- Voda •
- Nová mobilita •
- Město
Stockholm vyzkouší ve veřejné dopravě elektrickou loď, má nahradit naftové
Elektroloď pro stockholmskou MHD. Pramen: Candela
Dalším příkladem města, které elektrifikuje svou vodní veřejnou dopravu je Lisabon.
Praha by určitě ocenila víc elektrických lodí, ale pochybuju, že se jich brzo dočká, když je provozují desítky různých subjektů. Jinak v Brně i plně elektrické lodě dovedou vyrobit slušný hluk, na štěstí to není nárazová vlna hluku jak od skůtru. Letos plánuje DPMB oslavu 75 let provozu lodí na přehradě. Nejezdilo se jedinou sezonu v roce 2009 kvůli instalaci provzdušňovacích věží a vápnění proti sinicím.
Ten randál, to bude kavitace na lodním šroubu. Holt elektromotor připojený natvrdo k bateriím udělá vždycky totéž: Hurá do plných otáček.
Na Brněnské přehradě jezdily výhradně elektrické lodě od 40. let 20. století až do 10. let 21. století. Teprve před pár lety po érách spoluvlády Zelených byly povoleny i dieselové lodě, čekáme už jen na povolení benzínových vodních skůtrů. Toť trend svět vs ČR.
To tam mají policajti, není-liž pravda?
Stockholm si hraje na méně hlučné lodě? Úžasné. Když tam, stejně jako v ČR, vůbec neregulují vozidla s úmyslně nekvalitních tlumičem výfuku. Zejména sobotní večer v centru jsou díky zlaté mládeži zvukově jako ve válečné zóně. Viz. například hra Call of Duty.
Elektrické lode už v sieti SL premávajú, najmä na linke 80. Predpokladám že ide o nejaký nový typ a zvýšenie ich podielu, ale samotná elektrická prevádzka nie je novinkou.
To by se mělo udělat s těmi desítkami turistických lodí, co v létě znečišťují zplodinami okolí Vltavy.
A všiml jste si, že v posledních dvou letech prošly všechny lodě remotorizací pod hrozbou magistrátu, že kdo nebude mít nejmodernější motory, bude z Prahy vyhozen?
V Praze je první elektrický „parník“ Bella Bohemia a do 10 let bude podle mě elektrika standard. Pro osobní lodě to není složité, jenom drahá pořizovací cena.