Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Absurdita na D1. Silničáři opravují půlku mostu na dávno zmodernizovaném úseku

Rekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSD
Rekonstrukce mostu na D1 u Velké Bíteše. Pramen: ŘSD
Z modernizace D1 byl oficiálně vyjmut i most Šmejkalka, který leží na úseku Mirošovice - Hvězdonice.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se pochlubilo postupujícími pracemi na opravě dálničního mostu na D1 u Velké Bíteše, které začaly v dubnu. Na tom by nebylo nic divného, pokud by nešlo o úsek, který prošel modernizací mezi prvními už v letech 2013 až 2015. Levá polovina mostu (směr na Prahu) ale byla z modernizace vyjmuta, řidiči se tak v místě znovu potýkají s dopravním omezením.

Most je součástí úseku Lhotka – Velká Bíteš, který modernizovalo sdružení pod vedením OHL ŽS za smluvní cenu 597 milionů korun. „Most byl vyjmut z modernizace tohoto úseku z důvodu zjištění jeho zhoršeného stavu, než předpokládala zadávací dokumentace stavby, čímž by tehdy došlo k nežádoucímu zdržení dokončení modernizace celého úseku. Proto se rozhodlo o řešení rekonstrukce levé části mostu v rámci samostatné zakázky,“ sdělil mluvčí ŘSD Martin Buček. Doprava tak je v místě znovu svedena do jednoho jízdního pásu, a to až do 24. července.

Most byl postavený v roce 1976. Současně s rekonstrukcí jeho levé části bude provedena rekonstrukce vozovky levé nájezdové větve směr Praha v mimoúrovňové křižovatce Velká Bíteš. Akci provádí společnost Metrostav Infrastructure za 35 milionů korun. Zajímavostí je zvednutí hlavní nosné konstrukce do takové úrovně, aby se pod most dostala bourací technika a následně mohly být odstraněny a nahrazeny úložné prahy opěr a provedena výměna ložisek.

Modernizaci úseku Lhotka – Velká Bíteš provázely od počátku tahanice mezi zadavatelem a zhotovitelem, které nakonec skončily v roce 2017 u soudu. Podle silničářů hotové dílo vykazovalo zásadní vady, které měla firma odstranit na vlastní náklady. Šlo například o narušený kulatý profil potrubí nebo jeho nedostatečný spád. ŘSD zároveň po firmě požadovalo smluvní pokutu, a to v její maximální výši téměř 217 milionů korun. Stavební firmy naopak jakákoliv pochybení odmítaly.

„Spor ještě není ukončen. Mezi ŘSD a zhotovitelem úseku 21 probíhá takzvaná mediace, která byla Městským soudem v Praze nařízena v roce 2018 a trvá do nynějška, neboť se stále zpracovávají znalecká posouzení, jež mají být podkladem pro další postup,“ sdělil dnes mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Z modernizace D1 byl oficiálně vyjmut i most Šmejkalka, který leží na úseku Mirošovice – Hvězdonice. Jeho rekonstrukce by měla začít až příští rok. Termínově tak kvůli řadě odkladů daleko přesahuje oficiální datum ukončení modernizace D1 letos na podzim.

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Kousek od toho mostu bydlím. Ten byl shnilý už dávno a nepotřebuju nic testovat, abych viděl, že je to celé blbě. Notabene když mám vyhrabanou celou dálnici a můžu se k tomu v klidu dostat. Tak hurá, teď máme další uzavírku, zdržení a potenciální nehodové místo. A jsem zvědavý, kdy se ukáže, že se musí opravit i ta půlka ve směru na Brno , protože mostní opěry i této poloviny jsou rozpraskané a ze spár teče rezavá voda. Oni udělali mostovku, ale ne opěry – ty jen natřeli barvou na beton, která, jak se ukázalo, není nosná 😛 Toto já… Číst vice »

milanmid

Co čekat od přemnožených a přeplacených státních úřednících v čechystánu !!!!! Jak se jich zbavit ?,Dát jim plat maximálně 28000 hrubého POSLAT NA NĚ KAŽDÝ ROK FINANNČNI KONTROLU

Rosťa

ANO, bude Líp

Petr5

„Oprava“ začala v roce 2013. Projekt o něco (hodně) dříve. Pokud vám paměť neslouží, najděte si, kdo byl tehdy u koryta. Máte dojem, že za éry Bártu nebo Hřebíka se to nemohlo stát?

Leinad

Za Bárty nebo za Hřebíka bylo lživé „slavnostní znovuotevření“?

Petr

A vzít tam někoho ze zvláštní školy praktické, s tvým pravopisem.

stanik

O úředníky zase tolik nejde ! V tomto případě spíše o vzdělance s dosaženým vzděláním SPŠ stavební obor pozemní komunikace a dopravní stavitelství ! Pokud to někdo dotáhl jen a pouze na řidiče finišeru tak moc vzdělání nepobral. Jinak ale souhlasím s praxí důvěřuj ale prověřuj práci podřízených. a to od pohledu architektů a urbanistů. Oprostěme se od socialistického politikatikaření a vsadme na odbornost. A to už s postihem učitelů a profesorů !!!

Jiří Kocurek

Co prosím? Mostní stavitelství na průmyslovce? Tam se učí maximálně tak stropy. Mosty až na ČVUT, VUT a tak podobně.

Hugo Křižík

Hlavně aby jim sám nespadl, to už tady taky bylo, před léty. A nikdo za to tenkrát nemohl. Dnes už by se nějaký ten špion našel.

Terazky

Co se všichni vztekáte? Firma neprovedla správně svoje dílo a ŘSD se to nelíbí, a bojuje za peníze nás všech, aby to ta firma dala zase do pořádku. Že to trvá? Rekonstrukce mostu přece není jednoduchá věc, jako když praskne rošt postele. To nespraví jedna návštěva u dodavatele s kusem lamely v ruce….

Jarek

U nás každé tři roky opravují ten samý úsek dálnice. Vždy ho vybrousí a položí nový koberec. Brousí i úseky, které nemají jedinou prasklinku v asfaltu a ani vidirtelné koleje.

Cestující, teď ale doma

A proč nenapíšeš a kterou dálnici a jaký úsek se jedná?

T2zdopravy

U nás v Praze se zase plátovala radiála, která ne první pohled byla bez problémů, pohodlná jízda. Po zaplánování na ní auto skáče jak kozel.

milanmid

Že by k vůli provi,i ?????

otos

Konkrétně, kde? Prosím. Nebo to není pravda?

Jiří Kocurek

Není to náhodou testovací úsek krycích povrchů? Jsou i zkušební úseky silničního značení… https://mapy.cz/s/nadazuzafu

Miloš

Tak jak jsem pochopil ani po 10letech nebude rekonstrukce D1 dokončena, protože se bude opravovat most příští rok.
Je to velice zajímavé, jak se u nás slibuje, opravuje a předražuje.
Ceny i doba zhotovení staveb se srovnáním s okolními státy uměle předražuji a prodlužuji.

Gusta

Už jenom čekám až začnou opravovat to,co ještě neni ani postaveno !!!!

mgr.pavel

NENAPOVÍDAT!!!

sss

pulka ted , druha za 20 let . Ceska klasika ….

Cestující, teď ale doma

Podobně vyjmutých mostu z modernizace je více, další je např. v MÚK u Jihlavy přes silnici I/38

Sch

Na úseku 1 u sjezdu na Chocerady je naopak most, který se nahrazoval ještě před zahájením modernizace úseku po dobu dvou stavebních sezón, stavěli jej znova pro špatný stav. Když přičteme nynější 3 stavební sezóny na modernizaci úseku 1 (1. sezónu se opravoval o kus blíž k Praze most přes Sázavu a pak samotná vozovka) a další 3 sezóny na most Šmejkalka, dělá to krásných 8 stavebních sezón s omezením dopravy v tomto 10km dlouhém úseku.

Lukas

A slavnostně otevřený opravený most nad V. Meziříčím se ještě furt spravuje? Asi měsíc jsem tam nejel 😂

Honza D.

Směr na Brno byl před cca týdnem a něco pořád zúžený.

Lukas

Takže z mého laického pohledu jen mediální blamáž, protože jsem shodou okolností viděl v ČT před několika měsíci velkolepou tiskovku z otevření dokončeného úseku a marně se zaradoval, jako obvykle. Dělají si z nás fakt *rdel? Kašpaři.

Karel Kouba

Tak nějak nevím, co je na tom divného. Taková operace s mostem není úplně obvyklá a tak je to pochopitelné, že to bylo vyjmuto do samostatné akce. Přijde mi, to jako kdyby měl Hurvínek vánoce.

Mrc

Spíš je na tom zajímavá ta absurdita „most byl v horším stavu než se předpokládalo, tak se opraví později a dráž“.

Nevím co by bylo za problém si za tu část před lety připlatit, byť by to trvalo o trochu déle…

Y.K.

Připlatit si, to je poněkud naivní interpretace. Největší problém asi byly přípravné práce a nový projekt, na což by se muselo čekat. Není to „my vám dáme více a vy to opravíte více, deal?“.

Facepalm

Nedělejte tady ze sanace utilitárního betonovýho trámu rekonstrukci Karlova mostu. Jasně, novej projekt atd., o tom není sporu, ale že by to nějak logicky zdůvodňovalo skluz 8 let? No nevím.

Y.K.

O skluzu jsem nic nepsal. Ale při délce byrokratických procesů to ani nepřekvapí.

Martin Hroch

Z toho co jsem pochopil, tak se nevědělo v jak hodně špatném stavu.
Stanovení správného postupu opravy není sranda.
Pravděpodobně museli udělat další sondy a zjistit jak hodně budou muset bourat a co vyměnit. Udělat na to statické zkoušky (simulace) a až pak vůbec mohli uvažovat o tom, že ho začnou opravovat.
Plus pokud se mění ložiska tak nechat ta vyrobit, pokud nebylo v plánu je měnit.
Takže já celkem chápu, že to vyjmuli.
Lepší to udělat pořádně, než aby to pak spadlo nebo se to opravovalo znova.

Martin

Ja to take chapu, ale ocekaval bych, ze tyto prace budou delany v dostatecnem predstihu pred rekonstrukci a ta pak probehne naraz…

Jinak ano, nemusi to byt uplne jednoduche a zajimalo by me, jak to probiha, kdyz je to naopak, kdyz se zjisti, ze je konstrukce v lepsim stavu nez se ocekavalo, …

bkv

> tyto prace budou delany v dostatecnem predstihu pred rekonstrukci a ta pak probehne naraz…
Otázkou zda jdou takové práce udělat dopředu a zda se trefí do všech problematických míst.

bkv

> Nevím co by bylo za problém si za tu část před lety připlatit,
Zákon o zadávání veřejných zakázek. Ten umožňuje připlacení jen do určité výše. A investor nebude riskovat, že si tu možnost připlatit vyplácá zcela nebo z části na jednom mostě na trase. A opravdu to není ojedinělá věc.

Kernteriér

Třeba by byl problém v tom, že by se to nestihlo dodělat do konce listopadu (nebo kdy bývají ty termíny) a hrozily by problémy při zimní údržbě.

Facepalm

Tak moc smyslu to nedává, nechat si při opravě liniové stavby nakonec to, co bude trvat nejdéle…

Echt Rum (ten s plachetnicí)

To jakože měli se vším počká až se to doprojektuje, projedná, povolí, vysoutěží? Takhle je opožděn jen ten most.

https://pics.me.me/double-facepalm-when-the-fail-is-so-strong-one-facepalm-49373438.png

Facepalm

No, to věru ne. Jen se holt mohlo poněkud lépe koordinovat a myslet trochu dopředu. To že ten most potřebuje rekonstrukci, se nejzjistilo předloni, žejo.

Jinými slovy, holt bude hotová celá Hedvábná stezka až po Zatáčku před Olomoucem, ale další roky bude stejně uzavírka hned za Mirošovicema. Víte, kdyby se celá reko zbytku D1 odehrála během třeba tří sezon, tak chápu, že se most třeba nestihne projekčně připravit a vypapírovat. Ale tady se bavíme o akci, která trvá deset let, v rámci tý se to prostě stihnout mohlo, kdyb to na ŘSD nechodilo, jak to tam chodí.

Jiří Kocurek

„se to prostě stihnout mohlo“

Pan Seto byl ovšem zaneprázdněn a tak nestli vletět do projekční kanceláře, aby všeho nechali a tady na tom dělali. Také nestihl vletět na stavební úřad a vybědákat změnu stavebního povolení, nově bude zásah do nosných konstrukcí nad provozovanou silnicí. Drobnost, žejo? Pan Seto si uvědomil, že ani nemá smysl uhánět prováděcí firmu, aby do týdne dodala potřebnou techniku, beztak ji nemají skladem, kde by jen celé roky čela, až tam přiletí. Pan Seto chtěl mít taky jednou volný víkend.

Facepalm

Jasně, jen si hlavně vždycky zdůvodnit, proč je úplně ok dělat věci úplně na hovno a proč to nikdy nemůže jít jinak. Aneb úplně vidím Němce nebo Asfinag, jak opravují 180 kiláků nějaký umrněný polodálnice 13 let a eště to vydávaj za úspěch.

mgr.pavel

Divného je na tom víc věcí:

1) ŘSD se chlubí „modernizovaným“ (čti: opraveným) úsekem, který ale stále potřebuje opravu a uzavírku.

2) ŘSD razí opakovaně přístup „je nám jedno, že komunikaci opětovně rozdrbeme a uzavřeme a uzavírky budou opakované, stále dokolečka, pořád“. Z pohledu motoristy pěkný opruz.

3) On ten problém ŘSD „jejda, ten most je v nějak mnohem horším stavu, než jak jsme očekávali“ je obecný. U spousty mostů se RSD vykašlalo na diagnostiku, pravidelné kontroly stavu apod., a pak najednou zjišťuje, jak bídně na tom ty mosty jsou. ŘSD je hodně mizerný hospodář..