Trolejbusovou trať na Letiště Václava Havla postaví Elektrizace železnic

Nový trolejbus pro DPP. Autor vizualizace: Solaris Bus & Coach a Škoda TransportationNový trolejbus pro DPP. Autor vizualizace: Solaris Bus & Coach a Škoda Transportation

První trolejbusy by měly dojet na letiště v prvním čtvrtletí 2024.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš Zikmund

Čím více trati pokryjí trolejí, tím méně budou mít starostí do budoucna. Tramvaje také umí jezdit bez drátů, ale až na vyjímky se to moc nedělá. Ztráty v bateriích, jejich hmotnost, problémy v zimních měsících, ekologie s výrobou a likvidací ukážou, že není nad dráty.
Z elektromobilů je nejefektivnější právě trolejbus…

Jarda

klidně mohli na letiště prodloužit i metro.

Jan

Klidně mohli už mít prodloužený vlak, kdyby to dejvičtí neblokovali.

Miloš Zikmund

Možná mohli posunout letiště… 😉

král j

Proč trolejbus, když tam povede železnice?

Roman Soudný

Protože než tam vlaky poprvé přijedou, tak ty trolejbusy budou zralé do šrotu.

PAN

Měly být před xx lety: železnice (staronová/nová), metro (prodloužení-odbočka), tramvaj (prodloužení /nová linka)…výsledek rok 2022 a stále metro/bus. Teď ve hře trolejbus/baterie. Uvidíme, jak se budou hýbat škatulata dále….lanovka, monorail, speciální dráha, drony, potrubní cesta.. Podle čeho to ti kluci a děvčata vybírají?

PeS

A co hyperloop ?

Jan

Hyperloop je na rychlé mezistátní propojení, na lokální stačí podzemní loop jako ve Vegas. Ovšem i jeho kapacita není kdovíjaká. Myšlenka levné stavby tunelu, protože v podzemí je místa dost, je dobrá, ale realizace zatím pokulhává. Natáhnout dráty přes existující silnice je zatím nejlevnější a nejrychlejší řešení.

Cestující

Myslím, že Praha i to letiště by si to metro zasloužili, to, co se předvádí je totální neschopnost politické reprezentace, ať je odkudkoliv.

Jan

Hlavně z Prahy 6, která to brzdí nejvíc.

Pepa

Jenže kde bylo plánované metro ( stanice ) stojí dnes na letišti už pár jet obr skleněná kostka hotel

Tomáš Záruba

Ani by mě nepřekvapilo, kdyby tam ta potrubní pošta už v minulosti byla… 🙂

Jarda

Rád bych linku, Terminál 3-Metro Veleslavín-Praha hl. n.

Leinad

Je fakt, že v době předchalupoidní stavěl bus Airport Express Hlavní Nádraží – půlměsíční *Dejvická* – T1,T2, Letiště.
Souhlasím, že při prodloužení Áčka měl zůstat přestup, AE by mohl stavět na Veleslavíně. (I bez zajížďky někde na úrovni tram zastávek)

Pako

Já jsem pro. Aspoň to bude využito. Protože než Dobrá správa dotáhne a letiště vlak nebo Pražský magistrát dokope metro, tak už mezitím nebudou létat letadla. Co by ne, bude se psát rok 2100.

Jiří Kocurek

Cože? Jakože v roce 2100 nebude možné létat, ani na elektrický pohon? Fyzika selže? Cestující budou vyhlazeni?

MajsterN

Bude Hyperloop do Bratislavy a tam se prestoupi na 810.

Jiří Kocurek

A vzdušný prostor nad atlantikem bude zaminován…

PAN

..do Pešti s mezizastávkou v Budě!!!

Jan

V roce 2100 je pravděpodobnější, že budeme mít teleporty.

PAN

A co děti, mají si kde hrát. Až se bude psáti rok 2100, na letiště budem jezdit/létat o 106 na výlet, pak bude možná pozdě na to chtít se ptát, který v.l to vymyslel… 😂, když za nás budou počítače přemýšlet!

Majkl

A nebylo by prostě jednodušší a levnější prodloužit tramvajovou trať z Dědiny až na letiště? Když 2,3 km nové trati z Divoké Šárky na Dědinu vyjde cca na 900mil. Kč, tak kolik by vyšlo prodloužení o dalších 3,5 km až na letiště? Když to přeženu při současných cenách tak do 5 miliard?
Absolutně bych se vykašlal na nějaký vlak na letiště, který stejně bude kdoví kdy a to stejné s nějakou trolejbusovou tratí.
Na Pařížské Orly taky jezdí tramvaj a je to fajn.

Michal82

Tramvaj jezdi z letiště i v Edinburghu a je to pohodlne a mnoho lidí to využívá.

Jan

5 miliard vs 354 milionů je trochu rozdíl, nemyslíte? Kolem letiště se bude modernizovat železnice tak jako tak, proč ty koleje nevyužít, proč je duplikovat? A položit nové koleje by stejně trvalo o 10 let déle než natáhnout dráty. Trolejbusy na letiště jezdí taky, například ve Lvově nebo v Oděse.

Majkl

To jste mě trošku nepochopil, Praha postaví trolejbusovou trať za 354 mega a do 10 let se má stavět ještě vlak na letiště za několik desítek miliard.
Vykašlal bych se na obojí a prodloužil tramvaj z dědiny na letiště, takže kolik je úspora miliard?

Kubrt

Vlak přes palubu neházet, vyřeší i Kladno (a v daleké budoucnosti možná i něco dál). Ano, vleče se to, ale smysl má.

watslaw

No tak pomalá tramvaj vedoucí oklikou není náhradou rychlého vlaku nebo metra. Ona tedy není ani náhradou přímo vedoucího autobusu 119.

Y.K.

Tamvajová trať vedená závlekem přes sídliště Dědina, to by bylo spíše zhoršení oproti autobusům/trolejbusům jedoucím „expres“ po Evropské. Navíc to z Dědiny nejsou 3,5, ale zhruba 5 km, zřejmě by to vyžadovalo pár podzemních úseků, nic laciného.

Twix

V těch kupeckých počtech zanedbáváte že značná část té investice do trolejbusové trati jsou kontejnerové měnírny, které se dají jednoduše přesunout jinam, a také to, že převážná část investic do železnice je pro tak jako tak nezbytné spojení Prahy a Kladna…

Tomáš Záruba

Asi tak mínus nekonečno, když započítáte i čas cestujících.

jkjk

Na to Orly ale ještě jezdí lehké metro (na RER) a ve stavbě jsou dvě linky metra.
Kladeňáci by myslím moc tramvaje do Prahy nadšení nebyli.

smasska

RER ale NENÍ žádné lehké metro (někdy se používá taktéž nesprávný termín expresní metro). Jedná se o příměstské vlaky, tedy podobné řešení, jaké se plánuje v Praze.

Kubrt

jkjk měl na mysli Orly-VAL, vedoucí z letiště na stanici RER Antony.

M M

Ach jo, zkuste si to vůbec představit. Jak dlouho by ta tramvaj na letiště asi jela? Jenom z centra na Veleslavín to trvá 26 skoro půl hodiny, protože tramvaj stojí každých pár set metrů. K tomu ještě kolik minut by to vůbec trvalo z Veleslavína na letiště. Tohle řešení se hodí pro menší města, ale pro Prahu teda rozhodně ne. Vy chcete snad cestovat na letiště 45 minut tramvají s 30 zastávkami po cestě?

Kubrt

Byl by k dispozici přestup na metro na Veleslavíně. Tím neříkám, že chci tramvaj na letiště, ale určitá možnost to taky je (dražší a na výstavbu náročnější, než trolejbus).

Majkl

Z divoké Šárky to momentálně na Hlavní trvá 31 min. takže ano, máte pravdu, trvalo by to cca 45 minut, ale je to bez přestupu. Jak dlouho trvá jízda 119+přestup na A + přestup na C? Taky 45 minut, ano dá se dostat možná i po 40 minut ale to musí vše přesně navazovat.
Kolikrát se mi stalo, že díky těmto přestupům mi ujel vlak z Hlavního, je to peklo 2x přestupovat navíc třeba s 20 kg kufrem.

M M

No zkuste se někdy projet třeba tou 26 z Nádraží Hostivař do centra a zjistíte, že tím až do centra nikdo nejezdí. Nad 30 minut není cesta tramvají nic příjemnýho a každý si radši přestoupí, a to i s kufry. Ta tramvaj by navíc byla z Veleslavína jela ještě déle než 119, protože jede přes Dědinu. Na hl.n. můžete využít přímý autobus AE.

Frantík

Pokud se nějak nezmění linkové vedení, na Hlavní budete ještě muset dlouho přestupovat z tramvaje.

Lenka Nováková

Jezdí AE za symbolickou stokorunu. Jestli škudlit 60 Kč a přestupovat jak pipina s dvacetikilovym kufrem nebo jet stejně rychle jako s taxi a za pětinu AE – volba je jasná.

Frantík

Pokud teda nemáte dlouhodobé jízdné a za AE si stejně musíte připlácet…

Emil

Klidně ať tam je vše … Vlak,tramvaj i ten trolejbus. Ročně to odbavi miliony lidí, tisíce/desetitice tam dojíždí za praci. I Zurich má na letiště tramvaj i vlak.

Zdeněk

Něco podobného jsem slyšel v Gentu,když se rušily trolejbusy s tím, že se obnoví tramvaj v trase,kde ji trolejbusy nahradily… No, kdyby tehdy místo rušení nakoupili nové vozy, tak dnes by byly před vyřazením a tramvaj je kde? Nikde…

PAN

Bylo! Dej te jim čas…btw. na letiště v Lyonu také a dokonce speciální samostatná linka z centra! Funkčí řešení u nás nehledejte… inovativní Čechystán aneb zájmy a lobby různých skupin a hlavně prachy, prachy a prachy/všimné apod.

Nesmyslné rozkrádání peněz

Rozkrádání peněz! Proč konečně nepostaví z Veleslavína odbočku metra sakra? (hlavně ne z Motola to je nesmysl)

To by teprve byla rozkrádačka – vysoké náklady nejen na stavbu, ale pak i dlouhodobě na provoz stanic (osvětlení, ventilace, eskalátory), proti zbytku trasy mnohem menší poptávka, při pásmovém provozu ti s nejvíce zavazadly ucpávají stanice po trase čekáním na ten správný vlak, který pak přecpou (anebo přestup na pásmové konečné) a další „pozitiva“…

Juraj

Což o to. Poptávka by možná i byla, hlavně když MHD teď pokrývá ani ne 30 % dopravy na letiště. Spíš je to komplikovaný koncept s tím větvením/pásmovým provozem, nemluvě o praktické nemožnosti to postavit.

Na to se prostě mělo myslet v době stavby V.A. Teď už se musíme upínat k železnici, která aspoň řeší i Kladensko.

Frantík

A metro pokračovat na Zličín.

Juraj

Protože odbočka z Veleslavína fyzicky postavit nejde. Trasa V.A na to nemá žádnou přípravu a nešlo by to bez několikaletého uzavření celého úseku od Dejvické.

Mickey

Víte, co stojí provoz metra, každý vozokm? Náklady na výstavbu by byly taky řádově vyšší. Metro v noci navíc nejezdí, noční pauzy jsou nutné, pro dopravu na letiště nevhodné. Myslel jsem, že zdejší diskutéři už tohle dávno pochopili…

Y.K.

Z Veleslavína to nejde (rozhodně ne jednoduše bez obrážení výluky a rozebírky ražených tunelů), není tam na to příprava a nevím tedy kolik by tam měl být interval, aby ty pětivozové soupravy nejezdily skoro prázdné. Metro je fakt drahý dopravní prostředek a musí jezdit přiměřeně plné. Plný autobus je pro metro nic.

Jiří Kocurek

To nám chcete říct, že Metro bude investičně i provozně levnější než trolejbus?

Jirka

Co Tonda Blaník, už to viděl ?

PAN

Už i volal (šel kadit) 😂

Geralt

Ta měnírna Dědina bude fungovat jak? Budou to dvě měnírny v jednom domku, nebo skutečně společná měnírna (tj. tramvajový rekuperát bude moct napájet trolejbusy a naopak)?

Petr Barta

To se vedeni mesta povedlo zkoordinovat, bude spolecna.

Honza P

Naopak to fungovat nejspíš nebude, protože rekuperovaná energie trolejbusu poslouží k dobití baterie.

Zdeněk

Celý brzdný výkon není možné dostat do baterie. Pokud se překročí určitá hodnota, tak to jde i do sítě, nebo odporníku.

Jan

S moderní baterií a nabíjecí elektronikou by neměl být problém zpracovat u prudké brzdění. Už jsou dávno pryč doby, kdy se muselo dobíjet jen pomalu proudem C/5 jako u NiMH. Jediný problém je, když je baterie plná ale to se snad kvůli životnosti nepraktikuje a než vyjede ten elbus z garáže tak už stihne dostatečně vybít.

Jenki

Přelévat „rekuperát“ mezi tramvají a trolejbusem nelze, protože tramvaj je ukolejněná, a trolejbus naopak od země izolovaný. Navíc tramvaj má nominál 600V a trolejbus 750V.

Spousta ostatních věcí ale může být společných. Třeba budova a přípojka 22kV, což je dost značná investice.

Shodné ale můžou být i transformátory (s vývody 600V a 750V) a usměrňovače (ty jsou stejně typicky na 1,2 – 1,5kV). Pak stačí mít v rezervě jedno soustrojí, které lze snadno přepojit do tramvajového nebo trolejbusového zapojení.

Geralt

Měl jsem za to že dnešní měnírny jsou sofistikovanější než jen trafo + usměrňovač. Myslel jsem že dnešní měnírna je v podstatě velmi velký spínaný zdroj.

Jenki

Ne že by to nešlo, ale finančně se to těžce nevyplatí.

Leinad

Rekuperace tram => bus už byla třeba na Palmovce či Želivského do „dobudek.“
Obráceně bych skutečně pochyboval, kolikrát bude trolejbus rekuperovat do sítě. Bude snad rekuperovat prioritně do svého akumulátoru, pak v zimě topit, v létě klimatizovat.

Robert.K

Není to úplně přesně. Dobudka mohla využívat rekuperace pouze tehdy, pokud byl připojený ebus, který se zrovna nabíjel, jinak v ní nebyla žádná baterie, do které by šla rekuperace z tramvají uložit. A byla pouze jedna dobudka, původně na Želivského a pak přemístěná na Palmovku.

Robert.K

Jeden jediný napáječ má maximální proud 4000 A, dovedete si představit na tento proud spínaný zdroj?

Karel

Ukolejnění není uzemnění. Opět v Plzni to funguje.

Jenki

Oni vám to ještě nezakázali? 🙂 Ne, vážně – pokud vím, u nových provozů je to nepřípustné, ale rád se nechám opravit. Stejně ale zůstává rozdílná napěťová hranice rekuperace pro tram 600V a tbus 750V, a ta by se dala vyřešit jedině nějakým měničem. Pokud vím – a jsou to jen hospodské povídačky, tak se rád nechám doplnit – stejně je to ekonomicky mimo mísu. V německy hovořícím prostoru jsem zaslechl různé zkazky o pokusných měnírnách, ukládajících „rekuperát“ do baterek, nebo jej galvanicky odděleným střídačem „posílajícím“ do vedlejší měnírny nebo do veřejné sítě. Technicky to jakž takž fungovalo, ekonomicky těžký… Číst vice »

Jan

Není to problém výroby pár drahých atypů? Pokud by se to jelo ve větší serii, kde budou utopeny náklady na vývoj a dolaďování za provozu, tak by to mělo vycházet lépe. Stejně tak u nových baterií vyráběných po terawathodinách. Zvlášť pokud se cena energie nebude vracet na covidová minima. U nás ve firmě se vyrábějí bateriové vyrovnávací stanice pro úseky, které jsou dál od měnírny a je tam výrazný pokled napětí při jízdě. Nejdřív se šlo cestou olověných akumulátorů, protože jsou přece levné, i když těžké a el. parametry už jsou dnes nic moc. Skončilo to, jak se dalo čekat,… Číst vice »

Robert.K

Není vůbec podstatné, zda je mínus (kolej) u tramvaje uzemněné a u trolejbusů soustava izolovaná. A zrovna u kombinovaných měníren pro tramvaje i trolejbusy mají i trolejbusy přizemněné mínus, izolované soustavy jsou jen u těch sólo trolejbusových měníren. Podstatné je to, že napaječe a usměrňovače jsou sólo pro tramvaje a sólo pro trolejbusy, takže rekuperace je možná jen v rámci buď jednoho napáječe (v případě tyristorových měníren) nebo maximálně daného počtu napáječů zapnutých přes sběrnici napájené jednotlivým usměrňovačem (nebo skupinou usměrňovačů) tramvajové nebo trolejbusové části rozvaděče. Mezi oběma soustavami z tohoto důvodu přenášet rekuperovanou energii nelze ani tom v případě,… Číst vice »

Karel

U tramvají v ČR není uzemněná soustava. Kolejnice, vedoucí zpětný proud jsou „uzemněné“ proto, že leží na zemi nebo v zemi. Ale zdroj uzemněn není.

Démon

Rychlodráha od SŽ za 50 mld a do toho Praha staví tramvaj na Dlouhé Míle a ještě trolejbus na letiště!. no tvl.

Démon

ještě metro chybí kluci 🙂

abc123

Rovnou hyperloop 🙂

dopravopat

Slebo hyperlup.

Mirek

SŽ „staví“ jen na papíře už od roku 1994. Praha 6 to vytrvale blokuje, momentálně požadavkem na nereálný tunel. Tramvaj skončí na Dědině. Do té doby trolejbusy poslouží.

Leinad

Stavělo se už v sedmdesátých letech.

Jiří Kocurek

A proč to nedokončili?

smasska

Myslíte si, že požadavek na vedení nové tratě s rozumnými parametry uprostřed husté zástavby je reálnější rešení?

Sch

Zajímavý nápad realizovat zkušební jízdy s 24m dlouhým trolejbusem na trati Palmovka-Čakovice, to mi přijde odvážné. Každopádně by to byl dobrý obrázek, postavili jsme metro na Prosek a pak tam vozíme 24m trolejbusy… No to je jiné téma.

Mirek

Postavili jsme blbě trasované metro na Prosek tak, že je rychlejší jet autobusem na Palmovku…

Jan Novák

Stačil by udělat kusý úsek metra D (nově O) Vysočanská – Prosek a byl by to krásný rychlý spoj. Navíc by se zde dalo odzkoušet autonomní řízení metra. Bohužel, tato příležitost se už dávno promeškala.

P.S. tyto kusé úseky se ve světě normálně staví, pokud mají dobrpavní smysl.

Radim

Nejezdí tam asi tak „milión“ linek autobusů, které by tam stejně jezdily?

Frantík

Ano, a ten úsek by se měl ideálně zatrolejovat (a nějak pořešit křížení s TT)

Karel

V Plzni to funguje už léta.

Kubrt

24m autobus se chová jako 18m.
Že by mělo metro na proseku málo kunčaftů, se říct nedá. Z Proseka se jezdí jak metrem, tak autobusy směr Libeň a Vysočany. zase na tři trasy metra to tam není, tak holt byla zvolena tato, žádný konec světa se nekoná.

Radim

No když jedu náhodou na Prosek já (linkou C), tak od Ládví tam sedí ve voze sotva 10 lidí a to tam jede jenom každý druhý spoj (a ne, nejezdím tam v noci). Takže moc těch lidí fakt není…

Kubrt

A když tam jezdím já, tak se i stojí, no. Takováto debata nemá moc smysl, že.
Z hlediska počtu cestujících, ano – Prosek je slabá stanice, v rámci pražeského metra, ale za ním jsou Letňany. Tak co s tím? Prosek projíždět, nebo rovnou zasypat?

Leinad

Teď těžko něco s tím. Před trasováním prechalupoidy přemýšlet.

Leinad

Krátce po otevření Letňanského obchoďáku jezdily po okolí reklamní busy, linky C,E,O,S,T a OCL, vydržely v nějaké osekané podobě ještě po otevření metra. Legrační byla třeba linka, která z Ládví do obchoďáku dojela rychleji než metro z Ládví na Pole, a využívání některých linek i lidmi co nejeli nakupovat. A vedení několika busů ještě dnes je zajímavé (375 … – Letňany – Českomoravská). Situace kdy při delších intervalech vyhledávač spojení na dotazy typu Prosek – Zličín odpoví busem na Vysočanskou a Béčkem je taky hezká.

Frantík

Starší návrhy počítaly s vedením C na Troju a Bohnice (z Holešovic).

Jan

V Letňanech bude najíždět zkušební kilometry i nový trolejbus pro linku 58. Při otevření trati zaznělo, že nejrychleji může jezdit na tom kolečku Letňany – OC Čakovice. A vytočí se stejně jako svého času trojčlánkový bus na Veleslavíně, naopak to bude vhodné vyzkoušet.

Mystifying oracle

Název zhotovitele je v tomto případě poněkud… Pitoreskní. 🙂

Petr Novák

Vzhledem k tomu, že trolejbus je podle českých zákonů stále drážní vozidlo, tak vlastně ani ne LOL

Lang

Drážní neznamená železniční. Takže to pitoreskní je.

Petr Novák

Tady zase někdo nechápe vtip. No nic, no. Už mlčím.

Lang

Tady zase někdo nechápe pokračování vtipu. No nic.

PAN

Třeba se osvědčí a pak půjdou na stavbu kolejového svršku i s dráty….. cca 2075.

Karel

Metrostav staví jen metro? Pitoreskní