LOT 3a leaderboard

Kraje chtějí po státu, ať jim dá peníze z ušetřených kompenzací za slevy

Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan SůraCestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra

Krajům vypadla kvůli nouzovému stavu více než miliarda korun na tržbách z autobusů a vlaků. Obávají se, že škrty v jízdních řádech ještě prohloubí propad.

Nouzový stav a omezení cestování způsobilo krajům a hlavnímu městu ztráty ve výši 1,2 miliardy korun. První kraje vyzvaly ministerstvo dopravy, aby jim propad uhradilo z peněz, které jsou letos v rozpočtu určeny na kompenzace za slevy pro děti, studenty a seniory.

Podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty jsou ztráty způsobeny výrazným úbytkem cestujících zejména v březnu a dubnu. „O co méně jezdilo cestujících, o to více zaplatíme z krajských rozpočtů. Pokud chceme, aby zůstaly zachovány dopravní systémy budované poslední roky, musí stát pomoci,“ řekl Půta. Podle něj je logické, aby stát použil peníze určené hlavně na slevy. „Jsou to peníze, které měly v systému veřejné dopravy stejně skončit,“ dodal Půta.

Podle náměstka hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu musí být kraje opatrné k tomu rušit spoje. „Škrtnutí deseti procent spojů neušetří deset procent nákladů. Škrty povedou jen ke zhroucení celého systému veřejné dopravy, přestane být atraktivní a od cestujících se vybere na jízdném ještě méně peněz,“ dodal Komínek. Pokud by se škrtalo, podle něj by šly na řadu jako první turistické linky a okrajové spoje.

První kraj už škrty oznámil: Plzeňský kraj od konce srpna zruší zhruba stovku autobusových spojů.

Podle zástupců krajů se během léta cestující do veřejné dopravy vrátili. „V červenci jsme se tržbami dostali v meziročním porovnání i mírně nad hodnotu z loňského července,“ řekl vedoucí odboru dopravy ústeckého krajského úřadu Jindřich Franěk. Klíčové bude ale září, zda se vrátí do veřejné dopravy žáci a studenti. Ozývají se navíc hlasy, že povinné roušky ve veřejné dopravě opět část lidí odradí. „Počkal bych spíše na to, zda budou opravdu povinné,“ reagoval Půta na dotaz, zda povinnost roušek neodradí cestující od veřejné dopravy.

Finanční ztráty v krajské dopravní obslužnosti vč. Hl. města Prahy v době vyhlášení nouzového stavu COVID-19 (březen, duben 2020)

Hl. m. Praha

400 000 000

Středočeský kraj

152 000 000

Jihočeský kraj

23 500 000

Plzeňský kraj

42 000 000

Ústecký kraj

82 000 000

Karlovarský kraj

31 000 000

Královéhradecký kraj

57 000 000

Pardubický kraj

59 900 000

Kraj Vysočina

55 000 000

Jihomoravský kraj

88 000 000

Moravskoslezský kraj

111 000 000

Zlínský kraj

52 600 000

Olomoucký kraj

42 600 000

Liberecký kraj

36 000 000

Celkem

1 232 600 000 Kč

Tagy dopady koronaviru na dopravu financování veřejné dopravy kompenzace za slevy Liberecký kraj seznam systém veřejné dopravy Ústecký kraj
57 komentářů