Správa železnic prověří možnost trati na letiště za soukromé peníze

Vizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnic

Trať z pražského Veleslavína na ruzyňské letiště má vyjít na 16 miliard korun.

Správa železnic (SŽ) začíná s hledáním alternativních finančních zdrojů na nejnákladnější projekty. Se souhlasem ministerstva dopravy prověří možnost financování nových tratí soukromým kapitálem v rámci projektů PPP. Důvodem je nedostatek peněz ve státním rozpočtu.

Na seznamu k prověření jsou dva záměry: IV. koridor u Českých Budějovic v úseku Nemanice – Ševětín se dvěma dlouhým tunely a odhadovanými náklady přes 25 miliard a trať z pražského Veleslavína na ruzyňské letiště s náklady 16 miliard.

Vhodnost a výhodnost metody PPP, kdy soukromník stavbu zafinancuje a postaví, načež mu ji stát desítky let splácí, má zhodnotit studie proveditelnosti. Na jejího zpracovatele SŽ aktuálně chystá tendr, ke kterému ve čtvrtek vypsala předběžné tržní konzultace.

„S ohledem na finanční náročnost těchto investičních akcí a hledání alternativních zdrojů, bude prověřena výhodnost a proveditelnost realizace PPP projektu, ve kterém by měl soukromý partner zajistit výstavbu včetně jejího financování a údržbu železniční trati,“ píše se v dokumentaci SŽ.

Dokumentace k předběžným tržním konzultacím uvádí i předpokládanou dobu realizace obou projektů. Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý zhruba 17 kilometrů a jeho součástí budou i dva tunely: Chotýčanský o délce 4 810 metrů a Hosínský o délce 3 120 metrů. Realizace: 6/2023 až 3/2031.

Modernizace a novostavba trati z Veleslavína (včetně) do stanice Letiště Václava Havla (včetně) má jako dobu realizace uvedeno období 2023 až 2029. Stanice Letiště Václava Havla by měla být hotova v září 2029; dosud se mluvilo o tom, že první vlak na letiště dorazí v roce 2028.

Ve světle zatím jediného tuzemského dopravního PPP projektu, v jehož rámci se od loňska dostavuje dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí, se přitom uvedené termíny jeví jako dosti optimistické. Využití PPP projektu pro D4 schválila vláda v lednu 2016, soutěž na koncesionáře byla vypsána v květnu 2018 a k podpisu smlouvy došlo v únoru 2021. Celý proces tak trval pět let.

Tagy Nemanice - Ševětín PPP Správa železnic trať na letiště
34 komentářů