Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

V září skončí tři ze sedmi omezení na D1, v listopadu bude dálnice průjezdná

Omezení na dálnici, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Omezení na dálnici, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Úleva pro řidiče, práce na D1 se pro letošek chýlí ke konci.

Je to dobrá zpráva pro řidiče, kteří využívají dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Stavbaři se pro letošek začnou z jednotlivých úseků stahovat už v září, aby v listopadu byla dálnice plně průjezdná. Práce se obnoví po zimní přestávce až na jaře, oznámilo ministerstvo dopravy.

V září skončí tři ze sedmi aktuálních omezení na D1. Jako první opustí dělníci o nastávajícím víkendu úsek mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi (21.–29. km), ovšem s výjimkou kilometrového omezení v okolí Hvězdonického mostu. Práce zde budou pokračovat opět na jaře.

Ještě během září skončí dopravní omezení v úseku Velký Beranov – Měřín (119.–134. km) a mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi (168.–178. km). „Na všech třech úsecích byly dokončeny veškeré letošní práce, aby mohla být na jaře příštího roku ihned zahájena modernizace zbývajících jízdních pásů,“ uvedlo ministerstvo.

Vlastní modernizace jízdního pásu trvá podle něj zhruba čtyři měsíce a je třeba ji provádět bez přerušení. Proto bylo zahájení dalších prací naplánováno až na novou stavební sezonu. Naopak na desetikilometrový úsek mezi Loktem a Souticemi (56.–66. km) už se dělníci na jaře nevrátí, neboť bude letos v říjnu definitivně hotov. „Na konci listopadu bude hotovo 119,5 kilometru nové D1 a zbývajících 41,5 kilometru dokončí stavební firmy do roka,“ doplnil ministr dopravy Karel Havlíček.

Modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala v roce 2013, její definitivní završení se přitom stále odkládá. Zcela hotovo přitom nebude ani příští rok. Stále bude zbývat modernizace mostu Šmejkalka, který je jediným dodnes využívaným mostem na D1 z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech.

Ředitelství silnic a dálnic vede generální opravu mostu jako samostatnou stavbu, kterou vyňalo z úseku Mirošovice – Hvězdonice. Most byl původně součástí modernizace dálnice jako úsek číslo 1, ŘSD jej ale ze své modernizační mapy smazalo. Stavba by měla začít příští rok a skončit v roce 2023.

O nadcházejícím víkendu se nicméně uleví i řidičům na úseku u Prahy (km 2,3–12,3), který není zahrnut do velké modernizace, ale od loňska prochází opravou za zhruba 300 milionů korun. Ta spočívá především ve výměně povrchu a nyní je téměř hotova. „O víkendu 5. a 6. září budeme postupně odstraňovat provizorní dopravní opatření a doprava v místě se bude vracet do normálu. Do října budou v místě probíhat ještě dílčí drobné práce ve středním dělícím páse, které si vyžádají jen bodové omezení a snížení rychlosti v okolí prací. Pracovat budeme ještě na exitu 2, kde bude po polovinách vyměněn povrch vozovky, ocelová svodidla a veřejné osvětlení a v polovině září dokončíme práce na odpočívce na pátém kilometru směrem do Prahy,“ sdělila mluvčí stavební firmy Eurovia Iveta Štočková. Podle ní je hotovo o měsíc dříve oproti plánu.

Postup modernizace D1 po jednotlivých úsecích a současný stav je v přehledové tabulce ministerstva dopravy (v pdf).

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Cituji: „…mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi „…, aby mohla být na jaře příštího roku ihned zahájena modernizace zbývajících jízdních pásů,“…

Ale oni tam nemají ještě ani jeden! Dělali jen středový pás a mosty. Takže „zbývající“ jsou oba dva směry. Doufal jsem, že jednu půlku do zimy udělají.

franzJosej

po 15 letech bude hotovo. 170km.slovaci opravili pred 25 lety 80km dalnice za 2 roky

AFP

Věčná škoda že tam rovnou neudělali 3. pruh. Moc by to pomohlo. Opravdu nechápu proč nemůžeme být jak Poláci. Ti dálnice rovnou staví 3+3. Pokud ne tak si automaticky nechávají rezervu na 3. pruh.

franzJosej

ceska mentalita. tam kde byly rampy 2×2 tak kroupa tok matl zrusili urychlovaci pruhy

Hanzi

Dokud nebude D35 tak D1 nebude hotová nikdy, zátěž na tu dálnici je prostě enormní

Kalanis

Ono ani poté.

PetrN

v evropském měřítku nijak zásadní, příkladem můžou být ještě vytíženější švýcarské dálnice 2+2, nebo třeba rakouská A1 Wien-Linz, kde kompletní přestavbu na 3+3 dokončili teprve nedávno (poslední úsek uprostřed) a to tam mají na nejméně vytížené části intenzity o 50% vyšší než jsou nyní na D1 na Vysočině..

franzJosej

a1 linz wien je hotova aspon 10 let

Standa

Jsem zvědav kam se přesunou kapacity.. Doufám že se rozjede D35 ve velkém.

MlB

Aby se mohla rozjet už od r. 2021, muselo by být na příslušných úsecích vše připraveno… a to není ani náhodou 🙁 U Mohelnice je takové ticho po pěšině jako by se tam v nejbližších deseti letech ani nemělo kopnout do země.

AFP

A co státu brání to urychleně připravit?

Démon

D3,D6,D7, D48 a D55

Majkii

+ D4

Arnulfus Vercingetorix

Ví někdo důvod, proč nebylo v rámci rekonstrukce opraveno několik set metrů levého jízdního pásu (tj. ve směru na Prahu) cca v km 162? Je to ve směru jízdy na Prahu těsně před MÚK Velká Bíteš a zůstal tam starý jak asfaltobetonový, tak i cementobetonový kryt, patrně včetně původní mostní konstrukce. O Šmejkalce se toho napsalo spoustu, ale o tomto krátkém úseku jsem se nikde nedočetl.

PetrN

jo taky nad tím vždycky přemýšlím, třeba někdo zná odpověď.. Jedná se o ten 200 metrů dlouhý úsek: https://mapy.cz/s/pozelolohe

Mech

Chyba v projektu, navíc vyšperkovana tím že most nejde zatím opravit kvůli neuzavřeným reklamacím na předešlém úseku.

Arnulfus Vercingetorix

Tak chybu v projektu jsem podvědomě vyloučil jako prakticky vyloučenou. I když i takové případy se staly, snad v Polsku se údajně (není-li to urban legend) „málem nepotkaly“ kvůli chybě v projektu dva úseky nově stavěné dálnice.

PetrN

v tom Polsku to prý bylo použitím různých souřadných systémů a ono se to pak o pár metrů liší

Kalanis

To nebylo Polsko, ale trubky řeky Bíliny u Jirkova na Ervěnickém koridoru. Polákům se při projektování nesešel obchvat nějakého města. Jedna kancelát to protáhla jihozápadem a navazující šla ze severovýchodem.

Paul
Arnulfus Vercingetorix

Díky za info!

xr0000

Tenhle krátký úsek se opraví příští rok od března.V průběhu modernizace se zjistilo, že most vyžaduje větší opravu než předpokládala diagnostika z přípravy.Otevření úseku by se ale posunulo do dalšího roku (tehdy modernizace začínala a byly různé tlaky „nezpožďovat“ výstavbu) a z toho důvodu byla část úseku vyjmuta ze stavby. K dalšímu vláknu- Nemá to souvis z žádnou reklamací na sousedním úseku.

PetrN

Mám pocit že na úseku 23 (168 Devět křížů – 178 Ostrovačice) se podle harmonogramu měl ještě v letošním roce dělat jeden nový jízdní pás (směr na Brno), letos tak ale proběhlo jen provizorní rozšíření a práce ve střeďáku. To opravdu stihnou v příštím roce udělat na 10 km dlouhém úseku obě poloviny dálnice? Moc tomu upřímně nevěřím 🙂 Všechny ostatní úseky hotové budou, jelikož zbývá jen jedna polovina (21-29, 81-90, 119-134)…

PetrN

jo taky nad tím vždycky přemýšlím, třeba někdo zná odpověď.. Jedná se o ten 200 metrů dlouhý úsek: https://mapy.cz/s/pozelolohe

PetrN

chyba vlákna, mělo to být odpověď k „Arnulfus Vercingetorix“ 🙂

Majkii

Asi to reálné je. Je tam totiž jenom jeden dálniční most k přestavbě.

Vrabec na střeše

„Na konci listopadu bude hotovo 119,5 kilometru nové D1 a zbývajících 41,5 kilometru dokončí stavební firmy do roka,“

A do jakého „roka“ to dokončí už neřekl.