V Blansku otevřeli s půlročním zpožděním nový most přes Svitavu a koridor za 348 milionů korun

Nový most v Blansku. Foto: Jihomoravský krajNový most v Blansku. Foto: Jihomoravský kraj

Většina oceli na most je z ukrajinského Mariupolu.

Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje dnes slavnostně otevřela provoz na novém mostě v Blansku všem druhům dopravy. Po autech, která po mostě jezdí od prosince, ho mohou využívat nově i pěší a cyklisté. Jedna z největších staveb Jihomoravského kraje nabrala zpoždění zhruba půl roku, vyšla na 348 milionů korun. Blansko otevřením získalo jednu z nových dominant.

Stavba začala v červenci 2021, k definitivnímu předání má dojít do konce května. Hotovo mělo být původně do října 2022.  Zakázku získala společnost Metrostav DIZ. Nový most překlenul jak řeku Svitavu, tak hlavní železniční koridor mezi Brnem a Prahou.

Pro obyvatele a návštěvníky města došlo ke zrušení problematického železničního přejezdu, kde se často tvořily dlouhé kolony. Ve špičce býval 45 minut z hodiny uzavřený. Do Starého Blanska, kde žijí zhruba tři tisíce obyvatel, se lidé nyní dostanou bez problémů.

Hlavní nosný ocelový oblouk mostu je délky 77,6 m s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Most začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku.

Konec kolon

„Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání, i klesání 8,33%, což na mostech bývá méně obvyklé,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

Zrušení přejezdu přinese plynulejší dopravu ve městě. „Kolony pak blokovaly dopravu na průtahu Blanskem i v celém městě. Nový most znamená bezproblémový přístup na Staré Blansko nejen pro rezidenty, ale také pro podnikatele ze zdejší průmyslové zóny nebo jednotky IZS. Na straně Starého Blanska vznikla jako součást stavby přemostění nová parkoviště pro osobní i nákladní automobily, mostní lávku zase ocení chodci, kteří dosud mohli využívat pouze vzdálený přechod ve stanici Blansko-město,“ řekl starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

Stavba vyšla na 348 milionů korun, většinu zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury. Metrostav DIZ zpoždění vysvětluje i situací na Ukrajině. Speciální ocel pro most je z ukrajinského Mariupolu. Kvůli válce ale zhotovitel nestihl dodávku veškerého materiálu a musel shánět jinde. „Při realizaci této důležité dopravní stavby jsme se museli vyrovnat s nečekanými skutečnostmi, jako byla pandemie covidu, ruská agrese na Ukrajině a následný nárůst cen stavebních materiálů. Naše schopnosti byly otestovány i nestabilním podložím v místě stavby,“ řekl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ.

Nový most v Blansku. Foto: Město BlanskoNový most v Blansku. Foto: Město BlanskoNový most v Blansku. Foto: Město BlanskoNový most v Blansku. Foto: Jihomoravský krajNový most v Blansku. Foto: Jihomoravský krajNový most v Blansku. Foto: Jihomoravský krajNový most v Blansku. Foto: Jihomoravský krajNový most v Blansku. Foto: Jihomoravský kraj