Trolejbusovou trať na Letiště Václava Havla postaví Elektrizace železnic

Nový trolejbus pro DPP. Autor vizualizace: Solaris Bus & Coach a Škoda TransportationNový trolejbus pro DPP. Autor vizualizace: Solaris Bus & Coach a Škoda Transportation

První trolejbusy by měly dojet na letiště v prvním čtvrtletí 2024.

Společnost Elektrizace železnic (EŽ) vyhrála soutěž na stavbu trolejbusové trati na Letiště Václava Havla v Praze. Stavba má ukončit provoz dieselových autobusů na lince 119. Hotovo má být za rok a čtvrt.

Vyplývá to z údajů v registru smluv. DPP zaplatí za stavbu 354,4 milionu korun, odhadovaná cena byla 350 milionů korun. EŽ porazila v soutěži o zhruba pět milionů korun společnost Elektrotechnika. Práce mají podle DPP začít do konce listopadu. „Díky tomuto projektu a nasazováním velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů významně zvýšíme přepravní kapacity veřejné dopravy, zlepšíme komfort cestujícím a přispějeme ke snížení emisí výfukových plynů i hluku v dané oblasti,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. 

Půjde o první stavbu trolejbusové trati na levém břehu Vltavy padesát let po ukončení trolejbusového provozu v metropoli. „Pevně věřím, že první cestující by se po trati mohli v rámci zkušebního provozu svézt na konci prvního čtvrtletí 2024,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Elektrifikace přinese pokrytí zhruba 50 % trasy mezi letištěm a stanicí Nádraží Veleslavín trolejemi, zbytek trasy pojedou trolejbusy na baterie. Trolejové vedení bude začínat ve stávajícím autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín. Povede Evropskou ulicí a dále ulicí K Letišti, kde bude ukončeno před kruhovým objezdem u Terminálu 3.

V opačném směru do centra se trolejbusy k trakčnímu vedení připojí v zastávce Terminál 3. DPP tak vybuduje celkem 11,6 kilometru trolejového vedení. Kromě toho vzniknou také nabíjecí místa v autobusovém obratišti Letiště Václava Havla Praha a v garáži Řepy, která bude domovem pro trolejbusy vypravované na tuto linku.

Tři měnírny jako součást stavby

Součástí projektu jsou i tři nové trolejbusové měnírny: v garáži DPP Řepy a dvě kontejnerové – na Nádraží Veleslavín a v autobusovém obratišti na Letišti Václava Havla Praha. Část trolejového vedení bude napájena také z nové měnírny Dědina, kterou DPP staví společně s novou tramvajovou tratí Divoká Šárka – Dědinská. DPP ji vybaví příslušnou technologií tak, aby mohla současně sloužit tramvajím i trolejbusům.

DPP na trolejbusovou linku mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha bude nasazovat nové velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m. Jejich dodavatele DPP vysoutěžil letos v únoru. Celkem DPP nakoupí 20 vozidel tohoto typu.

První by se měl v Praze objevit na konci příštího roku. Vzhledem k tomu, že se jedná o nový typ, který zatím není nikde v ČR v provozu, bude dodavatel muset s tímto vozidlem nejdříve najezdit 10 tisíc kilometrů bez cestujících a následně dalších 20 tisíc v rámci zkušebního provozu s cestujícími, než bude homologován pro běžný provoz. „Předpokládáme, že část zkušebních jízd tohoto vozidla může být v případě potřeby realizována i na první trolejbusové trati mezi Palmovkou a Čakovicemi,“ dodal Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Tagy 119 Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze Elektrizace železnic letiště praha linka 119
98 komentářů