Účet za ejpovické tunely přesáhl šest miliard, Správa železnic chystá další úpravy

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

Cena za tunely stoupla už o třetinu, další faktury přicházejí. Správa železnic chystá ještě další dovybavení tunelů kvůli protipožární ochraně.

Z původně vysoutěžené ceny 3,97 miliardy korun stoupla cena za nové ejpovické tunely o více než polovinu. I když tunely už téměř dva roky jezdí vlaky, Správa železnic dál vypořádává s Metrostavem a Subterrou další faktury.

Zatím poslední platbou je faktura na 92,291 milionu korun, jak ukazují data v registru smluv. Jde o dohodu o finančním vyrovnání v podobě vypořádání části nároků na dodatečnou platbu.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové zatím cena stavby po všech dodatcích smlouvy dosáhla 5,963 miliardy korun, v této sumě ale není ještě zmiňovaná poslední faktura. Nejde přitom zdaleka o poslední, která byla již uhrazena. „Zbývá posoudit posledních méně než 10 % zhotovitelem uplatněných nároků na dodatečnou kompenzační platbu dle smluvní dokumentace FIDIC,“ dodala Friebová. Připomněla současně, že původní odhadovaná cena byla vyšší: 7,534 miliardy korun. V soutěži ale spadla cena pod 4 miliardy korun.

Kromě nových faktur za již uzavřenou zakázku ale ještě Správa železnic soutěží další kontrakty na práce spojené s tunelem. Zatím posledním příkladem je zakázka na studii na dodatečné doplnění technologií. Jde o celkem deset požadavků, které souvisejí s lednovou mimořádnou událostí v tunelu, kdy došlo k požáru projíždějícího vlaku. Například se jedná o doplnění indikátorů horkoběžnosti, zásobování požární vodou nebo doplnění kamerového systému či zavedení evakuačního rozhlasu. Už loni musela Správa železnic investovat do tunelu zhruba deset milionů korun na osvětlení.

Ejpovické tunely začal Metrostav budovat v únoru 2015. Dva tubusy jsou spojeny celkem osmi nouzovými průchody. Tunely mají délku 4 150 metrů, na jejich stavbu byl použit razicí štít, propojky mezi tunely se razily takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM). Provoz v tunelech začal v listopadu 2018. Jsou zatím nejdelšími železničními tunely v zemi.

Tagy ejpovické tunely metrostav Správa železnic Top Tunely Ejpovice
68 komentářů