Dopravci Infrastruktura Železnice

Účet za ejpovické tunely přesáhl šest miliard, Správa železnic chystá další úpravy

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.
Cena za tunely stoupla už o třetinu, další faktury přicházejí. Správa železnic chystá ještě další dovybavení tunelů kvůli protipožární ochraně.

Z původně vysoutěžené ceny 3,97 miliardy korun stoupla cena za nové ejpovické tunely o více než polovinu. I když tunely už téměř dva roky jezdí vlaky, Správa železnic dál vypořádává s Metrostavem a Subterrou další faktury.

Zatím poslední platbou je faktura na 92,291 milionu korun, jak ukazují data v registru smluv. Jde o dohodu o finančním vyrovnání v podobě vypořádání části nároků na dodatečnou platbu.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové zatím cena stavby po všech dodatcích smlouvy dosáhla 5,963 miliardy korun, v této sumě ale není ještě zmiňovaná poslední faktura. Nejde přitom zdaleka o poslední, která byla již uhrazena. „Zbývá posoudit posledních méně než 10 % zhotovitelem uplatněných nároků na dodatečnou kompenzační platbu dle smluvní dokumentace FIDIC,“ dodala Friebová. Připomněla současně, že původní odhadovaná cena byla vyšší: 7,534 miliardy korun. V soutěži ale spadla cena pod 4 miliardy korun.

Kromě nových faktur za již uzavřenou zakázku ale ještě Správa železnic soutěží další kontrakty na práce spojené s tunelem. Zatím posledním příkladem je zakázka na studii na dodatečné doplnění technologií. Jde o celkem deset požadavků, které souvisejí s lednovou mimořádnou událostí v tunelu, kdy došlo k požáru projíždějícího vlaku. Například se jedná o doplnění indikátorů horkoběžnosti, zásobování požární vodou nebo doplnění kamerového systému či zavedení evakuačního rozhlasu. Už loni musela Správa železnic investovat do tunelu zhruba deset milionů korun na osvětlení.

Ejpovické tunely začal Metrostav budovat v únoru 2015. Dva tubusy jsou spojeny celkem osmi nouzovými průchody. Tunely mají délku 4 150 metrů, na jejich stavbu byl použit razicí štít, propojky mezi tunely se razily takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM). Provoz v tunelech začal v listopadu 2018. Jsou zatím nejdelšími železničními tunely v zemi.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Liška

Původní projekt odhadoval cenu na sedm a půl milionu a už jsme skoro na šesti miliardách? 😉

X 1

Neboj, to dojde. 😉

Ivan

„Připomněla současně, že původní odhadovaná cena byla vyšší: 7,534 milionu korun. V soutěži ale spadla cena pod 4 miliardy korun.“ Plete si miliardy a miliony paní Friebová nebo autor článku?

Tomáš Johánek

Plete se bohužel autor článku, v odpovědi, kterou od kolegyně obdržel, je 7, 534 miliardy korun.

Marek Illiaš

Dobrý den,
také bych chtěl upozornit, že částka 5,963 miliardy korun, která byla dosud uhrazena zhotoviteli, není pouze za Ejpovické tunely, ale za celý úsek Rokycany – Plzeň, viz korespondence s kolegyní Friebovou ze dne 2. 9. 2020. V tomto kontextu je tedy titulek poněkud zavádějící.
Děkuji velmi

Petr

Nevím proč se tady všichni vztekáte. To že projekty staveb stojí za starou bačkoru všichni stavaři vědí včetně mně. To je důsledek toho co leze za exoty z ČVÚT. Pokud bude při výběrku jediné kritérium a to – cena s možností dofakturace víceprací, pak to bude vypadat jak to vypadá. Stavební dozoři netuší jak má daná technologie vypadat, natož aby ji dokázali posoudit a převzít dílo bez vady. Zadavatel stavby ve většině případů špatně specifikuje zadání jak do projektu, tak do výběrového řízení a pak pláčou jak to dílo bylo během stavby předraženo. Ne nebylo, jen bylo špatně zkalkulováno na… Číst vice »

Josef Novotný

Jen pro upřesnění – uvedená částka šest miliard korun je za modernizaci celého úseku z Plzně do Rokycan, nikoli pouze za ejpovické tunely.

hnidopich

„Původní odhadovaná cena byla vyšší:
7,534 milionu korun. V soutěži ale spadla cena pod 4 miliardy korun.“

Vašek

Ten tunel, to je tedy ,, Tunel“!

Paja

Tenhle „vtip“ nebyl vtipný ani na konci 90. let. A není ani 20 let potom.

Vašek

Možná to není vtip.

mgr.pavel

Máte pravdu. Vtip to není, protože to není vtipné.

Luděk S.

YES! Takhle se to dělá. Kdo umí umí. NemaŠe vidím ve výsledku na 60 miliard.

Petr

To se nikdy nepostaví 😀

Luděk S.

Škoda toho tunelu do Německa, že ho budou dělat Němci. Ale na Berounu bychom se mohli definitivně všichni zabezpečit.
Hlavní bude jít českou cestou. Pěkně sami prošlapávat všechny slepé uličky.
Co vědí o tunelech třeba Švýcaři, že jo.

Lemmy

Možná je načase s tou hlavou taky někam zajít, mistře…

Alf

Spíš mě zaráží, na kolik věcí se „zapomnělo“ v projektu na začátku a musí se řešit dodatečně jako vícepráce.

Radiátor

Udělal bych to následně. Vůbec bych nesoutěžil cenu. Cenu určí projektant podle tabulkových hodnot (které budou pravidelně aktualizované). A bude se soutěžit pouze další parametry firmy, s tím že cena zakázky na konci se může odchýlit od projektované o +-10% + inflace.
Protože to že se ušetří, ale zbytek se stejně dožene na vícepracích je nesmysl.

Vbb

No a až narazíte při vrtání na nějaký problém, který vyžaduje navýšení ceny (o víc než těch vašich 10% – třeba náhlá změna geologických podmínek, kterou sondážní vrty neobjevily), tak uděláte co? Zastavíte práce a počkáte, až se za pár set milionů roků ty tekuté písky změní na žulu?

Jiří Kocurek

Ano, protože tabulkář na úřadě zná ceny prací líp, než prováděcí firma.

Rosťa

ANO, bude Líp. Zase další tunel od vlády, která je u moci na MD už 7 roků.

vlada749

Co s tím má společnýho vláda? Zadávání zakázky je na SŽ(DC), ti mají a musí vědět, čím vším má a musí být takováto stavba vybavena. Tak by to mělo jít za těmi, kdo to podepsal. Další problém vidím v tom, že se tady v tom chlívě vysoutěží nejnižší cena, ale pak se stejně vše dostane na původně předpokládanou cenu, což je špatně.

Rosťa

A kdo tu DC asi řídi a komu se zodpovídá? Snad Ministru dopravy……..

BND 30

Nechte pana ministra na pokoji (odpočívat, na spaní nemá čas).

pkajetan

Aha – takže ten chlív neřídí ministerstva, tedy vládní instituce? Tedy MD – už 7 roků pod ANO? 🙁
čtěte po sobě co píšete a přemýšlejte na co a jak reagujete…

X 1

Máš pocit, že před ANO, byla situace na MD lepší?
Nedělej si iluze. NE! Nebyla.
Za starou bačkoru to stálo před tím, teď a v budoucnu ale bude to, to samé.
I kdyby byly v příští vládě v koalici Piráti, KSČM a Okamurovci, tak to bude stejné jako za doby vlády ANO, ČSSD, TOP, VV i ODS.
Tvoje Jolanda
🙂

mgr.pavel

Na druhou stranu, neříkal zrovna Babiš, jak je jiný, jak bude řídit stát jako firmu, jak má plno profíků (tak moc, že radši už ani nenavrhl nového ministra dopravy), o obsahu předvolební knihy O čem sním ani nemluvě?

KDYBY Babiš nesliboval modré z nebe, polovina podobné kritiky by zde nebyla.

X 1

Kdyby.
To samé však říkal Bárta za Věci Veřejné. A jak to za něj dopadlo víme.
Řebíček za ODS, to taky bylo dílo. A přitom tam byl jmenován jako opravdový odborník, jako podnikatel v železniční dopravě. A pak si nechal udělat trvalou a koupil si fotbalový klub.
Znám minulost, současnost a proto není těžké dát budoucnost.
Jolanda. 😉

kakov

problém tkví v nedostatečných zkušenostech s tímto druhem staveb, kdy se požadavky vymýšlejí teprve dodatečně, kdyby se více přemýšlelo na začátku mohlo toho být méně

Kubrt

Nebo by se mohli dotyční jet podívat do světa, jak se to dělá…

BND 30

Když ale my si to chceme vymyslet po našem. A s pionýry slepých uliček to rozhodně nemá nic společného !

Standa

Hold Metrostav to prostě umí..

BND 30

Co po Metrostavu chtěli, to jim postavil. A postaví.

bkv

To jsme rádí, že Metrostavu vzdáváte hold 🙂

Martin z Moravy

To je pokrytectví nejvyššího zrna. Prý dobrý hospodář… Dobrá správa to je 🙈

asddfsadfsa adsfasdf

Jakože je špatně, že do stavby investuje hned od začátku a nenechá novou stavbu 20 let hnít? Nebo že reaguje na incident a chce zvýšit bezpečnost?

Cyklista

Správa železnic provozuje mnoho tunelů a měla by vědět (jistě komunikuje i se zahraničními správci) co tunel potřebuje.

Pokud bude dovybavovat i ostatní tunely kamerami, protipožárními systémy, osvětlením, atd, tak to je v pořádku, ale systém, pžejedu v tunelu člověka, dám do tho jednoho tunelu osvětlení, zahoří mi v jednom tunelu vlak, budu v tom jednom tunelu řešit protipožární opatření, se mi nezdá jako moc systémový přístup…. Je to pouze alibistické hledání toho, kde utratit peníze….

BND 30

Tak tunel v základu potřebuje hlavně díru. Zbytek už je příplatková výbava.
Bezpečnostní opatření by měla být standartem. S požárem počítat měli, s bláznivou dívčinou už nemuseli…

bkv

A dodatečné požadavky hasičů a úřadů má tedy řešit jak. Dle tebe je tedy má ignorovat…

Jackub

Na toto jistě existují normy, které jsou jistě zapracovány už do projektu. Pokud je tedy jimi stavba vybavena, pak není co doplňovat. Je možné, že se od doby zprovoznění normy změnily, pak by ale bylo logické, aby se podle nich dovybavily všechny stavby, kterých se tyto změněné normy týkají a ne pouze jedna…

Jiří Kocurek

Kolik čtyřkilometrových tunelů je v ČR, aby se podle nich ten Ejpovický standardizoval? Standardizovat ho podle 1 km dlouhých tunelů Nové Spojení asi nebude to pravé ořechové, když jsou dvojkolejné, nikoliv 2x tubus pro jednu kolej, jako v Ejpovicích. Nový Blanenský je zase krátký – 556 metrů.
Ano, postupně ty tunely vylepšují. Je to tunel, ten se nedá prodat a koupit jiný, jako se to dělá s rodinným kombíkem (autmobilem) – první byla Fabie…

Cyklista

A teď po Ejpovickém tunelu máme nové standardy?

Tyto standardy a doporučení jsou již pečlivě a podrobně sepsány v rámci evropských norem.

BND 30

Některé tunely jsou pro nás příliš krátké a některé zase příliš dlouhé, příkladem takového dlouhého tunelu může být například ten ejpovický…
Správně, jak píše Jiří Kocourek, tunel můžete zasypat, zatopit…ale nikdo vám ho nemůže vzít !

Luboš Beneš

A krátkého podjezd Valík….

Dalibor

tak kalsika, vysoutezit za kazdou cenu (minimalni) a pak zmenovymi rizenimi a dodaky zvysit cenu a timpadem i zisk na maximum. tak to dela kazdej.

asddfsadfsa adsfasdf

Pravděpodobně i kdyby to dělali jiné firmy, tak se bude cena zvyšovat.

Dalibor

ano delaji to tak v podstate vsichni. My taky 🙂

Cyklista

Bohužel je problém v tom, že to státní správci (SŽ, ŘSD..) berou jako standard, nebo takto postupují vědomě. Pokud si v soukromém sektoru vysoutěžím cenu a termín, tak si vždy zasmluvním i pokuty a kompenzace za nedodržení termínu a ceny.

Gwann

A když nepodvolite tlaku na změnu ceny, tak se vám taky může stát, že tam máte staveniště a firmu fuč. A sudte se.

Cyklista

radši nesolidní firmu fuč, než dvakrát vyšší náklady.

Samozřejmě na „soukromé“ stavbě probíhají i kontrolní dny a částečné pžedávky, na základě kterých se provádí předem schválené a zasmluvněné platby, ale to už je na státní správu moc. Chtít aby úředník vyrazil do terénu a kouknul, jestli se vůbec něco dějě podle plánu a v jaké kvalitě.

Vláček v tunelu

Tak tady je krásně vidět, že o státní zakázce něco víte tak leda z článku na internetu 😀

Dalibor

vetsinu vicenakladu my teda „vymlatime“ z chyb projekttu. Po ziskani zakazky dostavame kompletni PD s jednoznacnym zadanim : najit co nejvice chyb a „děr“n nedomyslenych vazeb a souvislosti a vypracovat plan jak je postupne v ktery fazi vhodne vytahnout na investora. funguje to docela slusne. kdyz je dobrej projekt s dobrym rozpoctem, jsou vicenaklady a zmeny minimalni (ale to se stava opravdu zridka)

Gwann

PS: ale ksindlovina to samozřejmě je, o tom žádná…

Jiří Kocurek

Zaplatit za dodatečně objednané vybavení, které v původní objednávce chybělo?

baba jaga

Vysoutěžená cena a termín platí za předpokladu, že nebudu chtít dělat nějaké práce navíc, nebo odlišně od projektu. A tak to platí vždy. Sektor soukromý/nesoukromý

Franta

Naše firma dělá pro soukromého zákazníka v hodinové sazbě a už 4 roky začínáme dělat ten samý projekt, protože se zákazník nemůže rozhodnout, co vlastně chce. Ale peníze na to dává, protože něco chce a má na to zadání od vedení a chce to stále (ale neví přesně co). Zákazník je korporace s 50.000 zaměstnanci. Takže to rozhodně není jen problém státu. Musíte si uvědomit, že v takovýhlech molochách už to funguje jinak. Na Ministerstvu dopravy uděláte odbor zrychlování koridorových tratí. Jeho šéf bude bojovat o peníze v rozpočtu a získá třeba 500 milionu na rok. Ten pak bude úkolovat… Číst vice »

Franta

Jo, ale to musíte vědět, co chcete. Já dostávám i v soukromém sektoru zadání typu: dodejte koupelnu. Když se zeptám, jaký mají být obkladačky, tak řeknou, že modrý. Dodáme koupelnu, koukne na to nadřízený toho původního zadavatele a řekne. Ty obkladačky budou lepší červený. Tak to vybouráme a dodáme červený. Mezitím se změní vedení a to má strategii šedých koupelen. Takže to zas vybouráme a dáme šedý. Pokud v tomhle žijete dlouhodobě, tak musíte být buď dobře placený se zajímavými koníčky nebo jít dělat něco jiného.

Jerry

Tak se ze států tahají peníze.vysoutezite to za míň ale pak si to navysite o jiné výdaje.tunel v tunelu.

Muflon

Do odhadovane ceny zbejva jeste par drobnych…

noerf

Záleží na projektové dokumentaci, geologickém průzkumu, atd. Na každé stavbě jsou nějaké více/méně práce, podle toho, jak chce investor upravit stavbu oproti projektu. Navíc znám několik případů, kdy dodavatel si dělá svoje projekty, protože ty dodané nejsou použitelné. A pak jsou věci, jako v tomto tunelu, kdy se udělalo trakční vedení jak bylo naprojektováno a pak se musí předělat, protože nevyhovuje pro rychlost 200 km/hod.

noerf

Záleží na kvalitě projekt, geologickém průzkumu a toho, jaké chce dodavatel úpravy oproti projektové dokumentaci. Vezmu-li v potaz, že se předělávalo trakční vedení, protože vykazovalo odchylky při rychlostech na 160 km/hod, upravovalo se dodatečně osvětlení a budou se řešit dodatečně PBZ zařízení stavby, tak to něco napovídá o kvalitě projektu. Na druhou stranu, je to tuším první stavba, která se stavěla na rychlost nad 160 km/hod v tunelu, takže tam byli a jsou určité dětské nemoci, které je potřeba vychytat, než se budou stavět další tunely na koridorech.

Cyklista

Tyto vychytávky by se možná nemusely dělat, pokud by dopravní stavby mohly projektovat i zahraniční projektové kanceláře, které mají s podobnými stavbami zkušenosti.

Václav

Takto mají ale čeští projektanti nejlepší možnost se to taky naučit. Otázka také je, zda by to podle zahraničního projektu vyšlo ve výsledku levněji.

Luboš Beneš

Jára Cimrman objevitel slepých uliček….proč Járo zase?

Jiří Kocurek

Jenže nemají zkušenosti s českým úředníkem. Ten netuší podle čeho by to měl vlastně schvalovat. Viz měnící se požadavky hasičů.

black

Více méně souhlas. Jen mám takový dojem, že původní projekt a soutěž byla na NRTM a Metrostav prišel s TBM. Tudíž musel předělat kompletně projekt na tunelovou část…

Kubrt

Zjevně ty doplňovane položky nebyly v primární zakázce (a soutěži) definovane.