Doprava ve městě Trolejbusy

Trolejbusy v Praze dostaly vlastní číselnou řadu, zatím bude jezdit jeden

Trolejbus Škoda 30 Tr SOR v Praze. Autor: DPP
Trolejbus Škoda 30 Tr SOR v Praze. Autor: DPP

Praha v neděli zažije jeden velký návrat. Po 46 letech na svou pravidelnou linku s cestujícími vyjede opět trolejbus. Bude mít číslo 58 a obslouží úsek Palmovka – Prosek – Letňany. Linku zatím zajistí jeden vůz Škoda 30 Tr.

Jde o takzvaný parciální trolejbus, který velkou část trasy pojede na baterii mimo troleje. Dobíjet se bude za jízdy v ulici Prosecká, kde jsou nataženy troleje o délce zhruba kilometr do kopce a 600 metrů z kopce. Tvoří tak zhruba 15 procent trasy. Druhou možností bude dobití v obratišti Palmovka se zhruba dvaceti metry trolejí.

Nová trolejbusová linka bude v provozu každý den od 9:00 do 18:00, jezdit bude v intervalu 60 minut; v pátek je rozsah provozu z technologických důvodů upraven na 12:00 až 19:00.

Dopravní podnik parciální trolejbusy testoval průběžně od října, nyní se plně začlení do pražské MHD. Byla jim vyhrazena dokonce číselná řada 5x, která donedávna patřila nočním tramvajím (dnes mají devítku). Trolejbus 58 údajně kdysi dávno do Čakovic jezdil. Dopravní podnik zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. Počítá přitom s kloubovými vozy.

Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. Jejich návrat umožnil rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase. I proto se vedly debaty, zda nový vůz nazývat trolejbus. Trať s dynamickým nabíjením spadá nicméně do působnosti drážního zákona, jde tedy o trolejbus ze zákona.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Má toto vozidlo RZ? Když jede pod troleji, tak sice spadá pod drážní zákon jako trolejbus, ale 90 procent trati ujede autonomně mimo troleje a z mohl by tedy být v tu chvíli považován za elektrobus.
    od kolika metrů délky spadá trolej pod drážní zákon? Nebo to musí být jen na veřejné komunikaci, nebo na trase s cestujícími?

    Díky pokud někdo znáte odpovědi

  • 131 –> 51 – Borislavka – Hradcanska
    137 –> 52 – Na Knizeci – Mala Ohrada
    176 –> 53 – Karlovo Nam. – Strahov
    135 –> 54 – (Nadr. Holesovice) – Florenc – Chodov
    188 –> 55 – Zelivskeho/Skalka – Kavci Hory/Dekanka – (I.P.Pavlova)
    136 –> 56 – Sidl. Cakovice – Sporilov/Jizni Mesto
    177 –> 57 – Sidl. Bohnice – Chodov
    140 –> 58 – Palmovka – Miskovice
    191 –> 59 – Letiste – Na Knizeci – Smichovske Nadr. – Bane
    184 –> 60 – Vypich – Velka Ohrada
    134 –> 61 – (Karlovo Nam.) – Podolska Vodarna – Zeleny Pruh
    152 –> 62 – Ceskomoravska – Sidl. Cimice
    133 –> 63 – Staromestska/Florenc – Ohrada/Sidl. Malesice
    124 –> 64 – Habrova – Dvorce – (Smichovske Nadr.)
    105 –> 65 – Na Knizeci – Filmove Ateliery
    196 –> 66 – Smichovske Nadr. – Kacerov
    197 –> 67 – Smichovske Nadr. – Sidl. Pisnice – Haje
    109 –> 68 – (Hradcanska) – Palmovka – VU Bechovice
    195 –> 69 – Krauzova – Jesenicka
    125 –> 71 – Skalka – Haje
    167 –> 72 – Nemocnice na Homolce – Na Knizeci – Smichovke Nadr. – Na Beranku
    141 –> 73 – Bulovka – Letnany – Hloubetin – Ve Zlibku
    174 –> 74 – Vypich – Trebonice
    175 –> 75 – Florenc – Haje

      • Mně příliš ne: to označení nemá systém – skáčete z jedné strany Prahy na druhou a přitom (přesto) nerespektujete třeba ani vzájemnou návaznost s označením linek tramvají, jako tomu bylo kdysi aspoň přibližně, když se změnilo původní označování autobusových linek písmeny na „stovkovou“ číselnou řadu (teď už to samozřejmě neplatí).

        • Vetsinou se drzim historickych cisel linek, ktere danym mistem jezdily, tedy puvodni znaceni, 51-59 ve svych puvodnich trasach (vetsinou),… vyjimkou je centrum,… linky 60-63 uz jsou upravene a dalsi cisla navazuji na historicke linky autobusu + uplne nove,…
          Trolejbusy nenavazovali na tramvajove linky svymi cisly jako autobusy,…
          51, linka zahajila provoz z Borislavky ke Sv.Mateji v Podbabe, 52, linka byla provozovana ze Smichova k Wlatrovce, 53, jezdila na Strahov, 54 z Jungmannova nam. na Slavii, v casti trasy dnes jezdi 135, atd… Stejne tak je nyni zavedena linka 58 z Palmovky do Letnan, kde tato linka jezdila, dnes 140…
          Z novych linek, treba 69 nahrazuji 195 nebot puvodne z proseka do malesic jezdil autobus 169, 74 nahrazuji dnesni 174… Dal jsem si zalezet, aby alespon castecne linky dostali puvodni cisla pokud to slo, nebo cislo autobusu, ktere puvodne danym mistem jezdilo ev. alespon se shodovali v koncovem cisle…

  • Trolejbus 58 údajně kdysi dávno do Čakovic jezdil.

    Nikoliv udajne, ale skutecne, trasa linky 58 vedla od Libne, U krize ulicemi Prosecka, Nad Krocinkou, Letnanskou, Beranovych, Za Avii, kde byl take ukoncen. Na trase byla obratova smycka jeste u Arealu Letova.

    Mmch. pokud ma byt linka 140 nahrazena, tak by bylo vhodne usek zatrolejovat az do Letnan do Tupolevovy/Veselske ulice

  • Troleje měli hned natáhnout až k další zastávce Prosecká, protože právě mezi Kelerkou (kde troleje nyní končí) a Proseckou je největší stoupání. Jinak doufám, že trolejbusy se brzy rozšíří na trasy, kde to dává větší smysl, tj. do centra, př. Dlouhá třída-Florenc-Ohrada.

    • Nevím nevím zda jít cestou zasíťování všech ulic. Krásné to dvakrát není. Jsou i jiné alternativy (plyn).

      • Zas tak hrozne to neni, oni vlastne staci i kratke vylozniky integrovane se sloupy s osvetlenim, nemusi byt vytazene az do stredu ulice, navic v centru mesta moc autobusovych linek neni, a i kdyby se nektere propojili a krizili centrum, porad muze jet usekem na baterie…
        Vozy na plyn jsou porad spalovaci, tedy malo ucine a zivotnost kratsi nez u trolejbusu, … a kombinace trolejbusu s baterii je asi nejlepsi reseni…
        Prakticky tichy besemisni vuz a plne nizkopodlazni, bez horolezeckych sedadel…

        • Pohon na plyn je sice slepá cesta, ale bateriový trolejbus zřejmě bude mít hodně velké provozní náklady – výměna baterie – tipuji každé tři roky, zvlášť při takto brutální zátěži, jako rozjíždění do kopce na Prosek + topení nebo klimatizace. Jinak tento trolejbus, který jezdí teď v Praze je v interiéru dost hlučný.

          • Alternativou jsou elektrobusy, kdy nepotřebujete vůbec trakcni vedeni. A baterie se mění jednou za 6 let.
            V Ostravě jezdí první elektrobusy od roku 2010.

      • To rikal i Kubera v Teplicich nez se zvedl verejny odpor proti navrhovanemu ruseni trolejbusu v Teplicich. A dnes nakupuji Teplice trilejbusy s bateriemi, aby cela sit MHD byla elektricka… tim padem v Teplicich uz na MHD nepotkate autobus. V soucasne dobe je tam vyhlaseno vyberove rizeni na nakup trolejbusu s bateriemi. Dale je tam navrhovano propojit trate u lazni v Sanove (Sanov II. lazne – Plavecka hala -chybi jen par metru) a vystavit trat mezi zastavkami Hlavnim nadr. a Trnovany, Policie na ulici Hrazni

  • Nu proč ne, troleje ale krásné nejsou. Doufám, že přes Letňany a Prosek se to obejde bez nich. Také si nejsem jistý s tou kapacitou baterie. Ten (trolej)bus jezdil úplně prázdný. Jak to bude s plným vytížením do Proseka (v části, kde nejsou troleje) jsem zvědavý.

    • Zrovna v Letnanech je Tupolevova ul. celkem vhodna k zatrolejovani, tam esteticky nicemu neprekazi…

  • A co se bude na Palmovce dobývat, když tam je ta možnost dobytí s tvrdým y?

Newsletter

Partneři


Výběr editora