Autobusy Železnice

Kraje chtějí po státu, ať jim dá peníze z ušetřených kompenzací za slevy

Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra
Cestující na libereckém nádraží nastupují do vlaku Trilex z Liberce do Drážďan. Foto: Jan Sůra
Krajům vypadla kvůli nouzovému stavu více než miliarda korun na tržbách z autobusů a vlaků. Obávají se, že škrty v jízdních řádech ještě prohloubí propad.

Nouzový stav a omezení cestování způsobilo krajům a hlavnímu městu ztráty ve výši 1,2 miliardy korun. První kraje vyzvaly ministerstvo dopravy, aby jim propad uhradilo z peněz, které jsou letos v rozpočtu určeny na kompenzace za slevy pro děti, studenty a seniory.

Podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty jsou ztráty způsobeny výrazným úbytkem cestujících zejména v březnu a dubnu. „O co méně jezdilo cestujících, o to více zaplatíme z krajských rozpočtů. Pokud chceme, aby zůstaly zachovány dopravní systémy budované poslední roky, musí stát pomoci,“ řekl Půta. Podle něj je logické, aby stát použil peníze určené hlavně na slevy. „Jsou to peníze, které měly v systému veřejné dopravy stejně skončit,“ dodal Půta.

Podle náměstka hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu musí být kraje opatrné k tomu rušit spoje. „Škrtnutí deseti procent spojů neušetří deset procent nákladů. Škrty povedou jen ke zhroucení celého systému veřejné dopravy, přestane být atraktivní a od cestujících se vybere na jízdném ještě méně peněz,“ dodal Komínek. Pokud by se škrtalo, podle něj by šly na řadu jako první turistické linky a okrajové spoje.

První kraj už škrty oznámil: Plzeňský kraj od konce srpna zruší zhruba stovku autobusových spojů.

Podle zástupců krajů se během léta cestující do veřejné dopravy vrátili. „V červenci jsme se tržbami dostali v meziročním porovnání i mírně nad hodnotu z loňského července,“ řekl vedoucí odboru dopravy ústeckého krajského úřadu Jindřich Franěk. Klíčové bude ale září, zda se vrátí do veřejné dopravy žáci a studenti. Ozývají se navíc hlasy, že povinné roušky ve veřejné dopravě opět část lidí odradí. „Počkal bych spíše na to, zda budou opravdu povinné,“ reagoval Půta na dotaz, zda povinnost roušek neodradí cestující od veřejné dopravy.

Finanční ztráty v krajské dopravní obslužnosti vč. Hl. města Prahy v době vyhlášení nouzového stavu COVID-19 (březen, duben 2020)

Hl. m. Praha

400 000 000

Středočeský kraj

152 000 000

Jihočeský kraj

23 500 000

Plzeňský kraj

42 000 000

Ústecký kraj

82 000 000

Karlovarský kraj

31 000 000

Královéhradecký kraj

57 000 000

Pardubický kraj

59 900 000

Kraj Vysočina

55 000 000

Jihomoravský kraj

88 000 000

Moravskoslezský kraj

111 000 000

Zlínský kraj

52 600 000

Olomoucký kraj

42 600 000

Liberecký kraj

36 000 000

Celkem

1 232 600 000 Kč

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filemon44

Jinak řečeno,ať se jezdí nebo ne,my z vás ty prachy stejně vyrazíme….

mezera

Ještě že máme v rozpočtu i výdaje na kompenzace za slevy pro děti, studenty a seniory. Díky tomu může vláda říkat každý měsíc že stát ušetřil. A to kompenzace někteří chtějí rušit. Na čem by se pak trvale šetřilo?

Pavel

To by byli celkem spravedlivé a peníze ze slev bych dal krajům. Akorát mě kraje některé štvaly. Třeba Pardubický měl celý duben vánoční jízdní rad. Který je celkově o h…u

Petr

Nějak jsem si nevšiml, že by stát (vláda) zakázal během jara jezdit nějakým krajským spojům nebo zakázal v těch spojích cestovat. Tak za co sakra chtějí nějaké kompenzace? Kraje jsou naprostý nesmysl v naší malé zemi. Kdy už je konečně zruší!!! Je tam jen spousta zbytečných politiků. Stačili by centrálně řízení úředníci pro správu daného území. Všechno by platil stát a hotovo.

Peppa

No jo, kraje jsou chudáci – jen natahují a žádají a to mi připadá hodně podobné se zemědělci, kteří také žádají dotace za sucho, za přívalové deště, hlodavce – i když existuje pojištění ( ale je drahé), ono je jednoduší – státe nasyp, že. Kraje by se měli pojistit a nalistovat prohlášení o základní obslužnosti státu vydané několik let zpět ( vlaky a bus do práce a zpět, školní, k lékaři atd.- ostatní je navíc dle požadavku objednavatele, ale nikoliv každou půl hodinu jako na berounsku či kladensku) , každý manažer musí počítat i riziky, ne jen s zisky, ale… Číst vice »

ABC

no tvl. a neměla by se třeba vláda pojistit proti covidu?

Jiří Kocurek

Prosímvás, kde se dá pojistit proti vládnímu nařízení?

MartinS.

Nemusí si listovat v žádném prohlášení o základní obslužnosti státu (jestli něco takového vůbec existuje?), když na to máme Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících… a není to jen do práce, školy, k lékaři a zpět.
Zákon 194/2010 Sb. v platném znění, § 2 Dopravní obslužnost:
„Dopravní obslužností se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu.“

mezera

Pojišťovny podnikají za účelem tvorby zisku. Takže lze říci, že pojištění se celku (všem v součtu) nevyplatí, neb za pojistky (všichni v součtu) zaplatí více než je na odškodnění vyplaceno (všem v součtu). Pravda, někteří dostanou od pojištovny tolik, že se jim pojištění vyplatí, ale těch kdo pojištění platí ale nečerpají je většina. Proto prosím … Klikněte na palec nahoru Ti, kdo máte letos pojistku (pojištěno *) ale letos jste pojistku nepotřebovali. Klikněte na palec dolů Ti, kdo máte letos pojistku (pojištěno *) a pojišťovna vám letos něco proplatila. *) Pokud máte více pojistek (auto, byt, dům, chatu, odpovědnost za… Číst vice »

Pavel

To by mohl stát krajům vykomenzovat částěčně ztráty z jara ve veřejné dopravě z peněž na slevy na jízdném…

Petr 78

A co kdyby kraje/hejtmani začali šetřit? Mají nějaké příjmy a nějaké výdaje, z nichž některé jsou takříkajíc mandatorní -zdravotnictví, školství i veřejná doprava atd. a některé zbytné – profisport, reklama (většinou trapná) až po teoretické příspěvky na různé Kolovratníkoviny, které se určitě najdou v každém kraji. Natahovat ruku dovede každý ……..hejtman, ale na hospodaření, to už chce fištróna.

On.

Ono když kraje zaplarí mandatorní výdaje, tak jim moc nezbude. Většina příjmu krajů má dané určení a kraj je rozhodne kam přesně půjdou, do které silničky peníze na silnice, do které nemocnice určené na zdravotnictví….

Petr 78

Tak pokud jsou kraje jen přeposílateli peněz, tak na to nemusí být volená politická garnitura, ale jen pár dosazených úředníků. Jinak pokud tabulka nelže, tak tam je mnoho rozdílů v číslech, např. ČB což je velký kraj, tak má ztrátu pouhých 24 mega a malý pardubický kraj téměř 60 mega, takže i na krajské úrovni se hospodařit dá.

a8n

ČB je možná velký, ale když tam téměř nic nejezdí, tak tu ztrátu nemá co vyrobit.

Petr 78

Dobře, tak i kdyby se PK porovnal s ostatními, tak z toho vyjde jako poražený a to rozhodně nemá veřejnou dopravu přehuštěnou.

Kalina

Kdy dojde ke zrušení opilecký spojů, tzv. pražských nočních rozjezdů?! Jinak neskutečná drzost krajů vůbec myšlenku na výplatu peněz od státu z nerealizovaných kompenzací zveřejnit.

Haha

Drzost je peníze na STÁTNÍ kompenzace brát z peněz SAMOSPRÁVY.

Kalina

Smyšlený irelevantní blábol.

Jiří Kocurek

Tak to aby odbory vyhlásily stávku za to, že STÁTNÍ kompenzace budou z KRAJSKÝCH rozpočtů.

švestka

Tak hlavně se pouze obnovili spoje, které jezdili v době kdy byly pouze jediné správné ČSD, stačí zalistovat v JŘ z 80 let a uvidíš, že mezi druhou a třetí v noci jezdili z Prahy vlaky na všechny směry. A přece v té době bylo dobře, ne? Žádní soukromníci na železnici, žádné smluvní pokuty, žádné, že cestující je zákazník, atd. atd.

medical_examiner

A na trati č.310 (Olomouc-Krnov-Opava) to už mnoho let jezdí dokonce ve stejné časové polohy…

noerf

Tak ztráty z tržeb máme a kolik se snížili náklady, když se redukovali počty spojů. Sice tam byli vyšší náklady na čištění a dezinfekci, ale taková tabulka by byla také přínosná, aby bylo evidentní jak jednotlivý koordinátoři v krajích postupovali.

MartinS.

No ono naklady dopravcu se vyrazne nesnizuji s tim, ze 2 nebo 3 mesice jezdi v omezenem provozu… platby za vozidla a jine uvery se plati stale, zamestnanci pobiraji mozna nizsi mzdu a setri se za naftu, elektriku a dopravni cestu, ale tyhle uspory nebudou nijak zavratne…

pozorovatel

Problém je v tom, že například v pražské MHD se ještě dlouho po drsných omezeních pohybu obyvatelstva jezdilo téměř jako v běžném pravidelném provozu a výraznější omezování provozu začalo vlastně až v době, kdy naopak lidé už zase začali MHD více využívat – a i teď jezdí třeba mnoho kloubových autobusů v době, kdy už by bohatě stačily krátké, ale po hned špičkách zatahují ta „sóla“ a „klouby“ naopak rejdí zbytečně až do půlnoci. A to se raději vůbec ani nezmiňuji o skutečném využití vozidel i řidičů, když více stojí než jezdí, ale nějaké zkrácení intervalů je „sprosté slovo“, protože… Číst vice »

švestka

To by jistě bylo prospěšné, ale sám velký Andrej v první půlce března tvrdil, že veřejná doprava bude jezdit furt a stejně a nic se omezovat nebude, aby se tam nikdo nenachladil od druhého. Tak tomu asi odpovídají požadavky krajů…

Radim

Ach ty kraje, stát ve státě. Hrají si na vlastním písečku a pak nám vlaky končí na hracicích krajů, povrch a šířka silnice se mění na hranicích krajů … budeme moci do budoucna jezdit auty mezi kraji anebo nás budou otáčet? Budeme moci jezdit do práce mimo náš kraj? Je skoro jednodušší cestovat mezi státy EU, než mezi našimi slavnými a důležitými kraji. Přeháním, ale spousta lidí se nedostane hromadnou dopravou do fabriky jen proto, že je ve vedlejším kraji.

Dalibor

celé je to jen o spolupráci a komunikaci. Někde nějak se vždy bude dělit. POkud to bude řízené centrálně dopadne to stejně. Kolem prahy v pohodě, ale dostat se z horní dolní do dolní horní bude neřešitelněj oříšek. Mi v současné době krajské řešení vyhovuje,jihomoravksý kraj to má docela vychytaný, ještě aby dotáhl placení kartou i do vlaků a bude to dost pohodlný ( v šalině/autobude užý si de „pípnout“ jen kartou, nebo cvaknout lístek. Vlaky bohužel zatím jen cvakaj lístky.

MartinS.

Ty vlaky koncici na hranicich kraju jsou stejna mantra zdejsich diskutujicich jako jednomotorovy let Smartwings v diskusich o letectvi. Je plno mist, kde se kraje dohodly a funguje to. A potom jsou mista, kde to nefunguje, ale kam by se mozna zadny spoj neobjednaval, i kdyby to bylo v ramci kraje, protoze tam by tim nemel kdo jezdit. Proste kvuli 3 lidem, kteri potrebuji prejet z kraje do kraje tezko nekdo bude objednavat kapacitu 40, 60 nebo 120 mist a vozit 15 km vzduch.

MartinS.

Nejen mínusářům doporučuji ke studiu zákon 194/2010 Sb.
Např. § 3, odst. (2) Kraj zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu a se souhlasem jiného kraje v jeho územním obvodu.
Nebo § 4, odst. (1) Stát prostřednictvím své organizační složky zajišťuje dopravní obslužnost veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou vlaky celostátní dopravy, které mají nadregionální nebo mezinárodní charakter.

Jiří Kocurek

Co zrušit nejen kraje, ale také okresy? Přes hranici okresů na mnoha místech nikdo nejezdí. Například okres Blansko – okres Prostějov. Přes Chornici. Stačí zrušit kraje i okresy a vlaky začnou jezdit (bez lidí, jak do Mochova).
Hmm to asi nebude pravda, což? Takže důklaz sporem nám vyvrací tezi, že za to může existence krajů…

Jiří Kocurek

A jinak teda motivace je zřejmá: Kraje, jakožto paltící zákazník, chtějí dosta to, co si ve smlouvě vyjednaly. A za nedodržování smlouvy uplatňují saknce. Dokonce si, jakožto zákazník, dovolují objednat u konkurence. A tohle je pravý důvod zrušení krajů – zákazník šel do jiné hospody? Zrušte zákazníka!!

Vlastimil Kocurek

Žádat mohou, vlastně to jejich byznys, tu od státu, tu od EU, ale v tomto případě propásly šanci být zticha.

Vlastimil Kocurek

Díky za 9 reakcí. Pro mne jsou hejtmani ti nejméně důvěryhodní politici (pokud bych je politiky vůbec nazval), ti minulí i ti dnešní, ani nechci jmenovat, a rozepisovat jejich počínání, …….V mnohých směrech je jen těžko pochopit smysl jejich práce. Tedy mluvím o našich regionech a hejtmanech ne Katalánsku, čí Bavorsku. Ono je totiž základní rozdíl v tom, že rozdělovat jde jen bohatství ne chuduba. Takže třeba ta úroveň regionální dopravy je jaká je, i kdyby žebrali každý den jinde, třeba ještě jsou Norsko – islandsko – lichtenšteinské fondy, tak hurá na ně !!!!!!

Dalibor

KOmpenzovat kompenzace…
Co se zamyslet nad tím, jestli náhodou těmito dotacemi neplýtváme.
Opravdu ZÁKLADNÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOST znamená to co tady jezdí?
Toto co objednávají kraje je opravdu ZÁKLAD??
Na druhou stranukdo si co a jakým způsoběm objednal, ať si to zaplatí!!
Já si taky koupil nový plavky a k moři se nakonec nejelo, kdo mi to „kompnezuje“? (ironie)
Já si koupil zimní gumy a on nenapadl sníh, kdo mi to kompenzuje? (ironie)

Jiří Kocurek

A padání sněhu nařizuje Vláda?

Dalibor

No měla by. páč už několik let se příliš nekonalo. (IRONIJE)

Zaro84

Některé kraje si prosadily brutto smlouvy aby mohly výhradně rozhodovat o tarifech a dalších věcech. No a nyní poznávají další „výhody“ těchto smluv…

Kubrt

A v netto tarifu by ty peníze nechyběly? Chyběly by na halíř stejně, v tržbách dopravců.

ABC

Tak. Příště třeba uvidíme kdo ještě bude chtít jít do netto smlouvy. Peníze jsou prostě jenom jedny.

medical_examiner

A právě proto není nutné, aby kraje měly jakoukoliv subjektivitu…
Pak by mohly jezdit Os (i klidně Sp) Poříčany-Břeclav…

Leinad

Takový Os dneska někdo zakazuje?

Jaaa

Jenže tam stát má povinnost kompenzovat. 😉

ABC

kompenzovat komu co a za co?

Tomi

U netto smlouvy se pri dostatečně včasném podchycení dá legálně vydrbat s dopravcem, protože riziko nese on. U brutto smlouvy nese to riziko kraj, takže bohužel.

xyz

U nettosmlouvy se v takové situaci může stát, že smlouvu jednostranně vypoví sám dopravce (protože provozní náklady mu plusmínus zůstaly, zato tržby kvůli nedojíždění dětí/pracujících, jakož i svého času zákazu volného pohybu osob, tzn. včetně výletů, znatelně propadly).

Dalibor

Brutto smlouvy jsou správně.
Alespoň objednatel vidí kolik opravdu potřeboval přepravit lidí a podle toho upraví objednávky na příště.
Jinak úředník od stolu objednává kraviny, protože neví kolik lidí reálně jezdí.

Tomi

Nepřeceňujte to, zase tak se ta kapacita nereflektuje.

medical_examiner

Už proto, že takový úředník je tak bohatý, že má peníze na Octavii…
A vlak vidí maximálně ve zprávách…

Hodně štěstí

Roušky bohužel zajistí propad cestujících ve veřejné dopravě. Dost lidí raději pojede v klidu v autě, než být třeba několik hodin v roušce ve vlaku.

Petr

To je pravda, nicméně dle výjimky stačí, aby člověk ve vlaku jedl a roušku mít nemusí. Já to tak budu ve vlaku jako cestující dělat.. Byť předpokládám, že kolikrát spíš pojedu autem, přesně jak říkáte.

Petr

Výjimku tuším budou mít krom cestujících (co jedí a pijí) i strojvedoucí a to i mezi lidma, teda pokud jim neprodávají jízdenky atd., dle toho nařízení.

Jan Sova

No v narvaným rychlíku tlačit lepeňák, to bych asi neustál…. Ještě že jezdím jen krátké trasy….

Jan Hojsák

Já se výrazně omezím v používání veřejné dopravy jen do práce. Ostatní výletové aktivity s velkou pravděpodobností vyškrtám, pokud bude zapotřebí jet někam daleko, než za město.

Dalibor

já to mám naopak. DO práce autoem, na výlety tak 50/50 auto/nějaká hromadná doprava, povětšinou vlak (ppokud tam jede měco, co má klimu). Tj do důlní oblasti Vítkovice jsme jeli R8.
Teď do jeseníků jedu autem, páč do Bělý pod Pradědem vlak nejede a i kdyby jel bude to přestupů a drbání se a v tom hycu bez klimy ani ránu.

Ondra

Jestli si mám vybrat mezi vlakem s rouškou nebo autem po D1 bez roušky, tak to první je jasná volba teda..

Ares

Všichni nejezdí po D1.

Jaaa

Aspoň bude víc místa pro režijkáře. 😛