dkv-spojujeme

Středočeský kraj zapojí více do financování veřejné dopravy radnice, odstraní „černé pasažéry“ z řad obcí a měst

Autobus ČSAD Benešov. Foto: RopidAutobus ČSAD Benešov. Foto: Ropid

Kraj začal zveřejňovat data o ztrátě jednotlivých linek online. Kdo se nezapojí, může přijít o dotace.

Středočeský kraj chystá zásadní změnu způsobu zapojení měst a obcí do závazkové regionální dopravy. Podle nových standardů dopravních obslužnosti by měla skončit doba, kdy přes 500 obcí a měst vůbec na krajskou veřejnou dopravu nepřispívá. Platby se budou odvíjet nejen podle počtu obyvatel, ale i počtu linek a spojů, které obcí projíždí. Materiál bude zítra schvalovat rada.

„Jde o zásadní materiál v dopravě pro toto volební období. Chceme do financování veřejné dopravy vnést řád. Dnes je to chaos,“ řekl radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN). Podle něj zhruba 500 obcí neplatí aktuálně na dopravu vůbec nic. Nejde přitom jen o malé obce, ale i města, například Kladno nebo Příbram. Změna souvisí i s očekávaným navýšením nákladů na veřejnou dopravu kvůli chystaným legislativním změnám (ETCS, bezemisní doprava atd.). Materiál je ke stažení zde.

Standardy dopravní obslužnosti mají jasně ukázat, kolik budou obce platit při současném rozsahu dopravy. „Řada obcí vůbec netuší, kolik veřejná doprava stojí,“ řekl Borecký. Doprava tvoří téměř dvě pětiny výdajů středočeského rozpočtu. Podle něj je potřeba změnit i způsob financování veřejné dopravy ze státního rozpočtu, jinak hrozí výrazné omezení. Kraj letos dá na veřejnou dopravu 3,6 miliardy korun.

Neplatíte? Nedostanete dotace

Materiál se začal připravovat v roce 2019, prošel rozsáhlou diskuzí. Jednou z původních verzí byla i paušální platba každé obce na obyvatele. Od té kraj nakonec ustoupil, protože některé obce mají velmi malé pokrytí veřejnou dopravou a velmi rozdílné potřeby.

Kraj začal obcím na speciální stránce  zveřejňovat, kolik by je doprava měla nově stát, online jsou i data o ztrátovosti jednotlivých linek. „Věříme, že to bude mít i samoregulační schopnost a některé obce si uvědomí, že mají zbytečně vysoký rozsah dopravy,“ řekl Andrej Hofmann z Integrované dopravy Středočeského kraje. Do systému má být zapojeno 750 obcí, zhruba 400 jich zapojeno nebude kvůli příliš nízkému rozsahu veřejné dopravy. Navýšení se týká celkem 270 obcí. Na webu jsou i odpovědi na často kladené otázky k této zásadní změně.

Podle Boreckého kraj zvažuje, že pokud by se obec odmítla do systému zapojit, může ji kraj omezit zastavování linek v místě nebo přestat vyplácet všechny nenárokové dotace.

Tagy financování veřejné dopravy Středočeský kraj Top
206 komentářů