Informační technologie Komentáře Logistika Nákladní doprava Názory Silniční nákladní doprava

Komentář: Brexit přinese fronty na hranicích, papírování a zřejmě i cla

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Na obnovené britsko-unijní hranici vzniknou kolony, které prodlouží a prodraží dodávky zboží

Expert na clo a mezinárodní obchod Luděk Procházka, který je ředitelem největšího tuzemského celního brokera Gerlach, nastiňuje vyhlídky dopravy a logistiky v souvislosti s jednáním o „porozvodovém“ uspořádání mezi Evropskou unií a Velkou Británií. „Kvůli kontrolám je v každém případě třeba počítat se zdržením na hranicích. Podle některých odhadů i v řádu hodin. Administrativní zkomplikování a prodloužení přepravy může zdražit zboží pro koncové zákazníky,“ píše Procházka.

Šéf celního brokera Gerlach Luděk Procházka. Pramen: Gerlach
Šéf celního brokera Gerlach Luděk Procházka. Pramen: Gerlach

Mezi Británií a EU finišuje přetahování o porozvodovou obchodní dohodu. Ať už se jí vyjednat podaří, nebo ne, od ledna nastane zlom. Na obnovené britsko-unijní hranici vzniknou kolony, které prodlouží a prodraží dodávky zboží. Dovozci i vývozci budou muset předkládat celní prohlášení a částečně se zřejmě vrátí i cla. Postupně se navíc změní označování výrobků pro britský trh.

Na uzavření dohody už zbývá posledních pár dní. Atmosféra proto houstne, jak víme i od našich pracovníků v anglických přístavech Dover a Southampton. Stále například panuje nejistota, zda Londýn bude mít plně funkční software, přes který by logistické společnosti elektronicky předávaly informace o přepravovaném zboží. Firmy se budou muset rychle naučit systém používat, ale na zaškolení svých zaměstnanců dostanou bohužel málo času.

Kvůli kontrolám je v každém případě třeba počítat se zdržením na hranicích. Podle některých odhadů i v řádu hodin. Administrativní zkomplikování a prodloužení přepravy může zdražit zboží pro koncové zákazníky, pokud podniky nebudou ochotné či schopné zvýšení nákladů absorbovat.

Vývozce i dovozce čeká předkládání celních prohlášení bez ohledu na to, zda jejich zboží zatíží clo. Až tisíce českých firem tak mohou najednou potřebovat mnoho nových dokumentů. Jestliže je nezvládnou bezproblémově vyřizovat, hrozí jim vytlačení z trhu.

Aktuální jednání rozhodnou o rozsahu a výši cel, která asi některé zboží postihnou i v případě uzavření dohody. Varianta divokého brexitu by přinesla návrat cel v největší míře. Londýn by uvalil na unijní zboží průměrné clo 5,7 procenta. Dovoz vozidel by ale obě strany zatížil desetiprocentním clem, což je noční můrou pro už tak zkoušený „český autoland“.

Na další britský import by EU zavedla cla mezi čtyřmi a 12 procenty. Třeba u hraček a stavebnic by clo činilo 4,7 procenta, u kávy 7,5 procenta a u košil a svetrů 12 procent.

Všechny scénáře brexitu způsobí ještě další komplikace, zejména v souvislosti se změnou označování výrobků pro britský trh. Za lamanšským průlivem přestane postupně platit evropská značka CE, kterou nahradí nová značka UKCA. Dosud se uvádí, že v roce 2021 půjde ještě v rámci přechodného režimu nadále používat u většiny zboží CE. U některých výrobků ale bude nutné přejít na UKCA už od ledna. Obecně je proto lepší najet na nový systém značení co nejdříve.

Pravidla pro umístění zboží na britský trh se mohou lišit podle odvětví. Zvláštnosti se zatím týkají hlavně farmaceutického a chemického průmyslu, zdravotnické techniky, dopravních prostředků a stavebních výrobků.

Luděk Procházka

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

EU jim ustupovala a padla kosa na kámen, nyní už neustoupila. To je rána pro globální obchodování a myšlenku……… UK jako prostředníka mezi USA a Evropou.

Leden

Banka už mi oznámila, že přechází z britské licence na litevskou. Bookdepository už posílá knížky ze skladu v Nizozemí. Všichni realisté počítají s tvrdým brexitem.

Jiří

Nu, britská pobočka naší firmy už končí kvůli budoucím clům, komplikovaným dovozům a zatím nejasným způsobem certifikace jako pro evropský, tak pro britský trh. Výroba se přesouvá do Čech a i komponenty začneme brát z Polska od nebritských dodavatelů. Vývoj se taky stěhuje do ČR.
Britům moc nezávidím.

Jirka

Až se to vyjasní, tak na tom britové vydělají. EU do UK více vyváží než z ní dováží. Firmy budou zakládat pobořčky v UK, aby se vyhnuli clům.

Gwann

Jasně. GB dováží z EU i jogurty. Na výrobu jogurtu z EU mléka se jistě vyplatí otevřít jogurtarnu v GB.

Tyhle fantazie jak si GB pomůže…jsou na psychiatra.

Jan

Ale firmy, které chtějí aspoň trochu vyvážet do EU, nebo v budoucnosti na evropský trh expandovat, tak se stejně budou muset řídit nařízeními EU. Akorát na to nebude mít Británie už žádný vliv narozdíl od doby, kdy byli plnohodnotným členem.

Jiri

Děkuji, vyřídím to ten propouštěným britským kolegům. Určitě jim to udělá radost.

Václav John

Nevím, jaký to má smysl.

Karel Jezbera

Já si stále myslím, že bude tvrdý Brexit. Protože tak jest dáno. Tady nejde vůbec o nějaké průmyslové zboží, ale o redistribuci karet v geopolitickém mariáši v rámci přípravy EU na III. světovou válku. Cílem celého Brexitu bylo odstřihnout Londýn od Bruselu. Nicméně část londýnského City si ponechá kontrolu „Mainhattanu“ ve Frankfurtu. A to celé povede k posílení role Berlína. Berlín již buduje 28. armádu, která bude spadat výhradně pod velení Evropské komise a bude moci být nasazena až do 6000 km od Bruselu proti rizikům. Jakým rizikům? Rusko nebo snad USA pod vedením Bidena? Bundestag 6.10.2020: „Die Europäische Union… Číst vice »

rsp

A stojí, pěkně prosím, za tím vším ilumináti nebo židozednáři? Já jen, abychom v tom měli jasno.

Jirka

III. světová válka nebude. Maximálně občanská válka s nově příchozími tmavšími. Armáda EU ještě není, ale dá se očekávat, že její zaměření bude spíše na neposlušné členy EU než na nějaké vnější riziko.

Gwann

Tak co uděláte z členem, co porušuje pravidla tak, že by ani při podobných praktikách nebyl vůbec přijat a ještě vydírá ostatní členy?

Může to skončit jen dvěma způsoby:
– zruší se veto (a tím to zasoli všem)
– vyhodí se daný clen, třeba jen docasne

Což je něco, co by si takový Orban ale i kačer zasloužili.

Armáda na to třeba není.

Gwann

A vše to platí Soros…

Pokud milemu Brexitu někdo pomohl, tak trolli z Petrohradu šířením podobných blbostí, jak tu píšete.

Ale to fanatickym konspiratorum jistě vysvětlit nejde

činčila

No a co, já autodopravu nemam, kilometry navíc se nenajedou a čekačky to o moc nezdraží.

noerf

Tvrdý brexit může být výhra Britů a problém kontinentální hospodářství. Vycházím z toho, že Británie je v tomto vztahu čistý dovozce, takže clo bude příjmem britské pokladny a v tamní ekonomice vznikne prostor pro nahrazení zboží a služeb tamní produkcí.
Pro firmy v kontinentální evropě to bude znamenat papírování navíc a nelze předpokládat, že případné prostoje na hranicích budou zvýšené náklady spedičních firem, které se nikomu moc nebude chtít platit.Francouzi přijdou o možnost lovit v britských vodách (jeden z hlavních důvodů proč dohoda VB – EU není uzavřena).

Dizgrafyq

A Britové zase přijdou o možnost lovit ve francouzských vodách..

Kalanis

A tam právěže zbývá málo. Proto jezdí frantíci a holanďani k UK.

Jirka

Britové tam ale nelovili. Britské vody jsou výrazně větší než ty francouzské.

Greta

Clo platí koncový zákazník, takže to fakt Britové vyhráli, že jím zdraží zboží o 4 až 12 procent, které prodejce odvede na clu. Alespoň bude mít britský erár na zaplacení těch dvou tisíc nových celníků. Chtěl bych vidět vás jak byste jásal, kdybyste byl na jejich místě.

Olda

Není bezpodmínečně nutné. Prostě britové si opráší více do hloubky úmluvy WTO, WCO a zřejmě důležitá bude i dohoda TFA. To platí i pro většinu firem u nás, prostě ve svých programech přiřadí GB k třetím zemím. Otázkou bude jen, zda-li se podaří vyjednat nějaké „změkčovací“ dohody vedoucí ke snížení příslušných sazeb a kdy..

Gwann

Ale ty dohody s nimi někdo musí podepsat…

noerf

To zda-li zdraží zboží o několik procent záleží na trhu. Také se může stát, že klesne marže dodavatelů, aby zabránili vstupu, růstu tamních producentů na trhu. Záleží také na dovážených produktech.

Jirka

Zboží mohou dovézt z jiných zemí, kde clo nebude.

Gwann

Ale clo si tam uvalili sami dovozní. Ne EU vývozní… A těmi dovoznimi cly vydiraji EU…

Tomáš

V makroekonomii v 1. ročníku ekonomických VŠ se může každý dozvědět, že na clu nevydělá nikdo (kromě těch celníků), račte si tyto partie nastudovat.

Frantisek

Z ekonomického pohledu možná ne…

Jan

Z kterého pohledu ano? A kdo na tom vydělá?

Jiří Kocurek

Celník a ideologové okolo něj. A jinak teda platí, že pokud EU zavede cla proti UK, tak za to může EU a ne UK.

Gwann

Ale ty dovozní cla vymýšlejí sami Britove

Gwann

Tak především asi Londýn přijde postupně o velkou část finančního byznysu. A to navždy.

Průmysl v GB není už rozhodující, ale dost velká část zbytků půjde do kelu.

V lepším případě pro ně…budou muset respektovat pravidla EU a být mimo. V horším…drazí Britové, tak jste nám chtěli zasolit hazenim vidli do obchodu…až nemáte žrádlo, léky, elektřinu a palivo do jaderek. Ano, my sice nemáme welske jehněčí, ale to asi prezijeme