Doprava ve městě Elektromobilita Trolejbusy Zprávy

Soutěž na bateriové trolejbusy pro Ústí zrušena. Důvod? 25 centimetrů karosérie

Trolejbus Škoda 31Tr SOR v Hradci Králové. Autor: Radim Holiš, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0 cz, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34224449
Trolejbus Škoda 31Tr SOR v Hradci Králové. Autor: Radim Holiš, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0 cz, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34224449

Cestující v městské dopravě v Ústí nad Labem si budou muset na první parciální trolejbusy počkat o něco déle, než se předpokládalo. Dopravní podnik města Ústí nad Labem si trolejbusů, které mohou díky baterii ujet část trasy bez napojení na troleje, chtěl pořídit devět, očekávaná cena činila více než 143 milionů korun. Nyní ale dopravce tendr na dodavatele zrušil. Důvod je přitom téměř kuriozní, pouhých 25 centimetrů v délce karosérie.

„Stalo se tak z důvodu uložení od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedla mluvčí podniku Jana Dvořáková. Antimonopolní úřad věc řešil na popud výrobce SOR Libchavy, kterému se nelíbily požadované parametry nových vozů. „Zadavatel dostatečně neodůvodnil svůj požadavek na maximální délku trolejbusů a mohl tak diskriminovat některé uchazeče,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Dopravní podnik žádal trolejbusy o délce 18 metrů s tolerancí 50 centimetrů nahoru i dolů. Jenže karosérie trolejbusu z dílen SORu je dlouhá 18,75 metru.

O osudu soutěže tak nejspíš rozhodlo zmíněných 25 centimetrů. Do parametrů by se naopak vešli jiní výrobci karosérií, například Iveco nebo Solaris. Všichni výrobci spolupracují na výrobě trolejbusů se Škodou Transportation, která dodává elektrickou výzbroj. Dvořáková postup podniku hájí tím, že požadované rozměry byly stejné jako u dříve vysoutěžených vozidel. Rozhodnutí antimonopolního úřadu o zrušení soutěže bylo nicméně pouze prvoinstanční a nenabylo právní moci. Zvrátit jej mohl rozklad k předsedovi úřadu Petru Rafajovi, který byl také podnikem podán. Na výsledek rozkladového řízení už ale dopravce nečekal a soutěž sám zrušil.

Ústecká primátorka Věra Nechybová doplnila, že zadání zakázky vycházelo z podmínek evropského dotačního programu ITI, ze kterého podnik nákup financuje. „Řešili jsme to s řidícím výborem ITI, který náš dopravní podnik požádal o úpravu podmínek. Výbor to projednal a schválil,“ sdělila primátorka s tím, že podnik zhruba do měsíce zakázku vyhlásí znovu s upravenými podmínkami.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem má podle výroční zprávy za loňský rok ve vozovém parku 71 trolejbusů, z toho 31 bylo vyrobeno před rokem 2000, tři jsou ještě z 80. let. Parciální trolejbusy se po českých městech začaly šířit v roce 2016, první objednávku učinil Zlín. Velké nákupy už uskutečnily či alespoň oznámily například Opava, České Budějovice, Brno, Plzeň, Pardubice nebo Teplice.

Vzniklo ve spolupráci s Ústeckým deníkem

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Když by se nepočítala tolerance, tak 27Tr mají 18 000mm, čili SORy jsou oproti nim o 75 cm delší, 25Tr 17 900mm = 85cm a to už je skoro metr rozdíl…

  • Ono to bude tím, že tady nikdo nechce SOR, než-li kvůli nějakým 25ti cm. Já se jako vůbec nedivim…

  • V Ústí lze těch 25 centimetrů „obhájit“ malými kruhovými objezdy, které vozidlo musí projet

Newsletter

Partneři


Výběr editora