Středočeský kraj začal s výrobci řešit pořízení nových dvoupodlažních jednotek

CityElefant v barvách PID. Foto: RopidCityElefant v barvách PID. Foto: Ropid

Konzultace s výrobci mají kraji pomoci s vytvářením zadávací dokumentace.

Středočeský kraj udělal další krok k velké proměně vozidel na železnici v kraji. V předběžných tržních konzultacích oslovil výrobce, jaká vozidla mohou dopravcům pro výkony v kraji nabídnout.

Na tuzemské poměry jde o nezvyklý krok, především kvůli tomu, jak dopředu kraj podmínky řeší. Dopravci by měli s novými jednotkami vyjet za šest let. „Zahajujeme předběžné tržní konzultace s výrobci vlaků, abychom co nejlépe nastavili technické podmínky soutěže. A samozřejmě chceme co největší komfort pro cestující. Budeme jen rádi, když to bude pod co největší kontrolou veřejnosti. Přeci jen zakázku za 60 miliard Kč nesoutěžíme každý den,“ řekl středočeský krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Kraj připravuje zakázku společně s Prahou. Počítá s tím, že v soutěži vybraný dopravce bude jezdit až s 50 dvoupodlažními dvousystémovými elektrickými jednotkami pro zhruba 400 cestujících. Nahradí především jednotky CityElefant.

Pozvánka pro šest výrobců

Pozvánku k účasti v konzultacích odeslal kraj šesti výrobců. Jde o společnosti Škoda Transportation, Siemens Mobility, Stadler Rail, PESA, Alstom a CAF. Konzultace mají ukázat, zda jsou výrobci schopni dodat v termínu krajem požadovaná vozidla včetně například možnosti jejich financování. Se zakázkou kraji pomáhá MT-Legal.

Středočeský kraj vybral administrátora obří zakázky na železniční dopravce, soutěž vypíše příští rok

Kraj podle dokumentů na profilu zadavatele požaduje dodávku nejméně 40-50 jednotek, na stejný počet chce mít opci. Maximální délka jednotky má být 106 metrů, rychlost 160 km/h. Po výrobcích chce ale znát i podmínky, za jakých by bylo možné zvýšit rychlost na 200 km/h.

Kraj vozidla kupovat nebude, ale nastaví jasné podmínky na jejich parametry dopravcům. Chystaný tendr přitom bude mít finanční objem, který nemá v poměrech tuzemských krajů obdoby. Předpokládaná hodnota zakázky na 15 let v dnešních cenách je kolem 60 miliard korun. Z toho 70 procent pokryje Středočeský kraj, zbytek hlavní město Praha.

Vítěz soutěže začne jezdit v prosinci 2029, kdy skončí současný kontrakt s Českými drahami. Smlouva bude uzavřena do prosince 2044. Hlavní tíha provozu má ležet na nových dvoupodlažních jednotkách pro 400 cestujících (EMU 400), což je zhruba o 30 procent více, než kolik pojme CityElefant.

Kraj s novými jednotkami počítá pro relace Beroun – Praha – Český Brod, Praha – Kladno a Praha – Lysá nad Labem – Mladá Boleslav.

Požadované parametry pro nová vozidla ve Středočeském kraji

Velkoprostorové uspořádání interiéru s rozdělením na 1. a 2. vozovou třídu
Maximálně možný počet spojených jednotek s cestujícími 2, bez cestujících 4
Redundantní duální napájení 3kV DC, 25 kV 50 Hz AC
Maximální délka jednotky 106 m
Spřáhlo – Automatické, typ 10
ETCS Level 2 BL3, případně jiná verze ECTS vyhovující aktuálním normám
Rychlostní profil V150
Výška nástupu nad temenem kolejnice 550-600 mm
Odpružení podvozku – pneumatické
Min. poloměr oblouku 150 m
Traťová třída – C3
Národní vlakový zabezpečovač „LS“, GSM-R a TRS radiostanice + příprava na FRMCS
Kapacita: min. 380 míst k sezení (včetně sklopných sedadel)
Max. rychlost minimálně 160 km/h
Měrný výkon: min. 17 kW/t
Zrychlení: min. 1,1 m/s2
Distribuce pohonu (podíl hnacích náprav vůči celkovému počtu)
Délka přes nárazník: max. 106 000 mm

Požadavky na interiér

Nízkopodlažnost
Minimálně 50 % sedadel v řadě za sebou (z celkové kapacity vozidla) (letecké uspořádání)
1. a 2. vozová třída
Počet sedadel v 1. třídě – minimálně 24
WC – min. 4 WC na jednotku, z toho min. 1 PRM.
Počet míst pro cestující na vozíku – min. 2 vč. mechanické nájezdové rampy
Místa pro jízdní kola: min. 16 (místa lze rozdělit do dvou multifunkčních oddílů)
Počet míst pro kočárky – min. 6 v rámci multifunkčních oddílů
Klimatizace (dle normy EN 14750)
Wi-fi
Zásuvky: 230 V + USB
Počet zásuvek na sedadlo ve 2. třídě – min. 1 zásuvka na 2 sedadla
Počet zásuvek na sedadlo v 1. třídě – 1 zásuvka na 1 sedadlo
Bezdrátové nabíjení v 1. třídě

Dveře široké 1300 mm a více

Rozteč sedadel VIS-a-VIS (1. třída) – min. 1 800 mm
Rozteč sedadel za sebou (1. třída) – min. 850 mm
Rozteč sedadel VIS-a-VIS (2. třída) – min. 1 700 mm
Rozteč sedadel za sebou (2. třída) – min. 750 mm
Uchycení sedadel k bočnici vozidla pro snadný úklid podlahy
Minimální šířka uličky mezi sedadly na úrovni madel 500 mm
Oboustranná loketní opěrka u každého sedadla (pro každé sedadlo samostatně)
Bezpečností skla s rastrovou folií pro snížení útlumu mobilního signálu a s ochranou skla proti poškrábání
Stahovatelná sluneční clona
Posuvné háčky na oděvy
Individuální osvětlení / požadavek na regulovatelnost interiérového osvětlení
Automatické spínání osvětlení salonu
Elektronický rezervační systém u každého sedadla v 1. třídě
Šířka nástupních dveří – min. 1 300 mm, požadavek na dvoje dvoukřídlé dveře v každém článku vozidla
Centrální zavírání a blokování dveří (kontrola a funkce dle EN 14752)

Kamerový a sčítací systém

Externí IS – 1 LED panel na každém čele jednotky (provedení dle předpisu (EU) 1300/2014)
Externí IS – min. 1 LED panel obou bočních stranách každého vozu (provedení dle předpisu (EU) 1300/2014)
Vnitřní IS – min. 1 LCD panel v prostoru pro cestující (design dle předpisu (EU) 1300/2014)
Vnitřní IS – min. 1 LCD panel v nástupním prostoru (design dle předpisu (EU) 1300/2014)
GPS/GNSS sledování polohy
Vybavení navigačním majákem pro nevidomé dle TSI
Vnější kamera pro snímání dveří a kolektorových prostor
Vnitřní kamerový systém splňující požadavky dle Úřadu na ochranu osobních údajů
Čelní kamerový systém, se záznamem až 48 h, monitorující prostor před vozidel, splňující požadavky dle Úřadu na ochranu osobních údajů
Senzory sčítající nastupující/vystupující cestující, s on-line přenosem

Tagy EMU 400 EMU400 IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
264 komentářů