Železnice Železniční průmysl

Škoda Transportation vydělala nejméně za deset let, rostl odbyt trolejbusů a výzbroje

Souprava Škody Transportation pro Deutsche Bahn. Foto: Škoda Transportation
Souprava Škody Transportation pro Deutsche Bahn. Foto: Škoda Transportation

Období miliardových zisků ve Škodě Transportation skončilo. Největší tuzemský výrobce kolejových vozidel loni vydělal 892 milionů korun po zdanění, což je nejhorší výsledek firmy od roku 2006. Poprvé je také už známé, kolik za firmu zaplatila PPF.

Hospodářské výsledky zveřejnila Škoda Transportation ve výroční zprávě. Podle ní celá skupina vydělala 251 milionů korun, což je proti roku 2016 a zisku 1,551 miliardy korun pokles o více než o 80 %.

Podle detailních výsledků zůstává nejziskovější částí samotná Škoda Transportation, která loni vydělala 892 milionů korun. I v případě hlavní části skupiny jde o velký pokles z 2,55 miliardy zisku v roce 2016. Výrazně v mínusu loni byla Škoda Vagónka, která prodělala 711 milionů korun, záporné hospodaření vykazuje také finská akvizice Škody, společnost Transtech. Ta loni prodělala 91 milionů korun. Za poklesem zisku firma vidí hlavně nižší tržby.

I přesto vidí výsledky vedení Škody pozitivně. „Rok 2017, jak z pohledu obchodního, tak i ekonomického a finančního, navázal na úspěchy předchozích období. Finanční a ekonomická situace společnosti je dlouhodobě stabilní. Jsou vytvořeny velmi dobré podmínky pro další trvalý budoucí růst společnosti založený na dlouhodobé prosperitě,“ uvedlo představenstvo ve výroční zprávě. Firma se chce zaměřit na expanzi na západní trhy.

Škoda žije hlavně ze zakázek získaných před více než pěti lety, zejména pak tramvají pro Prahu. Nových kontraktů ale firma mnoho poslední roky nezískává. O některé velké těsně přišla, například o zakázku na tramvaje ve Varšavě. Naopak letos získala velký kontrakt na Slovensku na dodávku elektrických jednotek.

Patrné je to i na vývoji tržeb. Konsolidované tržby za celou skupinu loni klesly z 15,7 na 11,7 miliardy korun, tedy o čtvrtinu. U samotné Škody Transportation klesly tržby o 31 % na 5,15 miliardy korun. „V roce 2017 došlo k nižší realizaci zejména v oblasti tramvají, lokomotiv, příměstských jednotek a metra,“ uvádí představenstvo ve výroční zprávě. Firmě se ale podařilo loni výrazně zvýšit objem exportu o 37,7 % na 2,175 miliardy korun.

Podle rozložení výrobků téměř polovinu tržeb zajišťují Škodě tramvaje, výrazný nárůst na dvojnásobek zaznamenaly trolejbusy, u kterých došlo k pokoření miliardové hranice tržeb (1,2 miliardy korun). Na trojnásobek vzrostly ve finančním vyjádření tržby za elektrickou výzbroj, ostatní výroba naopak klesala.

Výroční zpráva ukazuje, že k propojení s PPF, která firmu Škodu letos ovládala, došlo už loni finančně: firma si půjčila u PPF 900 milionů korun, jinak dlouhodobé závazky společnosti klesly o více než tři miliardy korun.Šlo hlavně o půjčky, které poskytla firmě loni mateřská společnost CEIL na Kypru.

Podle výroční zprávy je teď oficiálně majitelem holandská společnost: PPF Škodu ovládla přes nizozemskou firmu PPF Beer Topholdco B.V. Server Euro.cz zjistil, že firma ovládaná Petrem Kellnerem přišla ke Škodě levněji, než se čekalo.  PPF podle své výroční zprávy zaplatila za Škodu 326 milionů eur, tedy 8,3 miliardy korun. PPF dokončila převzetí firmy letos v dubnu, Škodu nově vede Petr Brzezina.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liberal shark
Host
liberal shark

Ale copak, zlaté časy bezostyšného dojení Českých drah už skončily ?

Jirka
Host
Jirka

Nepřišli o metro ve Varšavě ale o tramvaje. Opravte si článek.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„„V roce 2017 došlo k nižší realizaci zejména v oblasti tramvají, lokomotiv, příměstských jednotek a metra,“ uvádí představenstvo ve výroční zprávě.“
Takže v podstatě ve všech hlavních druzích výrobků (kromě trolejbusů, jak tvrdí jinde) …

Josef Kubeš
Host

Nedivím se… V oblasti železniční dopravy dávno ztratili krok s ostatními. Nebýt zakázek na míru na zmetky Inter/RegioPanter, možná by se snažili více na trhu….

Asdf
Host
Asdf

Je fakt, že to, co mají v nabídce, není zrovna nejmodernější. Snad kromě těch push-pull jednotek pro DB. Jsem zvědavý, co s tím Kellner udělá.