Automobilový průmysl Letectví

Netradiční logistika. Bentley si rezervovalo pět letadel Antonov kvůli brexitu

Antonov An-124 Ruslan v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Antonov An-124 Ruslan v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Devadesát procent dílů britská automobilka dováží z Evropské unie. Kvůli brexitu a možným komplikacím na hranicích nechce zastavit výrobu.

Britský výrobce luxusních automobilů Bentley, který spadá pod koncern Volkswagen, si rezervoval pět nákladních letadel Antonov. Chce si tak pojistit plynulost dodávek pro případ, že se v souvislosti s brexitem objeví překážky ve výměně zboží mezi Londýnem a Evropskou unií. Na digitální konferenci věnované budoucnosti automobilového průmyslu, kterou pořádá list Financial Times, to řekl šéf podniku Adrian Hallmark.

Británii a Evropské unii zbývají dny pro uzavření dohody o příštích vztazích, pokud mají takový dokument do konce roku schválit na obou stranách parlamenty. Pokud se to nestihne, zkomplikují od ledna obchodování přes Lamanšský průliv cla a kvóty. Hrozí také zdržení zboží na hranicích, a tak si výrobci aut zabezpečují dodatečné zásobovací trasy.

Automobilka Bentley, která vyrábí drahá sportovní auta, pořizuje 90 procent součástek na evropské pevnině. V Evropě prodá necelou čtvrtinu svých vozů, konstatoval Hallmark. „Plánováním jsme strávili dva roky. Na leteckou přepravu karosérií do Manchesteru jsme si rezervovali pět antonovů,“ rozvedl. Dodal, že společnost Bentley též zvýšila zásoby dílů. Neupřesnil, o jaký typ letadel Antonov a od jakého dopravce si je rezervoval. Model An-124 jejich velký provozovatel Volga Dnepr Airlines nedávno uzemnil, v provozu jsou ale dál u Antonov Airlines.

„Dříve jsme si v režimu ‚just in time‘ vystačili se zásobou na dva dny. Nyní máme zásobu na 14 dnů, respektive 14 pracovních dnů, takže fakticky na tři týdny,“ upřesnil šéf Bentley. V dodavatelském řetězci v automobilovém průmyslu se většinou nevyrábí na sklad, ale v režimu „just in time“, tedy plynule v určeném čase podle požadavků zákazníka.

Automobilka si nicméně zamluvila další sklady a naplánovala nové logistické trasy pro případ, že by obvyklé dodávky brzdil nápor na hranicích.

Jestliže Británie s Bruselem dohodu o volném obchodu nedojedná, Bentley by desetiprocentní clo zvládlo pomocí zvýšení cen a snížení nákladů. Clo by nemělo tak negativní dopad jako přerušení dodávek, tvrdí Hallmark.

Bentley očekává, že tento rok přesáhne, zejména díky oživení poptávky v Číně, hranici 10.000 prodaných vozů. Prodeje v Číně jsou o 35 procent vyšší, než byly před koronavirovou krizí. Prodeje v Evropě a Spojených státech stouply o 15 procent, uvedl šéf britské automobilky.

ČTK

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GPGP

ČR nic takového nehrozí, patříme mezi 12 zemí Evropy která je potravinově soběstačná 🙂

Jakub P

Bude „sranda“ pokud opravdu vzniknou velký problémy na hranicích, vznikne kvůli nim citelnej nedostatek něčeho úplně základního a do toho leteckej most Antonovama na zásobování fabriky Bentley.

Václav

Ach ta globalizace. 90% součástek se dováží z jiné země. Je tohle ještě normální?

Jarek

Ano, je to normální. Ta „země“ je administrativní a politické určení, zatímco společný hospodářský prostor je mnohem větší.
„Globalizace“ je jen sociologická nálepka pro proces výrobní specializace, který začal mnohem dříve, možná by se dalo říci že novověkem, a skokově se posunul průmyslovou revolucí…

Jiří Kocurek

ČR například dováží 100 % železné rudy, 100 % mědi a 99 % ropy. Tím pádem by se tady asi neměly vyrábět trolejbusy, ani pneumatiky pro ně, natož barvy a laky (z té ropy).

Martin

A temer zadny asfalt a temer zadne plasty… 😀