LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Absurdita na D1. Silničáři opravují půlku mostu na dávno zmodernizovaném úseku

Rekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSDRekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSD

Z modernizace D1 byl oficiálně vyjmut i most Šmejkalka, který leží na úseku Mirošovice - Hvězdonice.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se pochlubilo postupujícími pracemi na opravě dálničního mostu na D1 u Velké Bíteše, které začaly v dubnu. Na tom by nebylo nic divného, pokud by nešlo o úsek, který prošel modernizací mezi prvními už v letech 2013 až 2015. Levá polovina mostu (směr na Prahu) ale byla z modernizace vyjmuta, řidiči se tak v místě znovu potýkají s dopravním omezením.

Most je součástí úseku Lhotka – Velká Bíteš, který modernizovalo sdružení pod vedením OHL ŽS za smluvní cenu 597 milionů korun. „Most byl vyjmut z modernizace tohoto úseku z důvodu zjištění jeho zhoršeného stavu, než předpokládala zadávací dokumentace stavby, čímž by tehdy došlo k nežádoucímu zdržení dokončení modernizace celého úseku. Proto se rozhodlo o řešení rekonstrukce levé části mostu v rámci samostatné zakázky,“ sdělil mluvčí ŘSD Martin Buček. Doprava tak je v místě znovu svedena do jednoho jízdního pásu, a to až do 24. července.

Most byl postavený v roce 1976. Současně s rekonstrukcí jeho levé části bude provedena rekonstrukce vozovky levé nájezdové větve směr Praha v mimoúrovňové křižovatce Velká Bíteš. Akci provádí společnost Metrostav Infrastructure za 35 milionů korun. Zajímavostí je zvednutí hlavní nosné konstrukce do takové úrovně, aby se pod most dostala bourací technika a následně mohly být odstraněny a nahrazeny úložné prahy opěr a provedena výměna ložisek.

Modernizaci úseku Lhotka – Velká Bíteš provázely od počátku tahanice mezi zadavatelem a zhotovitelem, které nakonec skončily v roce 2017 u soudu. Podle silničářů hotové dílo vykazovalo zásadní vady, které měla firma odstranit na vlastní náklady. Šlo například o narušený kulatý profil potrubí nebo jeho nedostatečný spád. ŘSD zároveň po firmě požadovalo smluvní pokutu, a to v její maximální výši téměř 217 milionů korun. Stavební firmy naopak jakákoliv pochybení odmítaly.

„Spor ještě není ukončen. Mezi ŘSD a zhotovitelem úseku 21 probíhá takzvaná mediace, která byla Městským soudem v Praze nařízena v roce 2018 a trvá do nynějška, neboť se stále zpracovávají znalecká posouzení, jež mají být podkladem pro další postup,“ sdělil dnes mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Z modernizace D1 byl oficiálně vyjmut i most Šmejkalka, který leží na úseku Mirošovice – Hvězdonice. Jeho rekonstrukce by měla začít až příští rok. Termínově tak kvůli řadě odkladů daleko přesahuje oficiální datum ukončení modernizace D1 letos na podzim.

Rekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSDRekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSDRekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSDRekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSDRekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSD
Tagy D1 D1 modernizace dálnice most Velká Bíteš ŘSD seznam
42 komentářů