Tajnosti kolem nákupu bateriových jednotek. České dráhy odmítají zveřejnit, jaký budou mít výkon

Bateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda GroupBateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda Group

Sítem kvalifikace prošlo pět výrobců.

První otevřenou soutěž na nákup dvouzdrojových jednotek pro České dráhy provází tajnosti státního dopravce o technických parametrech nových vozidel. Dopravce je odmítá zveřejnit. Znají je jen výrobci vozidel, kteří prošli kvalifikací. Od nich se objevují informace, že dopravce záměrně snížil požadavky na výkon ve prospěch jednoho z možných dodavatelů.

Další parametry výběrového řízení nad rámec již publikovaných v popisu na profilu zadavatele a v příslušném věstníku nebudeme během probíhajícího výběrového řízení zveřejňovat,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „V rámci uvedených soutěží je postup takový, že při kvalifikaci dodavatelé zažádali zadavatele o zaslání podkladů, zejména minimálních technických podkladů. Ty jsou chráněny zadavatelem a poskytnuty na základě smlouvy pouze uchazečům/dodavatelům v rámci této soutěže. Proto není možné tyto informace poskytnout jinak než dodavatelům jako součást probíhajícího výběrového řízení,“ dodal.

Podle informací deníku Zdopravy.cz požadují České dráhy výkon jednotek 600 kW, což je výrazně méně, než nabízejí výrobci vlaků, jejichž akutrolejové jednotky jsou již v provozu. U všech již jezdících jednotek je výkon při provozu na baterii nejméně 1 MW. Výkon jízdy na baterie je jedním ze zásadních ukazatelů. Čím je vyšší, tím má například vozidlo lepší akceleraci.

Tajná data o výkonu. Ale jen někdy

České dráhy odmítly už v květnu uvést, s jakým výkonem budou jezdit nové bateriové jednotky RegioPanter od Škody Transportation. Ty koupil dopravce bez soutěže. Technická data ve smlouvě jsou anonymizována.

„Anonymizování technických parametrů v uzavřených smlouvách je spíše běžnou praxí, nejde tedy o výjimečný postup. K anonymizování dochází u pasáží, které jsou některou ze stran považovány za obchodní tajemství. Označení technických parametrů (vozidel, technických zařízení, technologických celků atd.) za obchodní tajemství je spíše obvyklou praxí na straně dodavatelů,“ uvedly tehdy České dráhy. Běžnou praxí ale také je základní parametry zveřejnit. Například v tiskové zprávě o nákupu lokomotiv Siemens Vectron neměl dopravce problém výkon odhalit.

V soutěži je pět finalistů: CAF, Škoda, Siemens, Stadler a Alstom. U všech s výjimkou Škody jsou výkony jejich jednotek veřejně známé.

České dráhy vypsaly řízení loni před Vánoci, poptávají jednotky BEMU 140 pro Moravskoslezský kraj. Výsledkem tendru bude rámcová smlouva, odhadovaná hodnota je 3,4 miliardy korun. Tendr navazuje na dříve vypsané předběžné tržní konzultace. Pod trolejemi musí jednotka zvládnout rychlost 160 km/h, mimo elektrifikované tratě 120 km/h. Součástí smlouvy bude i oprava a údržba jednotek formou full-service.

Moravskoslezský kraj chce celkem devatenáct jednotek. Čtyři objednaly České dráhy letos v dubnu bez soutěže od Škody Group formou dodatku ke smlouvě na dodávku elektrických jednotek. BEMU značky Škoda mají být dodány do zkušebního provozu do listopadu 2024.

Tagy BEMU BEMU 140 České dráhy
130 komentářů