Velká oprava koridoru mezi Brnem a Blanskem podražila o 861 milionů korun

Railjet u budovy Klamovy hutě u Blanska. Foto: České dráhyRailjet u budovy Klamovy hutě u Blanska. Foto: České dráhy

Cestující mezi Brnem a Blanskem čeká rok bez vlaků.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tukan

Takže pokud to dobře chápu, tak Adamov-Blansko bude stát 2 miliardy? 😳

jirka podolský

Je veřejným tajemstvím, že se firmy na navýšení ceny domluví a SŽ to „přikryje“. Peněz je přeci dost.

Jan

Spíš do kterých tunelu v ČR netece

medvěd

Fakt už někomu dojde, že některé tratě by se měly narovnávat? Byla jedinečná možnost na to koupit pozemky a srovnat trať. Teď už bohužel ceny jsou šponovány nahoru, aby si firmy zacelily šrámy po umělé krizi. Místo do infrastruktury peníze odklonili peníze do zdravotního systému.

Ivan

Konkrétně trať Brno-Blansko chcete narovnat jak?

Cestující

Pan medvěd zřejmě po té trati nikdy nejel a nezná místní poměry. Jeho názor bych chápal spíše všeobecné, i když i tak je dosti odtržený od reality.

Gwann

proboha živého…v údolí Svitavy vám nechybí žádné pozemky. jediná alternativa je tunel a tam pozemky nad ním vykupovat nemusíte. představa vystrileni skal v meandru, tak aby to mělo efekt je nesmyslná a nemožná.

ceny jsou sponovany kvůli objektivnímu nedostatku pracovníků, drastickému zdražení částí surovin (obvykle z důvodu nedostatku) a překročení rozumných kapacit firem železničního stavitelstvi.

to není o penezich zdravotního systému.beztak to vše je na dluh

Jaaa

Ale o penězích je to taky. Železniční stavba je obecně od silniční dražší leda o zabezpečení, což je v tom rozpočtu pár korun.

Ne tak u nás.

PvvS

Tady pozemky nepomůžou. Spíš razicí štít..

Zdendik

A konkrétně srovnat jako kudy? Horko těžko se odstraní pouze propady rychlosti

Krchna

Ještě ani nekopli a už je to 800 miliard dražší. Škoda že už nejsou ty doby, kdy stavěli naši pradedové krupmáčema, lopatama a hlavně pořádně. Nebýt jich,tak se dnes nehne ani kolo. Dnes máme techniku o které by si mohli tehdá jen zdát a při tom uděláme ua rok to co oni za deset. O ceně nemluvě…

Tomáš V.

Co to je zase za zbytečný názor? Proč vůbec něco píšete, když víte houby?

Ondřej

Právě proto, že ví houby. Tak aby to ostatním ukázal.

Krchna

Když se stavěla trať Chceň-Litomyšl, začalo se v Březnu 1882 a první vlak jel v říjnu téhož roku! Letos v roce 2021 se opravuje úsek Litomyšl- V. Mýto. Opravdu to s tou technikou co je k dispozici musí trvat měsíce? Nebo úsek Choceň-Ústí. Rekonstrukce má trvat dva roky. Za tu dobu byl postavenej úsek Praha-Pardubice v letech 1843-1845. Stavba Brno-Česká Třebová trvala tehdy šest let a tady se bude opravovat úsek Brno Adamov dva roky. Jsem tady jediný komu přijde jako nepoměr tempo x technika dnešní doby? Jen poslední poznámka např. v Kanadě se vyměňují koleje za provozu…

Gwann

nazente tam tehdy obvyklých 5000 lidí a nechte je pracovat 12hodin denně. taky to bude rychleji. jen vám jaksi schází ti lidi zvykli na tu extrémně tvrdou dřinu. ale můžete jít příkladem a předvést s kamarády udernicke tempo na obnově tratí Velké Brezno-Ustek

Jaaa

Ale no tak, jeden bagr dneska nahradí 20 – 50 kopáčů, pokladačka a podbíječka zrovna tak.
V ČR je to pořád spíš o tom, že se nechce, než že by se nemohlo.

Firmy potřebují vydělávat kontinuálně, ne nárazově. No a naši státní investoři jsou prostě moc měkcí a jdou jim na ruku.

Gwann

PS: u adamova se bude dělat mimo jiné sanace tunelů. ano, také mne štve rychlost oprav všude možné, ale nic s tim neumím udělat. protože naše stavební firmy nezmenite

Cestující

Pan krchna má v podstatě pravdu. To tempo je katastrofální. Těch 5000 lidí by při dnešní mechanizaci nebylo vůbec zapotřebí. Stačilo by, kdyby se opravdu dělalo. Často jezdím úsekem Ústí – Brandýs a sledují to tam. Přál bych vám viděl kolik lidí tam opravdu je. A práce postupují vážně hodně pomalým tempem. Stále častěji si říkám, že byla veliká chyba oddělit “ koleje “ od ČD. Veškeré tyto práce si ČD mohly dělat samy. Při stavu naší infrastruktury by bylo stále práce víc než dost a bylo by to jistě i levnější. Takto je SŽ vlastně závislá na soukromých firmách… Číst vice »

PvvS

Tak jako to do oddělení dělaly na většině tratí ? A koneckonců, tenhle úsek si ČD stavěly samy. A odflákly tam všechno co mohly.

Gwann

jo, šlo by to mnohdy rychleji. jenže to by prepokladalo stavbu najednou v delším úseku. někdy to jde, někdy nejde. a ano, nemuseli byste mít 5000 lidí. stačilo by třeba 500 s mechanizaci. jenže se obávám, že ani toto není v kapacitách firem.

dajka

No, prostě se musíme smířit s tím, že od té doby, co to zde řídí důležitá hovada a 80% lidí nezvládá základní manuální práci, se podobné akce dělají 5x dráž a 3x tak déle než před 100 lety.

Gwann

ale taky si žijeme daleko lépe. mávat krumpáčem nikdo nechce. a i když máte stavební mechanizaci, tak je to práce venku, v prachu a špíně, v improvizovanych podmínkách a mimo domov. (ne sice vždy ale skoro vždy)

prostě…je jiná práce…snazší je pinglovat než dělat záplaty na silnici.

Jaaa

Sanace nově udělaných tunelů po 25 letech je na ***

Lol Phirae

800 miliard? To staví ten hyperloop?

Ivan

Díval jsem se na návrh výlukových jízdních řádů.Co se týká jízdy ze Židenic,tak je to dost katastrofa.Buď musí cestující jet do Brna hl. a odtud do Blanska.Kdo pojede třeba do Babic či Adamova má ještě větší smůlu a bude muset mhd na Tomkovo náměstí nebo na zastávku Obřanskou.Nechápu proč náhradní autobusová doprava nekopíruje trasu jako vždy před tím,ale aby autobus začínal na Lesné a nejel kolem nádraží v Židenicích,to není dobrý nápad.

PvvS

A to rozkopaný Tomkovo náměstí by nevadilo ? Sice by bylo pěkný, aby si cestující i během NAD neodvykli na zpoždění a nepřípoje, ale pokud se tomu dá vyhnout….

hamburger

z hlaváku vlakem/šalinou na lesnou a pak autobusem?

Krysa350

Po dokončení se společnost AdaBla přejmenune na NemaŠe?

MildaIV

Ty společnosti se po zaplacení zruší a základají se proto, aby v případě následných problémú nebylo po kom vymáhat škodu.

LKB

To není pravda. Společnost nemá právní osobnost, dříve se jí říkalo sdružení, což se změnilo od 2014 v novém občanském zákoníku. Čili případně lze později uspokojit dluhy u členů společnosti (dříve sdružení bez právní subjektivity).

Mirvald

Důvod zvýšení ceny o 20 procent není znám? Můžeme tedy hádat: 1) epidemie; 2) zdražení stavebních materiálů vlivem epidemie; 3) vyšší ceny emisních povolenek; 4) metoda stanovení původní rozpočtové ceny; 5) Pravidlo č.1 – „vždycky se to tak dělalo“.

Jaaa

Těžko říct, stavební materiál strašně zdražuje…

Jiří Kocurek

Ceny ocele letí vzhůru. To je tak, když odtrženci od reality považují ocelárny za průmysl rozvojových zemí, který je v moderní době zastaralý a nepotřebný. Kolejnice tam už přece jsou.

Jihočeský velkoměšťan

Na stavbách dálnic je taky zapotřebí mnoho oceli (armování, nosné konstrukce,…) a přitom jsou vysoutěžené ceny staveb pod odhadem. Kolejnice a TV tohle nevytrhnou. Za růstem cen vidím spíš nasycenost stavebních firem, co můžou dělat na železnici.

Jiří Kocurek

Armování nosných konstrukcí je na železnici velmi podobné. Do vozovky* se ale železo nedává. Kolejnice to docela vytrhnou, je to 120 kg železa na metr běžný do každého „jízdního pruhu“ + upevňovadla a předpjaté ŽB pražce.

Převis poptávky (zakázek) nad nabídkou nerozporuji.

*) Vytížené zastávky trolejbusu v Brně (možná i jinde) se dělají ze železobetonu, ale to je výjimka potvrzující pravidlo.

Jihočeský velkoměšťan

Tak uznávám, ty kolejnice budou znát.

Neví někdo náhodou, proč si některé firmy, co staví jen silnice neudělají taky železniční reference a certifikace? Mohlo by jim to dost zvednout výdělek, když se teď dálnice+silnice soutěží pod cenou.

K.S.

Možná protože dráha má milion razítek co se zbytečně dublujou s ostatními a firmám se nechce jít do té byrokratické pakárny?

Stráťa

Razítka na železnici jsou problém nejen pro stavby ale i vozidla, zabezpečovací systémy… Pak se do toho nikomu nechce a kdo už je má dodává zastaralá řešení za hrozné peníze protože ho netlačí konkurence.

Jaaa

Ano, nejvyšší čas do tohohle zaprděnýho systému šlápnout a začít uznávat certifikace třeba z Německa, Rakouska, Švýcarska nebo Francie.

Lektor

Připadá vám že firmy z těchto států mají problémy s referencemi ( Eurovia, Strabag, Porr, Swietelski, VCES, …)

PvvS

Třeba u pražců a podobných problém docela mají.. Něco jinýho je stavební firma, a něco jinýho materiál. Sice po tom v německu jezděj 200km/h ale tady to nesmí ani na lokálku.

On:

Ještě za 6) aby vyšla „ekonomika“ stačí se odhad nákladů, stavba projde schválením ale reálně za ty peníze nelze provést.

MildaIV

Zajímavé je, jak si stavební sdružení „náhodou“ rozdělili navazující úseky. Ne že bych se odvážil někoho obviňovat z kartelu, ale ty ceny staveb na železnici to nemúže být náhoda.

Kovář

Natiskneme prachy podle bratrů z USA ti to to dělají již 50 let😆

Jiří Kocurek

Nebo po vzoru Ruska, či Venezuely.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hyperinflace

Gwann

brasi z USA „vyvážejí“ dolary. protože je dolar pořád hlavní transakční a rezervní světovou měnou. krytou reálné např. cizí ropou. kterou za něj vždy nakoupíte.

koruna tento status nejspíš nenabyde.

tudíž ta venezuela, itálie či zimbabwe celkem sedí.

Jackub

USD je kryt americkou armádou. Proto zůstává světovou rezervu měnou. Jinak je to ničím hodnotným nekrytý papírek, podobně jako euro. A stejně jako ono také masivně tisknutý…

Gwann

no, o té americké armádě bych pochyboval…
formálně to papírek je. jen za něj dosud vždy šlo něco koupit. co se v usd primárně ocenovalo. ale o teorii peněz se tu asi bavit nebudeme…

Ivan

USA zleeeee, Rusko hodneeeeee??

Gwann

já popisuju stav co je dolar pro svět. neříkám, zda je to tak pro svět dobre.

rubl svoji úlohu v koloniich ukončil cca 1990. výbuchem.

Jaaa

Masivně nahrazen dolarem.

Např. na Ukrajině pokud chcete nějaké slušné zaměstnání, máte plat v dolarech

Greta

Kdy bude, Jakube, emitován zlatý rubl?

Jackub

To opravdu nevím. O rublu jsem nic nepsal. A proč rubl? Vy ho berete jako opak dolaru? Můžete mít vlastně nějaká měna svůj opak? 🤔 To, že rotačky ve Washingtonu a Frankfurtu jedou naplno, není žádné tajemství. A nedělám si iluze, že jinde je to jinak. O to větší „legrace“ bude, až to celosvětově praskne…

ajemgut

Chápu, že je oprava potřeba, ale naprosto nerozumím tomu, proč se neinvestovalo víc a nedojde k narovnání oblouků, tak aby se dala výrazně zvednout traťová rychlost.

Petr

To se bude delat za dalsi dva roky.

medical examiner

Za další miliardy.
No…snad to potom ŽESMAD ocení…(plynulejší průjezd nákladních vlaků).

Tomáš Gottschalk

Čeká se na Godota (VRT).

medical examiner

Tak to budou mít ještě vnoučata co na práci…

Jaaa

Není kam posouvat. Leda do tunelu a na to nemáme.

Miroslav

Pane, peněz je dost, ale neefektivně se využívají . Třeba na budování slepého koridoru do Českých Budějovic.

noerf

Koridor do Českých Budějovic své využití bude mít, ať už v osobni či nákladní dopravě. Záleží, jak k tomu přistoupí jednotlivý dopravci a správa železnic s využitím pro potenciál nejen Českých Budějovic, ale i okolí (Český Krumlov, Hluboká nad Vltavou, Lipno nad Vltavou).
A také nápojeni na Linz i alternativni elektrifikované napojeni na Vídeň.

Miroslav

V normálním státě by budování dvoukolejných koridorů mělo být podle pořadí důležitosti pro mezinárodní nákladní a osobní dopravu. Třeba jako v Rakousku nebo Švýcarsku. Tady se alternativně prostaví minimálně 100 miliard Kč. Zatímco jeden spadlý mostek u Děčína zastaví nákladní dopravu po celé Evropě. Já považuji tyto vynaložené investice za sabotáž funkčnosti železnice v České republice.

Jaaa

Ale no tak, kdybyste viděl, jak to tam vypadalo dřív, tak byste se nedivil.

Tomáš Gottschalk

Viditelný efekt této „opravy“ minimální. Koncepční práci si představuju jinak – nejdřív se měla na 160 v celé délce upgradovat trať 020, pak totéž na 200 (s výjimkou Úvalů) 010. Je tragédie, že při zahájení výluky Bezpráví nebyla dokončena oprava 250, o zoufalém stavu 230 ani nemluvě. Tunely údolím Orlice ani nemá cenu připomínat.

medical examiner

Jojo. Z Chocně rovnou do Ústí nad Orlicí.

Jiří Kocurek

Takže máme stavební povolení na B, D, G ale stavět nezačneme, protože na A není hotové územní rozhodnutí a D bude čekat jak dopadne opakovaná EIA na C.

Gwann

čím pomůže nebudovani 4.koridoru ujetému pilíři mostku ve Zlebu? zase nějake falešné dilema.

PS: to že jsme něco blbě postavili nedávno neznamená, že to máme blbě stavět nadale

K.S.

Ten koridor na jih může, v momentě kdy se do toho pustí i Rakušáci, sloužit jako alternativní trasa. Pokud by se podařilo dosáhnout v Rakousku obnovení, nebo nahrazení Pulkavské dráhy, tak vznikne asi zajímavá alternativní trasa. Ale i bez toho jako strategická trasa bude fungovat protože na sebe jednak může převést náklady od Vídně a odlehčit tak tratím na Moravu, jednak zvýší atraktivitu dopravy přes Heršlák, což znamená přímý přístup k přístavu v Linci. Ten koridor by spíš potřeboval ještě posílit v okolí Prahy a skrz ni, nebo z něj mít odbočku, která by dopravu odvedla mimo Prahu. Ona ta… Číst vice »

Jaaa

Jen ať se staví. Vyhozené peníze je tam to přeprojektování na 185 km/h.
Kromě něj by se zároveň měly stavět nejméně tři další, z toho aspoň jeden VRT.

Ale prostě jsou věci, které z důvodu kontinuální neschopnosti SŽ, MD a vlád současných i předchozích najednou z klobouku nevykouzlíte.

Gwann

promiňte, ale ta klikata jednokolejka fakt potřebovala předělat…sice se děla možná hodně velkoryse…ale tak se měly dělat všechny koridory

XXXD

Možná byste se měl nejdříve podívat na mapu, kudy ta trať vede. Stálo by to nehorázné peníze, pokud by to bylo vůbec projednatelné. Jestliže se má stavět VRT Praha Brno, tak nemá smysl tento úsek narovnávat.

medical examiner

Jenže žádná VRT nikdy nebude.

xyz

Tím pádem se ale tím víc hodí, aby traťová rychlost mezi Blanskem a Brnem nebyla nijak závratně vysoká, protože aby se příliš „nerozevřely rychlostní nůžky“ mezi zastávkovými vlaky. vs. rychlíky/expresy.

XXXD

Pokud podle vás VRT nebude, tak pak analogicky dojdeme k tomu, že nějaké napřímení stávající trati také nikdy nebude (srovnatelná obtížnost obou staveb).

Jaaa

Tunel skrz rozpukaný brněnský pluton bude podle mne obtížnější. Navíc je tam blizoučko seismologická stanice zařazená do mezinárodních programů včetně hlídání podzemních jaderných otřesů.

Ondřej

O to se postaráte osobně, že?
😀

medical examiner

Ano. Že rychlá trať povede z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod přeložkami současné trati. Nákladní vlaky ale budou moci rovněž jezdit přes HB.
Z Kolína do Havl. Brodu bude (obdobně jako jinde) osobní provoz relativně malý – 16 párů R, 1-3 páry Ex, 16 párů Os a v pátek a v neděli 1 pár MV do Vídně a Budapešti (dál přes Jihlavu, Znojmo a Retz).
Rychlostní nůžky, o kterých hovoří xyz, se tak nebudou rozevírat, neboť na trati 260 žádné R ani Ex nebudou. Ale v České Třebové ano… 😉

Gwann

narovnání oblouku?JAK???? zase nesmysly o tunelu? nebo co?

K.S.

Bez tunelů se to neobejde, jenom je otázka jestli chce dělat megatuneyl, nebo takové aby tam narval R500.

Gwann

teď se musí opravit, co je spatne.

a pak si vyhodnotit, zda řešit zde tunely nebo stavět novou VRT trať přes vysočinu. z hlediska peněz a času realizace

mne přijde realističtější tento tunel, at menší či větší.

K.S.

To samozřejmě. Čas je tu myslím spíš otázka rychlosti byrokracie než stavby samotné. Spíš bych měl obavy z toho jak to bude obecně s prostředky a třeba i z realizovatelnosti stavby tunelů u Chocně ze kterých mám tedy pořád tak trochu pocit že je to spíš nějaká politická akce. Nedivil bych se kdyby to skončilo ve finále trojkolejkou která se stejně bude ale muset z Kerhartic po Parník postavit, Ústím se víc než 3 neprotáhnou a pokud se chceme vyhnout velkému mostu, tak jedna pomalá kolej je tak maximum co se dá nějak smysluplně udělat. Druhá alternativa k VRT je… Číst vice »

Gwann

osobně se bojím, že VRT nikdy nebude. její stavba by v našich poměrech trvala tak dlouho, že by to ztratilo smysl budovat. a to jak kvůli penězům, tak absolutně nedostačující kapacitě našeho stavebnictví.

tudíž spíš lokální zlepšení stávající tratí…to jde dělat po úsecích nove trati snaz

Lech Malý

Bohužel chiméra VRT už čtvrt století blokuje jakékoliv opravdu smysluplné úpravy od Chocně až do Maloměřic. V tomto ohledu má čtvrtý koridor od Benešova dál na jih štěstí.

Jaaa

Ano, metoda známá jako „železniční obchvaty“ je určitým řešením.

Ale VRT bych rozhodně nezatracoval. Měla by to být priorita č. 1.

Na ostatní infrastruktuře se ale musí pracovat tak, jako by žádná VRT neměla vzniknout, to máte pravdu.

Ivan

Zkuste se podívat na mapu.

PvvS

Kudy ??