Hřib chce z metra Anděl odstranit plastiku česko-sovětského přátelství. Je lživá, míní

Vestibul Na Knížecí ve stanici Anděl po rekonstrukci. Foto: Petr Hejna / DPPVestibul Na Knížecí ve stanici Anděl po rekonstrukci. Foto: Petr Hejna / DPP

Výzdoba stanice vybudované sovětskými techniky přečkala i přejmenování stanice. Podle tehdejších politiků se "historie neměla vymazat."

216 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Uz davno se mely odstranit vsechny „pamatniky“ ruskych okupantu.

Pepa z Depa

A to je mi záhadou, že se neomarxista rozčiluje.

Martin

Lziva je ve smyslu stavby ceskoslovensko-sovetske spoluprace… rusove tu dosadili loutkovou vladi a ta jim sla na ruku, komuniste mnoho projektu zarizli kvuli delbe prace a rada technologii tech lepsich musela byt stopnuta nebo ji smel vyrabet jen SSSR…
Vyzdoba stanice je skutecne spise proletarska,.. V soucasnosti asi neni uplne vhodne pripominat spolupraci s Moskvou…
Mj., Lenin je take za stanken na Dejvicke zakryty, tak bych instaloval pred plastikou platno a pripominal na nem soucasne deni na Ukrajine,… at vsichni vidi, co agresor dela…

Štofik

Nebo Jeruzalém (nikoliv Tel Aviv). A zbourat i Pražský Hrad, Přemyslovci byli otrokáři a Karel IV. vraždil židy, a všechny železnice které postavili Habsburkové.

Nose Peak

Já bych tam dal sochu anděla a pomník “padlejm do kolejiště”. Včera další nešťastná duše 🙁

Michal.S

Jako Ruskej roztahovačizmus taky nesnáším, ale jako milovník historie bych to tam nechal a doplnil jen výrazným vysvětlením v několika jazycích včetně toho ruského k postoji k okupaci a vměšování se tohoto státu do naší republiky.

Honza V.

V 90. letech jsem to bral jako projev vstřícnosti, dát Rusku šanci zařadit se do civilizovaného světa, jako jsme se o to pokusili i my. Ukázat, že nemáme nic proti Rusku ani proti Moskvě, pokud se tedy distancují od své zločinné, totalitní a imperiální minulosti. Ovšem je čím dál těžší to hájit.

RDP

Nebo Semeteš, na památku akce přátel banderovců

VJY

A víš ty vůbec co to ti banderovci byli????

Jarka

Dobytek!

RDP

Vzhledem k tomu, že nám hluboké metro bylo vnuceno, a též i soupravy až do M1, navrhuji zasypat (mimo hloubených a povrchových úseků)

Martin

Nebo Volyňská, na paměť 100 000 obětí Volyňské genocidy.

Honza V.

To by spíš evokovalo, že z Knížecí jezdí autobusy na Šumavu.

Blátošlap

To nemají k řešení nic podstatnějšího? Ideologie veřejného prostoru je snad nesvětobornější téma Prahy.

Vlastimil Kocurek

A proč do toho zasahuje Hřib, je to věc Prahy 5. Nemá to celoměstský význam, to se z toho jen uměle dělá. Nepochopitelné. jako kdyby nebylo co řešit !!!!!

Jurali

Pan prazsky radni pro dopravu, byvaly primator, MUDr. Hrib, bez atestace, nove historik umeni.
Ted vazne:
Staci tam dat strucnou tabulku s vysvetlenim dobove souvislosti.

Honza V.

Na Fučíkových sochách bývá spíše zvykem tabulku se jménem sundávat a spoléhat na to, že 16letí studenti nepoznají, kdo to je, ani podle připojeného sloganu.

Moza14

Tomu říkám vytloukání komunismu komunistou. Vyspělá společnost pomníky nebourá a historii nepřepisuje, ale vysvětluje a učí se z ní. Tohle mě od Hřiba docela mrzí, měl jsem o něm o něco vyšší mínění.

Vlastimil Kocurek

A my jsme vyspělá společnost ?? To asi o světě nevíte vůbec nic. V našem kontextu je ten postup správný.
Co to je vytloukání komunismu komunistou ???? Jakým komunistou ??? Nesmysly. A ještě to další olajkujou :):):)

Pája

Ptal jsem se mládeže. Nezažili tu dobu, ale vnímají Moskvu jako hlavni město agresora. Takže z pohledu těch, se kterými jsem se bavil převážil názor „odstranit“ nad „neřeším, nezajímá mně to “ . Můj osobní názor je, že se to mělo odstranit 30.12.1990. Budovat se dnes, tak by architekti mohli být v otevřené soutěži a ne jen ze „spřátelené“ země. V tom vnímám zásadní rozdíl.

jurali

Tak se aspon pouci. Smankote. To je jasne, ze mlady clovek byva bez znalosti.

Vlastimil Kocurek

Bez znalostí je u nás hodně starých lidí, kteří nemají ani znalosti ani názor, ani vzdělání, a s mobilem v ruce si lijí do hlavy ruské dezinformace, A píšu to na základě statistiky, která to potvrzuje.

tarten

Jedna z možností je nápis změnit na PRAHA SVOBODNÁ. Plus vysvětlující cedule. Tím se historie nezahladí, jen se reflektuje a zdůrazní její vývoj.

Miloš

Pan Hřib má pravdu.
Nejlepší plastika by byla Křemílek a Muchomůrka. Ta snad v budoucnu neurazí ani islamisty …

Jurali

Urazi. Viz pravoslavne ikony v Hagia Sofia premalovane mohamedanskymi klikyhaky.

Honza V.

U nás stačilo, když Fridrich Falcký nechal kalvinisty zplundrovat svatovítskou katedrálu. Nejenže figurální výtvarné umění je v rozporu s biblí i koránem, ale navíc dva skřítci z mechu a kapradí nejsou v souladu s tradičními rodinnými hodnotami.

Nose Peak

…a ještě k tomu je namluvila ženská….

218

Mělo se to sundat 30. prosince 1990, kdykoli potom už bylo pozdě..

Fr_von_Dr

Stejně tak mělo být naloženo s komunistama!

Vojta Svobodný

Ta vec tam nemela byt uz vcera. Proste tu MOSKVU odstrante a je hotovo. Nekde v rohu muzete dat tabuli ohledne historie. Ta stanice metra by se jiste postavila i bez „vynikajicich“ inzenyru z vychodu

Kopr

Tak Hribkovi napište, že to chcete domu, třeba byste si tuhle vec mohl prispendlit na fasádu a jezdili by k vám pak filmaři. Jo a celé okolí by vedelo, jaké jste pako

matejsediv

Zase na druhou stranu, nechat “pomník nepřítele” stát je myslim si projev velké vyspělosti. Nedávno jsem na tohle téma četl zajímavý článek, kde navrhovali, aby se pomníky, které vznikly za minulého režimu, neničili, ale pouze se k nim doplnily vysvětlující popisky.

DavidS

Za na druhou stranu památníky z té doby nedávají moc smysl a většinou jsou ve stylu, že všechno bylo skvělé a tudíž jsou „špatně“. Má smysl takové památníky na vůči nám silně nepřátelsky naladěný stát, které jsou ještě naprosto příšerně zpracované zachovat?

Osamělý Vlk

Nevím, přidání nápisu asi jako OK, ale odstranění je asi blbost. Prostě se tak ta stanice udělala. Jako chápu, že důvodem je Putinova agrese, ale v době, kdy to vznikalo, i pražští inženýři a plánovači dobrovolně povolili, aby to dělali Rusové a asi by se to nemělo zahlazovat. Nebo teda maximálně přestavět celou stanici.

Jakub

Jde o to, že už v době vzniku to úžasné přátelství Čechů a Rusů bylo jen propagandistickou fikcí. Ve skutečnosti jsme byli nesvéprávný vazal Sovětského svazu. Je to velmi podobné, jako kdybychom dodnes oprašovali nějaké nevkusné plastiky z doby Třetí říše, vyjadřující údajnou vděčnost Čechů svému ochránci Adolfu Hitlerovu.

Daniel Jablonecký

Dobrovolně? Vy jste tu dobu asi nezažil, že? To nebylo nic dobrovolnýho ale násilím nadiktovaná propaganda, které se v zemi se stovkou tisíc sovětských vojáků málokdo odvážil vzepřít. A pokud ano, udělal to jen jednou.

Leinad

Rozeznat člověka dělajícího činy z donucení (či jen v rámci své komfortní zóny) od aktivního vlezdoprdelisty je docela těžké.
Nicméně pár takových vlezdoprdelistů bylo.

Osamělý Vlk

A pak jsou lidi, kterým to bylo jedno. A těch nebylo málo. Spousta lidí normálně politiku neřeší, nutno říct, že někdy bohužel, protože pak se nechají manipulovat různými šmejdy typu Rajchl a spol.

Osamělý Vlk

Ano, dobrovolně. Lidi se mohli vyjádřit, třeba nepovolit Moskevskou, ale oni povolili.

Fr_von_Dr

Osamělý Vlku, vy jste tu dobu fakt nezažil…

Der

Podívejte se na výzdobu té moskevské dvojnice. Mají tam takové monstrnápisy a veleumělecká díla? Nemají, jen dvě decentní plakety (soudě podle fotek na common wikimedia, možná to překryli reklamním poutačem, kterých je tam hafo). Tolik k té družbě. A kecy, že není lepší nic k řešení? To je tak hloupý argument, jako že se za každé okolnosti může řešit paralelně jen jediná věc?! Samozřejmě že se řeší několik věcí naráz, ale nejvíc se samozřejmě čertí lidi u těchhle viditelných „kontroverzních“. Podle některých bych si odvodil, že i přejmenovávat stanice v roce 1990 byla chyba, měli jsme zachovávat „historii“. A výměna… Číst vice »

Der

PS: Zajímavé je, že se neřeší ta obludnost přímo na nástupišti, tam je zkrátka a dobře sovětská vlajka – srp, kladivo, „historie“ jak vyšitá. Klidně by ji mohli rekonstruovat a ozdobit moderněji a zgruntu, stejně (pokud se nemýlím) má dodnes od povodní 2002 chybně bílé panely.

Pan Král

Už to mělo být dávno v depozitáři

EPM

Vrtěti psem…

Granja

Před několika dny mi při otevření internetu vyskočil odkaz na to samé s tím, že přesně toto požaduje nějaký 16letý student a nyní se hovoří už jen výhradně o Hřibovi…

likvidátor shotoushků

A???

Jarda

Možná to pro vás bude překvapivé, ale i takto mladí lidé (i mladší) se mohou zajímat o historii.

Mat

Tím, že to ten student chce odstranit, jasně dokazuje, že neví a hlavně nechápe nic. Historii je potřeba připomínat aby se nevrátila.

Noscortas

Jakože připomínat adorací vojenských okupantů a vrahů z Buče?

Fr_von_Dr

Špatně jste to pochopil a přečetl! Cituji: „Historii je potřeba připomínat aby se nevrátila.“ Byli jsme ruskou kolonií, stejně jako západ měl kolonie po Světě. Příklad: Téměř každý týden nějakého Čecha srazil, naboural nebo zabil ožralý rusák ZILem v Mladé Boleslavi. Nikde v archivech o tom nido nic nenajde! Tak se k nám chovali…

Hoermalmeister

Hřib si ty trolejáky kupuje na zahradu, nebo jak tomu mám rozumět? Turci byli prostě levnější než Škodovka, tak vyhráli v soutěži. Nemůžete všechno, co se vám nelíbí, házet na jednoho člověka, který za to ještě nemůže 😂

Hans N.

Dávno měla být sejmuta a uložena někde v depozitáři. Ač se to místním či přespolním soudruhům nelíbí a budou se vztekat.

Leinad

Radši bych k tomu přidal ceduli psanou historikem, co to bylo za přátelství atd.

tarten

Ta tam může být v každém případě.

gvmel

Tu ceduli nikdo číst nebude. Ale obrovský nápis „MOSKVA“ pozná každý.
Pryč s tím

DavidS

Pomník přátelství s cedulí, která přátelství popírá…

Xaver

V době zcela otevřené vojenské agrese ze strany Ruska vůči jinému evropskému státu, v době, kdy ruští čelní představitelé opakovaně hrozí jadernými zbraněmi a vyhrožují, že napadnou ostatní státy EU včetně ČR, v době, kdy je ČR na ruském seznamu nepřátelských zemí, je takováhle plastika jedním velkým výsměchem všem, kdo hájí základní lidské hodnoty a měla být už dávno odstraněna. Kdykoliv kolem ní jdu, jen kroutím hlavou, že tam pořád straší.

Martin Hodek

A vidíte, přesto je spousta lidí, kteří to prostě nejsou schopni pochopit. To, že ta plastika byla lží už v době svého vzniknu (protože SSSR tady po roce 1968 každý tak miloval), spoustu zde diskutujících zcela míjí.

Bifidus

Ano, ale ta lež je součástí naší historie.

Martin Hodek

Florenc – Sokolovská
Vyšehrad – Gottwaldova
Háje – Kosmonautů
Pankrác – Mládežnická
Chodov – Budovatelů
Opatov – Družby
Nádraží Holešovice – Fučíkova
Roztyly – Primátora Vacka
Dejvická – Leninova
Nové Butovice – Dukelská
Anděl – Moskevská
Jinonice – Švermova
Invalidovna – Hakenova (plán)
Českomoravská – Zápotockého (plán)
Hradčanská – Obránců Míru (plán)

Jo, historie. Takže doufám, že jezdíte na Gottwaldovu.

Martin Hodek

Můžete mi soudruzi vysvětlit ty mínusy? Máte problém se skutečností? Chtěli byste Fučíkovu, nebo co?

Frantík

Tak při dnešních standardech Fučíkovo nádraží 🙂

tarten

Nenapsal jste, co tím myslíte, a to je chyba. Kdoví, jak si to kdo vyložil. Třeba za soudruha považují právě vás, a to třeba i ti, co dali plus 😀

percula

Ne, ale jezdím na Mladeznickou, je na vic . Pankrác ke pro tuto stanici dost neurčitý pojem.Pankracka plán je rozlehlá.

Jaaa

Tady to černobílé uvažování “všechno špatné prostě vymažeme” mne neskutečně irituje. Nějaká osvěta neexistuje. Autentická připomínka tehdejších poměrů v koutě je stejné zlo, jako slavnostní názvy stanic.

Mně se zdá, že jste se s tím prostě ještě nevyrovnal.

Jan Sůra

Součástí naší historie jsou i dezoláti šířící proruské názory zdarma či za úplatu na diskuzních fórech pod rouškou anonymity. Třeba vy.

Jeffer

Ja by som bol radšej za výraznú ceduľu v štýle „vidíte, a toto sme tu sami, radi museli chcieť“ a kľudne vedľa toho obrázky nápisov „УХАДИТЕ ДОМОЙ, ОКУПАНТЫ“ než to odstrániť. História by sa mala pripomínať, aby sa na ňu nezabudlo.

likvidátor shotoushků

Honzo, kolik z těch nicků je nových nebo spících a čekajících na téma “ubližuje se Rusku”?

Martin Hodek

Evidentně většina.

jirik.e

Vůbec by neškodilo, kdyby se u jména diskutéra zobrazovalo i jeho pořadové číslo registrace – na diskusích iDNESu to bezvadně fungovalo přes deset let. Měl jsem tehdy jedno z prvních pětimístných. 🙂

Antonín

Bolševiky opravdu nesnáším a jakékoliv jejich adorace mi vadí, ale úplným odstraněním všeho, obávám se, že bychom mohli dosáhnout opaku – historie se nedá zapomenout. „Kdo ji nezná, musí si jí prožít znovu – G. Santayana“ a vládu jedné strany opravdu už nikdy. Možná by stačila historicky vysvětlující tabule, eventuálně odstranit jen obrovské nápisy názvů měst – ten zbytek už je v dnešku hodně neutrální. Nakonec ve Vídni mají taky obrovský pomník Rudé armády a příliš nevadí – jenže ti měli to štěstí, že se ze sovětské nadvlády vymanili. V Praze je mnoho věcí, které mi vadí v případě připomínek… Číst vice »

Jiří Kocurek

V originále „condemned to repeat“, odsouzeni k zopakování.
Což lze chápat tak, že jinou možnost již nemají, ztratili ji a jakákoliv pomoc je již marná, jejich osud je nezvratný.

Jmeno

Bolševiky opravdu nesnáším ale opovažte se mi sahat na jejich památku. Tak nějak?

rypáček

Nejde o bolševickou památku, ale prostý fakt, že většinu našeho metra pomáhali razit rusové. Nejde tu o rudou hvězdu, ale o název města antibolševici potřeštění, v atlasech taky dodnes je a nikdo ji nemaže.

Martin Hodek

Ale tohle není historie. Tohle je lež. Přátelství SSSR a ČSSR rozhodně neexistovalo jinde, než na papíře. Rozhodně neexistovalo v době normalizace, kdy se metro stavělo.

Jaaa

Ano, tohle je lež ve veřejném prostoru a diskuse se kultivuje tím, že se ukazuje.

Petr

Zajímavé, že nadpis píše o odstranění a v článku je řeč o úpravě. Úpravu chápu, výborné by bylo doplnit to o informace ohledně historie a umístit tam i informace o sesterské stanici Pražskaja. Které hrozí také přejmenování.

tarten

Ať si ji klidně přejmenují. Nepotřebujeme figurovat v seznamu jejich kolonií.

Petr

Kdyby to bylo tak jednoduché. Navíc těch seznamů bylo a je mnoho.

Robert Pražák

No, tak jste si ublinknul a jedeme dál.

Surio Mario

Na Knížecí mi podstatně víc vadí místní osazenstvo, které obtěžuje žádostmi o cigáro a peníze. Nemluvě o močení jakož i horších věcech ve vestibulech a kolem nich.

Vojta _7

Faktem je, že kdyby tu nebylo metro z té doby, tak by s experty typu Hřiba neexistovala jediná linka metra…
Ještě v 90.letech to šlo, ale po roce 2000 je tempo pod 0,5 stanice za rok, což je šílený…

xyz

Jiné zdroje namítají, že už sama výstavba v 70. a 80. letech byla opožděna vlivem existence komunistického režimu, jak by metro možná bývalo vzniklo o 10 – 20 let dříve.

Já můžu namítnout, že prostě „to nejdůležitější je hotovo“ (resp. určitě byl důležitý ještě rok 2004 úsekem NádrHol – Ládví), takže to o něco méně důležité jde pomaleji.

Pražák

Naopak metro bylo díky bolševikům zpoždeno min. o 20 let. Ono se totiž, stejně jakondalnice začalo připravovat podstatně dříve, bolševici to stopli neb neměli peníze, jinak by bylo hotové v půlce 50. let.

tarten

Nedivte se. Jednak je potřeba zacelit tramvajovou síť, kterou komančové v centru velmi hrubě narušili, jednak potřebujeme, aby železnice převzala funkci „rychlíkového metra“. Praha se totiž dost rozrostla a metro pražského typu je jí už trochu malé.

Jan

Nesouhlasím, Moskva ani Praha za Putinovy choutky nemůžou…

Jiří Kocurek

Ono je to težké, Moskva je nevyhnutelně symbolem jak komunismu, tak invaze v současnosti či v nedávné minulosti, bylo jich víc od pádu SSSR.

Nechal bych to tam, jen ať se ldi ptají proč to tam je. Kdo nezná svoji historii, ten si ji zopakuje. A proto i s tím vysvětlením.

Jan

Tak nějak, pouze upozorňuje na způsob výstavby stanice, ze starých vozů metra jsme po revoluci taky nestrhali cedulky „sdělano v SSSR“…

Michal.S

Šotouši strhli

Vojta _7

V ČR je údajně málo doktorů a tady si jeden hraje na odborníka na dopravu, umění atd..
Nevěděl jsem, že se na té stanici podíleli Rusáci a že je postavená v moskevském stylu… Měla by se zbourat komplet a za 5 mld. postavit nová v modrožluté barvě…

Bram

Plastiku ponechat, názvy Moskva a Praha odstranit.

Balíkář

Vás by ukojil nápis Praha – Washington…

Robert Pražák

To je právě ten rozdíl: Američani nám podobné nápisy nevnucují

Jan Sůra

Já budu plně uspokojen vaší trvalou blokací, soudruhu.

Jiří Kocurek

Svět není binární, buď 1 nebo 0 a nic mezi tím.

Jiní by tam třeba rádi Londýn, Paříž, Řím … v Paříži mají Slavkovské nádraží, jen tak mimochodem.

Jaaa

Ne, mají Austerlitz. O Slavkově ani čárka.

Rudolf Tuček

Normální je že každá doba překrývá historii po svém novými věcmi akorát dneska o tom víc lidí má čas přemýšlet.

Vojta

Najednou? Tady rudo bylo poměrně dost vždy, však ty nářky když se vyřadí jakékoliv vozidlo/změní jakákoliv věc, ta přichází obvykle od nich. Oni každou vyřazenou 810 berou jako útok na svojí osobní integritu – „nejlepší vozidla“, „je to škoda“, „můžou jezdit ještě milion let“. Místo toho, aby se ten člověk u těchto témat kriticky zastavil a řekl, třeba už nastal jejich čas, nové vozidla jsou nesrovnatelně lepší, tak hledají úplně absurdní důvody, proč to je špatně. Odchází jejich svět (přirozeně) a oni se snaží zuřivě všechno bránit….

Jaaa

Nechat, přinejlepším zakrýt.

Bolševiky nesnáším, ale tohle je prostě doklad doby. Pokud to pobuřuje, mělo by se to překrýt, ale ničit to je jednoduše barbarství. Tohle není pomník Koněva, kterej okupuje prominentní místo – a ten taky nebyl zničen, ale přemístěn do depozitu.

likvidátor shotoushků

Jaký doklad doby? Vždyť je to hnusný!

Jaaa

Hnus dokladem hnusné doby?

Jméno.m

Nechat Adolf Hitler Platz ve Fulneku. Prostě doklad doby.

Jaaa

Pokud neznáte míru a srovnáváte plaketku s nápisem Moskva – Praha s Adolf Hitler Platz, tak je mi líto, ale asi vám nedokážu pomoct. Takhle kdyby tam bylo J. V. Stalin nebo K. Gottwald, to bychom se domluvili.

Jirka

Nečekal jsem, že se najde i něco s čím budí s Hřibem souhlasit. Jen tak dál.

Pražák

Mám to úplně stejně, Hřiba považuji za neštěstí magistrátu,,ale tady s ním souhlasím, nevím proč na veřejném místě demonstrovat zcela lživou a nesmyslnou myšlenku a navíc ještě v něčem tak pokleseslém jako je pozdní sorela. Tyhle věci patří do muzea s patřičně velkým vysvětlujícím textem, nikoliv do vestibulu stanice metra.

Jaaa

Ts, pozdní sorela je občas bomba.

Jirka

Vůbec nechápu, za co jsem dostal ty mínusy.

JirRa

Na Hradčanské býval taky nápis, tuším že „Moc patří pracujícímu lidu atd. Je tam ještě?

Petr Zdobinský

Stále tam je

SaulGoodman

Bohužel ano. Nicméně to je alespoň teda Čl. 2 odst. 1 Ústavy 1960, což je – až na to přízvisko „pracujícímu“ – po formální stránce v podstatě demokratické ustanovení, byť samozřejmě v praxi nerealizované a hned v Čl. 4 negované vedoucí úlohou KSČ. Já osobně bych neměl problém ani s odstraněním tohoto, nicméně najdu zde dost argumentů pro to, proč to zachovat. Mimo jiné třeba celkový kontext výzdoby té stanice, která se věnuje českým dějinám a je zde také připomínka korunovace Vratislava II. Pak lze celkem úspěšně argumentovat, že je to pravdivá připomínka určité dějinné epochy, jakkoliv ne zrovna šťastné.… Číst vice »

Bifidus

Dneska je ta negace v článku 10a ústavy o nadřazenosti práva EU.

tarten

To přízvisko „pracujícímu“ je velmi důležité!

tarten

Úžasná myšlenka omezení volebního právo na dělnickou třídu nebyla naštěstí nikdy uskutečňována.

technolog

A to jsou podle vás kteří – ti „obrazoborci,“, kteří neumějí nic lepšího než likvidovat všechny připomínky minulosti, nebo ti zastánci pravidla, že historii je třeba si připomínat, abychom si ji nemuseli zopakovat?

Hoermalmeister

Připomínka minulosti patří do MUZEA, na stanici Muzeum bych ji asi toleroval

jva

Tady se plno lidí v diskusi může podělat kvůli nějakému sloganu v podobě jmen dvou měst… Ale nad symbolem totality – rudou hvězdou na historických vozidlech slintají blahem. Mimochodem – kolik bylo mezi okupanty nynějších „chudáčků“ z Ukrajiny? Z tohoto pohledu stejná svoloč…

Rudolf Tuček

S hvězdou na vozidlech souhlas je to stejné jako jezdit se svastikou. V Československu v roce 1968 byly i jednotky Sovětské armády dislokované na Ukrajině ale ti si nemohli vybrat když v Moskvě vydali rozkaz.

SaulGoodman

Jistě nemálo. Nicméně nějak si nevzpomínám na to, kdy nám Ukrajina vysvětlovala, jak to byla potřebná bratrská pomoc (což Rusko po krátké periodě sebereflexe opět dělá) a též jsem nezaznamenal, že by Ukrajina od rozpadu SSSR nějak projektovala své imperiální ambice (pomineme-li zapojení pár set dobrovolníků do války v Podněstří v 90s). Rusko je v podstatě jediná země v Evropě, co se hrdě hlásí ke své okupační minulosti a dnes a denně více či méně přímo vyhrožuje opakováním. Nemluvě samozřejmě o tom, že Ukrajina měla, stejně jako všechny ostatní svazové republiky, naprosto minimální vliv na rozhodování politických špiček politbyra KSSS… Číst vice »

Andrej

To, že náš okupant přispěl k tomu (nebo dokonce sám rozhodl), že se stavělo těžké sovětské metro v takové podobě, v jaké se stavělo, opravdu není důvod k jeho adoraci takovým způsobem

P_V

Těžké metro je demagogické označení, které zavedl Bém, aby mohl pomluvit Déčko a odklonit finance na stavbu vysněného metra na letiště.

Ferda

Není jediný důvod jim být za tolik roků útlaku jakkoliv vděční… Neumí se chovat a nikdy neuměli, po nich nikde 100 let trava neroste… Doteď jsme se z jejich skřípnutí úplně nezvedli, takže je namístě se toho zbavit…

Pražec

A dodneška to platíme na elektrice, že musíme pořád rozjíždět a brzdit stopadesátitunové vlaky.

jirik.e

Prozradím vám sladké tajemství. České soupravy Tatra R1 by na tom byly v poměru vlastní hmotnosti vůči kapacitě přibližně stejně jako Ečs i 81-71. Výrazně lehčí jsou až o generaci mladší stroje ČKD M1 díky hliníkové konstrukci.
3× R1 … 96 m, 138 tun, 1128 osob
5× Ečs … 95 m, 162,5 tun, 1320 osob
5× 81-71 … 96 m, 166 tun, 1540 osob
5× M1.2 … 96 m, 128 tun, 1500 osob

Balíkář

K řešení je spousta jiných problémů, ne petice nějakého pubescenta a ego pana doktora.

mlokXCM

Bylo by lepší, kdyby (ta) IAD nepřekážela (té) VHD.

Kopr

Tohle mělo zmizet již dávno.

Karel

Co náhrada jinou plastikou? Třeba hýžděmi zabalenými do bankovky cizího státu?

tarten

Do rublu?

Karel

Rubl není jedná měna na svět

Martin

A proč?

V. Klozík

Okamžitě odbourat

Jarek

Každá doba má svoje asrtefakty, snad se dožijem, že Pražské letiště zase bude Ruzyň.Jako přespolní stejně říkáme letíme do Prahy, a na tu kontroverzní postavu, z které udělali někteří modlu .A co socha maršála Radeckého?Ta nebude?

Tom Matto

Radecky snad bude…

xyz

Pojmenovávání letišť po významných osobnostech je i ve světě běžné.

Pražák

A copak Vám ta kontroverzní osoba provedla? A v čem byla vlastně kontroverzní? Pomohla zbořit socialistický, volksrusácký režim? Mimochodem V. Havel je světově nejznámější Čech druhé poloviny 20. století.

Nose Peak

Radeckého odstranili mj. kvůli obavám, aby si bývalá imperiální mocnost náhodou nedělala na něco nároky. Mám obavu, že i my budeme nuceni provést nějaké ty “revitalizace” ve veřejném prostoru…

Dachs

Optikou dnešní doby to není historie, ale historické memento, které mnoho lidí asi začne chápat, až s přiblížením švába ke slovenské hranici nebo s jakýmkoli posílením báťušky bezradností a nepřipraveností západních společností. Je pravda, že stavba této stanice byla výměnná, reciproční, tehdy se říkalo družební akce se sovětskou stranou (naši lidi dělali zas Pražskou v Moskvě), ale vymyšleno zrovna takto proč? Propagandistické působení. Některé soudružky učitelky nás tam vodily, nebo jsme se u nápisu zastavovali, když se někam organizovaně jelo, a „podaly výklad“. Z tehdejší vymývárny mozků (generace Y a Z si to ani nebude umět představit, jak rafinované to… Číst vice »

P_V

A byli to právě sověti, kteří v tom viděli příležitost k reklamě na export, a tak nám vnutili svůj zastaralý vozový park, jako prvnímu zahraničnímu zákazníkovi. Že by ČKD vlastní vývoj nestihlo včas, je věc druhá, ale o importu bylo rozhodnuto dřív, než to bylo zjevné.

Péťa

Už v tom se odráží podstata onoho „přátelství“ a vůbec ruský pohled na něj a jejich okolí. Neznám nic lepšího, co nám tu mohli na památku přátelsky zanechat, než takový prvoplánový ale taky neškodný otisk. Málokomu se asi ta plastika nebo ta stanice líbí v kontextu architektonických a uměleckých děl v pražském metru, které neoslavují Moskvu a její přátelství 🙂 Propagandistický efekt té plastiky nebude valný a nebude příčinou současného rozšíření nebezpečných názorů ve společnosti. Možná je lepší ji zastínit novým rozvojem města a společnosti. Muset ho vymazat je prohra. Leccos jiného škodlivějšího buď už vymizelo nebo ať vymizí. Autor… Číst vice »

Der

Historii prý nejde vymazat, tak si musíme stále připomínat Moskvu při vlezu do téhle stanice. Pěkná blbost. V muzeu možná, pokud to má vůbec nějakou hodnotu. Nedávno opodál bourali barák a plastiku nezachránili, ale tahle je výjimečná, protože je politická? Případně mám protinávh: Místo MOSKVA tam dát METRO, písmenka snad nejsou součástí té „umělecké hodnoty“.
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/bourani-demolice-smichov-plastika-beton-vorar-pod-vysehradem-unikat.A240322_080727_praha-zpravy_vich

tiburon

K nějaké rozhodující zásluze východního souseda o metro doporučuji on-line dostupnou vzpomínku pana ing. arch. Jirouta v časopise DP. Jednak bychom se k tomu závěru dopracovali sami a jednak říše zla nebyla jediným konzultantem.

Plastiku ponechat, je to příklad toho, kam až jsme byli schopni v lepším případě v naivní iluzi dojít. Historie se má připomínat.

Jarda

Ten Ruskem hnus tam ještě je jo?

Joe

Přidat tabulku „proč“ a nechat. Vymazávání či přepisování vlastní historie, jakkoliv se nám aktuálně nelíbí, je zkrátka špatně. Tohle jsou přesně ty případy, kdy se má používat ono „nebuďme jako oni“.

StonyCZ

Jakou presne historii to prepisuje?

Joe

Tak třeba že se Praha družila s Moskvou? Že to nebyla družba úpně přirozená a dobrovolná samozřejmě nepopírám, ale že bychom najednou dělali, že nic takového nebylo, to je pokrytectví. Stejně jako Němci dělají, že se před 80 lety nic nestalo (jasně, to nebyli Němci, to byli nacisti).

Andrej

To opravdu není přepisování historie. Nepřepisují se učebnice ani se nic nemění na historickém výskumu nebo výkladu
Změní se nevalně hodnotná plastika oslavující něco, co už neexistuje (družba s Moskvou). Pokud by se někde vyměnila plastika ze stejného období bez názvu nebo bez politického vzkazu, nikdo by si to ani nevšiml ani by se to nedostalo do médii a ani by to nikdo nenazval „,přepisováním historie“. A takových plastik bylo po celém Česku odstranených nebo vyměněných spoustu.

Jaaa

Ale existovalo.

Joe

O tom nepřepisování učebnic bych raději mlčel. Zkuste si najít učebnici dějepisu z 90. let a nějakou vydanou v posledním desetiletí. Dost historických faktů, hlavně druhoválečných, je tam pomlčeno či raději vůbec nezmiňováno. A samozřejmě se to týká německé a ruské strany.

Jiří Kocurek

Vemte učebnici dějepisu z 80. let a hledejte mapu Československa z 1918-1938.

Joe

Samozřejmě, ale to jsme měli totalitu. Chcete snad naznačit, že současná doba je totalitní a neexistuje svoboda a reálné podávání informací?

VTT

Tak moment – co chcete na té mapě vidět? Podkarpatskou Rus? O její existenci (a příslušnosti k ČSR) jsme se na dějepise normálně učili. Jen při občance nám to s. ředitelka vysvětlovala, že „to byla taková kolonie“ a že je dobře, že už patří SSSR.
Dějepisář nám ale říkal i o tom, že v 50. letech byly politické procesy. O osvobození Plzně Američany jsme se samozřejmě normálně učili.
Ale o událostech roku 1968 jsme se už neučili.

Jarda

jde o hodnoty, ne o korektnost.

Twix

Když už je nad tím nápisem Moskva ta kamera namířená na cestující, měl by zůstat i nápis 🙂 Ne, vážně, jsem pro zachování s nějakou vysvětlující cedulí.
Mimochodem stanice metra Pražskaja v Moskvě samozřejmě stále existuje, je to ale zcela obyčejná hloubená stanice mimo centrum, něco jako Stodůlky nebo Chodov, nijak zvlášť zdobená, bez plastiky 🙂

Petr

Stanici v Praze stavěli rusové, stanici v Moskvě čechoslováci.

Petr

Teda ne rusové, ale sověti.

Jarda

a co z toho?

Robert Pražák

Jde o to, že název Moskevská pro tuto stanici v této lokalitě byl silně zavádějící, až matoucí. Moskevská je ulice ve Vršovicích. Smíchovská lokalita má a měla zavedený název Anděl, resp U zlatého anděla.
Nicméně, takových nesmyslných názvů stanic metra je a bylo víc. Třeba Pražského povstání je bezvýznamná ulička v Kunraticích, lepší by bylo jméno Náměstí hrdinů. Místo Malostranská spíše Klárov a podobně.

Lukáš F.

Jiná filozofie pojmenovávání stanic. Sověti považovali stanici metra za významný orientační bod sám o sobě, takže se nepotřebovala jmenovat podle nějaké přilehlé ulice. Jako vítaný bonus mohli pak stanicím dávat „politicky uvědomělé“ názvy.

Dominic

A ještě:
Vltavská -> Bubny / Nádraží Bubny
Českomoravská -> Aréna Libeň
Depo Hostivař -> Nové Strašnice / Malešice

Lukáš F.

Vltavská → Vltavská filharmonie

tarten

Také možnost, ale Bubny mi připadá lepší.

Robert Pražák

Hradčanská = Nádraží Dejvice.

tarten

Až na to, že to nádraží je mnohem blíž středu Hradčan, než středu Dejvic. A stejně to není jeho původní název. Ten zas připomíná ulice K Brusce, která vede od Písecké brány.

VTT

Ono vůbec tyhle názvy stanic ve formě pouhých přídavných jmen jsou ovlivněné ruským systémem: to není tak, že např. Pavlov má v Praze náměstí, a po něm je pojmenovaná stanice metra, ale je to přímo Pavlovova stanice. Stejně, jako Hradčanská stanice nebo Leninova stanice.
Ironií je, že jeden takové názvy vznikly i po revoluci: Dejvická a Vysočanská třeba.
Pokud je tam ulice, tak se to dá brát tak, že slovo „ulice“ je zamlčené, jak se to v češtině dělá. Ale pokud je to něco jiného, tak bych to tam doplnil: „Náměstí Jiřího z Poděbrad“, „Náměstí I. P. Pavlova“ a tak.

jirik.e

Tím „zamlčeným“ slovem je slovo „stanice“,
Prostě si to představte jako „[Stanice] Dejvická“, „[Stanice] Českomoravská“, „[Stanice] Roztyly“ apod.

Twix

Abych nebyl špatně pochopen, nemyslel jsem to tak, že se to má jmenovat zase Moskevská. Jen jsem psal jak je to dodnes v Moskvě.

tarten

Klárov jako název pro stanici metra je už obsazen. 😉

VTT

Myslíte tou nedokončenou stanicí?

SaulGoodman

Já myslím, že dostatečným dokladem doby je zbytek výzdoby dole ve stanici. Ano, kosmonauti a holubice míru nechť zůstanou, ideologický podtext je sice též evidentní, ale dobře. Nicméně ten nápis je prostě čistě propagandistický slogan, žádné přátelství neexistovalo, byli jsme podrobeným okupovaným státem. I to, že na metru Sověti spolupracovali a vůbec se stavělo po jejich vzoru, bylo výsledkem našeho zařazení v sovětské vlivové zóně. To, že mají v Moskvě Pražskou, věru mnoho neznamená, Kyjevská je tam také a nijak jim to nebrání demonstrovat nerozlučné přátelství severokorejskými raketami na kyjevská sídliště. Fakt by mě zajímalo, kolik lidí by tu takhle… Číst vice »

Staňa Míček

„ten nápis je prostě čistě propagandistický slogan, žádné přátelství neexistovalo, byli jsme podrobeným okupovaným státem. I to, že na metru Sověti spolupracovali a vůbec se stavělo po jejich vzoru, bylo výsledkem našeho zařazení v sovětské vlivové zóně. To, že mají v Moskvě Pražskou, věru mnoho neznamená, Kyjevská je tam také a nijak jim to nebrání demonstrovat nerozlučné přátelství severokorejskými raketami na kyjevská sídliště.“
Skvělý návrh na vysvětlující tabulku. Pošli to Hřibovi. 😉

Jiří Kocurek

Píše se tam přátelství, ve skutečnosti to bylo vazalství. A to se tam napsat nesmělo.

Luke

Naprosto souhlasím s tím, co říkáte.

Byli jsme okupovanou zemí, a sentiment “je to historicky cenné/doklad doby” je neopodstatněný. Touto logikou bychom si mohli na veřejných místech nechat hákový kříže z protektorátu, pomník Stalina na Letné nebo sochu Koněva, který v Maďarsku tankama najížděl do lidí…

Dan

A je to smutné, protože se to děje. Třeba Olomoucký orloj doprasený v roce 1955 v duchu tehdejší ideologie už je chráněný jako památka v této podobě. Povedlo se do něj zakomponovat mj. i Stalinovy narozeniny. Když to nešlo pryč po 1989, tak ať to jde pryč teď. Výzdobu na Anděli vyměnit, orloji vrátit původní podobu, atd,…

Lukáš F.

Nepleteme dvě věci dohromady? Jedna věc je plastika „MOSKVA – PRAHA“, druhá věc je pamětní deska se slovy o československo-sovětském přátelství. Proč kvůli lživé pamětní desce musí zmizet i ta plastika?

SaulGoodman

Tak ta plastika zjevně odkazuje na spojení těchto měst, resp. fakticky spíš tehdejších režimů z těchto měst vládnoucích. Kdyby z té plastiky alespoň nějak vyplývalo, že má odkazovat specificky na spolupráci při budování metra, tak by to snad šlo podobně jako zmiňované kosmonauty označit za jakousi historickou připomínku. Ovšem to z ní při nejlepší vůli nevyplývá.

Imo se to mělo odstranit už při přejmenování té stanice, název byl jako propagandistický shledán a změněn, ale hmotnou připomínku té samé propagandy jsme si tam nechali.

Lukáš F.

Pro mě z ní vyplývá to, že moskevští architekti navrhli pražskou stanici a pražští architekti stanici v Moskvě. Ne všechno musí nutně být politické.

Staňa Míček

Za mě též ponechat. Jenom přidat vysvětlující tabulku.
Když jsem se na Andělu pravidelně pohyboval tak ve mě tato plastika při každém průchodu kolem neevokovala pocit „fuj, to je hnusné“. Spíše jsem se vždycky jenom zamyslel, že jsem vlastně moc rád za svůj ročník 87 a tuto zk. dobu si nepamatuju…

digi

Tak ono by stálo za to celou knížecí nějak zkulturnit, včetně vestibulu…

Jiří Kocurek

Nechat tu plastiku jak je, jen přidat datum vzniku a informaci, že 1968-1989 byla v ČR okupační vojska SSSR.

Sám za sebe bych ještě dodal, že dvojče této stanice je v Moskvě, bohužel nedostupná, Kreml už zase okupuje.

Pája

Buďme upřímní – opravdové přátelství vypadá jinak. Neumím si představit, že bych se s pistolí vnutil k sousedovi na jeho pozemek a ještě mu vnucoval svoje pravidla. Nedovolím si vejít bez pozvání ani na zahradu. On taky zvoní. Funguje to k oboustranné spokojenosti. Pomáháme si navzájem.
Mezi okupantem SSSR a tehdejší ČSSR žádné takové opravdové přátelství nebylo.

Jiří Kocurek

Když na Vás někdo míří kalašnikovem, tak mu to přátelství raději slíbíte.

A tak nějak to bylo…

Pája

No právě. To není přátelství, to je akt násilí.

PeDazOl

Plastiku ponechat, aby všem bylo jasné co čechoslováci pod vedením ÚV KSČ dokázali, osvoboditelům – okupantům se klanět a děkovat. Ta plastika není ani o rusech ani o “sovětech” nýbrž o nás… Ponechat…

Pražec

Podepisuju.
Hlavně abychom nedopadli jak Poláci, kteří se rozhodli ze sebe v upravené historii dělat ještě větší hrdiny, než skutečně byli. Příklad:
Historička zpochybnila určité představy o polském hrdinství. Ministr školství jejímu ústavu sebral peníze. Akademici v reakci na to napsali nesouhlasný otevřený dopis. Ministr „však oznámil, že jeho ministerstvo prověří univerzity, které zaměstnávají akademiky podepsané pod dopisem, a vyvodí z toho důsledky.“
(https://vedavyzkum.cz/ze-zahranici/ze-zahranici/je-akademicka-svoboda-v-polsku-ohrozena)

Andrej

Takto tu plastiku bohužel nikdo nevnímá.

Kamil Novotný

Stačilo by připevnit někde desku s vysvětlením jak zde tato zajímavá a historicky dnes již cenná věc vznikla. Klidně s dalším popisem odsouzením ruského režimu, ale rozhodně to má na svém místě zůstat.
Je vidět, že má Hřib v Praze vše v pořádku a je nutné se před volbami zase zviditelnit.

Andrej

Ten nápis uvidí nesrovnatelně víc lidí než nęjakou tabulku s popiskem. Zejména pokud bude nenápadná aby esteticky nerušila. Pokud by naopak ta tabulka měla být výrazná, tak to bude narušovat vzhled stanice. Ten nápis odstranit. Není důvod adorovat okupanta. Není to přepisování historie. To by pak bylo i odstraňování nacistických nápisů nebo sochy Stalina.

Ferda

Cenná věc?

P_V

„Původně byl navrhován spíše název Lidická“
To byla jedna z variant, že stanice tu budou dvě, s pracovními názvy Lidická a Staropramen.

Frantík

No a název zastavky tramvaje v Lidické ulici si zase urvala Zborovská…

Jaaa

Bez Zborova by patrně žádná ČSR nebyla…

Frantík

Tak ať přes ni postaví tramvaj 🙂

digi

Tuší někdo kteří politici v roce 1990 rozhodli že historie by se neměla vymazat?? Marně to hledám… diky

Daniel Jablonecký

Konečně! Včera bylo pozdě.

EC104

Pozdě už je se vším v tomto státě.

Pepa

Ja bych vedle vyvesil nejake hakove krize na nase pratelstvi v protektorate.. nacismus a bolsevismus jsou stejne ideologie. nechapu proc vazby na ruSSaky ma stale nekdo potrebu glorifikovat

Lukáš F.

A opravdu to někdo bere tak, že plastiky v metru vazby na Sovětský svaz glorifikují? Mně to upřímně připadá jako vymyšlený problém. Pokud někdo věří tomu, že československo-sovětské přátelství bylo přátelství a ne okupace a vazalství, tak jeho názor nezmění odstranění nějaké plastiky, tuplem ne v Praze, kam se prorusky smýšlející část obyvatelstva typicky podívá jednou za život na školním výletě.

Jiří Kocurek

Jste si jist, že „prorusky smýšlející část obyvatelstva“ nežije v Praze? Řekl bych, že jsou nalezlí všude.

Petr

Presne. Prazska sidliste zvolila podruhe Zemana, kdyz bylo jasne, ze ho plati RuSSaci…

Andrej

Ano, nápis Moskva <3 Praha vazbu na Sovětský svaz zcela jednoznačně a nepokrytě glorifikuje. To snad ani není kontroverzní.

Kamui

Doplnit o nějakou vysvětlující tabulku – rozhodně.
Rušit – rozhodně ne.

Vít

Stalinův pomník měl na Letné taky zůstat, jen se doplnit vysvětlující tabulkou?

Vít

Ten sice Sověti zbourali sami, ale čistě hypoteticky? Nebo srpy a kladiva na budovách po revoluci?

Andrej

Nebo ještě líp, hákové kříže. Vždyť to je historie. Nechceme ji přece přepisovat. Nechat a doplnit vysvětlující tabulku!

Jaaa

Státní nebo ideologické symboly a umělecká plastika jsou dvě zcela odlišné věci.

Kamui

Pokud by se dodnes dochoval, tak ano. Byla by to super turistická atrakce, správný bizár.

digi

Že, mohli jsme ho oholit a před japonskejma turistama to prodávat jako Ježíše aj s lidem… /s radši…

Frantík

… Ty volené orgány jsou řízeny orgány jmenovanými a jmenované orgány jsou řízeny orgány spřátelenými.

Surio Mario

Díkybohu už ne.

klára

Měli by ji odstranit, protože přátelství mezi námi a Sověty nikdy nebylo. V srpnu 1968 nás přišli vyvražďovat! najížděli do nás tanky…

Petr

Plastika je turistická atrakce. Chodím často okolo a fotící se turisty jsem u plastiky viděl minimálně stokrát. Většinou se jednalo o turisty z Asie – japonce.
Rušit turistickou atrakci z ideologických důvodů je hloupost.

klára

Je to lživá ideologie, protože Sověti nás v srpnu 1968 napadli, vraždili nás, stříleli do nás. A říkali, že je to přátelská návštěva… Až do roku 89 nás šikanovali, vnucovali nám ruštinu…Proto bych je nutné plastiku odstranit. Sověti si z nás od roku 1945 do roku 1989 udělali satelit, šikanovali nás.

Petr

Největší svinstva jsme si dělali sami. Otce to stálo 17 let života a mne jen dva roky. Ale nebylo to od rusáků , ale jejich českých přisluhovačů. Poturčenec horší než Turek. 🙁

Air Traveller

No, pár japonců, co si fotí plastiku opravdu není důvod k tomu, aby tam byla deska oslavující přátelství se státem, který je válečným agresorem, okupantem (který ostatně okupoval i československo) a v neposlední řadě reálnou hrozbou pro celou evropu.

Je sice pravda, že mají výrazný podíl na ukončení 2. světové války (ale i na jejím rozpoutání), ale tyto „kladné body“ přestaly existovat nejpozdějí v 68 roce.

Je to asi stejné, jako kdybychom jinde měli plastiku upomínající na přátelství s nacistickým německm, kterou by tam někdo umístil v době protektorátu. a odůvodňovali to tím, že si to fotí američani.

Pavel

Právě turisti, nejen z daleké Asie, často nemají šajnu o naší historii. Pominu, že netuší o rozpadu Československa před 31 lety. Jsou schopni koupit od pouličních podvodníků „české“ bankovky psané azbukou, nadšeně si kupují echt české suvenýry v okolí Karlova mostu, ať už jde o roztomilé matrjošky nebo krásné vojenské čepice, češtinu považují za dialekt ruštiny. Ano, boj proti lidské hlouposti má příznaky sisyfovské práce. Myslím, že nikdo neobviňuje Německo z přepisování nebo popírání historie, když se plošně zbavilo nacistických symbolů z veřejného prostoru.