Velká proměna MHD. Od roku 2030 má mít 85 % nových autobusů nulové emise

Elektrobus SOR NS 18 Electric při dobíjení v Hradci Králové. Foto: DPMHKElektrobus SOR NS 18 Electric při dobíjení v Hradci Králové. Foto: DPMHK

Od roku 2035 se mají prodávat jen bezemisní autobusy.

Od roku 2030 by mělo mít 85 procent všech nových městských autobusů v EU nulové emise. Shodly se na tom včera členské státy Evropské unie. Původní návrh hovořil o 100 procentech autobusů, tento postoj se ale při dlouhých jednáních podařilo změkčit, řekl českým novinářkám v Lucemburku ministr dopravy Martin Kupka.

Česko se při hlasování nakonec zdrželo, podle Kupky byl pro nás i poslední návrh stále „příliš ambiciózní“. Sto procent nových městských autobusů by následně mělo být zcela bez emisí až v roce 2035.

„Pro Českou republiku jsou tyto změny důležité. Změkčení tohoto nařízení znamená ochranu konkurenceschopnosti evropského trhu a také větší dostupnost veřejné dopravy v jednotlivých místech,“ uvedl ministr Kupka. „My jsme se obávali toho, že tvrdý požadavek ohledně 100 procent bezuhlíkových autobusů už od roku 2030 by pro mnohá česká města znamenal vyšší výdaje a třeba i ohrožení současné kvality veřejné dopravy, četnosti spojů a mohl by být kontraproduktivní,“ dodal Kupka.

Delší čas na přípravu

Pokud jde o bezemisní městské autobusy, v Česku jich zatím jezdí jen málo. Jak uvedl ministr Kupka, „nižší desítky procent“. Nejdále je podle něj město Ostrava, ale i další města se postupně připravují na to, jak zajistit větší podíl bezemisních dopravních prostředků, nejen autobusů, ale i trolejbusů. „Města ale opravdu potřebují delší čas k tomu, aby se na to mohla připravit,“ dodal ministr dopravy.

Návrh, který Evropská komise představila letos v únoru, je součástí takzvané Zelené dohody pro Evropu (Green Deal). Aby pravidla začala platit, musejí je schválit členské státy EU a Evropský parlament.

Odvětví těžkých vozidel je odpovědné za více než čtvrtinu emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a za více než šest procent celkových emisí skleníkových plynů v EU. Brusel proto chce v rámci své zelené strategie vedle osobních aut ekologicky čistší provoz také u těžších vozů. Včera projednávaná norma se týká nákladních automobilů (nad pět tun), městských autobusů (nad 7,5 tuny) a také přípojných vozidel (nad osm tun).

 

Tagy bezemisní doprava bezemisní MHD Evropská komise MHD
75 komentářů