Železnice

Středočeský kraj s Prahou chystají nákupy více než stovky nových vlaků, do Lysé chtějí takt 15 minut

Jednotka CityElefant na Negrelliho viaduktu. Foto: České dráhy
Jednotka CityElefant na Negrelliho viaduktu. Foto: České dráhy
Nové elektrické jednotky zamíří na koridorové tratě a do Kladna, chystá se soutěž na dopravce.

Praha a Středočeský kraj chystají do roku 2030 výraznou modernizaci železničních vozidel, které jezdí v rámci Pražské integrované dopravy. Jde o výsledek společného jednání rad obou samosprávních celků, oficiálně ji musí radní potvrdit zvlášť příští týden na svých samostatných jednáních.

Po dnešní schůzce obou rad o tom informoval středočeských radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN). „Vzhledem k demografickému vývoji lze očekávat další růst počtu cestujících a na to musíme být připraveni,“ řekl Borecký. Jde především o nárůsty u příměstských vlaků z okresů Praha-východ a Praha-západ. Podle Boreckého je již nejvyšší čas nákupy nových vozidel řešit.

Kraj a Praha nechtějí jít cestou pořízení vlastních vozidel, budou podmínkou pro dopravce. První velkou soutěží má být výběr dopravce, který bude jezdit na hlavních koridorových tratích a do Kladna s elektrickými jednotkami typu EMU 400. Ty budou kapacitnější než dosavadní jednotky CityElefant. „Soutěž začne příští rok, zahájení provozu bude v roce 2029,“ uvedl Borecký. V případě trati do Kladna bude podle něj záležet i na dohodě se Správou železnic, kdy bude trať skutečně hotová a elektrizovaná.

Celkem budou podle včera projednaného materiálu kraj s hlavním městem potřebovat 107 takových jednotek, které mají mít nejméně 400 míst k sezení. V Česku by šlo o zatím nejkapacitnější jednotky, které by kdy jezdily v běžném provozu. Elefanty aktuálně prochází menší modernizací. Ta ale nepokrývá zásadní změny, které v jejich vybavení budou muset v příštích letech nastat. Jde o konverzi na střídavou napájecí soustavu, která se na české železnici chystá, a vybavení zabezpečovačem ETCS. Kraj tedy plánuje nechat zmodernizovat pouze novější Elefanty a ty starší vyřadit, protože výhodnější bude nakoupit nové jednotky.

Nové přímé spojení Praha – Rakovník přes Beroun i první ojeté motoráky

Kraj se rozhodl, že nevyužije opci na prodloužení smlouvy s Českými drahami po roce 2029 a dopravce vybere v otevřené soutěži. Praha tuto opci ve smlouvě vůbec nemá.

Materiál počítá i s modernizací vozidel v krátkodobějším horizontu. Už letos by se na tratích okolo Slaného měly objevit čtyři zánovní motorové vozy Stadler RS1. V roce 2023 má začít jezdit v kraji deset nových jednotek Pesa RegioShark, které chce kraj nasadit na novou trasu Praha – Rudná – Beroun – Rakovník. Během roku 2024 by měly začít jezdit do Kralup nad Vltavou nové jednotky EMU 240. CityElefanty z této trati mají přejít na vlaky z Prahy do Lysé nad Labem, kde chtějí oba objednatelé navýšit provoz na patnáctiminutový takt. Nové jednotky EMU 160 by se pak měly objevit mezi Kolínem a Havlíčkovým Brodem.

Podle Boreckého by mělo postupně dojít k propojení i obou organizací, které dnes dopravu na území Prahy a Středočeského kraje objednávají. V minulosti se od pražského Ropidu oddělila Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), postupně by měly zase splynout. Prvním krokem má být společné clearingové centrum, které bude rozúčtovávat tržby z jízdného.

Odebírat
Upozornit na
guest
314 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiri

V roce 2029 na kraji už žádný Borecky nebude. Mandát mu konci nejdéle v roce 2024. Do té doby se politicky znemožní. Už na tom pracuje.

medvěd

A ptal se někdo, vejde se to všechno na koleje? Nebo to bude chaos jak v pátek 11.6. , když byl pořádný mumraj (na pokladnách si užili výlevy naštvaných cestujících)!!!!!!!!!!

Petr

Správa železnic to dostává na vědomí, už řadu let a to ve formě plánu dopravní obslužnosti.

XXXD

No doufám, že ve specifikací na EMU400 bude mimo jiné řešeno i zrychlení, je jasné, že pokud nebude hnaná alespoň polovina náprav, tak to bude zase docela bída.

medical_examiner

Hmm, aby ta akcelerace byla alespoň 1,2 m/s2

Petr

Stačilo by, kdyby to nebylo dimenzované na rovinaté tratě, za sucha a tepla.

Jiří 24

Co by jste si představoval, třeba CityElephant na steroidech se všemi hnanými podvozky? 🤔🤪

dopravak

Bohatě stačí půlka hnaných náprav a vyšší výkon.

Gwann

v TT se to řeší bandazovanymi napravamo

Petr
Josef Král

To je špatně. Vlaky by měly nakoupit a zadat dráhy, ne nikdo jiný.

svojsin

Josefe, pro vás na OSŽ jistě ano.
Ostatní to přežijí, nebo na tom i vydělají

***** Petr

Tak právě vliv drah bych co nejvíce minimalizoval

Někdo2

Nevíte někdo kolik lidí žije v oblasti Lysá, Milovice, Čelákovice a Zeleneč ? Tak už musí být lidí jak na jižňáku.

Jiří Šrámek

Tipuji <40k, ale záleží na tom, jak velkou oblast chcete zahrnout.

Nikdo

Lysá 9000, Milovce 10 000, Čelákovice 12 200, Zeleneč 3000 ….
Jižňák 80 000…

Martin

Bylo by dobré tam taky započítat poměrně slušně zalidněné okolí, jehož obyvatelé obvykle využívají parkovišť P+R v Lysé a Čelákovicích. To když sečtete, tak se možná i na těch 60 nebo 70 tisíc lidí dostanete. Typicky – Přerov nad Labem, Lázně Toušeň, Káraný, Stará Lysá, …

sterndestodes

Demografický vývoj prý nasvědčuje růstu provozu. To bych úplně neřekl, demografický vývoj je následující: 1) za 30 let ubyde 1 milion lidí, z toho zbytku bude značná část ve věku, kdy fakt nebude nikam dojíždět, ale sedět na zadku a čekat na smrt v polodementním stavu. Úbytek tedy nebude 1 desetina ale tak třetina jen demograficky. 2) Nikomu se nechce dělat už nyní 5 dní v týdnu 8.5 hodin denně s 2 hodinama zabitýma na cestě. To samé studium, je snaha někam se hrkat co nejméně a to není jev přechodný pro pandemii Ve finále ubyde za pár let polovina… Číst vice »

-TR-

1) Když to budete brát celorepublikově, tak ano. Jenže Praha a její okolí je vysoce atraktivní z hlediska pracovních příležitostí a lze očekávat, že do těchto oblastí se lidé budou pořád stěhovat. Ovšem po pandemii se to samozřejmě může změnit, nové trendy neznáme.
2) Čas ukáže, po pandemii asi bude mít větší uplatnění home office, takže snížení počtu cestujících to může znamenat. Ale tohle všechno předpokládat dopředu je předčasné.

svojsin

Na druhou stranu, už teď je větší návrat do autobusů a vlaků, než mnozí odborníci očekávali.
S tím úbytkem lidí to taky nemusí být vůbec pravda (za celkový čísla v ČR).
A i kdyby, ty vlaky můžou najít využití jinde, nikde není psán zákon o 15 min. do Lysé apd. na věčné časy.

Jaaaa

Proč by mělo ubývat? Za 30 let 10 %? Kde jste na tom byl? Počet obyvatel ČR stále mírně, ale setrvale, roste.

On:

Nejlepší je že organizátoři zase spojí, když se relativně nedávno nesmyslně rozdělily. Problém bude různé požadavky. Okresy Praha západ a Praha východ mají úplně jiné požadavky na dopravu než okraje kraje. Hodně lidem z oblastí kde už nedává úplně smysl dojíždět do Prahy vadí systém ROPIDu s pásmy a pragocentrismus.

Vít Jůza

Tohle není věc podle krajů a okresů, ale podle tratí. A samozřejmě, že tohle je zrovna jakési řešení těch frequentovanějších, zatímco jiné akce jsou řešením těch méně frequentovaných.

Petr

S tím bych nesouhlasil. Trať 200 se už dělí podle krajů výrazně a dokonce se přehodilo vedení přímých vlaků (200/203 a 200/201)

Petr
PetrN

Nesmysl… Všem těmto nově integrovaným okrajovym oblastem přinesl PID přehlednější, efektivnejsi a hlavně levnější cestování. To je to, co 99% lidi řeší, nikoli nějaký „pragocentrismus“ 🙂

On:

Nebuďte tak naivní že je to levnější. Většina těchto oblastí je natolik na okraji zájmu že si většina lidí zlevnění nevšimne protože dávno jezdí jen autem. A přehlednější to moc není většinou jsou zpřetrhané vazby které dlouhodobě fungovali na úkor efektivity. Ano místy to pomohlo,ale většina lidí to vidí opačně.

Facepalm

A ta většina lidí, to jste vy?

Jinak, co je špatného na „zpřetrhání vazeb které dlouhodobě fungovaly na úkor efektivity“? Nebo že byste to myslel jinak a akorát nevíte, kam a proč se píšou čárky? 🙂

ABC

levnější, no, akorát víc zaplatí někdo jinej….

PetrN

Kdo jinej? Aspoň jdou peníze z rozpočtu na skutečne užitečnou věc, ne? Tenhleten argumet je dost mimo 🙂

ABC

Daňový poplatník

PetrN

Ten ale platí daně stejně, takže takto za to aspoň dostane nějakou službu.. Nejít peníze do levnější a dostupnější dopravy, snadno by se ztratily někde jinde, v něco kapse, zbytečně zbytečné neziskovce nebo jiné černé díře a podobne

ABC

jasně. třeba v nějakém domově důchodců či školce….

XXXD

Pragocentrismus v dopravě je jen důsledkem pragocentrismu v ostatních sférách.

medical_examiner

A to všechno dohromady je přirozený vývoj…

Facepalm

Tak něco mi říká, že „centrismus“ kolem hlavního města, notabene leží-li i celkem etrálně umístěno je věc dosti přirozená.

XXXD

Já proti tomu také nic neříkám. Však v okolních zemích je to v podstatě ještě markantnější (Rakousko, Maďarsko).

medical_examiner

Zajisté.
Za 20 let to bude hlavní město i vrahů a separatistů. Na Pankráci bude totiž centrální popraviště… 😀

Petr

A to tam mělo být nádraží napojené Zličínským mostem na Plzeň a Kladno 😀

Reihweisen

Jestli je neco nebavi, tak neschopnost CD prekinat hranici soustav jinak nez rychlikem.

Petr

Jak to a co 79xx a 78xx.

Dominik

Chtít můžou, ale prostě při dnešní dopravě je interval 15 minut, fantasmagorie, nelze zabít kapacitu dráhy pouze osobkou.

Facepalm

Ty se raději soustřeď na interpunkci a složitější úvahy nech na vícebuněčných organismech…

Dominik

Když nejsou argumenty, nastupují urážky? Dobře ujela mi tam čárka, měl jsem si to po sobě lépe přečíst, teď už to neopravíme.

Facepalm

No, zrovna od vás je to bazírování na argumentech fakt k smíchu. V tomto případě bychom se mohli třeba bavit o tom, že ta čtvrthodina – dle vás fantasmagorie – už dnes leckde funguje.

Dominik

Ano, máte pravdu, například mezi Brnem a Blanskem, ale za jakou cenu? Za cenu toho, že se náklad nemá skoro šanci dostat na trať, odpoledne (za normálního stavu).

Facepalm

Nejen tam. Čili to není fantasmagorie, ale reálnej stav. Ale koukám, že vám to asi nevysvětlím.

XXXD

Opravdu nechápu, proč stále omíláte tu samou věc. Odpověď na ní jste dostal už několikrát. Nedostatečná kapacita dráhy není chyba osobní dopravy ale správce infrastruktury. To je prostě holý fakt a není moc o čem diskutovat. Neexistuje důvod proč kvůli tomu omezovat osobáky, pokud je odpovídající poptávka. Takže pro nákladní dopravu je to určitě nemilé, ale vinu za to nese správce infrastruktury (případně stát, pokud neposkytl dostatečné finanční prostředky). Kromě toho nákladní doprava má řadu dalších problémů (viz nedávný článek na téma: cena trakční elektřiny).

Dominik

Já neříkám, že to je chyba osobky, jen že infrastruktura není dostatečná pro takový interval. A ano existuje důvod, a to právě ona nákladní doprava, pokud opravdu chceme aby se po kolejích vozilo více nákladů, tak nemůžeme zazdít náklady tím, že se osobce přidělí kapacita pro 15 minutový interval. Ono čekat na zkapacitnění tratí není dobrá cesta, protože by se mohlo stát, že uvolněná kapacita už nebude tolik potřeba.
Musí se skloubit zájmy všech, ne říct, jo s náklady budete jezdit pouze v noci a mimo špičku (třeba jen mezi 10 – 13 hodinou a pak máte smůlu).

XXXD

4 páry osobáků za hodinu není na hlavní trati moc. Ono je totiž s lidmi úplně stejné, taky chceme, aby používali VHD, ale pak jim tam budou jezdit totálně narvané 2 páry vlaků za hodinu.

Vít Jůza

I při desetiminutovém intervalu osobních vlaků zbývá na nákladní při dobrém řízení provozu dost místa. Problémem jsou svou výrazně odlišnou rychlostí rychlé dálkové vlaky osobní přepravy (nebo vlastně podle některých důsledně „dopravy“), před kterými musí víceméně všechno uhýbat, svižným zastávkovým vlakům stačí relativně malá mezera mezi nákladními, aniž by narušily jejich jízdu.

Dominik

Takže zrušíme rychlíky a expresy? Nebo jaké nabízíte řešení za současné infrastruktury? Na koleje se holt musí vejít všechno, takže se musí udělat nějaký kompromis.

medical_examiner

Ne, jen si rozmyslíme priority a pohřešíme Ex2, R18, a R19.

Radim

Kdysi jezdily IC/Ex na Slovácko tak, že na konci bylo 5-7 vagónů které se odpojily v Přerově, předek pokračoval do Zlína/Luhačovic/Veselí a na zadek se přivěsila 162 a jela na Vsetín/do Lidča. Klidně ať ty soupravy zase spojí, ale bude delší jízdní doba. R18 zastavuje jenom „v Čechách“, Ex2 jenom „na Moravě“. Takhle by to zastavovalo všude + přepřah (nebo jak se tomu říká) v Přerově. Kromě toho, spojení dvou linek pomůže fakt málo.

Petr Šimral

Nákladní vlaky dnes již opravdu nejezdí rychlostí 55 – 65 km/h. Pletete si to s dobou před třiceti lety.

medical_examiner

Hmm, co brání tomu, aby jezdily 160 km/h?…

Potulný wechtr

Fyzika a ekonomika.

medical_examiner

Konkrétněji! Problémy je nutné přesně pojmenovat!

Jaaaa

Adheze soustavy kolo – kolejnice. Moc energie pro rozjezd, moc těžké pro brzdění.

XXXD

Jste úplně mimo.

Y.K.

Na druhou stranu, pokud infrastruktura na Lysou není schopná pojmout osobák jednou za 15 min, rychlík jednou za půl nebo kolik a do toho náklad co 15 min při rychlostech nijak se neblížících 300 km/h :-), tak je na infrastruktuře něco zásadně špatně. Kdyby jsme se bavili o Os po pěti minutách, tak to je peklo, ale 15? ETCS už snad v té době bude bude.

medical_examiner

Že jo…
O intervalu 15 minut bude možné mluvit, až budou v příměstských úsecích všude 4 koleje.

Jirka

Vcestě na Lysou po rekonstrukci stačí jen ty 2 koleje, aby nebyly pomalý místa. Osobáky to projedou rychle, rychlík jede jednou za čas a nemá moc cenu tama hnát náklad, protože by musel jet z Wilsoňáku nebo z Libně, ale to je pak lepší vzít přes Poříčany a následně na Sadskou, kam ty 3 a víc kolejí fakt vedou.

David

rychlíky Praha – Hradec by se už neměli na trasu přes Lysou vrátit, ale v budoucnu (ale v dalekém 😀 )naopak přibude po 30/60 minutách rychlíky Praha-Lysá-Boleslav.

XXXD

Až bude VRT Polabí, tak zase zmizí.

medical_examiner

Což bude…nikdy…

Reihwiesen

A co jineho na techto tratich jezdi?

Vít Jůza

„V Česku by šlo o zatím nejkapacitnější jednotky, které by kdy jezdily v běžném provozu.“ Toť otázka. Jednotky Bp ze 60. let měly jen k sezení 410 míst …. což může a nemusí být pět dosaženo, nebo i překonáno.

blabla

A ty novější dokonce 425 sedadel

Vít Jůza

Spíš jen 325.

blabla

Nikoliv, 2. série od roku 1965 měla 342 sedadel (2+2)

michal

Ono nakonec pujde o postupnou obměnu vozoveho parku. Proste se vysouteží rámcová smlouva s tím, že se každý rok odebere 8-10 EMU400 takže ta obměna bude trva 10-15.

Petr

Tak jako protáhnou Hrbatou do Rakovníka, by měli protáhnout pańťáky ze 171 do Hořovic a do Příbrami. Bohužel Správa železnic a ČD na plány dopravy kašle, takže dráty na 200 nejsou a ČD nemá vozidla pro obě trakční soustavy.

Gwann

a kdo má u nás vubec patrove elektrické jednotky? natož dvousystemove?

Zapa

Já si myslím, že o žádné protažení Hrbaté do Rakovníka nepůjde. Podle mě jde o prosté zoběhování vozidel, což už tam funguje v současnosti.

Facepalm

Courák do Hořovic je imho nesmysl, protože jízdní doba už bude moc. Tam dává smysl spíše lepší sladění 78xx s rychlíky v Berouně.

Co se Příbrami týče, tam to nedává smysl už vůbec, protože po Strakonický jede bus přímo na Prahu, zatímco vlak se musí nejdřív prokousat zcela jiným směrem naštorc skrz Brdy a pak kličkovat po 171 kolem Berounky… (jednokolejnost a stoupání Zdice – Příbram ponechme stranou).

Ondros

Smysl by to mělo až poté, co bude hotový tunel Praha – Beroun. Do té doby je v podstatě kolejové spojení Příbram – Pha nekonkurenceschopné.

Petr

Ten je ale pro rychlou dopravu, bavíme se o courákách.

ušatá

Proč se stále uvažuje jen o jednom městě na trase (a to nejen zde)? Copak tam nejsou další sídla? Třeba Březnice, Jince, Lochovice, Beroun…..se vzájemným propojením. Vše navíc i rozvojové oblasti

Petr

Ne každý jede do Prahy, to protažení do Rakovníka, také nepočítá s tím, že všichni pojedou z Rakovníka přes Rudnou do Prahy.

Facepalm

Ne každý, ale většina. Navíc Hořovice jsou přímo na D5, tam prostě courák coby spojení do Prahy nedává smysl a jiná významnějsí relace pak mezi Berounem a Prahou není, aby tam ten courák dával smys alespoň kvůli ní.

medical_examiner

Tak holt budete platit za cestu do Prahy nejméně 200-840,-Kč(za jednu cestu).

Jinak nechápu, co je z hlediska železniční dopravy tak významného na Hořovicích…je tam akorát nemocnice a zámek…

Facepalm

Nějak nechápu, co se snažíte sdělit, ale to nechápu skoro nikdy.

medical_examiner

Že nejpozději od 1.1.2042 nebudou v Hořovicích zastavovat rychlíky. Ty se rozjedou ze Zdic s další zastávkou v Rokycanech.

A pokud by jste jel autem, tak by jste platil:
mýto = (4 Kč*pohotovostní hmotnost v tunách) x počet km

***** Petr

Došla medikace ? Nebo to má nějaký hlubší význam ?

Petr

Jenže zrovna v tom stoupání má elektrická jednotka lepší parametry, o tom, že trať prochází okolo CHKO ani nemluvě.

Facepalm

Parametry možná, ale koho by tam jako vozila? Z Příbrami se do Prahy nejezdí ani rychlíkem, protože to prostě trvá dlouho, takže domnívat se, že by tam lidi zaplnili echál, je prostě scifi.

Petr

Tak se jděte podívat na II/118, když nejede ve všední den tři hodiny ani muvka, tak lidi musí autem, nebo autobusy.

Facepalm

A jak to proboha souvisí s tím, že aby jel rychlík do Prahy aspoň stejně rychle jako dnešní bus, bude muset nejdřív stát tunel Praha – Beroun, a vy tu navrhujete couráky bez tunelu? Já nevím, ale na tom přeci fakt není co vysvětlovat, 1 a 1 jsou prostě 2.

Jinak teda, II/118 docela znám a tvrzení, že intenzita dopravy na ní závisí na frekvenci vlaků mezi Příbramí a Zdicema, je tedy, řekněme, dost odvážné…

Petr

No to teda závisí, protože to co neodvezete autobusem (jezdí jen do Hořovic) anebo vlakem , skončí na téhle silnici.
Takže tam jezdí nejen automobily, ale i autobusy pro firmy v okolí tratě, pro které není VHD schopna nabídnout přepravu (Kostal, Mubea apod.)

Petr

To říkali u 173 také.

Facepalm

Jako fakt chcete srovnávat příměstskou trať hned za prahou, kolem který se za posledních 20 let ztrojnásobila populace, s dojížděním vlakem z Příbrami? Fakt chcete srovnávat denní dojíždění cca 30 minut s denním dojížděním cca 1:50 (notabene, když bus jede už dnes cca hodinu)? A fakt tam vidíte nějakej potenciál, jo? 4 hodiny denně na cestě?

No, ale co čekat od šotouška, co si lajkuje vlastní příspěvky, žejo…

Petr

No jestli Vám to jde laiknout vlastní příspěvek, tak jste slušný IT specialista 😀 Jenže on na té 173 skoro nikdo nejezdil, dokud se neoptimalizovala. A pokud jde o populaci, pokud nemají možnost se dostat k civilizaci, jsou developeři, tak říkajíc v háji. Pokud se podíváte okolo 200 na stavební pozemky, tak je máte připravené v Libomyšli, Lochovicích, Jincích a Bratkovicích. Kdo by se Vám sem ale hrnul, když i autem je to očistec.

watslaw

1) Honit kapacitní soupravy do Hořovic a (po současné trati do) Příbrami je silně neekonomické
2) Pro lidi z těchto úseků je lepší přestoupit v Berouně nebo Zdicích na rychlík, než se do tý Prahy vláčet courákem.

Petr

Však tam mají jezdit nové soupravy od Plzně, tak proč nutit přestupovat, když by mohla souprava od Prahy jet až na konec kraje.

watslaw

Vždyť by to tam jelo prázdné. Přímo z Hořovic jezdí lidé rychlíkem, jeli by tam jen lidé z těch vesnic, ale bylo by jich výrazně méně, než lidí, co jezdí z vesnic blízko Prahy (z Kařezu fakt nikdo nebude dojíždět každý den zastávkovým vlakem do Prahy)

Petr

Tak proč tam 78xx platíte sousednímu kraji. Ať je tedy ukončí v Kařezu, když všichni jezdí rychlíkem.

Leinad

Tedy je to relace na spěšňákoosobák, Příbram – zastavovat – Beroun – tunelem do Prahy.

Petr

Jenže to jde i bez tunelu, jenže všichni tvrdí, že je nedostatečná kapacita vozidel. Takže by se použila kapacitní jednotka jedoucí jako osobák do Berouna a pak jako spěšný vlak, buď podél vody, nebo přes Rudnou. Musíme se rozloučit s paradigmatem tunelu, který v dohledné době prostě nebude. Takže optimalizace, dráty a výkonná a kapacitní vozidla. Je to tu v kopcích, tak nemůže používat to co stačí v Polabí.

Facepalm

A ten spěšňák podle Berounky / po Hrbatý narvete kam?

medical_examiner

Místo mnichovských expresů 😀

Petr

Však tam je jen je to dnes rychlík

Winchester1973

Relace Rakovník-Praha přes Rudnou mi přijde, že si ji vyprosily ČD, jako zoufalou snahu k využití rakovnického depa. Moc výkonů jim tam nezbylo.

Petr

A požadavek kraje na zadrátování Rakovnické, taky?

Kuba

Na tom není potřeba cokoliv vyprošovat, 173 zajišťuje Rakovník už dnes. Ono asi ani o žádné přímé vlaky nakonec nepůjde, protože těžko může jet jeden vlak po jedné trati tam a vzápětí zase zpátky (Závodí – Beroun – Závodí).

Kubrt

Tak se to přečísluje..

Facepalm

Něco krom §1tomu brání?

Kuba

Jo, ještě §6 – Cestující by to nepochopili.

Twix

Ano zajišťuje, jen asi předloni tam ráno vypomáhala jedna posilová 810 pražského depa. Ale proč by nemohl jeden vlak jet po stejné trati tam a zase zpátky? Zrovna tady to tak dělá Rakovnický rychlík (po hrbaté jezdí pravidelně). A před nějakými 15 lety snad i nějaký přímý osobák z Rakovníka přes Rudnou do Prahy taky jezdil.

Petr

Hlavně aby někoho nenapadlo, že se dá jet jen na Závodí a dál MHD.

Kuba

Rakovnický rychlík ale nestaví na Závodí. Je teda pravda, že systémy SprŽele to asi sežerou, protože R11 jezdí Nemanice – ČB – Nemanice, nicméně vysvětlovat cestujícím bych to teda nechtěl.

Milan

Hrbatá by v relaci Beroun-Praha-Smíchov mohla být srovnatelná časově s osobákem na koridoru a na kilometry o poznání kratší…. jen by musela vypadat trochu jinak. Stačilo by vynechat Rudnou (minus 2 km a kopec) a udělat rychlý úsek Nučice-Řeporyje, dokud je to ještě relativně nezastavěná oblast.

Facepalm

Szačilo by vynechat Rudnou, největší vesnici na trati. To dává smysl.

XXXD

Mohl byste vysvětlit jaký má význam tahat osobáky ze 171 za Beroun? Nevidím pro to žádný racionální důvod. Velké obce obslouží rychlíky (z Příbrami se navíc stejně jezdí autobusem a do dostavby berounského tunelu to ani jinak nebude) a z malých obcí za Berounem si lidé dojedou osobákem tam, kde staví rychlík (ve výsledku to určitě nebude pomalejší než jezdit celý úsek přímým osobákem). Tahat kapacitní soupravy dál za Beroun je plýtvání jejich kapacitou. Už do toho Berouna se využije jen zlomek kapacity.

medical_examiner

To je pravda, někteří jezdí nikoliv do Berouna, ale do Zdic.

Petr

Jenže tam ten osobák nejezdí a každý přestup je zbytečný. Te´d například nabírá v Příbrami firma, která má kanceláře v Chuchli. Jediná možnost je jet autem, nebo autobusem a zpět do Chuchle MHD (společně je to 90minut). Nesmíte být tak pragocentričtí, PID a VHD využívají lidé i k cestám mezi regionem, přičemž tyto cesty by měla Praha i Stč.kraj podporovat, když chtějí Praze ulevit.

XXXD

To stále není argument pro prodloužení osobáků z Berouna dál. Holt prostě všechny relace nemůžou být pokryté přímými spoji, navíc i kdyby se ty osobáky za Beroun prodloužily, tak by se ty směrem od Plzně a Březnice zkrátily, protože rozhodně není poptávka ani kapacita, aby jezdilo obojí zároveň, takže by vznikla zcela identická situace (kterou popisujete) v jiné relaci.

Petr

Samozřejmě, že to nastane o něco dál, však už byl návrh končit v Myslíně a Bělčicích. Prostě berte to tak, že obce od Zdic až do Příbrami, nemají přímý přístup na dálnici, takže je musíte obsloužit a to buď vybudováním nové silnice (už slyším řev), nebo poskytnutím slušného spojení pomocí tratě, která zde již vede a obce navíc požadují i vybudování dalších zastávek. V čem je horší obyvatel Nučic oproti obyvateli Bratkovic?

medical_examiner

Do Hořovic v životě ne…ty budou odsouzeny k dojíždění Os nebo k výpalnému u soukromých autobusů.
Pokud nějaké prodloužení bude, tak do Zdic. Vložené spoje budou prodlouženy do Zadní Třebaně.

Facepalm

a jak se tam budou točit, když tam na ně není místo už teď, natož po redukci kolejiště?

Petr

To si musí vyřešit Správa železnic. Když to jde redukovat, jde to i rozšiřovat.

medical_examiner

V Zadní Třebani?
Na 3.koleji (tam chybí jen výhybka)

A i kdyby, čistě náhodou, k té redukci došlo…tak se to holt trochu upraví…

Roman

Středočeský kraj i Praha na to jdou z druhé strany… On je problém v kapacitě na kolejích, kde už se toho moc nevejde…. ČD by klidně jezdily s 3x Slonem, jenže on se vyjma Hlavního nikam nevejde… Stejně jako už moc nejde zahuštovat dopravu v exponovaných časech….

Přidávání zastávek typu U Kříže, Karlín atd akorát zpomalí dopravu a nevyřeší nic.

Juraj

No ČD by třeba chtěly jezdit 3x slonem, ale aktuálně na to stejně nemají vozidla. Proto na S7 zaskakují syslografy a stejně jsou občas výpadky.

Facepalm

Tak ona jedna z klasických šototeorií praví, že 15min. takt kolem Berounky je zbytečně moc a že by stačil troješus jednou za hodinu…

Leinad

Šukafon jednou za dvě hodiny, a divit se že tím cestující nejezdí.

Facepalm

Tak to zase ne, protože kvůli šukafonu jednou za dvě hodiny by se určitě nemusely stavět PHS, a těma je to tam potřeba zasekat celý, aby si tam ten Krejčíř a další mítní zbohatlíci konečně uvědomili, že nikdo nebude skákat, jak voni pískaj.

Petr

Někdy i za tři. To je totiž ta logika. Lidi nejezdí, tak počkáme až se naplní vlak. Jenže lidi jezdí, jen nemohou čekat celé dopoledne na nějaký vlak a jedou autem.

medical_examiner

Ne ne…1-2x 471 po 20 minutách.
Tj. z hl.n. v xx:00, xx:20, xx:40

On:

Problém není jen v kapacitě kolejí,ale i kapacitě dopravce/ů. ČD nemá dost ešusů, KŽC se sice zlepšilo a je spolehlivé v tom že jede, jen je loterie co. Arriva je loterie jak vozidlo tak spolehlivost, která značně kolísáněkdy týden bez problémů další týden skoro denně problém.

medical_examiner

Kolik by bylo potřeba 471, pokud by jezdily pouze do Nymburka, Berouna, Benešova, Kralup n. Vltavou a Kolína po 20 minutách?

Někdo

Pokud jede elefant do Kolína tak pochopitelně jezdí i do Nymburka ne ?

XXXD

Problém je přirozeně v obojím, jak v kapacitě trati tak ve vozidlech dopravců (proto taky smlouva s novými vlaky).

Tom

Tak ona ta myšlenka nových jednotek není nutně špatná, jen nevim, proč se tak intenzivně jde po vyřazení Elefantů. Neříkejte mi, že v nasazování ETCS nebude časová prodleva, a tak by Elefanty mohly nahradit prakticky všechny zbylé osobáky se 162, 163 a 460 na vedlejších tratích. To jsou podle mě řady, po kterých se má jít v první řadě. A pokud už nebude pro Elefanty v ČR využití, neříkejte mi, že by po nich Poláci nešáhli.

Původní Pražák

V článku se píše pouze o tom, že je chce vyřadit kraj. Vůbec nic o tom, co s nimi pak budou dělat ČD.

Gwann

nové jednotky nikdo nezaplatí. dojde akorát k tomu, že se dráhy vybodnou na větší opravy slonů. a až se zjistí kolik budou stat nové jednotky a že to s tím přepínáním nebude tak horké…tak se začne silet s tím, aby sloni jezdili dále.

má smysl dokoupit nové jednotky. jak EMU240 tak EMU400, ale nemá smysl vše vyměnit.

připomínají mi těmito pitomymi napady Bemovu Prahu s 15T

Jiří Kocurek

Dráhy se vybodly na údržbu vlastních vozidel. Může za to Ropid, prorože s pětiletým předstihem objednává nové vlaky? Sotva. Můžou za to ČD.

Gwann

používám budoucí čas a zminuju větší opravy, tedy opravy vyšších stupňů.

pokud bude jasné, že vlaky půjdou z části či zcela vyřadit, přestanu dělat postupně tyto opravy. prostě se to nerentuje.

že nemáte ani kapku představivosti a schopnosti předvídat, automaticky se stavíte do opozice a zapomínate, že každá změna dodavatele nebo jen provozovaného vozidla má obvykle značně třeci plochy, to je váš problém úsudku.

realitu jejím odmítáním nepoprete

Filip

Ale o vyřazování přece nikdo nepíše. Slony nechce kraj, ale neříkejte mi, že pro ně Dráhy nenajdou uplatnění na jiných místech v Česku. A jestli se vykašlou na větší opravy, pak to jen a opět vypovídá o hospodaření ČD, protože pořád se ty jednotky dají prodat, jen je nikdo v dezolátním stavu nekoupí. Nehledě na to, že v roce 2030 už skutečně asi bude čas přemýšlet o tom, jestli Slony nezačít pomalu vyřazovat (a jak píšu, nejlíp prodat) a nakoupit něco nového, nebo se vydat dosavadní cestou modernizací a prodlužováním života o jednotky let. Obě cesty mají svá pro a… Číst vice »

Gwann

v CR pro ně moc práce už nebude. jsou moc velké nebo v daných oblastech už bude hrozit přepnutí.

okolí olomouce bude mít pantery, plzeň a budějovice pantery, možná akorát ostrava…ale ta čekat nebude a navíc tam se má přepínat dřív než v praze…

takže budou v CR bez konverze k ničemu. minimálně větší cast

dopravak

Konverze dojde do Prahy od jihu do roku 2030. Čím byste tam teda chtěl jezdit?

Gwann

jste optimista.

ale na jednom paprsku doplnění novými dvousystemovymi mamuty či mastodonty má smysl, stejně je slonů nedostatek. a na zbytku může jezdit ještě nějakou dobu stávající stadecko slonů. než vše vyhodit 2028

medical_examiner

S tím Bémem a nejdražšími tramvajemi na světě myslíte tendenci být špičkoví za každou cenu?

XXXD

No předělávat City Elefanty i na střídavinu smysl určitě nemá, u ETCS ještě dejme tomu (ale možná ani to ne). Je samozřejmě jasné, že nové jednotky nepřijdou zítra, takže City Elefanty asi odejdou postupně, jak se jim budou přepínat tratě.

Facepalm

V době, o které je řeč, potáhne nemalý části ešusů na čtyřicítku. Takže je jasný, že Poláci po nich skočej jak slepice po flusu.

medical_examiner

Výborně!
Tak už oslovíme Siemens a Stadler…

dopravak

Tak oni je asi nevyřazují rádi, ale kromě ETCS je zde i druhá zásadní věc a to 25kV. V rámci konverze bude časem velice těžké najít pro 3kV vozidlo vhodné výkony.

Jakub P

ETCS, přepínání na střídavou soustavu (jo, samotná Praha má jít až nakonec, ale některé středočeské tratě, kde Elefanty jezdí půjdou určitě dřív), skutečnost, že vzhledem k situaci na trhu není pět let na sehnání a pořízení nových jednotek nijak dlouho, naopak je to nejspíš nejdřív, jak je to vůbec reálný, a potřebná přestavba Elefantů by mohla trvat podobně dlouho.

Pokud se budou Polákům ve chvíli, kdy tady budou z výše uvedenejch důvodů nepoužitelný, hodit a budou je chtít, tím líp pro ČD, ale tím spíš nemá cenu je velmi draze přestavovat na dvousystémový s ETCS.

dopravak

Podle mě by prodej zachovalých CE do Polska nebyl úplně špatný nápad. Ušetřilo by se tak za drahou a komplikovanou přestavbu na 25kV. neplánují ale poláci náhodou taky konverzi na 25kV?

Facepalm

Víte, na každej obchod musej bejt dva.

dopravak

Tak to nepochybně, ale vzhledem ke stavu polského vozového parku to pro ně nemusí být zas tak nezajímavé. Ony ty CE po 20ti letech nejsou pořád špatné vlaky – jasně, dynamika, spolehlivost nic moc, ale pořád mají nízkopodlažní nástup a jinak jsou relativně pohodlné. Na rozdíl třeba od Regionovy pořád relativně prodejné.

Facepalm

No nevím, bavíme se o 10letém horizontu, kdy tomu zázraku, ergo jeho koncepci, bude 40. Zase přeci jen Polsko není Dagestán, v tu dobu tam si situace bude diametrálně jiná… Jinými slovy, na tuhle možnost bych moc nesázel…

Twix

No já nevím, v Polsku ve větších aglomeracích už to jsou spíš samé ELFy, Impulsy a Flirty, a pokud tam potkám EN57, je často po zásadní rekonstrukci včetně nového pohonu. V meziregionální dopravě jsou tedy k vidění i starší EN57 nebo nějaká lokomotiva s klasikou, ale stejně nevím jestli by byl o Elefanty zájem. A ten jejich nízkopodlažní nástup je pro polská vysoká nástupiště spíš komplikací.

Gwann

nemá smysl už ani ETCS, na ty 3-4 roky

Jirka

Trasa Rudná-Beroun-Rakovnik je utrpení. Čas v cílové stanici bude pres dvě hodiny cesty…. Při tom Masarykovo n. – Rakovnik jezdí Arriva 1,5h. Mají zrychlit aspoň tohle spojení. Raději tohle spojení pustí soukromému dopravci a vymýšlí hovadiny.

V.N.

Určitě to nebude koncipováno tak, že s tím pojede někdo z Prahy do Rakovníka. Spíše spojí dvě linky zastávkových osobáků dohromady..

Facepalm

A ta trať mezi Prahou, Berounem a Rakovníkem vede neosídlenou prérií, žejo?

Pája

Romantická představa… Už chybí jen nějaké ty Pullmany…

Facepalm

a střelba do bizonů přímo z okýnek.

Gwann

a nedaj si pokoj a nedaj…
ať si spočítají kolik tato sranda bude stát…a hlavně kdo to zafinancuje…

dopravak

Tak čím chcete na Kladno a do dalších míst jezdit? auty?

Gwann

na kladno je třeba 100 jednotek? nestačilo by jich třeba 20 a jezdit slony, měnit po pěti letech 10-15 jednotek?

Anonymní alkoholik

Z kontextu vyplývá, že kraj a Praha budou potřebovat 107 jednotek pro současné linky Ska s přídavkem tratě na Kladno. Teď je potřeba okolo 70 jednotek a těch 37, co bude navíc asi poslouží na zahuštění taktů a právě na to Kladno.

Gwann

a ať tedy koupí postupně těch 37, slony soustředí na ostatní linky a těch zbylých 70 slonů mění postupně. i těch 37 bude taková pálka, že se kraj z úhrad opupinkuje

XXXD

Však takhle to taky možná dopadne (je tedy otázka, jak rychlá bude stavba trati na letiště a elektrizace trati do Kladna), ale ty nové jednotky už je potřeba začít řešit teď, i když budou jezdit až za několik let.

dopravak

Jenomže vysoutěžit 100 vozidel není to samé jako naráz odebrat a zaplatit. V reálu by to bylo stejně postupně. Nejdřív nějaká nejpotřebnější várka podle postupu konverze a pak postupná náhrada dosluhujících elefantů. Furt mi nějak nedochází, jak byste to teda řešil. Přestavba elefantů na 25kV je příliš náročná a do 20 let starých vozidel se nevyplatí. Po roce 2030 budou mít nejstarší vlaky přes 30 let. To byste zase nakupoval salámovou metodou po deseti kusech? Co byste tím jako ušetřil?

kubisek

Berte to tak, i co se plánuje. Jenom, co vím – plánují se dráty mj. do Slanýho, Velvar, odkud mají jezdit přes Kpy přímé vlaky do Prahy, má vzniknout Sp linka Kladno-Kralupy-Mladá Boleslav…….

Anonymní alkoholik

Tak na tyhle relace spíš pujdou EMU240 (=pantery).

medical_examiner

A ještě později (až se ČD se Scheißewerke konečně rozloučí) Stadlery a Pesy…

Někdo

Jestli prej nikdo nejezdí z Mladé Boleslavi do Mělníka tak určitě bude jezdit Do Mělníka do Kralup a do Kladna

Ivan

Nejde jen o výměnu, ale navýšení kapacity, sloni nejsou už teď vhodné.
Navíc velká jednorázová objednávka znamená nižší výrazně nižší cenu za jednotku. Dále budou jednotky stejného typu a tedy snazší údržba.

Gwann

tramvají 15T bylo 270. levné rozhodně nebyly.

pokud sloni nejsou vhodni, tak nevim jak chcete nazvat zbytek toho co jezdí po českých kolejích…stale patří k tomu lepšímu…

jednorázová objednávka je krásná věc, jen ji musí někdo zafinancovat. vzhledem k nejistotě kontraktu aj. to skončí nejspíš průšvihem… rád bych se mýlím, ale zkušenosti nejsou dobre.

a pokud tohle chce ROPID dát kteremukoliv dopravci mimo CD, tak tam zatím nevidím kapacitu. finanční, technickou, personálni. přičemž ta finanční je rozhodujici

Kubrt

Rámcová smlouva. Úvěr na základě získaného kontraktu.

Gwann

někdo půjčí. ale urcite ne 100% . a max na 20let. samozřejmě, možnost je to prohnat přes leasingovku. ale to bude ještě dražší než bankovní financování…

Gwann

PS: tohle je pokračování článku o výměně slonů. psal jsem už tam, napíšu i tady. EMU400 bude stát mezi 300 a 400 mio a to jsem ještě z levného kraje. uvažovaných 80ks je tedy za 24-32 mld. splatit je musíte reálné za 20let, na 30letou splatnost vám nikdo nepůjčí.

při 20lete splatnosti to je 1,2-1,6mld jen na splátky listiny. při úroku 3% je to 720-960mio v prvním roce. při anuite trochu míň.

a už jen splátkami jste přes náklady celé železniční dopravy středočeského kraje a Prahy.

ergo, na toto NEBUDE

dopravak

Aha, takže do 30 let starých CE budeme v roce 2030 instalovat trafo a ETCS, aby tady mohly být s námi dalších 30 let. Pokud jde o novější CE, tak ty se podle článku ještě zrenovují, ale část už holt bude stará.

Jiří Kocurek

A pak kolem toho trafa a ETCS stavět novou vozovou skříň, vždyť je obojí skoro nové. A tak pořád dokola.

Pája

A pak nové podvozky, když jsou skoro nové skříně, trafo i ETCS…

Gwann

trafo i ETCS je nesmysl, ETCS pro případ cca 10let provozu ještě asi smysl dávat bude.

Jen když vidím rychlost přepínání doteď, tak v 2030 v okolí prahy přepnuto nebude. na 100%.

max a možná trať do berouna.

dopravak

Do roku 2030 bude Beroun a Benešov. Čím tam tedy chcete jezdit? Takže potřebujete nutně začít řešit Kladno, Benešov, Beroun a zřejmě i pravobřežku. Už to samo o sobě znamená desítky souprav s opcí na další desítky po roce 2030.

Gwann

kladno do 2028 ani 2030 nebude vůbec. nemá smysl končit na veleslavine. a tunel se určitě nestihne. navíc i pokud by to jezdilo jen veleslavin-vejhybka tak to je v podstatě pár souprav.

pokud jste takový optimista, ze stihne benešov i beroun…je připravené stineni kabelů na benesovske tratí na stridavinu? trolej i izolatory? nebo opět rozkopat vše?

na berounské trati…mno…ta nádhera co tam je bez komplet reko tratí nejde přepnout. a nevím, ale nepřijde mi, že by to vše měli už projednáne…

plán je hezká vec, ale u nás to podle něj moc nefunguje.

dopravak

Plán je takový, že na Lysou nad Labem, Kladno, Benešov a Beroun bude potřeba dvousystémová vozidla. Máte sice pravdu, že se možná ten či onen úsek může zpozdit. Ale Ropid opravdu nemůže spoléhat na nějaké zpoždění a dělat všechno na poslední chvíli. Tohle konečně vypadá jako nějaké koncepční myšlení, ale jak je vidět, tak to zas některým nevoní.

Fyzikář

…jistiny…

Gwann

automatické opravy jsou swine

Gwann

jo a abych nezapomněl, v roce 2028 žádná elektrizovana trať na kladno nebude. tudíž se bude čekat dále s stále víc zastaravajicimi DMU

medical_examiner

A v roce 2040 to nebude o moc lepší.
V roce 2050 by už naděje byla, protože 120 se bude elektrifikovat mezi posledními.

Reihwiesen

Rybakama a zamracou.

Gwann

to by bylo s poplatkem za nostalgii

Qěcy

čtvrthodina do Lysé ve špičkách – OK. V sedlech by to bylo házení peněz do kanálu. Peníze několik let nebudou. Obzvláště v krajích.

jouda

Dnes máme v ranní špičce 30 minut díru, kde byl původně rychlík. Takže jedeme 55/nic/25/37.

Facepalm

A když se nasazovaly echály, taky jste s panem okresním heltmanem již před válkou hovořili o tom, že to nikdo nezaplatí?

Gwann

naučte se počítat splátky úvěru, procenta vlastních zdrojů a porovnejte s tím, kolik je peněz k dispozici.

vzhledem k tomu, že se i vlaky spíš zdražují a mzdy rostou, nepomůže vám ani ekonomický růst.

na výměnu všech vozidel nebudou mezi lety 2028 a 2030 prachy. a dost možná ani kapacity výrobců. když si někdo vzpomene v 2024-2025, protože dřív se nic čekat nedá.

jediná šance je nějaká evropská dotace, ale s tím bych v tomto rozsahu nepocital

dopravak

Železniční vozidla se v zásadě nefinancuje z vlastních zdrojů. od toho jsou banky. Ok, když to budou 3mld. na splátku úvěru ročně. SČ kraj má rozpočet okolo 10mld. Praha pak okolo 60mld. 3mld ročně by tak tvořilo 4,2% rozpočtu. Je to hodně, nebo málo? Podle mě je to relativně hodně, ale také zde máme nějaké příjmy z jízdného a tady musí politici udělat rozhodnutí. Buď budeme jezdit za pár korun starými šroty a nebo se zvedne jízdné na nějakou rozumnou úroveň a budeme jezdit moderními vozidly. Jezdit přes celou Prahu za 10Kč/denprostě udržitelné není.

watslaw

Trochu jste si nevšiml (nebo je to záměrná demagogie), že většina té železniční dopravy je v stč kraji a platí ji stč kraj, zatímco největší část toho rozpočtu jste si vzal z Prahy (ale zas do těch nákladů nepočítáte metro, tramvaje, apod.). Takže když už, tak stč kraj rozpočet okolo 10mld, výdaje 2,5mld (ten 0,5 mld tedy nechám tý Praze) jen za železniční vozidla, tj. 25% (ne vašich 4,2%).

dopravak

I v článku se píše, že doprava v rámci PID se více méně bude spojovat. Pokud Praha nechce, aby se velkém dojíždělo autem, tak holt musí přispět ze svého tučného rozpočtu taky na příměstskou dopravu. Praha platí DPP zhruba 18 mld. takže položka za nové soupravy zas tak zásadní podíl není. Protože už není reálné tento podíl dále navyšovat, nabízí se možnost zvýšení cen jízdného v rámci celého PID. Zejména studenti za 4Kč/den je fakt k smíchu.

watslaw

To, že se to bude organizačně spojovat rozhodně neznamená, že Praha bude najednou platit 70% dopravy ve stč. kraji. Jako že pak bude osekávat metro a školy, aby mohla platit dopravu v Poříčanech, to by ji neprošlo. Navrhujete několik miliard, ale když chce Praha osekat MHD o pár stovek milionů, už to leckde bolí a je to politicky neprůchodné. Pokud Praha nechce, aby se ve velkém dojíždělo autem, tak nebude peníze utrácet, ale naopak kasírovat (mýtné, modré zóny, apod.). Zvýšení cen jízdného (dlouhodobého) by bylo celkově ekonomicky logické, ale je politicky neprůchodné (protože politická logika je vlastním voličům rozdávat, a… Číst vice »

dopravak

Samozřejmě to nebylo myšleno tak, že by měla Praha platit veškerou dopravu ve SČ kraji. Ale je asi logické, aby se nějak podílela na příměstských linkách do Prahy v nějakém rozumném poměru. Podstatná část linek vede tak jako tak územím Prahy. Je to samozřejmě na dohodě se SČ krajem. Zdroje na to jsou v podobě zvýšení cen extrémně levného časového jízdného. Je toliticky obtížné, ale druhou možností je jezdit v 50 let starých šrotech.

Gwann

praha už nemá pomalu ani na financování provozu DPP. přičemž s novou linkou metra a tramvajemi akorát rapidně vzrostou.jako zapomeňte na to že zdroje jsou. nejsou a nebudou. bude se splácet dluh za babise

Gwann

za železniční vozidla jen jednoho typu – patro el jednotky. žádné EMU240, žádné DMU. a jen splatky. s provoze apod jste klidně na 5mld v současných cenach

dopravak

Jasně, je to drahé, ale jakou máte alternativu? Předělávat CE na dvousystém nemá smysl. Nevyhnutelné je pak zdražení jízdného. Politicky složité, ale alternativa je pak akorát jezdit autem, nebo chodit pěšky. Takže ano, je to ranec, ale co teda navrhujete?

Gwann

navrhuju vytěžit na maximum použitelnost slonů a obnovovat postupně, ideálně s nějakou dotaci nebo koupeno přímo krajem. protože pak nebudou mít banky strach, že si kraj za 10let zase vzpomene, že chce vyměnit vlaky.

drahé to bude i tak, ale výměna najednou je zbytečne nákladná a zmaři ještě celkem použitelné soupravy.

dopravak

Proboha pochopte už konečně, že tak velký objem tak jako tak nejde vyrobit a dodat naráz. Soutěž se zřejmě tak jako tak vypíše jako nějaká rámcová smlouva s daným odběrem podle potřeby. Takže to více méně bude jak říkáte. Využije se maximum CE a na nezbytně nutné tratě se už použijí nové vlaky.

Facepalm

No, možná umíte počítat teoretický splátky teoretickejch úvěrů, ale s pochopením psaného textu je to horší. Nikde se netvrdí, že budou echály vyřazeny jedním vrzem, a samozřejmě je zcestný se domnívat, že nějaká fabrika dodá 107 nových souprav naráz.

Prostě, jediný, co z toho vašeho brblání vyplývá je, že je podle vás úplná blbost plánovat investice takového rozsahu s odpovídajícím časovým předstihem, plus klasické čecháčkovské „nic nemá smysl“.

watslaw

Ach vy čecháčku, že furt do sebe musíte kopat.

Facepalm

Ne každý Rus musí být nutně Rusák a ne každý Čech musí být nutně Čecháček. Ale je tu dost lidí, kteří to o sobě vytrubujou o světa téměř imrvére a s neskonalou hrdostí.

watslaw

Ve vlákně před Vámi žádný argument typu „protože jsme Češi“, nebo „ukážeme světu“ nebyl, tak nevím, co by na tom mělo být čecháčkovské nebo do světa vytrubující. Běžné zhodnocení ekonomických možností, které se dělá všude na světě s výjimkou blízkovýchodních ropných velmocí.

Gwann

presne takto jsem to myslel. děkuji náčelníků, že ses mne zastal. 🙂

Cestující, teď ale doma

Co tu železnici zrušit úplně. Víš kolik by se tím ušetřilo? Nebo si snad myslíš, že tu Sloni budou do nekonečna?

Facepalm

Tak vzpomeňte na Žabotlamy, ty byly plánovaný na 15 let a jakou parádu dělaly ještě před 5 lety :))

XXXD

Spíš ostudu.

medical_examiner

Neříkejte dvakrát…víte jaké úspory přinese privatizace 80-90% autobusové dopravy?

Facepalm

A jak konkrétně byste chtěl privatizovat ty privátní firmy, co autobusovou dopravu zajišťujou? Nebo mi něco uniklo a my máme nějakou státem či kraji vlastněnou autobusovou firmu?

fous55

Ano, na Ústecku a Liberecku už kraje raději budou provozovat vlastní autobusový podnik než se věčně hádat se soukromými vyděrači.

medical_examiner

Zavřel kohoutek penězovodu…
Takže by si to ti soukromí dopravci jezdili za svoje…bez dotací…

Někdo

Tak to umí asi jenom Jančura a flixbus

Gwann

ne, ale osobně bych šel tou cestou, že vozidla nakoupím postupně rámcovou v průběhu cca 10let jako kraj za spolupráce prahy a budu tendrovat jejich provoz, údržba bude bokem. cena za službu bude: pronájem – personální náklady + tržby. pokud to vyjde pozitivní, platí se kraji, pokud negativní, kraj platí. s tím, že mezitím dojezdime slony. ne že od roku 2028 chci nové vlaky. prostě nebudou, nejde to.

dopravak

Ale tak to přece bude. Žádný výrobce není schopen dodat všechno naráz. Zřejmě to tak bude rámcovka na střídavé tratě s opcí na dosluhující elefanty.

Gwann

tak ať hoši nehlásí…od 2028 jen nové soupravy, opcí na slony nevyužijeme.

Ota

„takt 15 minut“ … správně je „interval 15 minut“, protože takt je v hodinách a interval v minutách

Pája

Používá se původně k označení „taktového jízdního řádu“ vlaků. Prapůvod je opravdu v hudbě a jejích „taktech“ . Interval se používá v MHD. Pokud cestujete a víte, že TO jede každých 30 minut, je Vám jedno, jaký termín je v JŘ použit.

Původní Pražák

A to jste, prosím, vyčetl kde? Že bych se na stará kolena dovzdělal.

Qěcy

Ve skriptech☺️

Jiří Kocurek

Sakra, proto je ten bubeník tak pomalý. On jede v taktu 3/4!

Pája

To je ono 😀

czhunter

Takt je v Hertzích (což je pro železnici dost absurdní jednotka).

Obecně „takt“ = „1T/interval“
Kde T je vhodná časová jednotka

czhunter

V tomto konkrétním případě:

„interval“ = 15 minut
„takt“ = 4 za hodinu

Pája

A přitom to jezdí co čtvrt hoďky 😀

bakiy

Když to jezdí… 🙂

Fyzikář

V oboru dopravy používáme pojmy „taktová doprava“, popř „aktová doprava“ s intervalem x minut“

Fyzikář

…taktová

czhunter

Vlastně jsem to napsal zbytečně složitě.

Slovo „takt“ má stejný význam jako slovo „frekvence“.

Apten

Detailisto

Josef

Ať skončí také ten socialismus, kdy v Praze platí prakticky jen pracující člověk. Ty tržby pak prostě chybí…

Pája

Myslete politicky 😀

dopravak

V Praze platí akorát turisté, nebo myslíte že těch 10Kč denně ty náklady pokryje? Ty tři piva měsíčně pro studenty je samozřejmě taky k smíchu.

mirek

Pražané ale ten zbytek zaplatí na daních, na rozdíl od turistů. Ani ti navíc neplatí plnou cenu. Ale to je u MHD logická věc, že nemůže být funkční a zisková zároveň.

dopravak

Aha, takže turisté neplatí DPH, spotřební daně na alkohol, tabák atd.? Jako je běžné, že je jednorázové jízdné dražší a je to v pořádku. jenom ten nepoměr je v Praze dost extrémní. Student, který chodí pěšky, nebo jezdí na kole pak zaplatí jednou za čas 40Kč za jízdenku. Student, kterému se na kole nechce zaplatí celé 4Kč denně za ježdění po celé Praze včetně nočních tramvají a dalších výhod. Připomínám, že studenti často nemají v Praze trvalé bydliště. nevím, jak vám, ale mi to teda moc koncepční nepřijde.

Jiří Kocurek

A když budou děcka platit plné jízdné, tak to zaplatí kdo? Pracující rodiče.

Jan

Pracující člověk to platí a vždy platit bude, ať už přímo nebo nepřímo z jeho daní. Stejně většina příjmu VHD se platí z rozpočtu, tedy nepřímo.

JiP

Tak ona by bylo treba se zamyslet nad tim, jestli cela soucasna koncepce linek S neni prezita. Osobni zkusenost z S1 Kolin-Praha. Kdokoliv, kdo jede v useku Kolin-Poricany do Prahy, tak uz ma jizdni dobu pres 1 hod, coz uz je na hranici dojizdeni. Mimochodem ten co jede do Prahy z Pardubic, je tam dnes drive nez ten co jede z Pecek odkud dojizdi do Prahy polovina mesta! Kdyz si ja spoctu svoji jizdu vlakem do Prahy do prace tak to je dvere-dvere 1:30-1:40 min. Zrovna ted jsem prijel autem a tentyz trasa dvere-dvere za 45 min ! A jezdim… Číst vice »

Kamui

Jaký je obrat cestujících v zastávkách typu Klučov? Nestačilo by tyhle zastávky pouze většinou spojů projíždět, tj. že výchozí stav na lince by byl spěšný vlak, doplněný pár z osobáky pro obsluhu těhle děr, a nikoli naopak.

JiP

To je prave ten problem, z techto vsi jezdi do Prahy vyznamna cast obyvatel a alternativa v podobe P+R napr, v Brode ci Poricanech neni. Ty zastavky ale maji tu vyhodu, ze kolem je velky prostor na P+R a ty dojizdejici z prilehlych obcich by bylo mozne prevest sem. U techto zastavek by pocet cestujicich mohl snadne podstatne narust. Je to obecny problem ceske zeleznice, ze parkovani okolo nadrazi je tragedie a slouzi predevsim jenom tem, co dojdou pesky.

Sergej B.

Nemáte pravdu, v Brodě P+R je (Byť je poddimenzované, a po 8 nemáte šanci). Na druhou stranu pro mě z Klučova se tam nevyplatí jet ani na ten Sp vlak (úspora do 5 minut ve finále, nervy a benzín navíc). Naopak nemáte pravdu v tom, že na zastávkach je spousta místa. Například zde se vejde sotva 10 aut v rozumné vzdálenosti od nádraži

JiP

Na nadrazi v Brode obcas jezdim a plne neni v 8, ale casto jiz v 7. Jistota je vyrazit nejpozdeji v 6. Aby mohly byt zruseny zastavky typu Klucov apod. Tak by parkoviste P+R musela mit i nekolik pater. Jizda z Klucova je v celku v pohode, protoze je pred Poricany na 3 kolejce. Ti co jednou dale, tak si obvykle vychutnaji 5-10 minut stani v Poricanech, nez projedou 2-3 rychliky. V Poricanech se to lame, jet do Klucova je o dost rychlejsi nez do Pecek, prestoze uz jsou od sebe kousek.

ABC

Což se s jásavými články o multimodalitě zrovna moc neslučuje. Navíc když se to ještě občas vylepší zpoplatněním parkování u těch nádraží….

mirek

Kilometr k nádraží se dá překonat i jinak než ve dvou tunách plechu…

dopravak

No tak když chcete, aby lidi nejezdili autem do Prahy, tak jim kromě vlaku musíte holt postavit i parkoviště. Většina obyvatel SČ kraje proste nebydlí 10min. pěšky od nádraží, ale musí se na ten vlak nějak dostat. Pokud lidem cesta do práce trvá vlakem dvě hodiny a autem hodinu, tak prostě tím autem pojedou, i když to leze do peněz. Bohužel strategie objednatele je spíše o tom vymést osobákem každou díru, ale pak se zas nemůžou divit, že je D11 před Prahou plná aut.

smasska

Tak zamyšlení už proběhlo v plánu dopravní obslužnosti SČK.

V.N.

Souhlas. Něco podobného je i kolem Brna. Jednou za rok jedu zastávkáčem z Letovic zastávky do Brna a je to katastrofa. Z Kolína do Prahy je alespoň rychlá trať. Tady se však jezdí i 70km/h a ještě k tomu mraky zastávek…

Kuba

Já nechápu, čemu se divíte, když z Letovic ZASTÁVKY jedete vlakem, který prostě zastavuje na ZASTÁVKÁCH. Asi nejde mít z každé zastávky expres do Brna.

V.N.

Třeba bych si dovedl představit systém , kdy osobák z Letovic do Brna pojede z Blanska do Židenic bez zastávky … a druhá vrstva osobáků začínající v Rájci bude zastavovat všude…

JiP

Tady se porad snazi tlacit na zahusteni intervalu vlaku ale vsechny zustavaji porad tragicky pomale predevsim pro ty, kteri je vyuzivaji v konecne casti. Kratky interval je prijemna vec ale co je mi to platne kdyz jizdni doba je vice nez dvojnasobek jizdy autem.

Pája

Právě jste popsal to, jak to uz dnes v JM kraji funguje. Např osobní zastávkový Brno – Břeclav, na stejné trase Panter jedoucí do Hodonína a nebo až Olomouce část trasy i u Brna prosviští. A zastavuje tuším v Šakvicích a pak až do Břeclavi snad všude. Nádraží je v centru, přestup na MHD do téměř všech směrů před nádražím, nebo za ním. Dojíždějící mají každý den určitý čas ušetřený.

Adamgolias

Jo Pečky . Tam se vůbec dějou zajímavé věci. Od trestních oznámení na činovníky MÚ , přes zvláštní prioritu staveb , cikánské překupníky čehokoli

medical_examiner

Přežité jsou rozhodně některé cílové stanice, jmenovitě Řevnice. Kdyby to bylo do Z. Třebaně, hned by byl přestup na lokálku.

A chtělo by to v zastávkách bez kolejového rozvětvení zavézt zastavování na znamení.

Facepalm

Jasně, takový Černošice, to je zatávka na znamení jak dělaná, Mokropsy a Všenory dtto.
A ta Třebaň, to je taky štěpnej nápad, ať už kvůli velikosti kolejiště tam, tak kvůli Karlštejnu o zatávku dál.

Jiří Kocurek

Von tam plánuje vysídlování lidí. Aby nezavazeli vláčkům.

Facepalm

Tak to je takovej šotofolklór, že primárním účelem trati 171 by neměla být doprava, ale vytmavení to všem vesnicím kolem trati. To se už na k-reportu jede dobrejch 15 let :).

medical_examiner

To máte těžký…oni dost často provokujou…

Facepalm

To, že nevíte, o čem mluvíte, věru neznamená, že někdo provokuje.

medical_examiner

Jojo, přesídlení a reurbanizace bude spočívat hlavně v úplné stavební uzávěře. Takže by se nesměly nové domy ani projektovat, vytyčovat parcely…

Překážet ani ne tak vláčkům (jakože Černošice jsou průser), ale polím a lesům (v rámci potravinové soběstačnosti)

Ale nezoufejte…Praha (1) bude v I.kategorii regulovaného nájmu (tedy do 100,-Kč/m2)

Facepalm

Hele ale teď už fakt šup si vzít ty prášky, nebo to zase skončí nekontrolovanou defekací a zahryznutím se do klandru!

medical_examiner

Ten pocit, když název označuje předpokládanou reakci 😀

XXXD

Zastávky na znamení mají smysl možná tak na lokálkách, na koridorech (obecně tam kde jsou vyšší traťové rychlosti) fakt ne. Prodlužovat osobáky ze Řevnic do Třebáně není jednak možné (stanice k tomu není uzpůsobená, navíc expresy/rychlíky se za těmito osobáky courají obvykle už v Dobřichovicích) a jednak na přestup na lokálku stačí osobáky až do Berouna.

M M

Ideál by byl S7 do Č. Brodu po 15 minutách a S1 po 30 minutách stavět Libeň a pak až Č. Brod bez zastavení. Zastávková S1 do Poříčan nebo Peček je harakiri.

JiP

Osobne potvrzuji, a to vubec nezminuji, ze jako extra bonus je zpozdeni 5-10 minut, ktere je prakticky normou……

medical_examiner

Hmm…akorát že to pak nebude S7 nebo S1, ale P5 – a to do Kolína
A Praha – Nymburk P1
Praha – Beroun/Zadní Třebaň = P2
Praha – Benešov/Čerčany = P3
Praha – Vraňany/Kralupy = P4
Praha – Kolín/Poříčany = P5

I pro příměstské linky bude platit zastavování na znamení v zastávkách bez kolejového rozvětvení.

Sergej B.

Kdyby ten vlak nezastavoval mezi Brodem a Libni, tak úspora času je 10 – 15 minut max. (Dle času Sp vs. Os – nepamatují si přesně, ale Os 36 minut, a Sp myslím byl 24 min na Masarykovo/Hlavní n.) Což není takové terno (I kdyby nestavěl od Peček, tak se dostaneme na max 25 minut úspory). Navíc tím snížíte kapacitu pro lidí z Úval a Klánovic, což je z pohledu VHD větší problém (Jezdí tam o dost víc lidí do Prahy, než z celého zbylého úseku odhadem, tím pádem by musel být spoj navíc, aby tu haldu lidi odvezl)

M M

I 10 minut je v relaci Poříčany-Praha dobrá úspora. Možná taky proto odsud tolik cestujících nejezdí. Jihomoravský kraj už to pochopil a například ze Šakvic a Zaječí (paralela s Poříčany a Pečkami) jezdí rychlíky bez zastavení.

Kuba

Právě, že nepochopil, protože vlaky z Hustopečí na ně nenavazují (zato jedou zastávkově až do Brna). Na samotném nádraží Šakvice nic není.

M M

Hustopeče mají na rychlíky pořád přípoj autobusem.

JiP

Proto navrhuji nechat jet vlak bez zastaveni jiz z Porican az na Liben. S kazdou zastavkou navic se effekt rychle snizuji a soucasne proto navrhu protazeni linky S6 az do Porican, cimz by v inkriminovanem useku zustal zachovany pocet spoju.

medical_examiner

S6 = Smíchov – Beroun?

JiP

Pred Covidem a vylukami jezdily az do Ceskeho Brodu, nyni bohuzel ne.

medical_examiner

Regionovy z Hrbaté po koridoru?!

Jedine vlaky

Právě zde se ukázalo, že chybí nabídka Sp vlaků. Bohužel ale na koridoru už nezbývá kapacita.

JiP

Sp vlaky jsou dosti nesystemove. Jednak jsou to dalsi soupravy na jiz pretizene trati a v kritickem useku obsouzily jenom Pecky, kde neni prakticky zadna kapacita parkoviste pro prespolni. Vsichni ti co jedou z Nove Vsi, Velimi, Cerhenic, Tatcu a Porican (v soucasnosti i ti z Pecek) jsou odkazani na jizdu zastavkovou linkou S1 s naprosto nekonkurenceschpnou jizdni dobou oproti autu.

Gwann

proti autu počítáno kam v praze? ano, na cernaku jste rychleji. a pak 20min do centra…metrem

JiP

Kousek od I.P. Pavlova

XXXD

Ano za Poříčany už to úplně ideální není, nicméně ta doba je dlouhá především kvůli tomu, že si tam ty vlaky sotva vejdou a osobáky se musejí nechat předjíždět. Řešení ale holt přinese spíš až VRT. Udělat z jednoho páru osobáku za hodinu Praha – Kolín (jen ve špičkách) v úseku Praha – Poříčany spěšňák by asi nemuselo být špatné (chtělo by to ale stále stavět alespoň v Českém Brodě a Úvalech), ale obávám se, že jen tohle to nezachrání. Je taky otázka, jestli je to vůbec realizovatelné (už teď je to na trati 011 víc jak napnuté a i… Číst vice »

jan

Tak oni už zaspali něco před tak 5 lety..

Winchester1873

Měla by se také urychlit modernizace a zatraktivnění tras, kde vlak neni tolik populární. Zejména dostupnost center Středočeského kraje, které jsou spíše na železniční periferii. ( Mělník, Slaný, Zlonicko, Velvarsko, Staroboleslavsko, Příbram). Dost by to odlehčilo silnici.

Cargo

Zrovna trať do Velvar se úplně nabízím k elektrifikaci, plus udělat ve Velvarech nebo v okolí tratě velké P+R 🙂

kubisek

Ono je i něco takového i v plánu.

Kuba

Zrovna trať do Velvar se úplně nabízí ke zrušení. Obce obsluhuje mizerně, časově není lepší než souběžná silnice a cestujícím zpoza Velvar (Černuc, Hospozín, Kmetiněves) přidává zbytečný přestup.

Gwann

pokud není horší než souběžná silnice, pak bych zrušil tu silnici. vaše logika

V.N.

Příbram je totálně v háji , tam i když uděláte co uděláte tak se na autobus nedostanete..

medical_examiner

Teď tam možná „rychlíky“ zastavují, ale do 20 let přestanou – v Příbrami není navazující lokálka…

XXXD

V Příbrami není navazující lokálka …
A to má prosím jaký vliv?

medical_examiner

Nic nic…to mám jen takovou jinou koncepci rychlíků (že budou zastavovat pouze v přestupních uzlech…)

XXXD

Jestli někdy bude tunel do Berouna, tak by stačilo trať ze Zdic do Příbrami mírně (dle možností) narovnat a elektrifikovat a jsme na trase Praha-Smíchov – Příbram na minimálně srovnatelné době s expresní linkou autobusu. Tohle je samozřejmě teda poněkud vzdálenější budoucnost.

medical_examiner

Zkuste to načrtnout

Jiří Kocurek

Velvary? Na mapě je vyznačená jakási přeložka: https://mapy.cz/s/holusoforu
Výhodou je také odstranění obou přejezdů na silnici č. 240

Jiří Kocurek
Kuba

Z toho nejspíš nic nebude, kraj s Velvarkou očividně nepočítá: https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-zacina-resit-utlumeni-provozu-na-nekterych-lokalkach-81449/

-TR-

Velvary na seznamu nejsou.

Petr C.

Ach jo, ty Sharky měly byly plánovány do Kladna a zase nic…. Nevíte někdo, jestli ty Emu240 budou jezdit i do Ústí na osobákách, ten elefant je tam hodně prázdný…

D.S.

A nevyjde těch 10 kusů i na Kladno?

Kuba

To těžko na 173 jsou potřeba minimálně 4 soupravy, na 174 aspoň 3.

D.S.

I když dojde ke sloučení do jedné linky?

Kuba

Tak tím se možná, když to dobře vyjde ušetří jedna souprava. To Kladno zrovna nespasí.

medical_examiner

Na trať 173 jsou potřeba 4 soupravy a na trať 174 nejméně 3…
To je důležitá informace! Máte je i o jiných tratích?