egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Ryanair vlétl do ztrát, viní z ní i levnou ropu. O’Leary povede firmu dalších pět let

Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: skeeze/Pixabay.com
Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: skeeze/Pixabay.com

Letecká společnost Ryanair propadla po čtyřech letech v posledním čtvrtletí do ztráty, z které viní například i nízkou cenu ropy. Před Brexitem firma výrazně přeskupila svoji strukturu. I dalších pět let bude evropskému nízkonákladovému létání vládnout Michael O’Leary, který podepsal novou manažerskou smlouvu.

Podle zprávy pro investory prodělala firma z poslední tři měsíce loňského roku (pro Ryanair podle finančního kalendáře třetí čtvrtletí) 20 milionů euro, předloni ve stejném období vydělala 106 milionů korun. I když zima pro aerolinky většinou obdobím ztrát, Ryanair dokázal i během poptávkově slabších měsíců vydělávat. Naposledy byl ve ztrátě v posledních třech měsících roku v roce 2014.

Ryanair několikrát v posledních týdnech snížil své odhady celoročního zisku. Za poklesem vidí mix různých faktorů, především pak nižší ceny. Průměrné ceny letenek klesly o 6 %. v porovnání s posledním čtvrtletím roku 2017, cena jednosměrné letenky klesla pod 30 euro. Firmě přitom stouply náklady na personál i odškodné kvůli některým stávkám zaměstnanců. Částečně se ji daří kompenzovat rostoucí náklady výnosy z dodatečných příjmů, například za odbavení zavazadel.

I když loňské výsledky ještě ovlivňovaly rostoucí ceny ropy, teď paradoxně Ryanair nemá z poklesu cen radost. Podle O’Learyho to povede jen k tomu, že na trhu zůstanou opět aerolinky, které už dávno měly zkrachovat, zpráva pro investory opět obsahuje seznam aerolinek v potížích, vévodí jim Norwegian a Germania. „Nesdílíme optimistické výhledy našich některých konkurentů, že ceny letenek letos porostou. Díky levné ropě přežijí některé aerolinky, na trhu bude nadále výrazný převis nabídky,“ řekl O’Leary.

Firma současně oznámila změnu celé struktury, kdy Ryanair Holdings bude zastřešovat jednotlivé dopravce, které Ryanair vlastní. Firma minulý týden oznámil dokončení ovládnutí 100 % rakouské Laudamotion, kromě samotného Ryanairu bude do skupiny patřit také Ryanair Sun a Ryanair UK. Ten firma založila kvůli hrozbě brexitu a možné ztrátě licence. Firma ale ještě musí dořešit problém s akcionáři: těsná většina je z Velké Británie, aby se mohla stát po odchodu Velké Británie evropským dopravcem, musí mít většinu z Evropské unie. Podle O’Learyho půjde o podobné uspořádání, jaké má International Airlines Group (IAG). Každý dopravce bude mít svého šéfa, všemu bude velet O’Leary. Po 24 letech u irského dopravce oznámil, že bude v čele firmy nejméně dalších pět let.

Ryanair ve zprávě oznámil, že Laudamotion za první rok existence proděl 140 milionů euro, u firmy ale vidí velké zlepšení díky novým kontratkům na letadla. V létě by se měla už dostat do zisku.

Propad zisků v posledním čtvrtletí postihl i jiné nízkonákladové dopravce. Wizz Air minulý týden oznámil velký propad zisku téměř k nule: Ještě v závěru roku 2017 firma vydělala 14 milionů euro, poslední čtvrtletí loňského roku skončilo ziskem 1,7 milionů euro. Firma z poklesu zisku viní i nejistotu na trzích kvůli Brexitu.