Velká vlna výluk na koridoru začne už v dubnu, do Brna se bude jezdit přes Vysočinu dva roky
Cestující na hlavním koridoru z Čech na Moravu čeká první velká série výluk už příští rok v dubnu. Provoz se
Cestující na hlavním koridoru z Čech na Moravu čeká první velká série výluk už příští rok v dubnu. Provoz se výrazně omezí nejen na trati mezi Českou Třebovou a Brnem, ale i mezi Kolínem a Českou Třebovou.
Modernizační a z velké části hlavně opravné práce na české části koridoru přitom omezí provoz vlaků mezi Prahou a Brnem dříve, než byl původní plán. Jako první na chystané odklony vlaků mezi oběma největšími městy upozornily minulý týden České dráhy, které ve zprávě o plánovaných změnách jízdního řádu informovaly o chystaných výlukách a odklonu na trať přes Vysočinu.
První rok výluk tak bude v souběhu se stále probíhající modernizací dálnice D1, která má být dokončena příští rok. Další rok by naopak měl být provoz po silnici už bez omezení. Může se tak stát, že cestující, které mezi Prahou a Brnem získala díky kolonám na D1 železnice, se opět přesunou zpět do aut či autobusů. Jízdní doba totiž bude zhruba o dvacet až třicet minut delší než dosud přes Českou Třebovou. Návrh výlukového jízdního řádu zatím Správa železnic nezveřejnila.
Omezení do června 2023
Jedním z hlavních důvodů omezení bude třímiliardové vylepšení koridoru mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Jde o jedno z nejkritičtějších míst české železnice co se provozu týče. Kvůli opravě bude provoz veden velmi často po jedné koleji, musí se tak výrazně omezit počet vlaků, který zde projede.
K tomu je potřeba ještě počítat s omezením souvisejícím s modernizací pardubického uzlu. I proto mají všechny vlaky mezi Prahou a Brnem jezdit trasou přes Vysočinu. „Stavby mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí a ve stanici Pardubice generují odklony přes Vysočinu od dubna 2021 do června 2023,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Zatím není stoprocentně jisté, že výluka v dubnu skutečně začne. Uzávěrka soutěže na stavební práce u Ústí nad Orlicí byla sice na konci listopadu, hodnocení se může protáhnout. V minulosti kvůli námitkám a odvolání neúspěšného uchazeče například začala stavba koridoru v Praze–Hostivaři více než o rok později.
Kromě výluk na české části koridoru proběhnou také už dříve oznámené na trati mezi Českou Třebovou a Brnem. Ty jsou plánovány od září příštího roku do konce roku 2022. „V roce 2022 bude úplně zastavený provoz Brno – Adamov – Blansko a proběhnou další výluky na celé trati Brno – Česká Třebová,“ dodala Friebová.
Součástí výluk by měly být i práce na stavbě dálnice D35, konkrétně přemostění koridoru přes budoucí dálnici. „Termín prací v souvislosti s mostem nad budoucí dálnicí D35 u Svitav se bude ještě upřesňovat,“ dodala.
Správa železnic kvůli chystaným výlukám několik let výrazně opravuje trať přes Vysočinu.
Již projednané termíny výluk mezi Brnem a Českou Třebovou
• Adamov – Blansko 2. kolej: 1. 9. 2021–13. 12. 2021
• Brno Maloměřice – Blansko 1. a 2. kolej: 13. 12. 2021–13. 12. 2022
• Březová nad Svitavou – Svitavy 1. a 2. kolej: 1. 6. 2022–31. 8. 2022