Dopravci Infrastruktura Železnice

Výluka desetiletí začíná, dotkne se většiny vlaků mezi Čechami a Moravou

Rekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Rekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Omezení se nejvíce dotkne cestujících v Pardubickém kraji.

Na české železnici začíná od úterý 6. dubna největší omezení za posledních deset let. Zítra začíná další velké omezení v Pardubicích, o měsíc později pak oprava hlavní koridorové trati v údolí Tiché Orlice. V souběhu s úpravami koridoru mezi Poříčany a Velimí dojde k zásadní změně jízdních řádů. Omezení potrvají dva roky, od prosince dojde i k zastavení provozu mezi Blanskem a Brnem.

Omezení přinesou prakticky u všech spojů z Čech na Moravu prodloužení jízdní doby: v případě trasy Praha – Olomouc zhruba o deset minut, mezi Prahou a Brnem u většiny vlaků o dvacet až třicet minut. Největší omezení se dotkne cestujících v Pardubickém kraji. Expresy mezi Prahou a Brnem přestanou na dva roky jezdit přes Pardubice, namísto toho pojedou přes Havlíčkův Brod. Kvůli omezením dochází také ke změnám časových poloh jednotlivých vlaků z Prahy na Ostravsko, Valašsko a Slovácko.

Velká omezení na železničním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou a Brnem nepřinesou po svém konci zásadní zkrácení jízdních dob. Miliardové investice mají ale podle Správy železnic zajistit spolehlivější provoz a větší propustnost tratí.

„Jsou to akce, které přinesou hlavně zvýšení kapacity tratí a jejich propustnosti,“ řekl už dříve generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Několik minut zkrácení jízdních dob by měly přinést úpravy koridoru z Blanska do Brna. K dalšímu zrychlení by mělo dojít po roce 2023, kdy se začne modernizovat úsek Uhersko – Choceň na rychlost 200 km/h. Podle Svobody je zásadní změnou při úpravách koridorových úseků vložení odboček, které přinesou možnosti lépe řešit mimořádné situace nebo při jednosměrném provozu. „Zvýší se komfort a bezpečnost provozu,“ dodal Svoboda.

Mapa hlavních omezení na trase Praha - Brno. Foto: ČD
Mapa hlavních omezení na trase Praha – Brno. Foto: ČD

Od zítřka dochází k omezení provozu v Pardubicích z důvodu provádění úprav na zabezpečovacím zařízení. O měsíc později se rozeběhne přestavba úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí, kde bude v letošním roce pouze jednokolejný provoz. V dalším asi roce a půl bude provoz částečně obnoven do dvoukolejného (díky zřízení odbočky u Bezpráví), ovšem vlaky zde budou projíždět sníženou rychlostí. Vlaků tak projede v tomto úseku méně než nyní.

Velké změny se dotknou cestujících i jinde: v Praze už nebudou některé přípoje mezi expresy. Například Západní expres z Plzně přijede do Prahy minutu před odjezdem expresu do Brna. Ze silnějšího provozu nebudou lidé na Vysočině nijak profitovat: žádný z expresních vlaků nebude mezi Kolínem a Brnem nikde zastavovat.

Změny v dálkové dopravě

Až na drobné výjimky nebudou přes Pardubice jezdit vlaky linky Ex3, tedy railjety Praha – Brno – Vídeň – Graz a EuroCity Praha – Brno – Bratislava – Budapešť, dochází k přesunu na trať přes Havlíčkův Brod, což se týká i vlaků RegioJet z Prahy do Brna. Pro spojení východních Čech s Brnem zůstane zachována pouze linka R19 Praha – Česká Třebová – Brno ve dvouhodinovém intervalu, ovšem v posunutých časových polohách. U vlaků linky Ex1 Praha – Olomouc – Ostrava, Ex2 Praha – Olomouc – Púchov a R18 Praha – Olomouc – Luhačovice dojde k úpravám časových poloh především v úseku Praha – Česká Třebová. U expresů Českých drah Praha – Ostrava se rozšíří zastavování o stanici Choceň, kde budou zajištěny výhodné přípoje na Vysoké Mýto. K posunům dochází i u RegioJetu a Leo Expressu.

Změny u jednotlivých regionálních linek v Pardubickém kraji

Trať 010 Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová

Počet vlaků na trati se dokonce mírně rozšiřuje, např. v 19:32 pojede nový Os 5029 z Pardubic do Chocně. Zpět pak bude zaveden nový vlak Os 15061 z Chocně (22:32) do Moravan (22:56), odkud bude pokračovat do Holic a kde bude možné přestoupit na Os 5069 do Pardubic (23:18). Pro dopravu na noční směnu do přeloučského Kiekertu bude zaveden nový vlak Os 5080 s odjezdem z Pardubic hl. n. ve 21:31. Časy u ostatních osobních vlaků budou upraveny s ohledem na předjíždění dálkovými vlaky. Toto předjíždění již nebude možné v Pardubicích, kde se pobyt osobních vlaků zkrátí na jednotky minut. Až do 3. května budou osobní vlaky jezdit v celé trati, od 4. května až do konce jízdního řádu pak budou v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová nahrazeny autobusy podle výlukového jízdního řádu.

Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec

Jelikož se časové polohy rychlíků zastavujících v Přelouči i osobních vlaků zásadně mění, je pro tuto trať navržen významně odlišný jízdní řád oproti současnosti. Zohledněny jsou přitom i místní potřeby jako přeprava na směny do a ze zaměstnání v Přelouči či návaznosti na rychlíky směr Praha a opačně.

Trať 016 Chrudim – Moravany – Holice

V návaznosti na mírné posuny osobních vlaků mezi Pardubicemi a Chocní budou o několik minut upraveny časové polohy vlaků Holice – Moravany a Chrudim – Moravany. K novinkám patří zavedení Os 25054 ve směru z Chrudimi (8:16) do Moravan (8:47), který bude jezdit v pracovní dny kromě letních prázdnin. Ve směru na Holice pak dojde k rozšíření nabídky ve večerních hodinách. O víkendu pojede nově z Moravan (21:00) vlak Os 25362 do Holic (21:12), zpět pojede z Holic (22:46) jako Os 5069 přes Moravany (23:00) až do Pardubic hl. n. (23:18).

Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl

K největším změnám dojde právě na této trati. Díky přiblížení časových poloh rychlíků v Chocni se zkrátí přestupní časy, takže zejména v relaci Pardubice – Vysoké Mýto – Litomyšl a opačně dojde ke zlepšení nabídky spojení. Na trati zůstane zachován přibližně stejný počet vlaků s mírným navýšením ve večerních hodinách, nebudou však jezdit v pravidelném hodinovém intervalu, ale díky polohám přípojných rychlíků, v pravidelných taktech opakujících se každé dvě hodiny. Konkrétně z Chocně na Vysoké Mýto (někdy až do Litomyšle) budou vlaky odjíždět v sudou hodinu a 24. minutu a v lichou hodinu a 42. minutu. V opačném směru budou do Chocně přijíždět v sudou hodinu a 15. minutu a 59. minutu.

Trať 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr

Největší úpravou je konec spěšných vlaků Leo Express Orlice. Mírně se mění časy odjezdů v reakci na posuny v jízdním řádu navazujících vlaků na koridoru. Kompletní jízdní řád po změně je zde.

Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno)

V návaznosti na časové posuny rychlíků linky R19, které se nově budou ve Svitavách potkávat každou lichou hodinu okolo 40. minuty, a odklonění naprosté většiny vlaků railjet a EuroCity z této trati bylo nutné mírně upravit polohy osobních a spěšných vlaků. Asi největší novinkou bude pozdější večerní spojení mezi Letovicemi a Českou Třebovou. Nově pojede vlak 4780 v pracovní dny a sobotu z Letovic ve 21:07, do České Třebové přijede ve 21:54. Ke zlepšení přípojových návazností v České Třebové dojde díky uspíšení několika vlaků mezi Svitavami a Českou Třebovou. Konkrétně Os 4770 pojede nově ze Svitav už v 6:58, projede zastávky Svitavy-Lačnov a Semanín a do České Třebové přijede už v 7:10, čímž zde bude zajištěn přípoj na Slovácký expres směrem na Pardubice a Prahu. Obdobně bude uspíšen odpolední Sp 1752, který odjede ze Svitav už ve 14:58 a do České Třebové přijede v 15:10, čímž zde opět získá přípoj na Slovácký expres směr Pardubice a Praha. A do třetice bude stejný přípoj zajištěn od Sp 1756, a to díky příjezdu do České Třebové v 19:10.

Trať 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče

Vedle tratě 018 bude jízdní řád výrazně upraven i na této trati. V návaznosti na již zmíněné časové posuny rychlíků R19, které se nově budou ve Svitavách potkávat každou lichou hodinu okolo 40. minuty, jsou upraveny i časové polohy všech vlaků na této trati tak, aby zůstala zachována přestupní návaznost ve Svitavách. Mění se i časové polohy vlaků spojujících Žďárec u Skutče a Poličku, samozřejmě se zachováním přípojů ve Žďárci u Skutče.

Změny na ostatních tratích

Na ostatních tratích na Českotřebovsku (směr Lanškroun a Moravská Třebová) a Pardubicku (směr Chrudim a Hradec Králové) dojde pouze k několika málo změnám, zejména u časně ranních či pozdně večerních vlaků z důvodu zachování přípojů na dálkové vlaky v Pardubicích. Na trati Týniště nad Orlicí – Choceň dojde k posunu odjezdů spěšných vlaků z Náchodska cca o 20 minut dříve pro zachování přestupních návazností na posunuté rychlíky směrem do Brna. To si vynutí i úpravy poloh osobních vlaků.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

SŽ cestující vůbec nezajímají… nikdo je nenutí na ně brát ohled a svou starostlivostí o svěřený majetek, to dovede vždy až k havarijnímu stavu a pak už to nejde jinak. Takový ten jejich způsob vyjednávání – pro většinu z vnějšku je to spíše vydírání… typu MUSÍME TO OPRAVIT A tak celá Moravo, trhněte si… to by mohl být nový slogan na další 3 roky… hned za Běchovicemi. Skutečně mě zaráží, že tohle někdo z MD nezarazí…a MF tomu nedělá revizi. Nejdříve se měla přece dát do pořádku odklonová trasa…protože ta rekonstrukce 250 je tak na 50% a nebo vybudovat nejprve… Číst vice »

Josef Trögl

Nová trať okolo Brandýsa se tak dlouho odkládala, až se stará rozpadla. Podobně se začínají rozpadat nejstarší modernizované úseky koridorů, aniž by všechny původně plánované byly dostavěné. Mám také dost často pocit, že SŽ nepřímo vycucává peníze z EU na údržbu. Trať se udržuje minimálně a v momentě, zavede se pomalá jízda, pak se nahradí rychlostníkem a pak se s velkou slávou připraví „modernizační“ projekt zahrnující i zvýšení rychlosti. U nás na severu viděno několikrát, třeba na Ústeckém zhlaví stanice Teplice. Přes Oldřichov u Duchcova také pamatuji ještě jako student štíhlé výhybky a průjezd snad 100 km/h, pak mnohaleté omezení… Číst vice »

Jan Hašek

Koukám, že průjezdy vlaků EC přes Vysočinu zatím bez problémů, jedou včas, nebo s 2-3 minutový náskokem.

Škoda, že nebyla realizována tzv. Hlízovská spojka, která by odklonila vlaky od Prahy jedoucí na Havl. Brod bez toho, aniž by blokovaly pražské zhlaví kolínského nádraží.

Jan Hašek

RailJet Brno-Kr.pole-Havl Brod (110 km/h) za 65 min, slušný výkon na to, že skoro polovina trati ještě neprošla modernizací.

Pavel Skládaný

Nic tak zvláštního, 65 minut dělal i EC Antonín Dvořák na začátku 90.let. A to zde byla TR jen 100 km/h a modernizováno nebylo nic.

Jiří H.

Kolínské nádraží je před rekonstrukcí, která se neustále odkládá. A když vidím co se děje jinde, tak si říkám jenom dobře, protože by stejně nic nevyřešila. Stejně jako tato nesmyslná výluka, která zásadní a přínosné věci neřeší. SŽ jede dál se svou byrokratickou tvrdošíjností a to co je skutečně třeba nevidí. Takže po celou tu dlouhou dobu budou dělat půlprojekt.

Jiří Kocurek

Proč měnit sjeté kolejnice, když po nových se nebude jezdit rychleji. Hle zlomený jazyk vývhybky. Vyhozené peníze za nový, vždyť to nic neřeší proti stavu před zlomením.

Jiří H.

To je jenom polovina projektu. Obnova svršku. Jste si tak jistý, že je na to skutečně potřeba tak dlouhá výluka na celém úseku nebo by šlo jezdit po jedné koleji a za opravovaný úsek vložit spojku. Narovnání trati v Obřanech je zásadní věc, ta se ovšem řešit nebude.
Podobně jako se neřeší v Pardubicích nová spojka na Chrudim.

Pavel Skládaný

Zlatá slova.

Pedro72

Prosím zde přítomné o vysvětlení pojmu „vložení odboček“. Coby laik si to představuji jako nějakou kolej, na kterou se dá odparkovat vlak, než projede jiný, ale netuším, jaké to má mít parametry. Je to pro osobní vlaky, nebo pro křižování nákladních?

Tom

Odbočky jsou pouze výhybky na trati, které spojí traťové koleje…

Petr

Naprosto laická odpověď. Slouží to k urychlení provozu mezi dvěma nádražími v případě, že na dvoukolejné trati lze jezdit z nějakého důvodu (nehoda, oprava, údržba) jen po jedné koleji. Máš nádraží A a B, mezi nimi dvojkolejnou trať a po vyjetí z nádraží musíš jet po stejné koleji až do dalšího nádraží. Pokud se na jedné koleji něco stane, musí vlaky vždy na protijedoucí vlak čekat ve stanici. Vložením odboček umožníš vlakům přejíždět i na širé trati na druhou kolej. Vlak tak nemusí čekat ve stanici, dojede k odbočce, tam počká na protijedoucí vlak, přejede na druhou kolej, dojede k… Číst vice »

Pedro72

Aha, díky za vysvětlení, tak to jsem byl mimo.

Kerl

Člověk (jako já) využívající vlak (či bus) jako svůj hlavní přepravní prostředek je fakt nadšen, aneb jak ztratit další trumfy v diskusi se zastánci automobilové dopravy 😔

Martin Lihařík

Proč vlaky na trati 024 končí v Mlýnickém Dvoře a nezajíždějí až do Štítů? Kdysi (před 50 lety) jsem v tom kraji byl dost často a chodil jsem se dívat ve Štítech na parní mašiny (tuším, že to byly Všudybylky 354.1). A teď to končí u skiparku…?

Jaaaa

Spádovost Štítů je jinam.

Šejdr

Protože je tam hranice krajů, Mlýnický Dvůr patří pod Pardubice, Štíty pod Olomouc. Pardubický kraj nechce platit dopravu na území cizího kraje, Olomoucký kraj nemá o železnici zájem. Takže se jezdí jen do poslední stanice na území Pardubického kraje.

Tomáš Gottschalk

Aneb důkaz debility krajského uspořádání.

Leinad

Když je zájem, tak přeshraniční linky jezdí (S90 Benešov – Tábor, S4/U4 Praha – Ústí nad Labem,….)

xyz

Zato pokud by vlaky byly objednávány centrálně státem, tak hodný stát by určitě objednal vlaky až do Štítů. 🙂

Paja

A kdyby namísto krajů bylo zřízení zemské (jak často slýcháme od moravistů), tak by to bylo jinak?

Pavel Skládaný

Příklad naprosto exemplární.

JiP

Tak ta jizdni doba Brno-Ceska Trebova je sama o sobe dost zahadna, protoze kdyz se podivate do jizdniho radu, tak spoje, ktere jedou usek v kuse, maji jizdni dobu 59 min, a rychlik, ktery 2x zasavuje (Blansko a Svitavy), tak cista 1 hod. 2 Zastaveni vlaku, navic ve Svitavach kde je rychly prujezd, se do 1 minuty urcite nevlezou. Pripomel bych casy davno minule, kdy po zprovozneni trati Brno-Ceska Trebova, mel znovuzavedeny Ex Brnensky drak jizdni dobu 57 min ! a se soupravu 5-6 vozu + 362 pravidelne zvladal rano do CT dojet i za 55 min a to v… Číst vice »

Jan Hašek

Vždycky, když jsem jel zpožděným EC, tak v úseku Brno-ČT nikdy zpoždění nedohnal, spíš naopak. Ne snad, že by jel vlak pomalu, ale bylo tam něco, co to celé zdrželo.

JiP

Ono taky dost zalezi kdo za tim uplne vepredu sedi. Jsou taci, kteri krati-umi za to vzit a je tu take skupina notorickych udrzovacu zpozdeni. Ono kdyz se strojvedouci dohodne s vlakevedoucim, at to popozene a hned mu to mava k odjezdu a on za to pekne vezme, tak obvykle zpozdeni mizi pred ocima. Na vetsine trati u nas je v jizdnich dobach pomerne slusna rezerva.

Leinad

Kromě teoretické maximální rychlosti na prázdné trati do toho vstupuje i zatížení.

ldx

Ještěže v létě nejezdím přes Brno, ale Olomouc… tak 10 minut mně asi nezabije. Ale kdybych těmi trasami dojížděl třeba do práce, tak by to bylo o něčem jiném.

Jarda

Hlavně budou roztrhané přípoje v Praze, pokud pojedete do Brna dál než pouze z Prahy. Tohle bude pro cestující naprostá katastrofa a třeba i hodinové čekání na přípoj.

malej-jarda

Přesně tak. Moravan (směr Břeclav a Olomouc) odjíždí z Brna 4 minuty před příjezdem Svitavy od Prahy.

Přemysl

Čechami? Opravdu? Za tohle by měli autorovi sebrat i rodný list.

Přemysl

To snad ani nemůžete myslet vážně, že ne?

Miroslav Zikmund

Pán nemá – dle „rodného“ listu problém s tím pravopisem, ale „dělením Česka“ na historické dělení – Čechy a Morava. Pro úplnost tam ovšem chybí Slezsko …

Matěj

Aneb jak ze sebe udělat debila v přímém přenosu 😀 😀 Autor to má správně pane Přemysle, vraťte se na ZŠ..

Vladimir

Kdyz uz se bude delat uprava trati Ceska Trebova – Brno, prolozi trat Svitavy – Blansko? Vzdyt tam je dost mista na vetsi oblouky, tedy i na svyseni rychlosti.

Miroslav Zikmund

Místa jistě dost, ale jeden by musel pozemek vykoupit a druhý být ochoten prodat ….

Vladimir

Vykoupit pozemek za me neni zadadni problem, spise problem je rozhodnuti, ano tady budeme stavet. 250km jet 2.5hodiny je vazne tristni cas.

Tomáš Gottschalk

Pro začátek by stačilo, kdyby se z cajzlohradu do Chocně jelo bez rychlostních propadů 160 km/h. Průjezd MuN je vopruz, ale od rozvětvení 260 a 270 by se štreka na 160 až do Blanska upravit dala. Akorát by se muselo chtít a ne snít o VRT.

MildaIV

Kdy přesně začnou státem placené postrky přes vysočinu?

Zdeněk

Za 9 hodin ne?

noerf

Od úterý. Regiojet již na tratí Brno – Bohumín jezdí čistě traxxy MS3 a Vectrony má na postrky připravené.

Ondra

A kde je má připravené? dneska odpoledne v Maloměřicích sem nic neviděl 🙂 jen dva Vectrony ČDC…

Dan

Hoši, děkujem!

Alois N.

Můžete to trošku rozvést? Ono se dá stavět bez omezení propustnosti?

Jan Pytela

Někdo by asi namítl, že na OPRAVU (ne novostavbu nebo přeložku) koridoru by byl vhodný ambicióznější časový horizont než 2 roky 😉

None

Práce kvapná…

medical_examiner

…málo platná…řekl šnek když po 12 hodinách vylezl na strom…

Jiří Kocurek

Abyste se nedivil, že novostavba v nové stopě je rychlejší.

medical_examiner

Dá…když omezíte rušivé elementy – Ex2, R18, R19, SC, IC…

Zdeněk

Škoda, že se zde nezmiňujete, že na trati 260 dochází ke změně jízdních řádů tak 60.procent osobních vlaků, které tak vlastně zrychlí. Myslím vlaky ve spodní části. Né kdesi kolem Svitav, kde jezdí pár vlaků. Ale chápu, že to nebylo v tiskovce, tak nebylo co kopírovat 😀

Vladimír Bílý

No to je potřeba trochu upřesnit. Z IDOSu je zřejmé, že v nejvytíženějším úseku Blansko Brno se jízdní doba mění z 28 na 27-31 minut, jedná se tedy spíše o zpomalení. Odpadá zřejmě čekání na předjetí v Blansku, takže případné zrychlení se týká jen cestujících z Blansko-město a dále a u některých spojů to může být až 4 minuty … a jen přechodně do doby, než přesednou na busy. Detail, co nestojí za řeč.

Zdeněk

Tak pokud berete Blansko-Brno, tak je to samože zkresleno dlouhu jízdní dobou Žide -Hlavas. V celou vše jede z Blanska o 3 minuty dříve. A ty tři minuty jsou pak ta následná vata ze Žida. Úspora jakože žádná, ale z Blanska to jede dříve a díky tomu se hodně lidí za začátku spálí. Každopáně k různým minutovým posunům dochází a bohužel na to nějak tiskovka nemyslela.

Miroslav

Pro železniční koridory ve směru sever – jih jsou překážkou Alpy. Rakousko buduje přes Alpy železniční tunely ve směru od Vídně a od Innsbrucku. Napojení na tyto lokality z České republiky určitě nevede přes České Budějovice, kam je budován železniční koridor v nové stopě. Takže současná investiční politika České republiky v oblasti železničních koridorů v úseku Praha – Česká Třebová – Brno znamená, že se z železniční dopravou i přes slovní proklamace a projektovou přípravu ve skutečnosti nepočítá. Po dobudování severní dálnice mezi Čechami a Moravou D 35 a R 43 ztratí železnice u vnitrostátní dopravy svoji časovou konkurenceschopnost. Rakouští… Číst vice »

Jiří Kocurek

Co to prosímvás pletete? Že Perner stavěl Brno – Třebová – Praha je správně, ale provádět na té trati údržbu i modernizace je špatně?

Miroslav Zikmund

Ale, ale … Perner zemřel v září 1845, s tratí BO – ČT neměl nic společného

Josef Nový

To ano , ale už v roce 1893 jel v USA vlak 181 km/h a kde jsme dnes? Budoucí VRT z pole do luk? A to ten nesmysl ještě jen ( díky trasování bohu dík) na papíře.

Martin z topírny

Údržba se má dělat průběžně, nikoliv jednou za 25 let a modernizace koridorů měla být už dávno hotová, už se vlastně mělo dávno pokračovat na rekonstrukcích „zastaralých“ koridorů a stavbě VRTek

Jenže to by nesměla SprŽel toho 3/4 „prožrat“ na mejdanech a úplatcích

Ostuda Česká železnice…kam kráčíš…? Ke Svobodům, dvoustovkou…

Jiří Kocurek

Bod druhý: Tehdejší předkové věděli dobře… tak proč stavěli Koněspřežku z Budějovic do Lince. A navíc Linece – Solnohrad – jih Alp staví rakušané také, přistavují druhou kolej a zrychlují trať. Takže přímo na jih určitě ano. Vemte si mapu a spojte si Prahu a Benátky. Je to kratší přes Linec než přes Vídeň.

Leon

Trať České Budějovice – Linec je zoufale pomalá.

Zdenek

To je tzv. expres jede přes 2 hodiny

Vladimir

Rakousko ma velke plany na modernizaci a prave i trat Linec – CB ma byt na jejich strane vice propustna. Dokonce maji i vyrazne zkapacitnit trat k Ceskym Valeticim.

fous55

Nic o tom nevím. Nějaký zdroj nebo odkaz byste neměl???

Pavel Skládaný

Co jsem četl, tak Rakouské spolkové dráhy tam plánují investice do stanic, pro zvýšení kultury cestování a bezbariérovosti. Samotná trať se moc nezmění a 70 km/h v řadě úseků zůstává.

xyz

Část stanic již má „doinvestováno“ – Kefermarkt, St. Georgen a Lungitz. Společným jmenovatelem všech stanic je, že nová široká/vysoká nástupiště v nich mají ÚROVŇOVÝ centrální přechod přes koleje – žádné podchody. 🙂

fous55

A hlavně skoro nevyužitá. Kde jsou ty doby, kdy tam jezdil jeden náklad za druhým. Dnes tam jezdí v taktu prázdné expresy (více než 5 cestujících ve vlaku je výjimka) a občas vlak s dřevem nebo auty. Až se za 4-5 let dostaví dálnice D3 a propojí s rakouskou S10, tak i při sebevětším zrychlení nebude trať pro osobní dopravu konkurenceschopná. A na těch pár nákladů ta současná trať bohatě stačí.

Pavel Skládaný

Ale je tam krásná krajina, aspoň si to člověk užije. Teď se nějak rozmohla mánie pořád někam spěchat. Přitom fyzikové připomínají, že čas neexistuje, pouze my se ženeme času vstříc.

medical_examiner

Řekl bych že to jsou filozofové…ti mají čas řešit takové koniny…😀
Pro nás obyčejné lidi je čas důležitý prostředek…

Jiří Kocurek

Původně byla taky stavěná pro rychlosť klusajícího koně. Nějakých 25 km/h?

xyz

Koněspřežku do Gmundenu (přes Linec) stavěli primárně kvůli přepravě soli z oblasti Gmundenu.
S terénním trasováním ani čímkoliv jiným to nemělo nic společného.

A jen co se rozšířil parní provoz + rozchod 1435 mm, tak byla tato koňka (mj. s atypickým rozchodem) zrušena či přerozchodována/přeložena.

MLB

Kratší to je, ale potenciál to má max. pro lůžkové noční spoje, kde nevadí, že jen ten kousek z Budějovic do Lince vlak jede dvě hodiny.

medical_examiner

A které asi tak jiné…😂

Paja

Zatímco přes Vídeň pojede každej do Benátek nadšeně ve druhý třídě přes den 🙂

Šejdr

Máte docela odvážné odhady. Netroufl bych si předpovídat, jak bude vypadat doprava v roce 2040 při otevírání D35 ze Starého Města do Mohelnice, nebo v roce 2060, až budou otevírat R43. 😀

Někdo

😀 Ale ta D35 by se do 2035 stihnout mohla…

Šejdr

To by bylo milé překvapení. 🙂 Otázkou je, kolik bude peněz na silniční stavby v příštích letech, a taky jsem moc zvědavý, jak se stavbaři popasují s tunelem Dětřichov. Jednak je ta lokalita dost hrozná geologicky (viz problémy nedalekého třebovického tunelu), jednak je v místech nového tunelu hřbet provrtaný starými štolami, které nejsou nikde zadokumentované.

Původní Pražák

Debata pred deseti dny vás neuspokojila, takže to sem budete kopírovat pořád dokola?

Jiří 3

Docela by mne zajímalo, na čí žádost je zastavování vlaků Ex v Chocni, jelikož jsem zde zažil nějakou větší poptávku po přepravě maximálně v nedělu večer a ve špičkách pracovního dne, když se vrací děti ze školy.

Insider

Obávám se, že tam stejně vyšel pobyt vlaku pri čekání na protijedoucí kus, takže z nouze ctnost.

xhj

Protože dříve byl proklad mezi linkami R18 a R19 přesně hodina ale nyní jede R19 40 minut po R18. Zastavením Ex bude zajištěna přibližně hodinový interval vlaků a to i kvůli zachování přípojů.

ukulele

Rekonstrukce Brno – Blansko se pomalu odsouvá, to je divné. To jsem zvědavý, jak to chtějí stihnout za jednu stavební sezónu.

Zdeněk

Co se odsouvá? Termíny jsou stále stejné a nijak se nemění. Tedy teď začnou víkendové přípravné výluky a od 1.9 Adam- Blansko.

Ruzian1

Možná by stálo za zmínku i úprava JŘ na trati 027, kde dojde k posunutí spěšných vlaků z (Adršpachu -) Náchoda do Chocně. Mají vyjíždět už v celou hodinu těsně před spěšným vlakem do Starkoče, díky tomu budou projíždět stanicí Václavice, což tu dlouho žádný takový vlak nebyl.

Ruzian1

aha, tak nic. Dřív píšu než čtu.

Vladimír Bílý

Úspora dvě až tři minuty nevznikne určitě mezi Brnem a Blanskem. To je nějaké nedorozumění. Celkový součet všech rekonstrukcí mezi Kolínem a Brnem by ty dvě až tři minuty úspory na jízdní době dát mohl.

Démon

Proč ne? Má tam být zaveden nový rychlostní profil V130

Dušan

Dokonce V150.

Jiří Kocurek

Nevěděl byste někdo, jakých vozidel se to týká?

Tomáš Záruba

Vždyť tam už dávno je.

Vladimír Bílý

V údolí Svitavy je V130 komplet, v údolí Orlice částečně. Rozdíl rychlosti pro V130 a V150 je okolo devadesátky buď 0 nebo 5 km/h, podle toho, jak vyjde zaokrouhlení. Větší přínos by mohly mít nějaké drobnější úpravy polohy koleje, např. mezi Adamovem a Babicemi se mají dělat 3 nové mosty, takže možnosti tu jsou. Ani tak bych ale nečekal zázraky. Můj tip je, že zrychlení Brno-Blansko bude pod minutu, Bezprávím minuta a Pardubice jednotky sekund bo tam stejně všechno zastavuje.

Jiří Kocurek

Nějaké větší zrychlení jedině výstavbou paralelní dvojkolejky z Maloměřic do Blanska. Expresy jezdící 160 a více se nemají rády se zastávkovým eskem jezdícím co 15 minut. Znamenalo by to tunel zvící Praha – Beroun a navíc s výhledem poklesu dálkové dopravy ve prospěch VRT, na kterou se nevěří. Stejně jako se nevěřilo že „to“ někdy nahradí koně.

Pavel Skládaný

Ideální by byl tunel z Brna do Blanska pro dálkovou dopravu. A nákladům a osobce na povrchu pak rychlost 70 km/h až tak nevadí.

Dušan

Ten rozdíl může být klidně i 15-20 km/h…třeba když se podíváte na úsek Česká Třebová – Hoštejn 1. TK, tak tam je mezi km 9,239 – 11,978 V130 = 140, ale V150 = 160 km/h, v km 11,978 – 13,628 je pak V130/150 = 140/155 (= čili rozdíl 15 km/h).
Stejně tak třeba mezi Dětmarovicemi a Návsím je někde profil V150 totožný s profilem V275 – čili je zde stejná rychlost pro V150 i pro Pendolino. Paušalizovat se to nedá..záleží na poloměru oblouku, sklonu vzestupnice, rychlosti, převýšení atd.

medical_examiner

Mám na to kalkulačku.
V oblouku o poloměru 150 m je max. rychlost 50 km/h při V130, 55 km/h při V150.
V oblouku o poloměru 3125 m je rychlost 160 km/h (bez převýšení), 250 km/h(V130), a 260 km/h (V150).
Otázka ale je – mezi malými hodnotami se pohybují poloměry oblouků na české železnici?

Pavel Skládaný

Ten už je tam dnes.

Zdeněk

To by mě zajímalo kdo to kde vypouští a proč to pořád někdo další šíří. Mezi Brnem a Blanskem bude úspora minutu. Žádných 2-3. To je kravina. A to už ta minuta je maximum co jde na stávající trati dosáhnout.

Pavel Skládaný

Vnímáte to velmi realisticky, stačí pár čísel do kalkulačky a selský rozum.

Pavel Skládaný

Také zkrácení jízdních dob Brno-Blansko „o několik minut“ moc tomu nevěřím (s dnešními oblouky o poloměru 300 m není moc kam pohnout). Byť blahoslavení, kteří neviděli a uvěřili a když to říká pohádkář Svoboda, tak je to určitě pravda.

Přelepkář

Změnové listy naleznete na http://prelepky.wz.cz

Martin z topírny

Díky za odkaz… to už by možná bylo lepší vydat tu bibli pěkně znovu a opravenou 🙂

A SŽ by to mohla proplatit… 🙂

Iveta

Hm stavět v Kolíně by mělo to co stavělo a ne nic víc a vlaky přes Vysočinu by měly zastavovat Havlíčkův Brod a trochu upravit přípoje k nim na Jihlavu je to krajské město a když jsem přišel o cestující z aglomerace HK a Pardubice tak zde je mám zpátky.A čas na zastavení naženu tím že nebudu stavět na Kr.Pole.Jenže to nejde lidé by si zvykli na rychlé spojení ,co se jim za 2 roky zase vezme a linka R9 by byla poloprázdná

svojsin

Pro Jihlavu není vlak do Prahy (ani do Brna)to stejný, jako pro Pardubice/Hradec.

Jiří Kocurek

Jasně, a kdo pojede do Králova Pole, Černých polí nebo do Řečkovic, ten ušetří minutu a ztratí půl hodiny. To jsou nápady.

Dominik

Při zastavování v HB by se JD prodloužila tak maximálně o 3 – 5 minut, takže by ani nebylo potřeba rušit zastavování v Kr. Poli.
Zastavování v Kolíně (toho co tam nestavělo) má rozhodně smysl.

Marcel Štancl

Překvapuje mi, že se přece jen neudělala trakce Týniště – Letohrad , aby se náklady vyhnuly koridoru. Nebo budou jezdit náklady do Polska v naftě?

Kalanis

Co Týniště – Letohrad… Dráty komplet z Hradce až do Šumperku!

medical_examiner

…tam se prokličkovat horami do Krnova, obnovit spojku, a po ní pokračovat do Opavy…

Milan

Jednou na ni snad dojde.

T448

Tak ono nejde jen o dráty. Ale například i o délky staničních kolejí atd.
A koneckonců v úseku Hradec – Doudleby ta trať taky úplně nepřekypuje volnou kapacitou…

Milda

V Týništi se buduje nová měnírna, chtějí dráty do Solnice ale střídavá trakce a z Týniště stejnosmerna zůstane, ale hned tak to nebude i to nádraží v Lipovce pro auta odložili letos nebude. Doudleby je historie zámky mech závory, pod střídavou trakci musí nové kabely a to nevyhovují ani ty Častolovice Rychnov! V Doudlebách je kuriozita na stanovišti 2 jsou kompozitní břevna na mechanikách.

Jiří Kocurek

Kompozitní břevna na mechanikách? Tak to je dobrý vtip. Jak z volebního programu strany přátel mírného pokroku.

ldx

Možná památkáři? Jestli ten kompozit vypadá stejně jako ty dřevěné?