egoe-plus
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Podepsáno, dálnici D4 dostaví francouzské sdružení. Další PPP projekt nechá Havlíček na nové vládě

D4. Autor: MDČR
D4 u Dubence, ilustrační foto. Autor: MDČR
Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety.

Ministr dopravy Karel Havlíček dnes dovedl do konce několik let trvající proces přípravy dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Dostavba 32 kilometrů se uskuteční formou PPP projektu, zafinancuje a postaví ji soukromé konsorcium, stát bude peníze následně splácet. Havlíček dnes ráno podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments. Samotnou stavbu provede česká firma Eurovia CS, která je tuzemskou dcerou Vinci.

O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016. Následně se ale zdržel výběr poradce, když první tendr byl zrušen. Nakonec ve druhém tendru zvítězilo sdružení White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika. Tendr na koncesionáře byl završen loni v prosinci, následně musela dát svolení s podpisem smlouvy vláda a sněmovna. Tam byl projekt většinově podpořen, odmítli ho Piráti.

Smlouva na PPP projekt k dálnici D4. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Smlouva na PPP projekt k dálnici D4. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kromě výstavby 32 nových kilometrů se vítěz bude dalších 25 let o dálnici starat, a to včetně již hotových 16 kilometrů D4. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod. Stavět se začne v březnu, hotovo má být za čtyři roky.

Vítězné francouzské sdružení přišlo s cenou 16,55 miliardy (diskontovaná hodnota k 1. lednu 2020). V nominální hodnotě to znamená, že stát soukromému partnerovi pošle do roku 2049 31,95 miliardy korun. Podrobně se deník Zdopravy.cz věnoval finančním parametrům projektu 17. prosince.

Podle Havlíčka se jako další možný kandidát na výstavbu formou PPP „vysloveně nabízí dálnice D35“. „Ale nemáme vytvořený nějaký projekt číslo dvě, spíše dnešním podpisem vytváříme solidní předpolí pro naše následovníky,“ doplnil ministr. Podle něj prosazení PPP projektu vyžaduje i politickou odvahu. Za svůj velký úspěch proto považuje, že ve sněmovně přesvědčil i komunisty, kteří původně o PPP nechtěli slyšet.

Výhodou PPP má být vedle alternativního financování i to, že soukromník bude ve vlastním zájmu stavět kvalitněji a stejně pečlivě dbát i na údržbu. Dálnici by měl na závěr období předat v dokonalém stavu.

Chybějících 32 kilometrů je rozděleno na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Státu přitom stále chybí jedno stavební povolení, které se týká části Mirotice rozšíření. Proti vydanému povolení byl totiž podán rozklad. Stěžovatel v rozkladu mimo jiné napadá i závazná stanoviska EIA a hygieniků. Havlíček v tom ale nevidí zásadní komplikaci. „Mělo by se to zvládnout,“ uvedl na dotaz, zda nehrozí posun termínů či růst nákladů.

PPP projekt na D4 představuje  jednu z největších státních zakázek poslední doby. Ministerstvo jej zároveň vnímá jako test alternativního financování české dopravní infrastruktury.

 

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Nevím proč se všude uvadí mezi příbramí a Pískem, když přes Příbram ta dálnice vůbec nevede a z písku směrem na lety je dálnice už snad 20 let hotová cca 16 km, to je pěkný blábol. Dálnice končí kousek za Dubencem a od Písku končí u Mirotic, přesnost informací někdy je dost nepřesná

Jaaa

Heh, a co se stane, když se to bude vlnit jako u Ostravy? Budou se snad ponižovat platby? 😉

Pražák

Budou to muset opravit.

Olin

Teď na vážno, protože to fakt nevím – dlouho jsem tam už nejel… A ono se to zvlnění již opravilo?

Martin.dilli

Částečně, menší část

roman

ne první se musí vyřešit kdo to zaplatí, protože zvlněný úsek je třeba postavit znovu

Olin

Díky. O.

V. K.

To je v podstatě jediná výhoda PPP. Dodavatel postaví dálnici kvalitně, protože jí následně musí sám udržovat.

Paja

Ano. Platí se jen za úseky v dokonalém stavu.

Alf

„Mělo by se to zvládnout,“ – Havlíček je chorobný optimista. Zajímalo by mne, jestli si to opravdu myslí, nebo jen tak navenek vysílá pozitivní vlny. To samé prohlašuje o Dukovanech, byť o reálnosti ceny a termínu pochybují snad všichni.

SaulGoodman

Tak jako zvládne se to stoprocentně, když už se bude všude okolo stavět, tak to prostě ani jinak dopadnout nemůže. Ale mohlo by to teoreticky trvat. Nicméně v tomhle případě si to nemyslím, protože jestliže rozporují už závazná stanoviska, tak podle mě moc nadějí na úspěch nemají.

Andrej

Vzhľadom na to, že štát sa už postaral o všetky povolenia (až na jedno, o ktoré sa ale musí postarať), čo je zďaleka najnáročnejšia časť, a vzhľadom na to, že štát si vie požičiavať o mnoho lacnejšie než súkromná firma, tak možno patrím medzi menšinu, ale uchádza mi v tejto fáze prínos tohto riešenia. Prečo vzhľadom na existujúce povolenia štát proste nevypísal tender na výstavbu vo vlastnej réžii?

Facepalm

Protože na to nemá cash, Andreji. A protože to, jak vidíme na výstavbě dálniční sítě, nedokáže řídit.

Jinak v normálně fungující zemi by tohle řešení samozřejmě vůbec nebylo poteba.

Andrej

Ja viem že na to nie sú cash momentálne. Lenže či už sa to bude stavať ako PPP alebo na štátny dlhopis, v oboch prípadoch sa to bude splácať v budúcnosti. Avšak dlhopisové splátky budú nižšie než PPP, úrok bude pravdepodobne hlboko pod infláciou (takže by sa dalo argumentovať, že je to dokonca pre štát výhodné). Pri PPP budú tie splátky podstatne vyššie, a to i bez zahrnutia údržby.

Facepalm

Čemu konkrétně nerozumíte na větě „nedokáže to řídit“? 🙂 Kdyby to dělal stát, bude se to stavět dalších 15 let, a to jsem optimista.

Pražák

Navíc lze očekávat, že kvalita bude lepší, soukromý investor zřejmě nebude chtít před předáním dálnice státu financovat kompletní GO, takže si to bude více hlídat,

Horizon

Tak nech sa to „řídiť“ naučia.
Je tam x zodpovedných ľudí, ktorí poberajú plat…

Facepalm

Bezvadnej nápad, takže to by to netrvalo 15 let, ale 30.

Martin.dilli

Určitě, čekáme na dalšího slovenského experta

Paja

Vy tady žijete už nějakou dobu nebo jste se tady vyskytl?
PPP řeší jednak finance a druhak to, že stát prostě nedokáže řídit NIC.

Andrej

Rozumiem, ale aj tak, 15 rokov trvá príprava, tá už je ale hotová. Od právomocného stavebného povolenia do ukončenia stavby to už nebýva tak dlho ani v réžii ŘSD. PPP je len pôžička s vyšším úrokom, nič viac.

Pražák

Spojená s tím, což stále odmítáte pochopit, že ta dálnice bude postavena kvalitněji. Navíc Vás ta půjčka trápit nemusí, Vy jí splácet nebudete.

Petr

Tenhle argument moc nechápu. Jak se bude stavět a z jakých materiálů je do posledního kamínku popsáno v projektové dokumentaci, která je závazná pro každého, kdo to bude stavět, ať je to ŘSD nebo Divia. Kdyby si stát najal pořádný dozor, nebylo by žádné ppp třeba.

Paja

No jenže tam máte kdyby. Evidentně to tak nefunguje. Anebo velmi špatně. Vizte reklamace mostů na D0, D1, D3

Paja

To co vám uniká hlavně je to, že D4 je „bezproblémová“ a „levná“ a „nekritická“ dálnice. Takže stát připravil co mohl a teď si chce vyzkoušet, jestli to bude fungovat. Protože budou dálnice kde to zdaleka tak bezproblémové nebude.

Plecháč

Když nemá cash, tak si přece může normálně půjčit, jako na jakoukoliv jinou investici. PPP stejně ve skutečnosti není nic jiného než trochu netradiční forma půjčky.

SaulGoodman

Samozřejmě, že to financování je jen jiná forma půjčky. Ale to snad ani nikdo nerozporuje, ba dokonce je i možné, že to třeba je o něco dražší, než kdyby se to dělalo klasicky.

Ale to PPP má i jiné aspekty, třeba to, že rizika nese koncesionář, nebo že lze strhávat peníze za nedostatky rovnou na základě smlouvy, bez nějakých soudů a podobně. Také je tam ta údržba včetně nějaké větší po 30 letech atd. Je to prostě outsourcování soukromému sektoru, nedává smysl hodnotit +/- čistě jen podle toho, za kolik se ta dálnice postaví.

a8n

V zásadě jediný důvod je, že se do státního dluhu nepromítne okamžitě, ale postupně. A i ten přestal být s koronou relevantní.

Paja

Tak tady ale nejde jen o stavbu. Jde i o údržbu a následnou rekonstrukci, vše je zahrnuto do smlouvy (a ceny).
Další věcí je, že když si půjčí stát, tak si půjčí peníze které pak splácí (čili mu vzroste dluh), u PPP platí průběžně (větší) splátky, takže mu zadlužení nestoupne skokem na začátku.

Radim

Gratuluji, stát si takto vytvořil další dluh.

Jackub

Který stát kdy své dluhy splatil?

Tomas

celkem dost států své dluhy normálně platí.

kde je problém?

Martin L.

Omylem jsem Vam dal minus, ale ve sve temer filosoficke otazce jste uderil hrebicek na hlavicku. Stat se projekty PPP zadluzi skryte, nebude to videt v rozpoctu hned, ale az za par desitek let. Pak je tu skutecne otazka, zda se dluhy budou splacet. Doposud se dluhy splaci vydanim novych dluhu. Dokud to takhle jde, je vse ok. V Recku jsme ale videli, ze to nejde do nekonecna. Kdyz toho bylo moc, veritele se logicky pohledavek nevzdali a dovolili pouze minimalni skrty pohledavek a pozadovali vyrazne skrty v provozu a investicich – jaky vliv to melo na hospodarstvi recka vidime… Číst vice »

Paja

No to by ale náš stát nemohl dělat vůbec nic, aby si nevytvářel dluhy.
Pak se bavme o tom, jestli je lepší dělat dluhy výstavbou infrastruktury nebo nalejváním peněz určitým skupinám (snázeji ovlivnitelných) voličů.

Jakub

Dálnici předá v bezvadném stavu? Jak je to napadlo? To jako za 30 let přijde stát a řekne: „Opravte si po sobě ty díry, co jste tady nechali za 30 let netknuté.“ A oni řeknou: „Chcete dálnici? Tak si ji vezměte a nešpekulujte.“ A stát řekne: „Tak to nene, my to takhle nepřebereme.“ A Eurovia: „Nebo co.“
Vyřešeno k dennímu pořádku. Následné opravy zaplatí stát a soudní tahanice o jejich proplacení budou trvat dalších 20 let.

Facepalm

Jasně, ono se tototiž celé staví bez smlouvy a veškeré podmínky jsou dohodnuty per huba.

Prostě, když o něčwm nemáte tucha, nevyjadřujte se k tomu.

Jaaa

Heh, firma půjde do krachu a vymáhejte si to po kom chcete. 😉

V. K.

Vinci je jedna z největších stavebních firem světa. Krach Česka je podle mě pravděpodobnější.

Facepalm

A co by to dávalo za smysl? Jako že to postavěj za svý, a pak si fikaně krachnou, aby nemohli nic inkasovat? Tak to by bylo hodně rafinované.

thegrid

Naopak je to velmi dobrá poznámka. Kdo zaručí, že 25 let bude firma udržovat a látat díry a 30. rokem to nepověsí na hřebík a mosty a podloží nezůstane před rekonstrukcí? Vy to tu odbýváte jak kdyby tu zakázku získal.

Paja

Zaručí to smlouva. Samozřejmě, ta smlouva nemusí být nakonec naplněná z různých důvodů. Ale pokud dopředu očekáváte že se něco nepovede tak nemůže dělat vůbec nic.

thegrid

Všechny snahy o zrychlení stavby dálnic vítám, ale víme, jak stát dokáže smlouvy zkonit a udělat dobrý kšeft přátelům. Takže je dobrý se ptát.

Jirka

Toto je ošetřeno ve smlouvě. Za 25 let hrozí tak maximálně výměna asfaltu, což není tak drahé. Otázka je údržba mostů. Ty mohou vydržet 30 ale i 100 let a záleží na údržbě.

Majkl

Další nechá na další vládě. No tak hlavně ať to dopadne tak, že tam pan Havlíček určitě nebude a ani velečorkař Babisz ve vládě.

Martin.dilli

Stejně se to zruší, viz piráti, už těch PPP vlhkých snů bylo

SaulGoodman

„Se to zruší.“ Byla podepsána smlouva, takže už „se to nezruší“. Fyzicky se na stavbě začne pracovat v březnu, kdyby hypoteticky chtěli Piráti tu akci zrušit po volbách v řijnu, kde by hypoteticky vyhráli, tak by to nebylo žádné zrušení ale vypovězení už podespané smlouvy, na jejímž základě už navíc protistrana plnila. Předpokládám, že to by bylo spojeno s velmi neblahými finančními důsledky pro stát, pokud tam vůbec nějaká možnost bezdůvodného vypovězení je. Navíc teda pokud vím, tak Piráti se jen zdrželi hlasování, poukazovali na to, že si myslí, že levnější by bylo to stavět klasicky, nicméně zároveň také akceptovali,… Číst vice »

a8n

S Housing & Destruction bylo taky podepsáno.

Paja

No … na D47 byla taky podepsána smlouva, nebo ne?

Jirka

Opravdu legrační úvaha. Po poslední vládě ODS bylo rozestavěno sotva 40 km dálnic. Jen letos se má otevřít přes 100 km silnic a dálnic, další desítky km se staví a přes 100 km má začít. Tzn. že se staví či začne cca 10x více km něž kolem roku 2012.

Démon

Výborná zpráva, konečně se v ČR postaví v kuse víc než 20 km dálnice 🙂
Ale teď poletí ceny v Tendrech nahoru, EUROVIA je mimo hru.

Facepalm

Proč by byla Eurovia mimo hru? Ona u nás smí stavební firma stavět vždy jen jednu stavbu?

PetrN

a co třeba 22km D11 z HK do Jaroměře, které se otevírají společně v 12/2021 a nebo 27km D35 Opatovice-Ostrov, které se otevírají také 12/2021, resp. druhá část pak 08/2022?

Kodl

Prvni vlastovka! Vice takovych projektu a co nejrychleji v teto zemi, kde infrastruktura zalostne zaostava za zapadnimi zememi!

Facepalm

Infrastruktura zaostává z západními zeměmi, protože stejně tak za nimi zaostává naše myšlení, fungování našeho státu a mnoho dalších věcí. Je sice hezký, že se teď (možná) trošku zrychlí stavba jedné dálnice, ale pokud se tu budem všichni s maximálním požitkem rochnit dokola v těch bolševickejch sračkách, co má většina z nás v hlavách, furt budem někde na půl cesty k Rusku a do Německa budem ještě za 50 let jezdit se řízkem v alobalu.

kolemjdoucí

Můžete mi prosím, pouze pro mě, citovat nějakou bolševickou sračku, které má u nás většina v hlavě? Vzhledem k tomu, že je cca 31 let po revoluci, a narodilo se zde cca 3 miliony lidí v té době, tzn, že z toho je více než 1 milion lidí dospělých (tudíž tu dobu nezažili) a více než 3 miliony lidí zemřelo, rád bych to věděl. Rozhodně nemluvíte za mě a mé okolí. Proto bych rád nějaké ty sračky znal, abych se třeba nemýlil. Děkuji.

Facepalm

Ale ovšem. Tak třeba jen z oblasti dopravy: „Havránková blokovala stavbu D11, obce kolem Berounky blokujou reko železnice, ekologové blokují všechno, nejlepší nápad by bylo omezit lidem a obcím práva „do všeho kecat“, k infrastrukturním projektům by neměl mít právo vyjadřovat se nikdo krom investora, pokud se někomu nelíbí projekt, má si zaplatit vácenáklady ze svého.“ Mám pokračovat (šlo by to několik dní), nebo už jste to pochopil? Jinak, operovat tím, kolik lidí se narodilo po revoluce, je zcela zcestné – zásadní je, co jim bylo narváno do hlav. Pokud maj jejich rodiče a začasté i učitlé v hlavách bramboračku,… Číst vice »

Otakar

Facepalm: naprosto souhlasím, bohužel si lidé neuvědomují, jakou paseku tu bolševici nadělali. Pokud to nezačne potírat, tak se to s námi pořád povleče.

A pro ty, kteří věří v pohádku, jak za bolševika tu byly skvělé firmy – když ukradnete někomu majetky a sloučíte je, vytvoříte velký podnik, ale nevybudovali jste ho a tedy bude zaostávat, protože k tomu nemáte vztah a je vám to putna. Takový podnik vydrží možná v centrálně plánovaném hospodářství, ale v tržním je neudržitelný. Proto po revoluci byl krach za krachem, protože to nešlo ufinancovat.

kolemjdoucí

Vážený Otakare, sice nevím, proč jste po prvním odstavci začal diskusi o podnicích (i když bych s Vámi v tomto punktu asi souhlasil). Ale proboha co má znamenat Vaše vyjádření “ pokud se to nezačne potírat“? Vy jste tedy bolševika evidentně nezažil, protože právě pro něj bylo charakteristické jiné názory potírat! Takže pokud souhlasíte s Facepalmem, pak jste v paradoxu. Chcete jiné názory (nebo bolševické sračky) vyřešit potíráním, což je průvodní znak bolševického boje proti jiným názorům. V tautologii (pokud bych Vám ji přiznal) by závěr zněl, že jste bolševik. Takhle jenom řeknu, že nenávidíte jiné názory až tak, že… Číst vice »

kolemjdoucí

Ne, omlouvám se Vám, nepochopil. Za prvé nerozumím, jak je možné nově narozené generaci něco narvat do hlav, když se už třicet let učí podle nových osnov. To co citujete jsou novinové titulky, nikoli to, co si lidé myslí. A nezlobte se, ale obviňovat rodiče z toho, co si myslí jejich děti je už síla. Asi každý z nás sám na sobě ví, do kdy ho jeho rodiče ovlivňovali, od kdy se začal učit sám, kdy proběhla naše vzpoura proti rodičům apod. Tedy, to, co uvádíte jako bolševické sračky, žádné sračky nejsou, ale jiné názory než Vaše. Zkusme občas pochopit… Číst vice »

Dusanh

Chcete třeba citovat výsledky voleb?

Jiří Kocurek

Začít by asi měli na úřadě. A to tím, že namísto pomlouvačné kampaně budou s majitelem pozemku skutečně jednat o koupi. Nabídnout dvacku za metr pole, protože hajzl je bohatý, má tam kilometr (1000 m2) pozemků…

kolemjdoucí

Jiří, ale tak už to fakt není (ano přiznám Vám, že paní na úřadě hajzlovi bohatýmu závidí). Pojďme Vám tento názor vyvrátit v klidu. Dnes je na všechno tohle konání zákon, a v zákoně Parlamentem odsouhlasený postup, včetně cen. Rozumím, že se to mnoha vykupovaným nemusí líbit. Hlavně ta cena. Pak ale je třeba zvolit jiný Parlament a vyvolat změnu zákona. Nechcete snad, aby možnost zaplatit víc měl úřadník sám o sobě? Že ne? Nebo to lze ještě udělat jinak?

2084

Co je špatného na řízkách v alobalu?

David

Po pár hodinách se z nich začne odlupovat strouhanka.