cargo

Podepsáno, dálnici D4 dostaví francouzské sdružení. Další PPP projekt nechá Havlíček na nové vládě

D4. Autor: MDČRD4. Autor: MDČR

Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety.

Ministr dopravy Karel Havlíček dnes dovedl do konce několik let trvající proces přípravy dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Dostavba 32 kilometrů se uskuteční formou PPP projektu, zafinancuje a postaví ji soukromé konsorcium, stát bude peníze následně splácet. Havlíček dnes ráno podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments. Samotnou stavbu provede česká firma Eurovia CS, která je tuzemskou dcerou Vinci.

O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016. Následně se ale zdržel výběr poradce, když první tendr byl zrušen. Nakonec ve druhém tendru zvítězilo sdružení White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika. Tendr na koncesionáře byl završen loni v prosinci, následně musela dát svolení s podpisem smlouvy vláda a sněmovna. Tam byl projekt většinově podpořen, odmítli ho Piráti.

Smlouva na PPP projekt k dálnici D4. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Smlouva na PPP projekt k dálnici D4. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kromě výstavby 32 nových kilometrů se vítěz bude dalších 25 let o dálnici starat, a to včetně již hotových 16 kilometrů D4. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod. Stavět se začne v březnu, hotovo má být za čtyři roky.

Vítězné francouzské sdružení přišlo s cenou 16,55 miliardy (diskontovaná hodnota k 1. lednu 2020). V nominální hodnotě to znamená, že stát soukromému partnerovi pošle do roku 2049 31,95 miliardy korun. Podrobně se deník Zdopravy.cz věnoval finančním parametrům projektu 17. prosince.

Podle Havlíčka se jako další možný kandidát na výstavbu formou PPP „vysloveně nabízí dálnice D35“. „Ale nemáme vytvořený nějaký projekt číslo dvě, spíše dnešním podpisem vytváříme solidní předpolí pro naše následovníky,“ doplnil ministr. Podle něj prosazení PPP projektu vyžaduje i politickou odvahu. Za svůj velký úspěch proto považuje, že ve sněmovně přesvědčil i komunisty, kteří původně o PPP nechtěli slyšet.

Výhodou PPP má být vedle alternativního financování i to, že soukromník bude ve vlastním zájmu stavět kvalitněji a stejně pečlivě dbát i na údržbu. Dálnici by měl na závěr období předat v dokonalém stavu.

Chybějících 32 kilometrů je rozděleno na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Státu přitom stále chybí jedno stavební povolení, které se týká části Mirotice rozšíření. Proti vydanému povolení byl totiž podán rozklad. Stěžovatel v rozkladu mimo jiné napadá i závazná stanoviska EIA a hygieniků. Havlíček v tom ale nevidí zásadní komplikaci. „Mělo by se to zvládnout,“ uvedl na dotaz, zda nehrozí posun termínů či růst nákladů.

PPP projekt na D4 představuje  jednu z největších státních zakázek poslední doby. Ministerstvo jej zároveň vnímá jako test alternativního financování české dopravní infrastruktury.

 

Tagy dálnice D4 Karel Havlíček PPP seznam
64 komentářů