LOT 3a leaderboard

Modernizace trati z Brna do Adamova vyjde o 412 milionů korun dráž, nickolejný provoz začne v prosinci

InterPanter Českých drah na trati mezi Adamovem a Brnem. Foto: České dráhyInterPanter Českých drah na trati mezi Adamovem a Brnem. Foto: České dráhy

Z Brna do Blanska nepojedou od prosince rok žádné vlaky.

Správa železnic vybrala sedm měsíců po vyhlášení soutěže zhotovitele na jednu z velkých modernizací I. koridoru, kvůli které nebudou po trati rok jezdit žádné vlaky. Úsek z Brna do Adamova upraví sdružení firem Malada sestavené ze společností Subterra, Strabag Rail a Elektrizace železnic. Cena je oproti odhadovaným nákladům o 412 milionů korun vyšší: 2,4 miliardy korun.

Vítězství sdružení oznámila Správa železnic v tiskové zprávě, na profilu zadavatele dosud informace o dalších nabídkách chybí. Práce na trati mají začít v říjnu, hotovo bude kompletně v roce 2023. Na akci naváže ještě úsek z Adamova do Blanska a také samotná rekonstrukce stanice v Adamově. V případě Adamova je již vysoutěženo, z Adamova do Blanska ještě tendr probíhá.

V rámci stavby dojde ke kompletní rekonstrukci železničního svršku a částečně i železničního spodku, výstavbě nové odbočky Svitava a potřebné úpravě zastávek Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou. Projekt bude spolufinancovaný z programu CEF Blending, který je kombinací finančních prostředků z unijního Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky.

Úsek z Brna-Maloměřic do Adamova je dlouhý 9,4 kilometrů. Od prosince zde začne takzvaný nickolejný provoz, kdy údolím řeky Svitavy neprojede žádný vlak. Dálkové vlaky budou jezdit všechny přes Havlíčkův Brod, osobní budou nahrazeny autobusy.

Trasa modernizovaného koridoru z Brna do Adamova. Mapa: Správa železnic

Trasa modernizovaného koridoru z Brna do Adamova. Mapa: Správa železnic

Nové zastávky, opravené tunely, protihlukové stěny

V rámci stavby se zrekonstruuje železniční svršek v obou kolejích mezi krajními výhybkami stanic Brno-Maloměřice a Adamov. Do oblouků malých poloměrů budou použity kolejnice s větší odolností proti opotřebení. Dojde k odstranění několika propadů rychlosti a přestavbou projdou železniční zastávky tak, aby splňovaly požadavky na pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Dále se zrekonstruují vybrané mostní objekty, všechny čtyři tunely v uvedeném úseku, 16 opěrných zdí i více než tisíc metrů přilehlých skalních svahů.

Stavební práce se zaměří mimo jiné na kompletní rekonstrukci technologické budovy na zastávce Bílovice nad Svitavou. Technologická budova na odbočce Svitava bude vystavěna na místě stávajícího strážního domku. Budova zastávky Babice nad Svitavou bude nově sloužit jako technologická budova pro silnoproud a sdělovací zařízení. V rámci rekonstrukce nástupišť se opraví přístřešky pro cestující.

V Bílovicích nad Svitavou vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup od parkoviště k nástupišti směr Brno. V rámci rekonstrukce nástupišť se opraví přístřešky pro cestující.

 

Tagy Brno - Adamov - Blansko Brno-Maloměřice - Adamov Elektrizace železnic (EŽ) seznam Správa železnic Strabag Rail Subterra
124 komentářů