Dopravci Železnice Zprávy

Ústecký kraj vybral od RegioJetu levnější variantu, místo Pesy vyjedou použité Stadlery

Motorová jednotka 840, ilustrační foto. Autor: Adehertogh – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10798094
Motorová jednotka 840, ilustrační foto. Autor: Adehertogh – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10798094

Rada Ústeckého kraje se rozhodla ze dvou nabídek společnosti RegioJet pro zajištění vlakového provozu vybrat levnější variantu. Ta počítá s nasazením použitých motorových jednotek 646 od společnosti Stadler, které projdou modernizací a přeměnou na elektrické.

Plán na uzavření smlouvy s RegioJetem schválili včera na svém zasedání krajští radní, dnes ho představili oficiálně na tiskové konferenci. „Rozhodli jsme se pro levnější verzi, protože znamená ještě větší úsporu peněz oproti variantě s novými vozy,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj pro smlouvu s RegioJetem hlasovali všichni radní. Podle dražší verze RegioJetu měly dva roky jezdit starší motorové vozy řady 628 a pak nové vlaky Pesa Elf II. Zatímco v případě nových vlaků měl kraj platit 149 Kč za kilometr, u použitých 127 Kč

„Respektujeme rozhodnutí vedení Ústeckého kraje a ihned zahájíme plnou přípravu na zajištění provozu na regionálních linkách U5, U7 a U13 pro zahájení provozu od prosince 2019,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Podle něj porovnání více nabídek od různých dopravců umožnilo kraji zvolit variantu, která mu nejvíce vyhovuje.

Po elektrifikovaných tratích budou nejprve jednotky jezdit jako motorové, tedy stejně jako dosud, kdy na ně České dráhy nasazují Regionovy. Jde o jednotky 646 švýcarského výrobce Stadler, které RegioJet koupí od německé DB Regio. Vozidla jsou plně nízkopodlažní a klimatizovaná, budou mít zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, wifi síť pro připojení na internet nebo vizuální a akustický informační systém.

„Jednotky jsou konstruovány pro rychlost 140 kilometrů za hodinu a jejich výhodou je to, že budou moci být nasazeny do provozu již v prosinci 2019, kdy by měla vstoupit v účinnost smlouva mezi dopravcem RegioJet a Ústeckým krajem o provozu objednávaných regionálních vlaků na linkách U5, U7 a U1,“ dodal Ondrůj.

Přeměna na elektrický vlak má nastat v roce 2020 a 2021. Jednotky jsou poháněny takzvaným trakčním modulem, který je umístěn mezi oběma díly jednotky a je průchozí. „V průběhu období 2020 a 2021 bude pohon spalovacím motorem v trakčním modulu vyměněn za pohon v elektrické trakci,“ dodal Ondrůj.

Aktuálně jsou jednotky tohoto typu provozovány v mnoha zemích západní a střední Evropy zejména v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Nizozemí, Itálii i na Slovensku.

Ústecký kraj zvolil pro výběr dopravce poptávkové řízení, které nijak neupravuje zákon, smlouvu s dopravcem chce pak zadat přímo bez soutěže. Zákon to umožňuje. RegioJet vyšel s porovnání nabídek jako nejlevnější, druhý byl Leo Express. Cena Českých drah byla podle dřívějšího Komínkova vyjádření o tolik vyšší, že by kraj nemohl vysvětlit, proč nejedná s RegioJetem. Dráhy se ještě na poslední chvíli pokusily zvrátit vývoj novou nabídkou, ale neuspěly.

I když České dráhy o provoz na vybraných tratích přijdou, stále budou v kraji dominantním dopravcem: z osmi milionů objednávaných vlakokilometrů ročně má RegioJet získat zhruba milion. Na druhou stranu jde mezi kraji o průlom a u státního dopravce panuje obava, že se inspirují podobným modelem výběru i v jiných krajích.

124 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Vypadá to že se v Ústeckém kraji bude opakovat problém jako s autobusy, když Regiojet nabídl 149 Kč za kilometr a ostatní ( ČD, Arriva, Leoexpress) nabídnou víceméně stejnou cenu okolo 200 Kč, a těžko lze uvažovat že by se ostatní dopravci domluvily na ceně, tak je to prostě podezřelé. V autobusech taky Busline výrazně podrazil cenu vůči ostatním a vidíme k čemu to vedlo.

  • Spíše by mne zajímalo, kdy stát udělá poptávkové řízení. V rychlíku ČD Děčín Praha se rázem octnete o 50 zpět.

  • Pořád nechápu kroky ÚK. Trati s nízkou frekvencí lidí a soupravy, které tam mají být mi nějak nejdou dohromady. Koho tam v tom velkém vlaku budou vozit. Je mi jasné, že dopravci je to jedno, ale UK by nemělo. Nejde o mrhání veřejnými prostředky? V tom osídlení, které je kolem těchto linek budou muset místní přemlouvat, aby jeli vlakem. A starý vlak motivací určitě nebude.

    • Akademik: Vlak bude mít klimatizaci, wifi, pohodlná sedadla, cestující ráno dostanou noviny a uvidíme za tři roky, jaká bude obsazenost a počet cestujících. Už se několikrát ukázalo jak u vlaků, tak autobusů, že je důležitá výbava vozidla a s tím spojené služby, nikoliv stáří vozidla.
      A hlavně ústecký kraj ušetří poměrně dost prostředků a budou pod dráty jezdit elektrifikované jednotky místo motoráků.

      • Kde se tam ti cestující vezmou? I kdyby se jejich počty zdvojnásobily, tak bude vlak plný že čtvrtiny možná třetiny. Jinak lepší výbava je samozřejmě v pořádku.
        To ježdění elektrickou trakcí je v tomto případě takové povídání pro uši. Asi by nám mohl někdo osvětlit jestli náhodou malý motorák není menší ekologická zátěž než elektrická jednotka pro 120 cestujících. Třeba se pletu, ale jestli to vyjde pro elektriku, tak to bude tak tak. A započítáme-li zátěž výroby, tak už bude možná druhá.

        • Ten „malý motorák“,co tam jezdí teď, pojme 85 cestujících,ten velký elektrický o 35 více.To zase není takový rozdíl.
          A ten malý motorák spotřebuje asi 0,5 litrů nafty /1 km za 15 korun,za tuto cenu jezdí na elektřinu třívozový Panter pro 240 cestujících.Poloviční Stadler bude asi úspornější.Jaký je ekologický dopad spálení 0,5 l nafty,oproti spálení 3-4 kWh elektřiny na 1 kilometr je otázka.

      • Odjinud zase víme, že když vlaky jezdí nepoužitelně brzy nebo pozdě, tak jimi nikdo moc nejezdí ať jsou jakékoliv a sedne do auta.

    • Jde o mrhání veřejnými prostředky, ale o to nejmenší možné a za to hejtman i náměstek (oba KSČM) zaslouží pochvalu. A až se bude doprava na těchto linkách rušit, nepůjde to na vrub ČD, ale ošklivého, ufňukaného soukromníka.

      • Skutečně mám pocit, že komáři za sebou pálí mosty a pomalu se připravují na dobu mimoparlamentní. Skromně předpokládám, že v řadách (z důrazem na ony řady, nikoliv management) zaměstnanců ČD soupeří o vedoucí voličskou pozici s česany, takže kroky s. Komínka budou za pár let u voleb znát. Komárům je to očividně ganz egal, lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše. Ostatně, četné hlasy komářích a česanských voličů v Ústeckém kraji jednoznačně vyzobal kamoško z Petrimexu, přesuny cifer ve „spojených nádobách“ nápadně korespondují. Jistěže se mohu mýlit. Toť jen OT podotek, stále zůstáváme na portálu věnujícímu se dopravě.

  • Základní problém „modrých“ je samozřejmě už v konstatování „Ústecký kraj vybral“ (někoho jiného, místo aby jim to nabagroval automaticky). Na to nebyli zvyklí, takže teď kopou kolem sebe a každý zádrhel budou komentovat „my jsme to říkali“ a „to by se s námi nestalo“. Přičemž nebude možné dokázat, že by se to stalo popř. stalo něco jiného, takže pro své fans budou mít vždycky pravdu. Ale to už má Regiojet po těch rocích plných hejtů a negativismu asi zvládnuté.

    • No, nevidím v celém článku jedinou zmínku o „problému modrých“, byť jej napsal velký příznivec, nejspíš honorovaný, R.J.. Spíš se snažíte coby známá klaka pana Jančury podsouvat jakési propagační či negativistické nálady. R.J. se zde bude muset podřídit podmínkám objednavatele a bude plně kompatibilní minimálně s krajským IDS (nakonec, ten si dopravu objednává) na rozdíl od vyhrazených a ne vždy veřejnosti v místě a čase dostupných dálkových vlaků či autobusů. R.J. dostane své „nabagrováno“, jak rád uvádíte, vedle platby ještě kompenzace za slevy, myslím, že v jeho současné situaci je to jedna z mála možností jeho udržení se na trhu, a pan podnikatel bude spokojen … ČD třeba pociťovaly provozování těchto linek s obsazeností, konvergující ke kladné nule, za neetické a zadání parametrů za neekonomické a ač považovaly za nutné nabídku formálně předložit, byla taková, aby neuspěla. I tak se to dá vykládat, že?

      • Miloš: Nešiřte zde, prosím, nepravdivé pomluvy a držte se pravidel slušné diskuse, jako drtivá většina ostatních.

        • No, já naopak soudím, že „Miloš“ popsal situaci nejen docela realisticky, ale navíc i velice slušně a „kulantně“ – jen si nejsem jist tou teorií o přístupu ČD (= že by nabídku předložily jen formálně a cíleně tak, aby neuspěla).
          ÚK pro Jančuru jedním ze „záchranných pásů“ zjevně je, stejně jako byl před časem významným přispěním pro jednoho nejmenovaného jiného železničního dopravce, když ten se se svojí nabídkou provozování sezónních „výletnických“ vlaků „nechytal“ jinde – a možná to dokonce platí i pro nějaké další subjekty, ale k tomu jsem nikdy žádné relevantní údaje neslyšel, tak to tvrdit nemohu, nechci a nebudu. V ÚK ta asi skutečně jde snáze než mnohde jinde.

        • Je mi jedno, co píše Miloš o situaci v Ústeckém kraji, ať ale jedovatě a lživě neplive na autora.

  • Pro Ustecky kraj je to jiz dnes hotova vec. Smlouva bude uzavrena s RegioJetem. A CD a jejich priznivci to proste nikdy nerozdychaji ani kdyby se obe strany rozkrajeli. Tyhle soc myslenky ve stylu je to statni, bude to radeji dotovat nez soukromnika jsou dnes uz prezitek. To iz pochopili u soudruzi v Cine. Vam RegioJetem, Leo a dalsi nikdy vonez nebudou, vy budete hnit ve svych predsudcich dal… uzij te si to.

    • No, já bych s tím nadšením raději počkal až na to, jak to nakonec dopadne (a bude fungovat v praxi) – podle pravidla „nechval dne před večerem“. Tipuji, že i když se Jančurovi poskoci už jistě poučili na Slovensku, kde na Žitném ostrově problémy trvaly několik roků, tak i tady se to bude zabíhat dost slouho …

        • To přece platí ve všech firmách, kde pracují i „výkonní zaměstnanci“, a s „klasickým slovníkem zhrzeného nádražníka“ – co jiného je „výkonný zaměstnanec“, než „šéfův poskok“? A v daném případě patří firma Jančurovi.
          A propos: vzpomínám si matně na jednoho obzvláště „zhrzeného exnádražníka“, který dodnes nedokázal „vydýchat“, když si Liberecký kraj objednal železniční osobní dopravu do Polska u ČD a nikoli u GWTR …

          • „ve všech firmách, kde pracují i „výkonní zaměstnanci““
            Pochybuju, že (bývalí) kolegové „železničáře v důchodu“ byli titulováni jako „Žaludovi poskoci“ nebo „Krtkovi poskoci“.

            „dodnes nedokázal „vydýchat“, když si Liberecký kraj objednal železniční osobní dopravu do Polska u ČD a nikoli u GWTR“
            Jak se to údajné „dodnes nevydýchání“ konkrétně projevuje?

            • Rozdíl mezi žaludovo nebo jančurovo poskoci je v tom, že v jedné firmě se vše řeší přes spoustu lidí a rad a v té druhé rozhoduje o každém nasazení vagonu jen jeden člověk.

    • I ten soukromnik bude dotovan a je to horsi pro cestujiciho neb bude kupovat nekolik jizdenek protoze uznavani jizdneho bude nejaky paskvil

      • Jelikož se tomto pseudo problému ví, tak dozajista si kraj i smluvně posichruje vzájemné uznávání jízdních dokladů. Nejseš ty zhrzenej zaměstnanec modrý armády?

      • coudy: Je pravděpodobné, že díky zprovoznění těchto linek od roku 2019, pošle z Prahy do Ústí Regiojet jeden nebo dva páry vlaků, takže například z Košic do Děčína budete moci jet na jednu jízdenku.

          • No, možná jsem zase něco špatně pochopil já, ale podle toho, co se tady psalo už někde jinde, tak pokud jde o vlaky do / ze Štětí, mělo by snad jít o jen jeden jediný obrat Os 6459 / Os 6450 (22:18 – 04:18 hodin), a ten se cestování přes Všetaty rozhodně netýká – leda byste ve Štětí chtěl kromě těch vlakových náležitostí nocovat také Vy. Všechny ostatní vlaky by snad (aspoň zatím) měly zůstat „v režii“ ČD.

        • „Je pravděpodobné, že díky zprovoznění těchto linek od roku 2019, pošle z Prahy do Ústí Regiojet jeden nebo dva páry vlaků“
          To skutečně nelze vyloučit – a největší radost z toho budou mít určitě „ŽESNAD“, „METRANS Rail s.r.o.“ a další nákladní dopravci …

  • Naivní a juvenilní názory chápu. Já si však (jako každý rozumný člověk) počkám, kterak se sliby začnou proměňovat v činy. Dle toho, co předvádí v JČ kraji (kde jen naprostý trouba vydává privatizaci „Provozního souboru Šumava“ za úspěch, viděno optikou Zimolovský růžžovoučkých brýlí dokonce kolosální) věřím jen v to, že krajské peníze na obslužnost najdou správné účty. I ve zde popisovaném případě se už začíná lavírovat&lhát, kdy namísto slíbených nových strojů (bůhvíkdy), budou staré hrkáče aus BRD, uniklé šrotišti, bůhví kdy (a jestli) splňovat parametry perestrojkového výběrka tržního komunisty. Doba hájení je rovná době trvání smlouvy a pravidelných prebend namočených (alespoň soudím dle dění na Jihu). Neplnění paramatrů kontraktu (vyjma fin. plnění) nikdo nesleduje.
    Nic proti regíně/810 (naopak!!), ale abychom se nedočkali stejných, jen jinak přemalovaných (jako gw v JČk). I to chtějí privátníci – aby jim dráhy téměř zadáčo daly „zbytné“ rn. Sliby „o lepším“ nezarmoutíme, že. Sliby se slibují, blázní zas radují. Trochu málo.

    • Jojo, byl jsem se podívat na odjez na oranžovozelené cosi v Budějicích… Čas odjezdu se nachýlil a vylezl strojvedoucí z kukaně ven a ptal se vlakvedoucí, zda může jet. Ta kamsi volala a po pěti minutách mu odjezd povolila. A na odjezdovém návěstidle celou dobu bylo na volno… A pak, to cosi na kola… I můj dvouletý syn se divil co to je, a to mi už z dálky hlásí, že jede Brejlovec, nebo Hydra či Eso…

    • Sorry jako, ale jste už trapný s vaší zakomplexovaností vůči Šumavě. Měl by jste obrátit list a zkusit to rozdýchat.

  • Mel bych uvest, ze cipove karty DUK budou uznavany ve vlacich RegioJet od pocatku provozu narozdil od CD s nimiz neni mozne se domluvit na tom, aby cipove karty DUK uznavaly. To je adi mozna jeden z tech duvodu proc prave neni mozno se s CD domluvit.

    • Ono to asi bude oboustranné – všechno je v lidech: třeba v Plzni dohoda s ČD možná je (a v praxi i existuje) …

    • Viz železničář v důchodu. Ono to není o chtění či nechtění, ale o implmentaci. DÚK na rozdíl od jiných IDS používá úplně jiný tech. systém nepodporující MAP struktury atd. Takže RJ karty DUK uznávat může, protože nemusí nic jiného. O tom jsou právě MAP karty, aby to šlo nahrávat skrz různé IDS atd. na jednu kartu.

      • Ano, přesně tak – viz například i dnešní Šindelářovu stať o pražské (PIDové) „Lítačce“.

    • Ano, protože jich bude pár kusů narozdíl od pár set u ČD. A někomu dokonce kraj ty čtečka půjčil, aby uznával.

      • Bohužel je to tak, a že strany ČD se to dá považovat i za diskriminaci a jestli jsou hlavy otevřené, tak to proti kraji použijí. Asi se máme na co v UK těšit.

  • Ústecký kraj jde RegioJetu vyloženě na ruku ,první bude jezdit ze roty z Nemecka a novými elfy a pak točí.Nevim co máte s mot. vozy ř.814, jedná se o vozbu v elektrické trakci.Eště zapláčete s pnem žlutým chytrým tluhubou.Jo a nepracuji u ČD kdyby někdo ….Kraj řekne budeme tam jezdit novými stroji dopravce nasadí at je modrý žlutý nebo fialový.

    • ale RJ dal kraji na výběr a kraj vybral levnější variantu, v článku to píší. ČD nenabídlo nic, jen chtěli po kraji peníze a ještě stát musí zaplatit za doporučený dopis a tu advokátní firmu, která poslala druhý dopis.

        • za jakou cenu? A mají je ty elektrické jednotky, my jenom víme, že skončili žabotlamy a nemají náhradu.

      • Proč by stát platil dopis a advokáty? ČD jsou sice 100% vlastněné státem, ale je to akciová společnost. A tedy ze státního rozpočtu do ní nic přímně nejde. ČD hospodaří jen a pouze se svími výdělky…

        A ptám se, proč by si měl stát platit soukromníkům za to že udělají něco co si může stát potažmo kraj udělat sám? Jaká je idea liberalizace železnice? Nedává to přece smysl! Ale časem se přesvědčíme. Rozdrobenost trhu nikdy nemůže dopadnout dobře.

        • Už se to tady řešilo, proč čd i když mají právní oddělení musí objednat externí právníky? Nevím, ale novináři by to měli zkritizovat a zjistit cenu.

        • to co si může udělat kraj jsem zastáncem a vlastně jsem šel od státu k městu a zjistil jsem, že stát co vlastní je pro kraj a město dost drahý.

            • to je asi v každým kraji a najímání je dost silný slovo, nebot třeba v silniční dopravě se vše projednává s policií, jestli má kraj i odbor železniční dopravy tak to nevím, na kraji jsem nikdy nebyl, ale města mají dopravní komise a ty jsou složeny s určitých lidí, kdežto odbor dopravy je pod občansko správních agent a oddělení dopravy a silničního hospodářství kompletně řeší problematiku registru řidičů včetně projednávání dopravních přestupků, ale také záležitosti silničních uzavírek a dopravního značení ve spádovém území města

        • Prosím aby se diskutující předem naučili českou gramatiku a až poté se začali veřejně k čemukoliv vyjadřovat.

        • Tomáš: U většiny monopolů je neefektivita, u státních (krajských) firem to platí dvojnásob.
          Pokud hovoříte o soukromém podnikání. V nemecku je největší autobusový dopravce na nedotovanych linkách značka Flixbus (různí dopravci), na druhém místě Regiojet. Tim chci říct, že je zbytečné, aby stát resil sitovost, za peníze daňových poplatníků, když to dokáží dopravci na základě efektivity.

        • oni se předělávaly z tych dotací ROOP, nebot čd neměli nízkopodlažní, ale už je po době hájení a regionovy už nemusí zůstat v kraji, třeba na zlínsku jezdí už modrá, byly tady koupený jenom ty zelenožlutý.

          • To jako podle nátěru určujete,komu paří regionovy? :-)))Vozidla s dotací ROP mají barvy ČD(840,841,844,440).Regionovy po obnově laku budou modré,stejně jako hydry 854,Rakve843,S dotacemi to nemá nic společného.
            A podle Železničáře určujete,že Pesa má techniku z 90.let .
            Ta polská Pesa Link má „pover Pack“ od německé firmy MTU ,ve které je motor Mercedes,převodovka ZF(stejné mají nejnovější motoráky od Alstomu Coradia Lint),brzdový systém od německé firmy Knorr,topení a klimatizaci od západoevropské firmy Webasto atd..)
            Také si je objednaly německé DB v počtu stovek kusů.

  • Nevite někdo, jak to vypadá se soutěžemi ve Středočeském kraji? Ne, že by se mi patra a BDs na trati 230 nelíbili, ale o pohodlnosti nemůže byt řeč. To samé 810 na docela používané trati 236.

      • Ve špice jezdí lidí hodně i přes zimu. Myslim tím ráno a odpoledne. Dokonce mám pocit, že pár spojí jezdí 2×810. V letních měsících je obsazenist slušná i přes den.

        • Vojtěch: Prosil bych jednotlivá čísla(nemusíte přesně, stačí přibližně).
          Termín „slušná obsazenost“ se v přírodě nevyskytuje, řekla by naše matikářka před léty…

  • Tak je to docela inovativní a bez TSI. Pro českou železnici. Pokud tu předělávku někdo schválí. Otázka taky za kolik.
    A pak jsem zvědav co regiojet a naši indiáni. Eržika a spol. Přece jen, je to kraj razovity. A budou jezdit téměř zadarmo:-) Přece jen to osazenstvo asi bude jiné, než u Bratislavy.

    • Ha ha ha, fakt vtipný a na místě.
      Proto je to taky Krajská dotovaná doprava.
      To aby Eržika mohla na gyndu a Fero do roboty (na káble).
      😉

      • Už vidím, jak se přihřátej růžovoučkej „steward“ v regiojetu snaží Ferovi Horvátovi vysvětlit, že tu kárku s poklopama od kanálů vzít vlakem nemůže…

        • Ale můžu do teho vlaku, pánko! Jinak by to byla diškriminácia.
          Dyk ne, more?
          Aneb, nevé heslo Dopravy Ústeckého kraje. A to na každý vlak a autobus. „One MORE Time“.

          • jsou to taky lidi, vždyt zaměstnají problémama půl republiky a podnikatel jančura je zkásne nebo vyhodí z vlaku jak na tom videu, který dost lidí kritizovalo a to mě dost překvapilo.

  • Hmmm přijde mi to jako hodně odvážné řešení (s tou výměnou toho „Bo Power Packu“). Existuje vůbec na 3kV DC či 25kV AC? Schválený u nás? A ta jednotka DB 646 je u nás schválená? Hmmm.

    • Podle informací na internetu existuje dieselelektrická verze s 1-3 spalovacími motory a pak 850V DC, 1500V DC, 15kV AC a pro Linzer Lokalbahn kombinace 750V DC/ 15kV AC. A jsou i ozubnicové verze. Řekl bych, že variace 3kV DC/25kV AC bude principiálně podobná té kombinaci LILO, ale máte pravdu, zatím neexistuje.
      Mně osobně se koncept s Powerpackem líbí, protože lze během životosti vozidla celkem nenásilně změnit pohon, přičemž krajní díly pro cestující mohou být zachovány takřka beze změn.

    • Schválení s dieselovým pohonovým dílem lze za rok stihnout – v tom by žádný velký problém být neměl. A na „pokračování“ je dost času také.

      • už se ptám xx-oni schválí pro provoz typ nebo musí být schváleno na kusy. jenom se bojím, aby ten VELIM nenatáhl sítě a to už jsem psal, že by neměl mět spojení s čd.

        • Schválí se typ.Jednotlivé kusy pak dělají technicko-bezpečnostní zkoušku.
          Motorové i elektrické Stadlery GTW jsou schváleny na Slovensku.Jezdí z Popradu do Kežmaroku(dízlové) a z Popradu směr Starý Smokovec(elektrické).Na naše tratě by musel mít jiné vstupní napětí(3kV=,25 kVstř).

  • Pořád je to lepší než Regionova. A když se to pěkně opraví, tak z toho bude pěkný vlak. Takže za mě je to určitě pořád pozitivní zpráva. Stále nechápu zděšení řady lidí, kteří mají občas histerické tendence z představ, že bude soukromník jezdit na státem (krajem) dotovaných linkách. Pokud to nebudou dopravci s pochybnými vlastníky, tak proč ne… Když se budou o podobné linky rvát Regio, Leo nebo Arriva, je to určitě jedině dobře. Pomůže to nasadit více kvalitních vozidel.

    Přestaňte prosím laskavě předstírat, že je všechno nejlepší nechat ČD, které by pak tedy logicky dokázaly v dalších 20 letech najednou splašit aspoň 800 – 1000 nových regionálních vozidel… Kolik jich sehnali za posledních 20 let? Pokud soukromníci pomůžou vyházet Regionovy a osmsetdesítky z regionálních tratí, pak je to jedině dobře. No a že by soukromník nahradil RegioSharky? No tak by se ty RegioSharky přesunuly jinam, bože…! Kdyby nebyli soukromníci potřeba, tak si teď ty GTW Stadlery koupí ČD a nekupuje je soukromník (nebo by si ČD koupily Pesy, to je jedno…)!

    Neříkám, že tu systémově pořád není řada problémů jako vzájemné uznávání jízdenech, celostátní jízdné a podobně. Jenom prosím nenadávejte, když vám chce někdo vyměnit Regionovu za GTW Stadler! Z některých expertů tu mám pocit, že i kdyby jim na jejich lokálku nasadili motorové dvoučlánkové TGV s masážními křesly, tak to opět bude problém, protože by ten vlak byl samozřejmě nevzhledný, neergonomický a nedej bože kdyby to provozoval Jančura…

    • byl článek, že kdyby ty regiosharky přestaly jezdit v kraji, tak by čd muselo roopu vrátit ty dotace, které jsou na dvacet let. Sice jsem se ptal jestli to není kraje, ale znáte to tady, ty odpovědi.

  • Slušný, je vidět, že ani měšec státu není bezedný, proto přicházi ke slovu efektivita. Cestující si budou připadat jak někde v kosmu, až přesedlají.
    A ten znáte? ČD nabídly regionova za daleko více peněz. 😀 Už ať to mrsknou do kopřiv.

    • Nebojte, tu reálnou částku časem poznáte jako ji poznali na slovenské trati do Komárna, kde RJ po čase začal snižovat kapacitu, lidi cestovali stojíce na jedné noze a často ještě ne vlastní (alternativou jim byla nevyhovující věčně ucpaná silnice) a když RJ natáhl ruku pro další prachy pod záminkou skokového nárůstu cestujících, tak je bez mrknutí oka dostal. Za ty prachy, co tam dostává dnes RJ, by tam ZSSK dovedly taky jezdit a to s novými push-pully v motorové trakci.

      • Ze čtrnácti puvodnich jednotek na trati Bratislava – Komarno přišli o několik jednotek, kvůli střetům na prejezdech, přesto dopravu zabezpečili. A každoročně počty cestujících rostou.
        Naopak ČD podle statistik na regionálních linkách ubývají cestující, takže bude zajimave sledovat ty počty.

  • Já myslím že pokud by hodně zdražili elektřinu můžou do toho trakčního modulu narvat parní kotel a malý tendr a bude to ještě levnější…

  • Co k tomu dodat… ačkoliv je Stadler kvalitativně výše, mohli jsme mít pěkné supermoderní jednotky. Místo toho budeme mít pouze západní standard. Je to jako by si Radim místo Irizarů pořídil ojeté Setry.

  • Sice je to ojetina, kterou nám sem Němci hodí jako kostičku na olíznutí, ale je to pořád lepší než regionova. Jediné co lze k tomu je dodat – 1) s tímto stylem podnikání v ČR a smýšlením Západ nedoženeme nikdy a 2) pokud nebude vyřešeno uznávání jízdenek nebo vyřešeno celostátní jízdné, je to jednoznačně krok zpět. Ani o jednu z výše uvedených věci KÚ zřejmě nejde – KÚ ušetří pár milionů, které prošustruje zase v nějakém bezva ROPíku Severozápad, a to to jde. Obnovení krajských samospráv byla největší chyba – pidi midi kraje si hrají na vlastním písečku, veřejná doprava jde do háje, každý svoje IS a vlastní jízdenky, spousta úředníků navíc.

      • Máte pravdu, JČ kraj nedělá NIC. Ale je vzorem po Ústecký – pořádně ojeté a nadále neudržované šroty aus BRD si mohou vyzkoušet už nyní na Šumavě. Pokud je Robert nepoveze busem.

        • Já jsem si na jaře ty „šroty“ vyzkoušel, něco se jimi najezdil mezi ČB a Šumavou a nemůžu si stěžovat! Proti tomu, co tam dřív nasazovaly ČD, nebe a dudy! A tu změnu si pochvalovali všichni v naší skupině.

            • Nicméně na vytíženějších tratích všeobecně bych raděj viděl Pesy.
              Mohlo by se na nový vozidla „ušetřit“ zaříznutím šukafonních zoufalostí.

              • Ja nevim zda jste nekdy jel linkou U5 (Bilina – Upotiny – UnL hl. nadr.), linkou U7 (Decin hl. nadr. – UnL Strekov) a linkou U13 (Most – Postoloprty – Zatec zapad), ale vsechny tyto linky nemaji zrovna vysokou vytizenost, vyjimku by mohla tvorit relace Uporiny – UnL hl. nadr. na lince U5. Bylo by dobre vsak rici, ze linka U13 (Most – Zatec zapad) je v soubehu s autobusovou linkou 733 (Most – Zatec), pricemz linka 733 zastavuje v jak v centru Mostu, tak v centru Zatce, ale jizdni doba je u obou linek stejna (bus 733 jede 36 min. a linka U13 jede 39 min. Asi bych spise udelal neco s tim soubehem, abych dostal vice cestujicich do vlaku.

    • Možná by nebyl problém pokud by se obnovily kraje dle komunistické reformy, ty byly přece jen větší, dodnes platí pro soudnictví, ovšem nejlepší řešení by asi bylo zřízení zemské a současné malé okresy.

      Uznávání jízdenek je tu pořád takový evergreen na který si někdo stěžuje, podle mne by mělo mít přednost v těchto osobních vlacích jízdné krajské, ostatně tak se to plánuje v IDS JmK, před jízdným dopravce či jízdným celostátním. Styl podnikání to snad ani není, ale je to spíše jakýsi příznak zdejšího myšlení, asi se s tím budeme vyrovnávat ještě velmi, velmi dlouho, přece jenom dvě totality za století a velmi krátce po sobě nechají na národu nějaké stopy.

      • A když pojedu dejme tomu Nová Pec – Střekov, tudíž si budu muset koupit 3 jízdenky (zatím – do budoucna možná více), tak je to podle vás o.k.? Mám obavy, že o tomhle železnice není.

        • Záleží na tom jak si to kraje vyhandlují, jestli je to na 1-2 zóny, tak může být ve vlaku souběh, opravdu nevím jak to teď ta trať vede. Dokonce nevíme jestli bude na ní v celé délce jeden dopravce.

          A opravdu, železnice by měla být o něčem jiném, o přepravě velkého objemu zboží, ne o tramvajové dopravě. Navíc u nás máme historickou železniční síť, která zatím neodpovídá požadavkům současnosti co do kapacity a i do směrů, zapojení tratí do stanic a pod.

        • Pochopte jednu ZASADNI VEC, zakon o 194/2010 Sb. o verejnych sluzbach o preprave cestujich rika, ze obec (i nad jeji ramec) a kraj zajistuji verejnou dopravu po vsechny dny v tydnu. Vsichni koordinatori napric republikou vam reknou, ze je zajima jak zajisti dopravu pro sve obyvatele. A je pro ne prednostni, zajistit dopravu do skol, do zamestnani, k lekari apod. Jednoduse receno pravidelny cestujici. Proto si kraje hrajou na svem pisecku, to ze tamhle nekdo ma IN kartu 100 nebo jede z druheho konce republiky je jim sumak. A take proc by je mel zajimat nejaky Honza z Ostravy co jednou za rok pojede do Teplic? Nebo ze si nekdo chce „jezdit jen tak vlaky“? Koordinatory zajima jak zvyhodnit sve obyvatele a IDS to umoznuje. Takže je jedna vec a druha vec je, ze si podle dalsiho zakona musi pocinat jako odpovedny hospodar. Ja Ustecky kraj chapu, usetri miliony korun, ktere pak muze pouzit jinde. Ja nevim jak vy, ale prave v Usteckem kraji me prekvapila jedna vec a to stav jejich silnic, ktery bych prirovnal na uroven Nemecka! Tolik kvalitnich silnic nema zadny kraj z cele republiky.

      • Nebude-li jednotný celostátní tarif, pak blokovat použití železnice výhradně „krajskými“ jízdnými je pitomost: nezapomínejte, že nejde o žádné „akční“ relační jízdné, ale o to, že při nákupu několika navazujících „krajských“ jízdenek budete muset několikrát platit i (ne úplně zanedbatelný) „nástupní“ poplatek

        • A na zaklade ceho jste si tak skalopevne jist, ze bude nutne pri nakupu jizdenky v soukromem vlaku platit „nastupni poplatek“? Protoze to tak v soucasnosti aplikuji CD tam, kde je otevrena pokladna a nuti tak cestujici si kupovat jizdenky predem?

          • Když se neumíte podívat na ceníky (sazebníky) jízdného a tarify (i jednotlivých IDS), tak bych Vám to stejně nevysvětlil, a „házet hrách na zeď“ už mě přestalo bavit dávno.

      • Ja radeji davam prednost prave tarifu IDS, vyjde levneji a jeste mohu vyuzit MHD. Pro priklad: jizdenka v relaci Most – Teplice na tarif CD (bez IN karty) stoji rovnych 50 Kc, kdyz budu chtit cestovat MHD Teplice je to dalsich 20 Kc navic. Tedy 70 Kc za jednu cestu. Pokud pojedu na tarif DÚK stoji me jedna cesta 40 Kc vcetne MHD v Teplicich – jizdenka plati 2 hodiny od zakoupeni. V Teplicich jsem osobakem z Mostu za pul hodiny, takze po Teplicich se mohu jeste hodinu a pul pohybovat MHD. Tak cemu dam prednost? No jasne, ze tarifu DÚK.

        • Pro lokální cesty po regionu je většinou každý tarif IDS výhodou, i když ani to nemusí být úplně vždy neměnným pravidlem, ale ve chvíli, kdy pojedete někam dál a přes hranice IDS, tak už tu výhodu ztratíte prakticky vždy a všude – snad jen výjimkou cest do a z míst blízko za těmi hranicemi, pokud se oblasti platnosti obou sousedních IDS překrývají (takže nepotřebujete další jízdenku).

    • A už jste slyšel o IDS kraje a jeho jízdenkách? Ty začínají fungovat všude (vlaky, busy, MHD, lodě). Pokud vím, tak stát pro tohle neudělal zhola nic. Tak si prosím své řeči o veřejné dopravě v háji (kraji) strčte za klobouk.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora