Správa železniční dopravní cesty dovedla k podpisu smlouvy další z velkých projektů plánovaných na letošní rok. Projektu s názvem „Zvýšení traťové rychlosti v úseku Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou“ se zhostí společnosti Strabag Rail a Elektrizace železnic Praha.
Celkem modernizací projde zhruba osm kilometrů dvojkolejné tratě číslo 280, která míří do Žiliny. Výrazná proměna čeká stanici Lhotka nad Bečvou. SŽDC si oproti předpokladům připlatí; soutěž vypisovala s odhadem 1,4 miliardy, smluvní cena činí 1,54 miliardy korun bez DPH. Hotovo má být koncem příštího roku.
Stavbaři se zaměří na mezistaniční úsek Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou, kde vymění železniční svršek i spodek, zrekonstruují mosty a propustky a jeden most vybudují zcela nově v místě budoucího podjezdu pod tratí. Ve Lhotce nad Bečvou budou mimo jiné zmodernizována nástupiště a zřízeny bezbariérové přístupy.
Stávající rychlost v celém úseku dosahuje 80 km/h s výjimkou vjezdu do Valašského Meziříčí, kde je lokálně omezena na 60 km/h. Modernizace má umožnit zvýšení rychlosti na trati až na 135 km/h pro klasické soupravy, pro naklápěcí soupravy až na 160 km/h.
SŽDC na začátku roku oznámila, že se chce letos pustit do zhruba 70 stavebních akcí s objemem nákladů nad 30 milionů korun. Vylepšení trati 280 patří k největším letos zahajovaným projektům. Nedávno deník Zdopravy.cz informoval například o zahájení miliardové opravy stanice Pačejov na trati České Budějovice – Plzeň.
A co to zdvojkolejnění a zadrátování směrem na Frýdek a Ostravu, hm?
Tak to se nazývá vyhazováním peněz. Do Rožnova jezdí 5x tolik lidí.
ValMez – Frýdek jezdí zastávkové osobáky co 2 hodiny, ráno je ve špičce proložen jeden, odpoledne dva.
Pokud takový provoz vyžaduje zdvojkolejnění, tak jsem čínský bůh srandy.
Někde jsem viděl 150ku. Spojením těch 2 úseků opravených by to dávalo docela smysl.
Nediskutovalo se v anarchistických kruzích, že spolu s opravou této trati skončí i stejnosměr?
Má to být připravené na přepnutí a přepínat se bude postupně od východu na západ. Dva kilometry střídavé trakce mezi stejnosměrnou by byly na -pohanské-nadávky-
Proč se všude uvádí ta rychlost pro vozidla s naklápěním? Pochybuji, že by se u nás v dohledné době nějaká kupovala. Navíc mám pocit, že o ně není v poslední době globálně zájem. Tak jen aby to dobře vypadalo? A není stavba tratí pro ně nákladnější, stejně jako následná údržba? A proces verifikace?
Je to jen aby to dobře vypadalo, umístit ceduli za 1000 kč hádám celou stavební akci už moc neprodraží.
Respektive tudy může někdy ještě párkrát Pendolíno projet při nějakém mimořádném odklonu.
Otázkou je, jestli se při stavbě budou ty cedule instalovat. V rekonstruovaném úseku za Valašským Meziříčím nejsou.
Na Vysočině jsou, jsou i na jiných místech, kde Pendolino normálně nejezdí.
Mám takový pocit, že v Černotíně jsem svislý rychlostník viděl.
Po fysikální stránce je pozoruhodné, že a jaký rozdíl to naklápění dělá.
Pro klasické soupravy bude na horní rychlostník 155 km/h (po rekonstrukci žst. Hustopeče souvisle na 6 km od Milotic po Střítežík před Lhotkou) a dál přes Lhotku po VM bude 145 km/h.
Pro klasické soupravy směrodatné horní rychlostníky budou osazeny takto: km 16,021 až 19,340 155 km/h, km 19,340 až 24,016 145 km/h. Tedy trochu jiná káva než uváděných 135 km/h.
Skoda, ze nebude 160 i pro klasiky. Pendolino tudy stejne jezdit nebude a pokud by to mel byt nahodny vystrel, tak by zastavil nejspis jen ve Vsetine. Mit nadvlak Praha-Pce-Oc-Vs-Za-Ke by bylo asi nejrychlesi spojeni, zvlast po modernizaci Pu-Za, ale co se pohidli tyce, beni nad kupe ve Valaskem ex 😉
Pro Pendolino (oproti klasice) by byla zajímavější spíše rekonstrukce a možnost používat naklápění v úseku Valašské Meziříčí – Púchov.
Pendolín je 7, slovy sedm. NIkoliv 70, slovy sedmdesát. ČD doufám nebudou provozovat putovní pendolíno, 1 spoj týdně vedený právě Pendolínem, zbytek spojů co dům dal. Soudruh Potěmkin by možná smeknul a šotouši rostli v polích i na stromech, ale fakt raději ne.
„mezistaniční úsek Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou“? Lhotka nic?
To je ta stanice, kde svítí tento nápis?
HO KA AD E OU
Z pohledu osobní dopravy jen zastávka. To nádraží je tam čistě pro nákladní vlaky.
Máme kromě pendolin v ČR ještě jiné naklápěcí jednotky? Jinak 135 km/hod na trať, kde jezdí expresní vlaky je vcelku málo.
ne nemáme
Když začínala v ČR působit Arriva, dovezla kromě „845.001“ a naklápěcí 610.018, dokonce ve firemním nátěru, ale do provozu nezasáhla. Nevíte někdo, kde ten vlak skončil?
Jezdí jednou za dvě hodiny. To není až tak kritické, jestli 135, 155 nebo 160 km/h na úseku délky 15 km.
Pro srovnání: Brno – Ostrava sice žádné expresní vlaky nejezdí (Moravan byl již dávno zrušen, zůstaly jen R), ale tady těch 70-90 km/h vadí mnohem víc.
Mno tak dobře, nezastavující Express jede 15 km rychlostí 135 km/h. Úsek projede za 6min 40s. Kdyby se dokázal rozjet na 10 metrech a zbrzdit na 10 metrech, projede tentýž úsek rychlostí 160 km/h za 5min 38s.
Jelikož se ale musí rozjet na 160 a následně brzdit, bude na těch 15 kilometrech úspora času cca 40 až 45 sekund.
Konečně ale Škoda že na tak rovném úseku jen 135 km. Ale aspoň něco.
Trať jak přímka, téměř v polích – zajímal by mě myšlenkový pochod toho, co došel k zrovna k číslu 135.
Jiní píšou, že je to zase bude 150.. Tak kde je pravda, každopádně kilometricky to opravdu není nic moc.
Dost možná *někdo* vznesl požadavek na nepřekládání oblouků, tedy rekonstrukce v původní stopě. Esíčko v 49.5077911N, 17.9215747E rychlost dost omezuje a v 49.5331711N, 17.8417519E to taky není hitparáda.
Projekt tady v přílohách není, jen přehledná situace.
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_ZLK705