Trolejbusové vzkříšení. Dotace rozhýbaly prodeje, stavbu tratí i podivné soutěže
Téměř třikrát tolik trolejbusů, jako za celý loňský rok, zařadily za první pololetí letošního roku do svého provozu dopravní podniky
Téměř třikrát tolik trolejbusů, jako za celý loňský rok, zařadily za první pololetí letošního roku do svého provozu dopravní podniky v Česku. Ukazují to statistiky Drážního úřadu, u kterých se nové trolejbusy registrují.
Podle nich se u nás za první pololetí registrovalo celkem 56 vozidel, loni za celý rok 21. S velkou pravděpobností letošní prodeje předstihnou i rok 2015, kdy se za celý rok prodalo 72 vozidel. V jiné roky většinou prodeje nepřesáhly ani hranici třiceti vozidel za celý rok.
Důvodem velké poptávky dopravních podniků jsou evropské dotace. Integrovaný operační program (IROP) umožnil dopravním podnikům čerpat až 85 % nákladů na pořízení vozidel. Z něj proudí do nových trolejbusů miliardy korun.
Dotace vedou nejen k obnově starého vozového parku, ale i jeho rozšíření.
Velkým hitem jsou parciální trolejbusy, které mají v sobě i baterii a umožňují dopravním podnikům jezdit částečně i bez napájení z troleje. Rozšíření provozu o parciální trolejbusy chystají například ve Zlíně, kde převezmou nové trolejbusy na přelomu roku a prodlouží linku 4 až k ZOO Lešná, aniž by musel stavět nové troleje. V Chomutově a Jirkově ještě nedávno uvažovali o konci trolejbusů, i díky dotacím nakonec trolejbusy zůstaly.
Nejde přitom jen o dotace na nová vozidla, ale i prodloužení trolejbusových tratí. K výstavbě trolejového vedení došlo už v Pardubicích, začalo se stavět v Hradci Králové, prodloužení chystají v Jihlavě. Trolejbusy se staly letos po desítkách let součástí MHD i v Praze. I stavbu tratí podporují evropské dotace, namísto IROP ale z OPD 2.
Z trolejbusového boomu v Česku profituje hlavně Škoda Electric, která získává většinu zakázek na nové trolejbusy. Podle výroční zprávy Škody Transportation zaznamenala loni výroba trolejbusů nárůst tržeb na 1,2 miliardy korun.
Soutěže na trolejbusy ale zaměstnávají také antimonopolní úřad. Řada tendrů totiž nese známky nepříliš průhledného soutěžení. Například ústeckému dopravnímu podniku Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tendr zrušil na návrh společnosti SOR. Firma se nemohla přihlásit kvůli karoserii o 25 centimetrů delší, než
bylo v zadávací dokumentaci. Pozoruhodným způsobem vybírali trolejbusy v Pardubicích. První soutěž zrušili, v druhé přišla nabídka o 42 % vyšší než v prvním kole.