Doprava ve městě Nová mobilita Vodní doprava

Stockholm vyzkouší ve veřejné dopravě elektrickou loď, má nahradit naftové

Elektroloď pro stockholmskou MHD. Pramen: Candela
Elektroloď pro stockholmskou MHD. Pramen: Candela
Dalším příkladem města, které elektrifikuje svou vodní veřejnou dopravu je Lisabon.

Švédské hlavní město Stockholm nasadí příští rok do zkušebního provozu ve veřejné dopravě elektrickou loď. Cílem metropole je modernizace flotily veřejné lodní dopravy a snížení emisí. Výrobcem nového modelu plně elektrické lodě P-30 je švédská společnost Candela, která staví svůj byznys na elektrifikaci vodní dopravy.

Firma na svém webu uvádí, že loď určená pro Stockholm přepraví až 30 pasažérů, je schopna dosáhnout rychlosti až 60 km/h, oproti lodím s dieselovým pohonem je méně hlučná a při jejím provozu nedochází k produkci emisí CO2. Náklady na provoz nové lodě budou poloviční ve srovnáním s dieselovými plavidly. Další výhodou P-30 má být vyšší rychlost, což umožní rozšíření sítě lodních linek.

„V rámci rozvoje veřejné dopravy se snažíme využívat nové technologie, které mají potenciál zefektivnit provoz. Tento pilotní projekt, který bude trvat až do roku 2024, nám pomůže zhodnotit potenciál využití elektrických lodí a vytyčit směr možného rozvoje vodní veřejné dopravy,“ uvedl šéfka lodní dopravy ve Stockholmu Michaela Haga. V budoucnu by P-30 měla nahradit celkem 60 dieselových lodí, které ve Stockholmu a okolí zajišťují vodní MHD.

Pro společnost Candela představuje spolupráce se Stockholmem první projekt, během kterého bude její nový produkt vyzkoušen v ostrém provozu veřejné dopravy. Doposud se totiž firma zabývala pouze výrobou menších elektrických lodí určených pro soukromý segment.

Šéf Candely Gustav Hasselskog mluví o revoluci ve vodní veřejné dopravě. Podle něj jde totiž o sektor, který má ve městech, jako je San Francisco, Soul, Amsterdam či Stockholm, potenciál konkurovat pozemní veřejné dopravě.

Dalším příkladem města, které elektrifikuje svou vodní veřejnou dopravu je Lisabon. Místní provozovatel Transtejo plánuje zakoupit 10 plně elektrických trajektů schopných pojmout až 540 pasažérů. Podobné trajekty jako v Lisabonu budou k vidění například také ve Washingtonu (Washington State Ferries) anebo v jihokorejském přístavním městě Pusan.

Elektrické lodě jsou k vidění i na tuzemských vodách, slouží ale vesměs turistickému ruchu. Například loni byla v Praze představena elektroloď Bella Bohemia pro 250 cestujících. Na jedno nabití je schopná plout až devět hodin, v běžném provozu přibližně pět až šest hodin. Elektrická loď brázdí i přehradu Slezská Harta. Za MHD se dá považovat provoz na Brněnské přehradě, kde elektrické lodě v sezoně provozuje Dopravní podnik města Brna. Nejde ale o žádnou horkou novinku v rámci současné „elektromobilní vlny“. Elektrické lodě jezdí na „prýglu“ už od prvních poválečných let.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cracatit

Praha by určitě ocenila víc elektrických lodí, ale pochybuju, že se jich brzo dočká, když je provozují desítky různých subjektů. Jinak v Brně i plně elektrické lodě dovedou vyrobit slušný hluk, na štěstí to není nárazová vlna hluku jak od skůtru. Letos plánuje DPMB oslavu 75 let provozu lodí na přehradě. Nejezdilo se jedinou sezonu v roce 2009 kvůli instalaci provzdušňovacích věží a vápnění proti sinicím.

Jiří Kocurek

Ten randál, to bude kavitace na lodním šroubu. Holt elektromotor připojený natvrdo k bateriím udělá vždycky totéž: Hurá do plných otáček.

Tomáš H

Na Brněnské přehradě jezdily výhradně elektrické lodě od 40. let 20. století až do 10. let 21. století. Teprve před pár lety po érách spoluvlády Zelených byly povoleny i dieselové lodě, čekáme už jen na povolení benzínových vodních skůtrů. Toť trend svět vs ČR.

Jiří Kocurek

To tam mají policajti, není-liž pravda?

T2zdopravy

Stockholm si hraje na méně hlučné lodě? Úžasné. Když tam, stejně jako v ČR, vůbec neregulují vozidla s úmyslně nekvalitních tlumičem výfuku. Zejména sobotní večer v centru jsou díky zlaté mládeži zvukově jako ve válečné zóně. Viz. například hra Call of Duty.

Samo

Elektrické lode už v sieti SL premávajú, najmä na linke 80. Predpokladám že ide o nejaký nový typ a zvýšenie ich podielu, ale samotná elektrická prevádzka nie je novinkou.

V. K.

To by se mělo udělat s těmi desítkami turistických lodí, co v létě znečišťují zplodinami okolí Vltavy.

T. K.

A všiml jste si, že v posledních dvou letech prošly všechny lodě remotorizací pod hrozbou magistrátu, že kdo nebude mít nejmodernější motory, bude z Prahy vyhozen?

V Praze je první elektrický „parník“ Bella Bohemia a do 10 let bude podle mě elektrika standard. Pro osobní lodě to není složité, jenom drahá pořizovací cena.