vlaků měl kraj platit 149 Kč za kilometr, u použitých 127 Kč

„Respektujeme rozhodnutí vedení Ústeckého kraje a ihned zahájíme plnou přípravu na zajištění provozu na regionálních linkách U5, U7 a U13 pro zahájení provozu od prosince 2019,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Podle něj porovnání více nabídek od různých dopravců umožnilo kraji zvolit variantu, která mu nejvíce vyhovuje.

Po elektrifikovaných tratích budou nejprve jednotky jezdit jako motorové, tedy stejně jako dosud, kdy na ně České dráhy nasazují Regionovy. Jde o jednotky 646 švýcarského výrobce Stadler, které RegioJet koupí od německé DB Regio. Vozidla jsou plně nízkopodlažní a klimatizovaná, budou mít zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, wifi síť pro připojení na internet nebo vizuální a akustický informační systém.

„Jednotky jsou konstruovány pro rychlost 140 kilometrů za hodinu a jejich výhodou je to, že budou moci být nasazeny do provozu již v prosinci 2019, kdy by měla vstoupit v účinnost smlouva mezi dopravcem RegioJet a Ústeckým krajem o provozu objednávaných regionálních vlaků na linkách U5, U7 a U1,“ dodal Ondrůj.

Přeměna na elektrický vlak má nastat v roce 2020 a 2021. Jednotky jsou poháněny takzvaným trakčním modulem, který je umístěn mezi oběma díly jednotky a je průchozí. „V průběhu období 2020 a 2021 bude pohon spalovacím motorem v trakčním modulu vyměněn za pohon v elektrické trakci,“ dodal Ondrůj.

Aktuálně jsou jednotky tohoto typu provozovány v mnoha zemích západní a střední Evropy zejména v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Nizozemí, Itálii i na Slovensku.

Ústecký kraj zvolil pro výběr dopravce poptávkové řízení, které nijak neupravuje zákon, smlouvu s dopravcem chce pak zadat přímo bez soutěže. Zákon to umožňuje. RegioJet vyšel s porovnání nabídek jako nejlevnější, druhý byl Leo Express. Cena Českých drah byla podle dřívějšího Komínkova vyjádření o tolik vyšší, že by kraj nemohl vysvětlit, proč nejedná s RegioJetem. Dráhy se ještě na poslední chvíli pokusily zvrátit vývoj novou nabídkou, ale neuspěly.

I když České dráhy o provoz na vybraných tratích přijdou, stále budou v kraji dominantním dopravcem: z osmi milionů objednávaných vlakokilometrů ročně má RegioJet získat zhruba milion. Na druhou stranu jde mezi kraji o průlom a u státního dopravce panuje obava, že se inspirují podobným modelem výběru i v jiných krajích.

Tagy RegioJet Stadler Ústecký
124 komentářů