Letecké společnosti Letectví

Těžké časy Flybe. Britská aerolinka je na prodej. Kvůli brexitu i drahé ropě

Embraer E195, foto: Flybe
Embraer E195, foto: Flybe

Největší evropská letecká společnost zaměřená na regionální dopravu je na prodej.  Na burze oznámila, že kvůli velkému poklesu zisků i nepříliš pozitivnímu výhledu hledá nového strategického investora, který by do aerolinky vstoupil.

V oznámení pro burzu vydaném po zveřejnění výsledků za první pololetí svého finančního roku firma oznámila, že jedná s několika investory o vstupu do firmy a řeší různé strategie včetně velkého škrtání nákladů i omezení kapacity. 

Aerolinka se sídlem v britském Exeteru ztratila na burze od října přes  50 % své hodnoty, tehdy poprvé oznámila výrazné zhoršení výsledků. Od roku 2010 klesla její hodnota o 90 %.

Ve zprávě pro investory firma oznámila za první pololetí meziroční pokles na 7,4 milionů liber z loňských pololetních 16,1 milionů. Firma jako hlavní důvod zhoršení výsledků uvedla rostoucí ceny paliva, zvýšenou konkurenci i měnové výkyvy kvůli Brexitu. Za celý finanční rok očekává ztrátu 22 milionů liber. „Brexit zůstává hlavní nejistotou pro celý obor letectví i ekonomiku,“ uvedla firma v prohlášení.

Flybe létá s 76 letadly, většinou s menšími turbovrtulovými stroji. V síti má celkem 75 letišť. Aktuálně létá i z Prahy na londýnské letiště Southend, linka ale na začátku ledna příštího roku skončí. Ročně přepraví 8 milionů cestujících. Firma vznikla v roce 1979, původně jako Jersey European Airways. Případný konec aerolinky by nejvíce pocítili ve Velké Británii: 53 % všech vnitrostátních letů (mimo Londýn) připadá na Flybe.  Ve flotile má aktuálně 54 letadel Bombardier Q400, 6 Embraerů E195, 11 E175  a 5 ATR72. 

Ve Velké Británii se nejčastěji skloňují při debatách o možném převzetí aerolinky společnosti easyJet nebo majitel British Airways International Airlines Group. Dříve měl zájem Stobart Air, který pro Flybe létal, firma ale nabídku na převzetí na začátku roku stáhla.

Štítky

19
Diskuze

avatar
5 Komentáře
14 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
Jen takKulhánVojtaMiniInvestorX 1 Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vojta
Host
Vojta

pokud má aerolinka tolik vrtuláků, je jasné že bude vyšší poruchovost…

MiniInvestor
Host
MiniInvestor

Letecká doprava není vhodná pro drobného investora jako dlouhodobá investice. Mínusem je velká cykličnost, žádný „wide moat“ a s tím související velká konkurence v oboru. Jo takové severoamerické železnice nebo potrubí, to je jiná.

Tom
Host
Tom

Viz poslední incident před několika dny…
https://twitter.com/Roby72016674/status/1060781894445551616?s=19

Tom
Host
Tom

Tomu se nedivím, že Flybe je na tom, jak je. To je aerolinka, která má dost časté incidenty kvůli kterým musí odklánět lety a ani nemá moc dobrou pověst. Vůbec bych se nedivil, kdyby to nikdo nekoupil. Možná to dopadne tak, že zkrachuje a letadla si po ní rozeberou ostatní hráči na trhu. Což si myslím, že je mnohem pravděpodobnější než že ji někdo koupí. Mimochodem ten Stobart ještě není úplně ze hry…

Jiří
Host
Jiří

Cena ropy za měsíc a půl klesla zhruba o třetinu…

Kulhán
Host
Kulhán

V letectví se kupuje palivo v kvótách min na určitou sezonu nebo na rok a za tu částku prostě je aby se daly spočítat náklady. Pokud koupí za draho a druhý den se zlevní a konkurence koupí levněji, tak bude lítat levněji a ten co koupí za draho jde logicky do kopru. Proč se aerolinkám v písku tak daří? Mají levné palivo a pořád a není to o půlku, je to za zlomek ceny. Pamatuji dobu kdy se platil palivový příplatek, ale když se spočítala spotřeba letadla tak to byl vlastně poplatek za palivo a kolikrát to překročilo i spotřebu… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Hedgovani paliva neni takto automaticke. Nektere aerolinky hedguji, nektere nikoli a berou za “aktualni” cenu.

Neni na tom nic, co by se nedalo uctovat

Jen tak
Host
Jen tak

Palivove priplatky jsou dodnes, ma je vetsina spolecnosti.

A rikat tomu posvod, kdyz to s podvodem nemamnic spolecneho? Odvazne.

Kulhán
Host
Kulhán

Pokud tomu říkají příplatek, tak to nemůže být poplatek. A za poplatek se to dá považovat pokud to dosahuje té dané ceny.

Jen tak
Host
Jen tak

Je to soucast ceny? Je. Byl o ni kupujici ing´formovan? Byl.

To, jak se to jmenuje, je irelevantni

Partneři


Newsletter

Výběr editora