lot
Infrastruktura Železnice

Rychlost 200 km/h v Ejpovických tunelech se vzdaluje, měření na 160 nevyšlo

Budování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB ministerstva dopravy ČR
Budování tunelu Ejpovice vrcholí. Autor: FB ministerstva dopravy ČR

Vlaky v Ejpovických tunelech nesmí stále jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině, na kterou jsou projektovány. Odkládá se i zavedení dvousetkilometrové rychlosti. Důvodem jsou výsledky pantografových zkoušek, které nedopadly tak, aby se mohlo v tunelech požadovanou rychlostí jezdit.

Podle výsledků testů jsou statické parametry trakčního vedení (klikatost, výšky, sklony) v pořádku. „Nicméně u dynamických parametrů zaznamenáváme problémy se vzájemnou interakcí mezi trakčním vedením a měřícím sběračem, a to i přes opětovné vyregulování trakčního vedení a prověření tahu pružinového napínacího systému,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Trakční vedení v tunelu vykazuje podle Šubové zvýšenou nerovnoměrnost pružnosti, což způsobuje svislé rozkmitání vedení po průjezdu sběrače. „Vzniklé kmity odeznívají velmi pomalu, následně dochází k ovlivnění zdvihu měřicího sběrače, přičemž amplituda rozkmitání již překračuje povolené normové hodnoty,“ dodala.

V tunelu se aktuálně může jezdit pouze rychlostí 120 kilometrů v hodině. Pantografové zkoušky proběhly v obou tubusech. Jednalo se o historicky první diagnostiku trakčního vedení v Česku v tunelu o délce více než čtyři kilometry. Vzhledem ke stísněným prostorovým podmínkám bylo v tunelu navrženo trolejové vedení o snížené výšce sestavy, bez přídavných lan a se shodnými, poměrně krátkými rozpětími. Kvůli použití mechanizované ražby, která neumožňuje zřizování výklenků pro kotevní závaží, je vedení napínané pružinami typu Tenzorex.

Pro SŽDC jde o první zkušenost s jednokolejným tunelovým tubusem takové délky a světlosti, jehož rozměry mají při vyšších rychlostech vliv na aerodynamické chování projíždějící soupravy vůči okolním pevným zařízením, což se pravděpodobně projevuje i zesilováním kmitů trakčního vedení.  Navíc se jedná z důvodu geometrických parametrů tubusu tunelu o speciálně upravenou sestavu trakčního vedení, která je odlišná od běžně používané sestavy trakčního vedení na trakční soustavě 25 kV AC 50 Hz.

Podle Šubové správa železnic vzniklou situaci intenzivně řeší s projektantem a zhotovitelem. „Společně hledáme příčinu tohoto stavu tak, abychom v co nejkratším termínu mohli zavést projektovanou rychlost 160 km/h,“ sdělila mluvčí. SŽDC po předběžném vyhodnocení výsledků měření pracuje s několika variantami možného technického řešení úpravy trakčního vedení. Konečné rozhodnutí bude přijato až po ověření výpočty a simulací pomocí počítačového modelu.

Kvůli nepříznivým výsledkům dojde k oddálení plánové pantografové zkoušky rychlostí 200 km/h, která se měla uskutečnit v průběhu července rakouskou měřicí soupravou. „Bohužel s ohledem na vytíženost této měřicí soupravy nebude pravděpodobně možné realizovat tyto zkoušky ještě v letošním roce. Nicméně intenzivně s rakouskou stranou jednáme,“ dodala Šubová.

164 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
arakain

Mám dotaz. Tam nejde dát pevné trolejové vedení ?
P.S. Ve světle tohoto těch pár milionů frantíkům za normy na stavění VRT je asi dobrá investice

Raddie

No VRT, no problem 😀

Honza

Já jsem teda asi blbej, ale nemohla se použít „pevná trolej“, takovej ten bazmek připomínající kolejnici s trolejovým drátem vespod? Nebo by to bylo pro ČR moc, mít v jednom místě pevnou dráhu a pevnou trolej?

ythomas_ct

…tak hlavně je fajn, že jste přesvědčen, že by to fungovalo, samozřejmě bezproblémově. 😉

Jinak lze něco zajímavého k tématu interakce sběrač-trolej najít třeba tu: https://dk.upce.cz/handle/10195/65050

Martin

http://www.galland-sas.com/en/categories/rigid-catenary-3/

INEO SCLE FERROVIAIRE and GALLAND SAS have pooled their skills together to develop the first French high-speed rigid rail system: RIGIDS 250 (Patent pending).
Approved by Politecnico Di Milano this new design allows to reach speeds of up to 250 km/h.

Martin

Oba systemy dokazi az 250km/h, ale otazkou je, zda bysme opet nebyly pokusnymi kraliky, nemam nic proti tomu, kdyz misto klasicke troleje bude kolejnice, ale az pote co se to otestuje… Siemens Sicat SR je pouzit v Zimmerberg tunelu a je v nem rychlost 160km/h, ve station tunnel je podobny system na 200km/h…
Ale jinak reference nic moc… Kdyz se nekdo u nas da do testovani a vyvoje OK, ale pri realizaci bych uz radeji praxi odzkousena reseni….

Petr

Trošku blbé je, že bez přihlášení (zaměstanec/student) se k práci nelze dostat….

Dominik

Klikatost je důležitá pro rovnoměrné opotřebení sběrače, což pevná trolej dost dobře neumožňuje.

Martin

umoznuje…

mgr.pavel

Já tomu nerozumím.. Proč musí Češi znovuobjevovat pořád dokola kolo?

Podobných tunelů existuje v zahraničí řada. Copak nestačilo během projektové dokumentace se pozeptat na zkušenosti ze zahraničí? Či, nedej Bože, převzít parametry z nějakého projektu na dobře fungující tunel? Proč pořád dokola musíme jít vlastní českou cestou a objevovat dávno objevené věci?

Chjo..

Jarek

Jen dotaz – vy cokoliv uděláte nebo organizujete, je zcela bez vady, na všechno jste pomyslel předem a veškerá rizika eliminoval? To je totiž prakticky u takhle velkých projektů nemožné.
A tenhle problém je ve srovnání se spodní vodou a s ní spojeným zdržením stavby v zásadě nepodstatná, ničemu aktuálně nepřekážející a během pár měsíců opravitelná marginálie.

VRT

Proto bych to rozhodně dělal s někým, kdo už to dělal…

Karel

Je to zřejmá vada projektu, takže náklady na dodatečné úpravy včetně úhrady výlukové činnosti ponese zhotovitel projektové dokumentace.
Byla již podána reklamace ze strany SŽDC?

Jestli bude 160 km/h k novému GVD, bude to úspěch… Rychlost 200 km/h je zbytečná. Při takové „ostudě“ nemá cenu, aby zde rakouská měřící jednotka vůbec jezdila…

VRT

Ale to se Bc. Jiří Svoboda, MBA nevyfotí u 200 rychlostníku! Bude smutný…

Haha

Pan Svoboda se snaží… Po dlouhé době někdo, kdo pro SŽDC něco dělá. Mimochodem, údajně CK MD schválila Plzeň – Stod 2kolejně na 200 km/h. 😉

Petr

Hlavně aby se tam těch 200, dalo po realizaci jezdit. 🙂

Petr Šimral

Tam žádný tunel není, nedělal bych si obavy 🙂

Panelák

V sebeprezentaci „co všechno dělám pro SŽDC“ je pan embýej bakalář rozhodně na špičce.

suri

v reportáži na ČT https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/219411000100716/obsah/708422-rychlostni-testy-v-ejpovickem-tunelu padla informace o tom, že se trakční vedení ještě více „napne“ a že opakovaná zkouška proběhne na konci srpna.

Jestli nebude 160 km/h k novému GVD, tak to bude velmi blbé, neb na tom závisí nová dopravní řešení v Plzeňském kraji, resp. zvláště v oblasti kolem trati 183

Jarek

Dopravní řešení v Plzeňském kraji opravdu záleží na desetisekundové úspoře jízdní doby u Pendolína a Panterů (až budou)?

IGCT

SŽDC je moloch plný kamarádíčků se spřátelenými firmami. Reklamace i když by se podala, tak projekční firma, která tyto problémy způsobila, svůj hrb ohýbat opravdu nebude(ani kdyby měla platit jen nepatrnou pokutu)

Jarek

Tunely jsou teď ve fázi převzetí díla od zhotovitele, takže to asi nebude reklamace, ale oprava v rámci akceptačního řízení. A jakou pokutu? Ve smlouvě je nějaká smluvní pokuta za zpoždění dodávky?

IGCT

Tak už chápu, proč SŽDC místo pojmu vysokorychlostní železnice(VRT), používá pojem Rychlá spojení. To bude totiž světový unikát 120km/h 🙂 A budeme opravdu pokrokoví, neboť je vyšší rychlost než u koněspřežky 😀 😀

Martin
Martin

Reference na jejich strankach, nasel jsem u zeleznice jednu: https://www.pfisterer.com/en/case-studies/the-oebb-tests-tensorex-c/

Pomalu a pomaleji

Na SFS Bamberg-Erfurt (107km) má DB Netz 22 tunelů o celkové délce circa 40km (nejdelší má přes 8km), přes celou trasu je Vmax 300km/h. Na trati můžete potkat nejnovější vlaky v Evropě.
Na trati Praha – Plzeň (107km) má SŽDC 2-3 tunely o celkové délce +- 5km (z toho má jeden přes 4km), Vmax je pro klasické soupravy na pár úsecích 140km/h, Vmax pro naklápěcí soupravy je neuvěřitelných 160km/h. Na trati můžete potkat nejstarší vlaky (vozy) v Evropě.

Haha

Ty vozy tam ale dodává Die Länderbahn, všechno ČD je mladší, než ty. 🙂

Tronda

Ty vozy jsou ve vlaku dopravce ČD, nikoliv hodných Italských státních drah, které zde žádný vlak neprovozují.
Za to jednoznačně nejhorší vozy v tunelu jsou exBymee, tedy Honeckerova pomsta, ty jistě pamatuješ z výroby už jako dospělý, tak je můžeš porovnat s další perlou ve vozovém parku ČD rekoBix.

Haha

Bdmtee: Rok výroby 1989–1990
Bm: 60. léta… Některá „až“ 70. léta. Co je starší snad zvládne i Tronda.

Petr Šimral

Já bych to jen podle roku výroby nehodnotil.

Tronda

A protože se v obou případech jedná o vlak dopravce ČD, do kterého kasíruje jízdné dopravce ČD, tak jsou plky haha zcela irelevantní. Podstatné je, že největší hrůza, typu zapařená pojízdná sauna na žebříku jsou exBymee.

Xaver

Češi se pokusili udělat něco, co ve světě funguje už mnoho let a na daleko vyšší úrovni a nepovedlo se jim to. Holt zalté české ručičky 😉

VRT

Jsme zkrátka průkopníci. Ještě se divíte, že tu občas napíšu, SŽDC a ŘSD zrušit a předat Rakušanům?

mgr.pavel

Spíš zlaté české mozečky.. Ručičky zde z anic nemůžou, zato mozečky ano. Mozky ne..

Martin

Na to, ze prurez tunelu je na 200km/h a bezne takove tunely se uz stavi ve svete, tak je to docela zajimave… Tensorex C+ se pouziva i pro VRT, vyzaduje presnost montaze a je pouzit i v gotthardu, ale s pridavnymi lany, uz to nekdo pouzil bez pridavnych lan?

Martin

pardon, abych byl presny, Tensorex v Gotthardu pravdepodobne nedelal trolejove vedeni, ale napinani pro souvisejici vedeni…
Jinak je zajimave, ze se chlubi prave ejpovickym tunelem jako modernizovane konvencni trati s uchycenim troleje v tunelu na twitteru…
Vetsinou reference ma u tramvajovych trati a konvencnich tratich… Jen doufam, ze neslo opet o prukopnicke reseni…

Martin V.

V diskuzi se tu objevil logický názor „čerpat ze zahrničních zkušeností“. Samozřejmě, ale nemá SŽDC i vlastní zkušenosti? Třeba dva Novohradské tunely. Sice se tam nejezdí víc než stovkou, ale co jsem se dočetl, tak nový má průměr 7,8 m, kdežto Ejpovický 8,7 m (tedy jestli jsou ta čísla správná), takže problémy s aerodynamikou by měly nastat dřív. Jaký průměr má starý Novohradský, to netuším. Nicméně jakési zkušenosti být musí. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Novohradsky_tunel_%28c._8%29_-_jih_%28cropped%29.jpg A ještě jedna věc – v článku se cosi naznačuje o pravidelné sestavě trolejového vedení. Není lepší používat nějakou aperiodickou strukturu? Já vím, pro návrh i montáž to bude… Číst vice »

Jiří Kocurek

Mno zpátky ke článku a číst znova. Tyhle napínáky se v Ejpovickém tunelu použít nedají.

Martin V.

Napínák se závažím ne, ale na sloupu píšou výška TV 5,25 m a tunel má mít o 90 cm menší průměr, takže všechno je tam ještě víc natěsno. Ale nejezdí se tam 160 km/h, jenom devadesátkou. Kolik tam jezdí pendolino, to si nevybavuju. Jo a taky je kratší, takže nejspíš stačí jeden drát na celou délku tunelu.

mshunt

Opravdu se toto nedá porovnávat. Přes novohradské tunely je vždy jeden kotevní úsek (napínání na klasických kladkostrojích 3:1). Tunel je proveden s vyztužením tibinky. Do prostoru v tibinku se schovalo zavěšení nosného lana na „V“ závěsu. Starý tunel prošel opravou a je vyšší. Nosné lano je vlastně kabel (lano s ochranou) Pirelli. Laníčka jsou z kevlaru, v mezipolí, kde výška sestavy je okolo 15-20 cm jsou použity plastové pásky. Bižuterie okolo je RIBE. Starý tunel byl v devadesátých letech budován jako samostatná stavba, kde se tento materiál zkoušel. Jsou jím vybaveny všechny tunely mezi Brnem a Svitavami a to z… Číst vice »

nms

No, tak se tam bude jezdit 120, a … ? Vždyť za tím tunelem je hned Plzeň. Existuje vůbec vozidlo, které by se z Plzeňského hlaváku rozjelo na těch 160 (nedejbože na 200) ještě v tunelu?

Y.K.

To nemyslíte vážně, že ne? To můžeme jezdit 100 nebo 120 všude, že. Vlastně se ten tunel vůbec stavět nemusel.

Třicátáprvní béé

Dobrá zpráva😄

Jen tak

ono ale je to v pdostate tak …

v současnosti jezdí Praha – Brno cca 2.20 .. a to máme část trasy „dokonce na 160“.

pokiud bychom byli schopni udrzet rychlost 120 po celé délce, a nebyly tam úseky na 80 a pomalé průjezdy stanicemi, tak dáme Praha – Brno za 2.20 taky. rychlostí 120.

pokud by celá trasa praha – brno byla na 160, tak jezdíme Praha – Brno hodinu a půl. mez nějakých šílených pokusů o VRT.

Martin V.

Ano, v tom máte pravdu, ale bez novostavby těch souvislých 160 km/h prostě nedáte! A to se Ghega a Perner docela snažili při trasování, jinak bychom neměli ani to.. Hezký příklad z 30. až 50. let je nová Tišnovka. Ta z Řečkovic až těsně před Havl. Brod byla (aspoň co já pamatuju) vždycky souvisle na 100 km/h. Teď z ní dělají 110-140 km/h, pro naklápěčky místy až 160 km/h.

Y.K.

Tak to Brno je třeba problém, že tam to 160 km/h prostě nejde kvůli poloměrům oblouků. Čili VRT zabíjí dvě mouchy jednou ranou (nepřetrasovávat současnou trať). Pochopitelně izolovaný úseček na 160 km/h nemá valný přínos, musí se sytematicky cílit na nějaký cíl, ideálně předsatavovaný jízdními dobami mezi dvěma významnými městy a za tím jít. Třeba i vícestupňově. Obecný cíl SŽDC by podle mého nicneznamenajícího názoru měl být, aby se na koridorech jezdilo vyšší rychlosti než na dálnici, což 160 km/h už jakž tak splňuje (průměry jsou horší), 120 km/h ne. Přibývá nám tu techniky na 160 i 200+ km/h a… Číst vice »

Nekdo

no tak ono se staci podivat do Svycarska. nikdo se nehoni za nejakou konkretni rychlosti na nejakem konkretnim useku, ale naopak se pro meziemstske relace zadalo jak rychle to musi vlak zvladnout a resi se usek jako celek zpusobem, aby vyhovel tomuto zadani…

Jiří Kocurek

Jenže nesmíte zastavit ani v Pardubicích, ani v České Třebové. Pak se vám nesmí stát, že dojedete pomalejší vlak a i průjezd výhybkou do obočky vám těch ideálních 160 km/h srazí. Rovněž by muselo být 160 už od výjezdu z tunelu v Praze. No a v polovině trasy budete muset tak jako tak postavit novou trať – zbourání půlky Českého Brodu (a jiných) nepřipadá v úvahu.

VRT

Tihle odborníci mě vždycky pobaví svými znalostmi!

Honza

Jsou i výhybky do odbočky na 200🤷😉, ale s takovými by se přišlo minimálně o jeden oddíl, což v zemi, kde se odehrává většina přeprav na jedné přecpané trati, by byl další hřebík do pravidelnosti. Holt nejsme Německo, kde se najdou i 6kolejné úseky (rychlá, pomalá plus náklad, S-Bahn).Vždyť i ta ubohá trojkolejka měla původně vést až do Kolína…

Dominik

A kam byste těch 6 kolejí chtěl na stávajících tratích narvat? I ta trojkolejka by bylajl v některých místech docela boj.

Nekdo

a proc by se prosim, melo vubec zastavovat v Ceske Trebove? copak tento centralni zeleznicni uzel celeho vesmiru je tak dulezity?

Dominik

Ačkoliv se to nezdá, tak v Třebové nevystupuje zrovna nejméně lidí.

Kinov

„Vlastně se ten tunel vůbec stavět nemusel.“ ano, to je logicky správná úvaha.

Alex

Za tím tunelem je Plzeň a říkal Ti někdo, že tunel má většinou i dva konce? 🙂

Haha

Na druhou stranu jsou Rokycany a tam oblouk na V130 = 90 a Vk=120. 🙂

Jiří Kocurek

Ono je tam především nádraží, kde zastavující rychlíky dosahují rychlosti 0 km/h, slovy nula! A jak je známo, tak šotopočty říkají, že tunel na 100 km/h by stál polovinu toho, co tunel na 200. 😛

Haha

Tak Ex v Ro nezastavují…

VRT

Tunel na 300 nejméně 300x víc! To je realita. Rovinaté Španělsko snad netřeba zmiňovat.

Martin

😀

Petr

A to chtějí stavět tunel z Prahy do Berouna, společný i pro VRT. 🙁

liberal shark

Mám tomu rozumět tak, že pan projektant neumí navrhnout trolejové vedení na požadovanou rychlost a rozměry tunelu neumožňují příslušnou modifikaci zavěšení ? To jako neumí zkopírovat existující řešení ze zahraničí ?

Georg

pan projektant ma standardni katalog cajku, ktere na trolejove vedeni pouziva. ted mu rekli, ze se mu jich tam vetsina nevejde, takze bylo treba to vymyslet jinak.
„zkopirovat existujici reseni ze zahranici“ (tady asi pripada v uvahu Francie) muze mit trochu odlisne drazni i elektrotechnicke normy a prenos 1:1 nemusi byt mozny bez ziskani vetsich zkusenosti.
kazdopadne i tenhle pripad ukazuje jak dulezite je realne pilotovat nove vysokorychlostni technologie.

MildaIV

Hlavně to ukazuje jak drahé je mít vlastní normy pro českou republiku. Mít jednotné celoevopské, tak to nemusíme vyvýjet znova.

Martin V.

No ale víte, kolik se pak najde chytráků, kteří budou křičet, že nám ten zlý Brusel zase něco diktuje? A pak přijedu do Itálie a bez adaptéru si nestrčím ani zástrčku do zásuvky. 🙂

ythomas_ct

…to, tak zrovna tady si dovolím tvrdit, že Ejpovický tunel je stavěn v souladu s aktuálními TSI, takže to de facto „jednotné evropské“ je. 😉 Jenže ono to není všechno jenom o nějakých normách…

Dušan

Je stavěn v souladu s tehdy platnými TSI a ty jsou dneska už jiné, ty nejnovější nesplňuje…

Dušan

Odkaz na aktualizované NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 1303/2014 ze dne 18. listopadu 2014
o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se „bezpečnosti v železničních tunelech“ železničního systému Evropské unie ze dne 16.05.2019 viz níže:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:02014R1303-20190616&from=EN

ythomas_ct

…dobrá tedy, tak „v souladu s TSI, aktuálními v době realizace projektu“. A mimochodem, zrovna SRT s diskutovaným problémem asi moc nesouvisí, že… 😉

Třicátáprvní béé

Pan projektant má standart katalog a teď mu řekli..🤦‍♂️ Tak snad se ten tunel stavěl na 200 aby po úspěšných zkouškách těch 200 byl schválenej ne? Standart u takovejhle staveb v ČR je tenhle stav, klasika. Jak dálnice, tak železnice. A před chvilkou si vzpoměli složky ZS, že tam maj nevyhovující světla, to už ani neni vtipný. Vy jen máte tu možnost to tu okecávat, sorry jako

Jarek

Možná si ty nervy nechte na řešení urgentnějších problémů než je zavedení 200 v Ejpovickém tunelu. 🙂

Panto_x

Neumí.

Dominik

Umí, holt teorie je jedna věc a praktické řešení druhá

Akcie na doručitele

Chtělo by to pozvat některou čínskou TV a natočit o Ejpovických tunelech reportáž…ať se v Říši Středu pořádně zasmějí.

Jen tak

no, tak hlavně že máte přehled o tom, jak se staví v číně 😀

Jan Tichavský

V Číně hlavně nemají problém se rozjet na 300 km/h nebo jinou VRT rychlost i mezi sousedními velkoměsty (třeba 10 minut od sebe). Ono to jde a vyplatí se to.

mikiqex

Ano, protože v Číně každá menší vesnice má přes milion obyvatel. Vámi zmíněná sousední velkoměsta budou mít každé tolik obyvatel, jako celá ČR i s pohraničím. Mimochodem, z 300 km/h je standardní brzdná dráha 5-6 km a nemyslím si, že se vyplatí rozjíždět se na max a hned poté zase brzdit.

Y.K.

10 minut jízdy rychlostí 300 km/h a 10 min jízdy rychlostí 120 km/h jsou dost odlišné vzdálenosti (cca 50 vs 20 km). Zastávkové rychlovlaky běžně skáčí po takových kouskách. Proč by se nemělo vyplatit zrychlovat?

železničář v důchodu

„Proč by se nemělo vyplatit zrychlovat?“
Třeba kvůli ekonomice provozu a cenám (nedostatečně využívané) infrastruktury pro vysoké rychlosti …

suri

…abychom v co nejkratším termínu mohli zavést projektovanou rychlost 160 km/h

Co si pod tím představit, týdny, měsíce? Co když se 160 nebude ani k začátku nového GVD? Zvýšení rychlosti v tunelu na návrhovou rychlost mělo být nutnou podmínkou pro vyježdění nových časových poloh R16 (uzel v půl Rokycany, kříž v Chlumčanech, uzel v půl v Klatovech). To by ještě mohlo být veselo, pokud by se ten koncept sesypal kvůli problémům v tunelu.

D R

Rozdíl mezi 120 a 160 km/h na 4km úseku je cca. 0,5 minuty, to určitě rozhodí celý JŘ. 🙂

ythomas_ct

…nehledě na to, že na ty Klatovy asi hnací vozidla těch 160 km/h umožňovat nebudou, že… 😉

suri

Pro stíhání nových poloh R16 by měla stačit rychlost 140, ale jen natěsno, když se zatím neudělalo nic pro zrychlení úseku Plzeň-Chlumčany. Dosavadní rychlost v tunelu jen 120 byla důvodem, proč už ve stávajícím GVD nebyly časové polohy R16 posunuty na křižováníé do Chlumčan a o rok se tak prodloužilo stávající provizorium.

Apollo17

No vzhledem k tomu,že 4 kilometry jede vlak rychlostí 140 km/h 103 sekund a rychlostí 120 km/h 120 sekund,tak to v rozhození GVD nebude hrát skoro žádnou roli(rozdíl 17 sekund).O posunu křižování ani nemluvě.
Stačí jedno nepostavené návěstidlo,protože je čas to stavět až zacinká výpravčímu zvonek,nebo dobíhající cestující,nezavřené dveře,klouzání mašiny …….a prodloužení jízdní doby je několoikanásobné.

Jiří Kocurek

Nedejbože pomalá mezi Berounem a Smíchovem (včetně). Kolik dní v roce tam žádná není? 🙁

ythomas_ct

…no, jestli je to plánováno opravdu takto „na chlup“, tak jsem zvědav, jak často se bude jezdit bez zpoždění, i když ten tunel časem na vyšší rychlost vyjde… :-/

Jarek

Přesně, 17 sekundám bych věřil v Tokyu, ale ne v Plzeňském kraji postaveném na Bt a regionovách. 🙂

Haha

Ono spolu s tím má padnout zejména PJ skrz uzel Plzeň, ale opravdu to vychází (pro grafikonisty) jen spolu s V>= 140 km/h v tunelu.Bude tam asi vliv zaokrouhlování na 0.5 minuty, dohromady to už dá určitě minutu.

Václav

Když je zbytek tratě na 160, vlak by musel zbytečně brzdit a zase se rozjíždět.

Haha

DR: Ono spolu s tím má padnout pomalých 50 u tunelu a zejména PJ skrz uzel Plzeň, ale opravdu to vychází (pro grafikonisty) jen spolu s V>= 140 km/h v tunelu.Bude tam asi vliv zaokrouhlování na 0.5 minuty, dohromady to už dá skoro minutu.

thegrid

Mám pocit že zase vymýšlíme vymyšlené. Proč se neinspirovali v zahraničí?

Xaver

Protože zaprděná česká kotlina

Jen tak

myslíte třeba se inspirovat ve švýcarsku, kde zas postavili tunel, kterým se nedalo jezdit na plnou kapacitu, protože negativní dopady stlačeného vzduchu?

vystrčte tu hlavu ze té (s prominutím) zap**ené zadele ven a podívejte se, s jakými problémy se každá taková stavba setkává.

to, že o tom nepíšou v blesku, ještě neznamená, že je vše sluničkově krásné.

kolkol

Ne, toto je příliš velká ostuda (a někdo jiný by měl být ponoukán k vystrčení hlavy), protože případ je možná první v Čechách, ale v širším kontextu je to zcela banální situace, než aby byly přípustné takovéto potíže. Buďto se zjistí, že je to nějakou kravinou a povyměňují se nějaké svorky či co, nebo je to opravdu příšernost. Stanou se blbosti, udělají se špatné cedule na přečíslování kolejí. diskutéři z toho mají druhé vánoce, ale vlastně o nic nejde. Toto je vážné.

thegrid

Já zaprděně maločecháčsky zapomněl, ono je normální stavět třeba Blanku 2x dražší, stavět metro bez eskalátoru (Bořislavka), nebo dávat opakovaně zakázky Eurovii, která opakovaně staví dálnice zvlněné. Je to vlastně standard.

Jen tak

podívejte se na gotthard.. podívejte se na letiště v berlíně a další podobné super stavby na západ od nas.

Jan Tichavský

Samozřejmě se vždy najde nejhorší příklad ale musí se dodat i B, podívejte se na desítky rychlých tunelů na západ od nás, Frankfurt-Norimberk běžně za hodinu, Cheb-Norimberk běžná cestovní rychlost 160 km/h blbým motorákem s naklápěcí skříní, přičemž příjezd do Chebu z Plzně je po trapné pomalé jednokolejce i když je elktrifikovaná. A kopcovitý terén mají obě tratě. Spíš to chtělo říct podívejte se na rychlost realizace koridorů na 160 km/h u nás, přičemž než se dokončí ty poslední úseky už se budou muset modernizovat ty nejstarší. Podívejte se na stav D1 a rychlost její modernizace a jak dlouho se… Číst vice »

mikiqex

Ve Skandinávii mi přijde, že 160 jezdí kdejaký příměstský vlak.

a8n

A teď se podívejte na stejné věci za východní hranici. Z toho následně vypadne, že současný stav plusmínus odpovídá našim schopnostem a možnostem.

mgr.pavel

Měli bychom se srovnávat s těmi (nej)lepšími, ne?

Když nebudete umět jánevím basket a budete se jej chtít naučit, podíváte se jak dribluje hráč NBA anebo nějaký amatér?

VRT

Nojo, jenže na východ bylo samoděržaví. My byli součástí Rakouska, dokonce technicky a průmyslově nejvíc na výši z celé monarchie. Dneska je Rakousko někde zcela jinde než my.

arakain

Polsko? Během posledních pár let nedělali hon na čarodějnice, nezaklekávali, místo toho jim nepropadly dotace z EU a postavili docela dost dálnic a razantně hnuli i s železnicí… 200 km/h je tam na hodně koridorech normální.. (Když už chceš na ten východ). Maďarsko je připojeno do Vídně slušně a hodlá za pomocí megatunelů (finančních) stavět VRT do Bukurešti. My jsme šípková růženka spící na vavřínech. A nelibujte si, odchodem GB z EU dotace skončily, takže to bude s těma stavbama podstatně složitější. Předpokládá se nutnost 30-50% zdrojů vlastních (na železnici bylo nyní 15%) a hlavně, část dotací se bude vracet´je… Číst vice »

MildaIV

Kdyby jsme byli na světě kdo to staví, tak Váš argument chápu. Takhle opradu ne.

kolkol

Pak je tu ještě možnost, že si na sebe vymysleli zbytečně přísnou normu. Zdá se mi to celé divné. 160 km/h je přece celkem banální rychlost.

ythomas_ct

…no, mě by spíš zajímalo, jak by to vyšlo, kdyby byl měřicí sběrač na pozici prvního sběrače ve vlaku (a ten druhý by byl samozřejmě dostatečně daleko za ním). Protože oba naznačené vlivy – tedy jak rozkmitání troleje (resp. s tím související útlum), tak i aerodynamika v tunelu – budou mít na výsledky měření – dle mého odhadu – silně negativní vliv právě v případě, když měříte na konci vlaku. Jestli to třeba nebude nakonec chtít pro tyto podmínky provést změnu metodiky měření. Pak by to ale také znamenalo nutnost provozního opatření, které bude řešit maximální rychlost ve vazbě na… Číst vice »

Dušan

Stejně jim to tam rozkmital to vedení ten první Vectron svým sběračem, kdyby se těch 160 km/h jelo vpředu s nějakým dieslem pokud takový existuje, tak to určitě už dávno vyšlo:-)))).

Y.K.

Takové jistě existují, ale ne v ČR. 🙂 Naše dieselelktriky by to daly tak maximálně na mnoho km dlouhém srmějším klesání.

Dalibor

myslite za takova masina v cr neni? ani ve VUZ ?

Petr Šimral

Pokud si to dobře pamatuji, tak Herkulesy od Alexu jsou na 160 km/h a tato loko s měřícím vozem těch 160 km/h dá i do stoupání ve směru Plzeň – Rokycany.

Martin V.

A ten záložní (občas) stává v Plzni. To by jim ho mohli na hodinku půjčit, ne? Stošedesátkou do Rokycan a zpátky snad víc nezabere.

mirekk

Ta pantografová zkouška se dělá při rychlosti 160 km/h + 10%. To jen pro upřesnění

Y.K.

Tak to bylo myšleno mírně ironicky ve vztahu ke všem těm brejlovcům a zamračeným. Ve VUZ je vidění věcí co běžný smertelník v ČR neokusí. 🙂 Herkules z jihu by to dal.

Honzazaaaa

To je moc levný a nejsou bok…
Ono si to sedne.

Dominik

Jenže proto se mezi měřící vůz a lokomotivu vkládají vozy aby ten rozkmit troleje se zklidnil.

ythomas_ct

…no a jak vidíte, stačit to nemusí… 😉

Dominik

Tak potom je něco špatně na TV a chce to doladit, ale zkouška by měla vyjít dobře jak s dieselem tak s elektrikou.

Martin V.

A jste si jist, že to bude stačit doladit? Mě zaujala tato věta: „…bylo v tunelu navrženo trolejové vedení o snížené výšce sestavy, bez přídavných lan a se shodnými, poměrně krátkými rozpětími“ Možná se při měření trefili do vlastní frekvence toho vedení. Kdysi nás v NDR vezli prastarým Ikarusem po betonové dálnici, co pamatovala Hitlera. No a při určité rychlosti chytlo pérování takovou rezonanci s těmi panely, že jsme skákali až do stropu. 🙂 Takže větším napnutím můžou posunout vlastní frekvenci, ale to kmitání úplně potlačit nemusí.

Hajnej

Běžná tuzemská sestava TV má, co si tak pamatuju, vlnovou rychlost mezi 450-480 km/h. Ovšem ta ta přídavná lana používá.

Petr

Tak samozřejmě tohle je určitě uvažovaná možnost.

Jiří Kocurek

Myšlenka dobrá, ale co dva spojení Panteři?

Martin

Jsem zvedavy na pokutu za poruseni zakona po zkousce na 200 km/h!

ythomas_ct

…nehledě na to, že se ta zkouška asi jen tak neuskuteční, tak by mě zajímalo, co konkrétně (třeba který paragraf kterého zákona) by jako mělo být v takovém případě porušeno?

Martin

Zakon o drahach povoluje max 160. Proto se u nas zatim vic nesmi. Rychlejsi loko a soupravy delaji TBZ mimo rep. I Pendolino dostalo za TBZ pokutu od DÚ.

Haha

Ten zákon byl už dávno novelizován a tato část v nem už není.

Martin

Presne tak…

ythomas_ct

…tak tady ten zákon máte: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1994-266 …a tu příslušnou pasáž mi tam, prosím, najděte, ano? 😉 A když zmiňujete to pendolíno, tak něco jinýho je, když máte povolení na realizaci zkušebních jízd za určitých podmínek (třeba tam může být povolena rychlost do 230 km/h) a Vy ty podmínky nedodržíte…

Daniel Mach

V článku je poměrně jednoznačně popsáno, že jde o první typ tohoto tunelu a upevnění trakce. Dokud se nevyhodnotí zkoušky, je asi nesmyslné hledat viníka. Nejdříve se musí najít chyba. Čecháčci by ale asi nejraději hned popravovali.

Panelák

Pochybuju, že je to první takový tunel na světě.

Dominik

No u nás to první tunel tohoto typu je.

Tady na Moravě

A co vy si predstavujete pod takovym „u nas“, Kefalin? U nas na dvore, na vesnici, v okrese Rokycany, v Cechach, v Cesku, v Evrope, na Zemi??

kolkol

Je první mezi Rokycanami a Plzní. Až se bude stavět nějaký podobný (třeba u ČB má myslím něco takového vzniknout), bude zase první a zase budou potíže.

Georg

je to prvni tunel vrtany technologii tbm, navic je to jednokolejny tubus. cehoz vedlejsi efekt je relativne malo mista na pouzivani vystroje trolejoveho vedeni.
mate pravdu, ze reseni to jiste ma a prijit na to mel projektant a zhotovitel, nikoliv investor.

Y.K.

Je to první TBM železniční tune U NÁS. Třeba Gotthard je také tunel ražený TBM, o něco delší. Je teda fakt, že tam jezdí jen 250 km/h. 🙂

ythomas_ct

V Gotthardu jezdí maximálně 200 km/h…

Y.K.

Tedy jinak formulováno, v Gotthatdu je konstruovaný na max. rychlost pro osobní vlaky 249 km/h. Touto rychlostí má jezdit Giruno na 249 km/h projektované.

Jan

Zrovna SBB malo v Gottharde pri skúškach tiež problémy, akurát teda nie s trolejou, ale s tým, že v projekte bola zrejme zle spočítaná aerodynamika. Ale snáď s tým už niečo vymysleli.

Dominik

Samozřejmě první v České Republice, když už chcete být hnidopich.

Tady na Moravě

To neni hnidopisstvi, mne je jasny, co jste tim chtel rict.
Ten tunel neni prvni sveho typu na svete a kdyby tady lidi videli dal nez za hranice svyho dvorka (to je to vase „u nas“), tak se problemum da predejit.

Dominik

Jenže nikdy ne 100%, teoreticky se dá spočítat a navrhnout cokoliv, ale praxe ukáže zda se něco neopomnělo. A to samé, ano v zahraničí se dá inspirovat, ale když dva dělají stejnou věc, tak nikdy to není totéž.

Aktivní železničář

Český kocourkov. V Rakousku používají v tunelech trolejnice a fungují do 230 km/h.
Zase se to tak nikdy nedělalo?

ythomas_ct

…ač do toho nedělám, tak mám určité obavy, že použití „trolejnice“ je pro rychlost 230 km/h nemyslitelné. (Mám takové tušení, že minimálně přechod na „běžnou trolej“ by byl velmi problematický, nehledě na to, že celé se to dynamicky chová úplně jinak.) Pokud mi však dohledáte nějaký konkrétní příklad, kde to tak funguje, tak se rád nechám vyvést z omylu. U nás je to použito někde mezi Plzní a Chebem (Svojšínský(?) tunel), a to právě z důvodu, že se tam jezdí relativně pomalu…

Georg

a v gothardskym upatnim maji taky draty…

Xaver

Já nechápu, proč SŽDC se jednoduše nešla zeptat třeba ÖBB nebo DB Netz nebo jakékoli jiné správy, která takové tunely provozuje, na jejich zkušenosti a ty jednoduše neaplikovala zde?

Paja

Aby to pak nedopadlo tak, že by SŽDC měla hned na první dobrou perfektní TV na 15 kV AC, což jak praví klasik, je trochu málo Antone Pavloviči.

Haha

Ono se snad liší 25 kV a 15 kV AC v upevnění?

IGCT

Rozhodně se liší vzdálenosti živých částí vůči neživým. 10 kilo je dost podstatný rozdíl…

Haha

Dobře. Tak se mohla zeptat v Itálii nebo Francii, kde 25 kV AC mají.

Radovan Komínek

Pokud je to možné prosím o informaci, zda je vedeno reklamační řízení nebo se postupuje formou víceprací.

Cargo

Další díl ze seriálu Pat a Mat v režii SŽDC ? V Evropě existuje desítky tunelů, které jsou mnohem delší, než ten náš, a taky se v nich jezdí mnohem rychleji. To se nemohla vydat SŽDC to někam omrknout, jak se takové trakční vedení v tunelu staví…

Adam Goliáš

Nemá v tom náhodou prsty pan projektant? A to nebyl zaměstnanec szdc. Nebo se pletu?

Panto_x

Projektant: Sudop Praha

Dominik

V cizině se taky hned od začátku nejezdili 200km/h, taky se to jistě muselo vyladit. A u nás se jedná o první tunel takového typu, takže se to holt bude muset doladit ještě.

Y.K.

Tak sám svým argumentem potvrzujete nelogičnost jednání. Je hloupé (slušně řečeno) dělat stejnou chybu znova, když to jinde už vyladili. To je přesně ten přístup „to se nikdy nedělalo“, „já vím jak má vypadat trakční vedení“ a pak to takto dopadá, místo aby nabrali zkušenosti od zkušenějších.

Dominik

Že nejdete SŽDC radit, jak to mají dělat, když to víte dokonale, co měli udělat.
Ono jde o to, že taky musíte splňovat naše normy, jako TNŽ, atd…
Jenže jinde mají jiné podmínky, jiné napětí, jsou to sice drobnosti, ale i ty hrají roli.

Y.K.

Tak já mám své odpovědnosti, SŽDC a projektant zase svoje. Já nevím co měli udělat, zato vím vím, že když něco nefunguje jak mělo v návrhových parametrech, tak to nefunguje jak má.

Ten argument šel čistě proti tomu, že to je první takový tunel v ČR. Vzhledem k tomu, že tunely tohoto typu se staví běžně i pro vyšší rychlosti, zkušeností bude v Evropě opravdu hodně, stačí jen chtít se přiučit.

Já očekávám, že to ještě vyladí, ale přístup k tomu mají poněkud vágní. Tunel je v provozu už docela dlouho.

Jarek

Tunel v provozu je docela dlouho, ale rychlá zkouška troleje se dělala až teď, takže až teď se ví o problému a ten se podle popisu v článku i řeší.

Dominik

Jistě SŽDC to úmyslně dělá špatně, aby se hned nedalo jezdit maximální rychlostí.

VRT

Ne, jen se tváří, že jsou jediní na světě a nic kolem neexistuje.
Tunelů srovnatelné, nebo větší délky je na tratích 200+ habakuk.
Ale asi česká cesta, no.

Jarek

Tak nám řekněte jak byste to dělal vy – necháte si na základě odborného projektu postavit kvalifikovaným zhotovitelem technologický celek a až při akceptačních testech zjistíte, že nesplňuje v nějakém parametru zadání. Podle mě je řešením zastavit akceptační řízení a nechat dodavatele věc opravit do požadovaných parametrů.

K tomu lze dodat, že SŽDC nedávno podepsala MoU se SNCF na výměnu technologického know-how, což ovšem bylo výrazně později než bylo naprojektováno TV v tunelu. Takže to, po čem voláte, se vlastně děje.

Původni Pražák

Když projektujete první tunel pro kosmickou rychlost na světě, tak se to může lehce stát…

IGCT

😀 😀 (y) (y)

mgr.pavel

Smutné je, že v SŽDC ten váš sarkasmus neodhalili a berou váš příspěvek smrtelně vážně.. 🙁