Doprava ve městě Trolejbusy

Trolejbusové vzkříšení. Dotace rozhýbaly prodeje, stavbu tratí i podivné soutěže

Trolejbus 27 Tr z produkce Škody Electric. Foto: Škoda Electric.
Trolejbus 27 Tr z produkce Škody Electric. Foto: Škoda Electric.

Téměř třikrát tolik trolejbusů, jako za celý loňský rok, zařadily za první pololetí letošního roku do svého provozu dopravní podniky v Česku.  Ukazují to statistiky Drážního úřadu, u kterých se nové trolejbusy registrují.

Podle nich se u nás za první pololetí registrovalo celkem 56 vozidel, loni za celý rok 21. S velkou pravděpobností letošní prodeje předstihnou i rok 2015, kdy se za celý rok prodalo 72 vozidel. V jiné roky většinou prodeje nepřesáhly ani hranici třiceti vozidel za celý rok.

Důvodem velké poptávky dopravních podniků jsou evropské dotace. Integrovaný operační program (IROP) umožnil dopravním podnikům čerpat až 85 % nákladů na pořízení vozidel. Z něj proudí do nových trolejbusů miliardy korun.
Dotace vedou nejen k obnově starého vozového parku, ale i jeho rozšíření.

Velkým hitem jsou parciální trolejbusy, které mají v sobě i baterii a umožňují dopravním podnikům jezdit částečně i bez napájení z troleje.  Rozšíření provozu o parciální trolejbusy chystají například ve Zlíně, kde převezmou nové trolejbusy na přelomu roku a prodlouží linku 4 až k ZOO Lešná, aniž by musel stavět nové troleje. V Chomutově a Jirkově ještě nedávno uvažovali o konci trolejbusů, i díky dotacím nakonec trolejbusy zůstaly.

Nejde přitom jen o dotace na nová vozidla, ale i prodloužení trolejbusových tratí. K výstavbě trolejového vedení došlo už v Pardubicích, začalo se stavět v Hradci Králové, prodloužení chystají v Jihlavě. Trolejbusy se staly letos po desítkách let součástí MHD i v Praze. I stavbu tratí podporují evropské dotace, namísto IROP ale z OPD 2.

Z trolejbusového boomu v Česku profituje hlavně Škoda Electric, která získává většinu zakázek na nové trolejbusy. Podle výroční zprávy Škody Transportation zaznamenala loni výroba trolejbusů nárůst tržeb na 1,2 miliardy korun.
Soutěže na trolejbusy ale zaměstnávají také antimonopolní úřad. Řada tendrů totiž nese známky nepříliš průhledného soutěžení. Například ústeckému dopravnímu podniku Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tendr zrušil na návrh společnosti SOR.  Firma se nemohla přihlásit kvůli karoserii o 25 centimetrů delší, než
bylo v zadávací dokumentaci. Pozoruhodným způsobem vybírali trolejbusy v Pardubicích. První soutěž zrušili, v druhé přišla nabídka o 42 % vyšší než v prvním kole.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Trojejbusum fandím ale ne skastlí od Soru to je jak z doby 30let zpět.ŠKODA OSTROV která vyráběla 350 trolejbusu byla zlikvidována, eště že Škoda to nezabalila uplně s trolejbusy.Trojelbus +baterky dobrý nápad jsem pro, baterie pujdou kupředu.Sakra já dlouho nejel trolejbusem , ale jsou prázdniny a někam se vydám.

  • V Chomutově a Jirkově v roce 2016 uvažovali někteří ,,vlivní,,o zrušení trolejbusů,dnes stejní lidé jsou největší zastánci a
    propagátoři trolejbusů.Velebnosti je to ale hnus…..!

  • Pomineme-li prodej švýcarských solárek do Ostravy, existuje řekněme za poslední tři roky nějaká soutěž na trolejbusy ukončená uzavřením smlouvy, kterou ŠE nevyhrála?

    • Něco vyhrál SOR, ale také s výzbrojí Škoda.
      Pokud dobře hledám tak poslední trolejbusy dodané do ČR s jinou výzbrojí než Škoda jsou ostravské prototypy SORů (2009) a pak brněnský prototyp Acumario.
      To ani trochu nezavání monopolem, že…

      • Opravdu něco vyhrál, nebo se jen účastnil? Ve věstníku se mi nepodařilo nic dohledat a ani seznam autobusu žádné se škodováckou výzbrojí neuvádí.
        Mario je stále ještě ve vlastnictví SORu, takže je srovnatelné spíš s Elektronem.

        • Pokud vím, tak SOR vyhrál Banskou Bystricu, resp. část. Jedna várka je SOR / Škoda, druhá je Škoda / SOR, i když fyzicky je to v obou případech stejné vozidlo.
          Každopádně od roku (cca) 2009 si DP v ČR a CR kupují jen trolejbusy Škoda, akorát se průběžně mění podíl jednotlivých kastlí (Iveco, Solaris, SOR).

  • Trolejbusy jsou fajn dopravní prostředek s ekologickým i ekonomickým provozem. Jen ty bateriové typy se zřejmě na provozních nákladech dost prodraží, nehledě k faktu, že výroba i likvidace baterií je z ekologického hlediska problémová.

    • Likvidace není nijak problémová. A baterie, co do toho dávají dnes jsou jiná liga, nežli před pěti lety. I co se týká poměru kapacity/hmotnosti. I když necelých 700 Wh/kg je asi strop pro současnou koncepci založenou na lithiu…

      • Porad musite resit jejich recyklaci nebo ekologickou likvidaci… porad ma kratsi zivotnost, nez vozidlo (i kdyz to zalezi na mnoha faktorech) a porad je to zatez navic (zalezi jak velke chcete) a pripadne prostoje pri nabijeni, v Praze navic i zastavovani po trase kvuli natrolejovani…
        Trolejbusy jsou jednoducha zarizeni, zivotnost je nasobne delsi nez u autobusu, neresite baterii, ale resite trolej, proto jsou parcialni vyrazne lepsim resenim, ale nesmi se to prehnat jako v Praze, kdy je vozidlo plne baterii, tezke a hlucnejsi kvuli vyssimu vykonu, s tim, ze baterie budou problem, vc prostoju pri nabijenich a zdrzovani pri castem natrolejovani…

    • ve zlíně dělali zkuěební test baterie versus agregát a baterky to vyhrály. Je to někde v pdf podrobně popsaný rozdíly. proto kupují další baterky.

  • UOHS ridi Kretinsky. Kdyz se Usti brani sorkam se stredoasijskou kulturou cestovani, tak je vcelku logicky pozadavek na delku karoserie spatne. Jakmile je ale vyberko na 12m 4dveraky, tak je vse OK.
    Tenhle stat skonci tak, ze se tu za hromadneho potlesku hloupych volicu a jejich vychytralych oligarchu navzajem okradem o usoudime.

Newsletter

Partneři


Výběr editora