Doprava ve městě Trolejbusy

Nové trolejbusy s baterií pro Zlín budou od Škody Electric, karoserie od SOR

Trolejbus 30 Tr. Foto: Škoda Electric
Trolejbus 30 Tr. Foto: Škoda Electric

Společnost Škoda Electric dodá Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) sedm nových parciálních trolejbusů. Umožní jízdu až k ZOO Lešná.

Vítězství Škody vyplývá z registru smluv, kde dopravce zveřejnil smlouvu se Škodou Electric. Za troljebusy zaplatí 94,64 milionu korun bez DPH. Podle mluvčího Škody Michala Tobrmana půjde o vozidla 30 Tr. Čtyřdveřové nízkopodlažní trolejbusy budou mít karoserii od společnosti SOR.

Nové parciální trolejbusy umožní jízdu i mimo trolejové vedení. DSZO je chce nasadit na linku 4, kterou prodlouží až k ZOO Lešná. U ní na ně má navazovat samostatná autobusová linka do Velíkové. Ve Zlíně na nákup vozidel získají dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši 85 %.

Na tomto projektu úzce spolupracujeme s městem Zlín. Město by mělo zajistit úpravu točny na Podhoří a vytvořit zde podmínky pro umístění buňky sociálního zařízení pro řidiče. Na Vršavě by měla být vybudována zastávka pro směr jízdy trolejbusů na Lešnou, u ZOO zastávka pro přestup z trolejbusů na autobusy do Velíkové. Také na Velíkové musí město zajistit projekt točny se sociálním zařízením pro řidiče,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Trolejbusy poháněné elektrickou energií z akumulátorů budou k ZOO zajíždět v pravidelném intervalu patnácti či dvaceti minut. Tak časté spojení prostřednictvím MHD s centrem města tato část Zlína ještě nikdy neměla. Dosavadní autobusy linek 34, 35, 36 jezdí tímto směrem víceméně nepravidelně a někdy i v hodinových či delších časových rozestupech.

Po návratu z nezatrolejovaného úseku trolejbusy linky 4 na Vršavě opět nasadí sběrače a během další jízdy pod trolejí se budou jejich baterie dobíjet na plnou kapacitu.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jaký bude ve výsledku převažující charakter té linky č. 4 po jejím prosloužení?
    Neznám to tam a už velmi dávno jsem tam nebyl, ale připadá mi, že to bude do značné míry spíše linka „příměstská“, takže čtyřdveřové autobusy s dost malým počtem míst k sezení pro dopravu k (dost vzdálené) ZOO asi úplně optimální nejsou – nebyla by lepší spíše vozidla typu „low entry“?

    • trochu rovina a za semaforama skoro pořád do kopca až do lešné, tam vlastně je u zoo horizont, ne, žádný meziměsto, je to vlastně za městem, ale je tam zástavba, od točny k zoo přes lázně je to asi 5km. Meziměsto to není, je to zlín a jezdí tam mhd. A ještě od září děcka budou mět slevněný jízdné, zlín-otrokovice chcou aby děcka jezdili mhd místo SUV, před školama Bata s těma autama nepočítal. Ale návštěvu ZOO lešná doporučuji, můžete jet vlakem a potom si udělat tůru přes burešov lesem až do zoo. S dědou jsme tam chodili na houby. Nebojte se, tady žlutý vlak nepotkáte.

      • Že je Lešná na kopci, to samozřejmě vím, takže „parciální trolejbusy“ samozřejmě brát, ale pokud jde o to „prodloužení čtyřky“, ptal jsem se na její po prodloužení převažující charakter proto, že nejen pro provoz „meziměstský“, ale i pro „příměstský“ (s jízdní dobou mimo vlastní souvislé město delší než i jen 10 – 15 minut) jsou (nejen) podle mě výhodnější vozidla typu „low entry“ s výrazně větším počtem míst k sedění, než jaký mají „čtyřdveřové SORáče“ (které jsou užitečné především ve městě): bude-li tam i mimo město (což v případě ZOO předpokládám) větší frekvence cestujících na delší vzdálenost, proč jim nenabídnout i větší počet míst k sedění, aby se jim cestovalo pohodlněji?

        • Soutěž se musela opakovat, protože napoprvé se nikdo nepřihlásil. Napodruhé se zmírnili podmínky a „povídá se“, že tohle bylo to jediné, co Škoda byla schopná dodat včas.
          V podstatě se ví, že to není ideální, ale aby se stihli vyčerpat dotace, tak se muselo vzít „aspoň něco“… A tak to v současnosti funguje. Aspoň se to povídá, nebrát prosím jako oficiální info 🙂
          3dveřák by byl určitě lepší na linku 4. + taky to, že v rámci unifikace vozového parku za účelém snížení nákladů na údržbu je Sor trochu klín.
          Následující časy jsou orientační +- minuty.
          20 minut je úsek Podhoří Vršava pod trolejemi (město). Pak cca 4 minuty do Kostelce (meziměsto). A 8 minut k Zoo Lešná (opět v zástavbě se zastávkami). Nejvíce cestujících pojede centrum Zlína – Zoo, což je 20 minut…
          Nová přepravní kapacita bude výrazně vyšší než teď. Takže snad nějaké pohodlí bude. Na druhou stranu nový mnohem lepší interval zřejmě přitáhne nové cestující.

          • Nikolaj M.: Díky za podrobné upřesňující informace.
            „Nejvíce cestujících pojede centrum Zlína – Zoo, což je 20 minut…“ – a to je právě to, na co jsem se snažil poukázat: 20 minut „plandat vstoje ve čtyřdveřovém SORáči“, to mi jako příliš pohodlné cestování nepřipadá, takže je škoda, že DP musel vzít to, co je aktuálně k dispozici – „čtyřdveřáky“ jsou vhodné pro krátké cesty na městských linkách s častými zastávkami, ale pro delší cesty na příměstských linkách s převažující frekvencí až do koncové zastávky jsou lepší vozidla s větším počtem míst k sedění (a klidně třeba i „dvoudveřáky“, jako je tomu nově v případě některých „SORáčů“ v PIDu).

    • kloubáka s baterkama mají, bylo to tady první s lkastlou iveco a já jsem psal, že určitě bude jezdit zoo. Ty autobusy jsou poměrně narvaný.

      • Kloubáky s baterkami zatím nemají, ty kloubáky 25Tr jsou s dieselagregátem. Až letos jim mají přijít kloubáky (35Tr) s bateriemi.

        • Přijít má jeden.
          A nejspíš půjde zatím primárně na linku 2 (zajíždění z Otrokovic, železniční stanice na Otrokovice, Štěrkoviště a zpět jako přímé spojení Otrokovic a zlínské nemocnice, funguje takto několik spojů už nyní, ale vůz s baterkama bude lepší než vůz s dieselagregátem).
          K zoo ne, tam budou vázané tyto nové sorky a díky novému mnohem lepšímu intervalu nebudou tam už kloubáky potřeba.

Newsletter

Partneři


Výběr editora