Infrastruktura Silnice Železnice

ŘSD spojí stavbu D35 s výlukou mezi Brnem a Českou Třebovou, postaví nejprve most

Vizualizace budoucího železničního mostu přes D35. Foto: ŘSD
Vizualizace budoucího železničního mostu přes D35. Foto: ŘSD
ŘSD využije velkých výluk na trati mezi Brnem a Českou Třebovou a postaví most dříve než dálnici.

I když se často mluví o tom, že státní organizace nejsou schopné se při  důležitých stavbách domluvit na koordinaci termínů, u Svitav by měla být veřejnost na konci příštího roku svědkem opačné situace.

Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo se Správou železnic na koordinaci chystaných velkých výlukových prací na koridoru mezi Českou Třebovou a Brnem a stavbou dálnice v úseku Janov – Opatovec. ŘSD pro Správu železnic postaví most přes budoucí dálnici u Svitav v době, kdy tu plánovaně nebudou jezdit vlaky. Odpadne tak situace, kdy by například bylo nutné zastavit provoz na trati kvůli tomu, že se stavba dálnice dostane ke koridoru později.

V registru smluv je již dohoda ŘSD s projekčními společnostmi Pragoprojekt a Amberg Engineering, aby nejprve zpracovaly zadávací dokumentaci stavby pro železniční most přes budoucí dálnici. „Realizace mostu se plánuje v předstihu kvůli plánované výluce od 11/2021. Zahájení výstavby dálnice pro tento úsek se aktuálně předpokládá ve druhé polovině roku 2022,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Úsek D35 Janov - Opatovec. Foto: ŘSD
Úsek D35 Janov – Opatovec. Foto: ŘSD

Žádost o stavební povolení příští rok

Na rozdíl od předchozího úseku kolem Litomyšle je úsek z Janova do Opatovce bez větších protestů veřejnosti. ŘSD tak neočekává zásadnější zdržení. „Máme odevzdaný čistopis projektové dokumentace pro stavební povolení. Začátkem roku 2021 budou podány žádosti o stavební povolení a budou zahájeny výkupy pozemků,“ dodal Studecký.

ŘSD odhaduje náklady na 11,7 kilometru dlouhý úsek na 4,34 miliardy korun. Detailnější informace o celém úseku jsou v informačním letáku.

Správa železnic v daném úseku tratě nepočítá s žádnými úpravami, provoz zde ale od konce příštího roku výrazně poklesne v souvislosti s opravou trati mezi Brnem a Adamovem, kde dojde dočasně k úplnému zastavení provozu.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hoholu

Na jakou rychlost ten most bude stavěný? 160? 200?

xyz

To tam bude provoz přerušen po celou dobu výstavby mostu (tzn. odstranění tělesa + následně v jeho místě výstavba mostu), nebo jen po nezbytně nutnou dobu (výstavba mostu těsně vedle nynějšího tělesa)?

Pokud to první, pak bude zajímavé sledovat případné návozy/odvozy souprav Os vlaků z úseku Blansko – Svitavy do domovských dep (Brno, Česká Třebová) velkými odklony přes Chornice či Chrudim.

Host

Je tam jednokolejné provizorium po dobu výstavby mostu. Most se staví v trase stávající trati.

Kkarel

Huraaa, konečně rozum. Teď jen popřát aby se nás držel.

Berťa

Pak přijde Patrik nebo jak se jmenuje ten ekovyděrač a bude chtít ať se dálnice posune jinam.

Krysa350

Nevadí, bude to pak teda koridor pro zvířata a to by panu Patrikovi vadit nemělo.

Berťa

Pravda, pravda

mauriicio

„Státním organizacím se podařilo zkoordinovat.“
Nebojte, ekoteroristi to jistí…

Luděk S.

Vzpomněl jsem si na ty mosty v Boskovické brázdě. Ty taky postavili s předstihem.

Martin V.

Tak snad nepřijde zase nějaká válka… A některé mosty se mezitím využily, třeba tenhle dvoupatrový v Bystrci https://mapy.cz/s/hebuzepube

Kalanis

Na druhou stranu se má začít stavět I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov (obchvat Svitav).

Lech Malý

Ale ne, ty spíš svědčí o celkovém stupni rozestavěnosti/dokončenosti dálnice začátkem 40. let. Podívejte se na fotomapy, od Jevíčka až k Černé Hoře a od Kuřimi k Syrovicům téměř souvislá stopa v krajině. To se to stavělo s ruskými zajatci. A pokud náhodou někdo nechtěl prodat pozemek, dostal poukaz do Santa Concetrazione.

Luděk S.

A co víc, ty mosty tam stojí v perfektní stavu doteď!

Krysa350

A některé budou revitalizovány a využity pro R43.

Jiří Kocurek

Tak nic po nich nejezdí žádné vibrace, zatížení jen valstní vahou. Nesolí se tam, takže ani sůl je nerozežírá. To je jak vytáhnout ze stodoly traktor který tam stál 70 roků a divit se, že motor není opotřebovaný. Bodejť, když má najeto 100 motohodin. Zatímco ten moderní šunt se pokazil po 10.000 motohodinách.

MLB

Až podezřele pozitivní, no počkejme na realizaci… rád se budu mýlit, ale očekávám nějaký háček.

Gloglo

To jako kvuli výluce u Brna nebudou jezdit osobaky CT – Svitavy?

mgr.pavel

To nikdo netvrdí. Ale poměrně výrazná část provozu ČT-Svi tvoří právě dálkové vlaky, které zrušené budou. Po dobu výluky u Brna tedy budou mezi ČT-Svi jezdit jen osobáky.

Ano, těch se stavba mostu dotkne. Ale lepší, aby se dotkla jen těchto vlaků za rok, než aby se dotkla úplně všech vlaků jánevím za 10 let, ne?

Vojta

Pro pořádek, ještě budou jezdit rychlíky R19 Praha – Blansko. Teda když zrovna nebude ta výluka tady

Já, kdo jiný

Je ta železniční zastávka Lačnov opravdu nezbytná?

karel

Ta je úplně zbytecna a nevyužívaná…

xyz

Pokládáte sugestivní otázku s očekáváním odpovědi „ne“.

(Ve skutečnosti je mnoho škál mezi „opravdu nezbytná“ a „naprosto zbytečná“.)

Já, kdo jiný

Nešlo by uzavírku tratě Brno-Č.Třebová využít k odstranění většiny přejezdů a to samé i v úseku Pardubice-Choceň?

smart

Nešlo. Trať Č. Třebová-Pardubice nebude omezena, takže koridor Ostrava-Praha bude dál jezdit. Tady jde o most u Svitav, tudíž až za Třebovou.

Alda

Tak přejezd v Opatově P6834 a P6835 v Semaníně mohly zrušit a na nahradit mosty, ale to by někdo musel myslet.

karel

Proč jako? Pro dvě auta týdně? A zvýšení rychlosti to nepřinese, tak pouzij někdy to malé v hlavě…

Vrabec na střeše

Snad se nerozpadne dřív, něž se dodělá zbytek.

FreddyFazbear

„ŘSD pro Správu železnic postaví most přes budoucí dálnici u Svitav v době, kdy tu plánovaně nebudou jezdit vlaky.“ // Nerozumím. Já myslel, že jen v úseku mezi Blanskem a Brnem nebudou jezdit vlaky. Takže nepojedou ani rychlíky? Nebo to je ještě jiná výluka?

Jarda Š.

Rychlíky z Prahy do Brna budou jezdit jen přes Havl. Brod.

a8n

Nicméně Svitavy do Blanska jezdit budou.

karel

Ale prd… Jen mezinárodní vlaky přes Havl. Brod, rychlíky zůstanou

Vojta

Chápu to z těch vizualizací dobře, že se nástupiště zastávky Svitavy-Lačnov mají přesunout severně od přejezdu? Čímž se vlastně zastávka přesune z Moravy do Čech 🙂

Pravdepodobnost

Nic novyho – cesi vzdycky koukaj co by slo z moravy odvezt do cech. A ted nam slohnou dokonce i zastavku:-))

Vojta

🙂 Ono to vlastně není poprvé, kdy se ta zastávka přesouvá, kdysi byla ještě asi o kilometr a půl jižněji, původní budova byla zbouraná teprve před pár lety (na letecké mapě z roku 2015 je ještě vidět)
https://mapy.cz/s/futubamoca

Michal Palán

Ano, původní Lačnov nebyla zastávka, ale dokonce stanice. Přivěšovaly a odvěšovaly se tu postrky, protože poblíž současné zastávky Lačnov trať překračuje rozvodí Labe-Dunaj (zároveň jde o nejvyšší bod I. koridoru). Taky se tu dobírala voda, ovšem chyběla tu studna, takže se voda musela komplikovaně dovážet. Po necelých 5 letech provozu nějak přišli na to, že vodárna bez vody je jaksi provozně nevýhodná, takže stanici downgradovali na strážní domek a místo ní postavili stanici v Opatově, která je strategicky přímo u rybníka.

Krysa350

Koordinaci palec nahoru. V Olomouci měli příklad opačný, i když se nedá rozsahem srovnat, po opravě kolejí tramvajových zůstaly koleje zrušené vlečky napůl v pruhu pro auta asi ještě rok, než ten kousek sanovali a zaasfaltovali.

Radim Cenek

„Asi ještě rok“ je nic proti Brnu. Vlečka do Mundursdepa (tehdy VÚ 8521) byla administrativně zrušena v roce 1976, fyzicky ve většině délky 1978, a koleje v asfaltu na Štefánikově jsou dodnes: https://mapy.cz/s/jarapepaga

Poudy

Tak tam to tedy zrovna moc nevadí a alespoň si neznalý chodec uvědomí ždibek historie daného místa. Když teda nemá jehly a neflákne sebou 🙂

Ketchup1970

Chodec jehly nemá , chodkyně ale asi častěji ano 😀

Jirka

Za zmínku taky stojí, že oproti původnímu plánu (a přiloženému videu) nebude realizována MÚK Mikuleč.

Lech Malý

Proč taky. Tranzit na jih vyřeší východní přeložka I/43, a na tu sjezd bude.

PetrN

Já jsem spíš zvědavý, jak zvládne nápor okružní křižovatka I/43 x I/35 (budovaná v rámci obchvatu Svitav I/43) do doby než bude souběžná D35, pak už v poho, ale do té doby hádám že to bude peklo…

Jarda Š.

Až přímo peklo bych tam neviděl, ale při mimořádně hustém provozu tam bude potřeba počítat s kolonami.

Zdeněk

…..mezi Brnem a Blanskem…….

Modré zábradlí

Tam budu výluka, ale stát to kvůli tomu bude celé (resp. tam nebude „tranzit“).

Zdeněk

Já jen doplňoval. V techtu je napsáno mezi Brnem a Adamovem

X 1

Neuvěřitelné.
SŽ + ŘSD = Alelujah
🙂

Lemmy

Mně to celkem uvěritelné přijde, oni nic nekoordinovali, jen se dva termíny náhodně potkaly…

jakub (easydrink)

ne, nepotkaly

Leinad

I kdyby, hodnotím výsledek

A A

Zase by bylo hloupě, kdyby se některá stavba kvůli tomu odkládala třeba o několik let.

Jiří Kocurek

Tak mohli to ještě naplánovat s přesahem o 6 měsíců mimo. Takže by se půl roku od začátku výluky čekalo na zahájení a pak by se čekalo půl roku navíc než bude most.

mgr.pavel

Nepotkaly náhodně.

On ten železniční most nad budoucí dálnicí se postaví v předstihu. Pár let předtím, než pod ním povede dálnice. Schválně se tam bude do železnice vrtat o pár let dřív v době, kdy tam bude jezdit minimum vlaků.

bkv

Proč? Třeba v Plzni se také stavěly dva mosty pod kterým byla plánována komunikace. Pod jedním už vede Západní okruh, druhý zatím na plánovanou komunikaci čeká. A v současnosti v rámci další rekonstrukce žel. tratí se zrealizuje zárodek tunelového mostu pro východní obchvat.

Paja

Při stavbě D3 se taky počítalo se IV. koridorem a postavil se nad jeho budoucí stopou most. Pak si to SŽDC rozmyslela a koridor vede jinudy 🙂

Twix

A kde přesně to je?

Jerry

Po 30 letech se dohodli