Stavba na 8 let a pak z Přerova do Ostravy za 15 minut. Úřady řeší 845 stran pro povolení první VRT

VRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNext

Trať má být v krajině k nerozeznání od konvenční železnice.

První z plánovaných vysokorychlostních tratí v Česku se dostala do zásadního povolovacího procesu. Správa železnic odevzdala dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředídokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí pro vysokorychlostní trať (VRT) Moravská brána, která povede z Prosenic do Ostravy. Ministerstvo životního prostředí nyní na základě rozsáhlého materiálu rozhodne, zda stavba získá kladné stanovisko, nebo ne. Pokud ano, může Správa železnic začít žádat o společné povolení.

Zatímco loni proběhlo takzvané zjišťovací řízení pro úsek Prosenice – Ostrava rozdělený do dvou úseků, požadovaná dokumentace je nyní spojená pro celou trať, která vede zhruba půl na půl Olomouckým a Moravskoslezským krajem. Dokumentaci zpracovala společnost Ecological Consulting.

Trasa VRT Moravská brána (světle modře). Foto: Správa železnic

Na rozdíl od dokumentace ke zjišťovacímu řízení je nový materiál výrazně objemnější. Obsahuje celkem 845 stran a další stovky stran příloh. Řeší už podmínky stanovené po zjišťovacím řízení a posuzuje detailněji vliv stavby na životní prostředí, zejména negativní faktory. Zjišťovací řízení skončilo už u trati Brno – Břeclav, kde se nyní pracuje na dokumentaci.

Hluk, prašnost či vibrace. Obce popsaly, čeho se bojí u vysokorychlostních tratí

Oproti původní verzi je rozsah menší. Zmizel plán na údržbovou základnu v areálu železniční stanice Ostrava-Vítkovice, menší je také rozsah prací ve stanici Ostrava-Svinov.

K nerozeznání od běžné trati

Podle dokumentu se konstrukce VRT nebude zásadně lišit od stávajících tratí. Vizuálně bude k nerozeznání. „Jediným výrazným rozdílem bude konstrukční vrstva asfaltového betonu na pláni tělesa železničního spodku. Na této konstrukční vrstvě bude zřízen železniční svršek s využitím stávající technologie kolejového roštu ve štěrkovém loži,“ uvádí se v dokumentaci.

Materiál pak potvrzuje již dříve uváděné údaje. Správa železnic na trať pustí jen vlaky s minimální rychlostí 200 km/h, maximem bude 320 km/h. Jízda vlakem z Olomouce do Ostravy pak zabere 30 minut a z Přerova do Ostravy 15 minut.

Správa železnic v materiálu uvádí, že celkem 65 kilometrů trati chce začít stavět v roce 2026 a dokončit ji chce v roce 2034. Odhadované náklady se zatím pohybují mezi 60 až 80 miliardami korun. Stát počítá s financováním formou PPP.

Další studie na VRT. PwC Správě železnic poradí s rychlotratěmi na Moravě

Dokument řeší i objem záboru zemědělské půdy pro novou trať: půjde o celkem 4,3 milionu metrů čtverečních. Materiál upozorňuje, že více než polovina jsou půdy II. třídy ochrany, tedy velmi úrodné. Ty lze vyjmout z ochrany jen pro důležité dopravní stavby.

Autoři dokumentace upozorňují i na dopad na některé zvláště chráněné živočichy. Nejvíce v ohrožení budou v místech, kde bude trať překonávat Odru a mokřady v jejím okolí. Má jít zejména o obojživelníky a ptáky.

Tagy Správa železnic VRT VRT Moravská Brána
238 komentářů