Stavby na vodě budou dražší, než stát čekal. Stavební firmy ignorují cenové odhady

Plavební komora Hořín. Autor: Ředitelství vodních cestPlavební komora Hořín. Autor: Ředitelství vodních cest

Ředitelství vodních cest zakusilo nepříjemné situace, které už znají i silničáři. Totiž, že stavební firmy ignorují odhady projektantů a jdou

Ředitelství vodních cest zakusilo nepříjemné situace, které už znají i silničáři. Totiž, že stavební firmy ignorují odhady projektantů a jdou do tendrů s výrazně vyššími cenami. Podbízení se nekoná, investor do vodních cest proto zkouší zakázky vypsat znovu s volnějšími termíny a vyššími odhadními cenami.

Konkrétní příklady z poslední doby jsou dva. Jde o plánovanou stavbu nového labského mostu u Pardubic mezi obcemi Valy a Mělice a přestavbu plavební komory Hořín u Mělníka. Ta je první etapou velké modernizace vodní cesty pod Prahou.

Nový labský most má nahradit válečné provizorium typu Bailey. Místo něj vznikne nová konstrukce bez podpěr v korytě řeky. Původně odhadované náklady činily 168 milionů korun, tendr ale byl v květnu zrušen. Všechny čtyři zájemce ŘVC vyřadilo, neboť přestřelili odhadovanou cenu. Ta přitom byla podle zadávací dokumentace nepřekročitelná.

Most typu Bailey, ilustrační foto. Autor: CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=224843

Most typu Bailey, ilustrační foto.
Autor: CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=224843

Nyní ŘVC soutěž vypsalo znovu s novým odhadem nákladů přes 189 milionů korun. Zároveň vypadla podmínka nepřekročitelnosti. ŘVC zaplatí více než tři čtvrtiny nákladů, zbytek připadá na Pardubický kraj.

Většinový podíl ŘVC pramení ze zájmu státu přivést velké lodě do Pardubic. To však předpokládá i dostavbu stupně u Přelouče. Most je ale ve špatném stavu a tak ministerstvo na první pohled trochu předčasnou investici schválilo. Přes most vede silnice III. třídy a chodník, zhotovitel proto bude muset zajistit přívoz.

Podobný vývoj měl tendr na modernizaci plavební komory Hořín s odhadovanými náklady 200 milionů korun. Jediní tři zájemci se ale vměstnali do rozmezí 270 až 400 milionů. V pondělí proto ŘVC vypsalo nový tendr, kde dává firmám delší čas na přípravu i stavbu. Odhad se zvýšil na 205 milionů, už ale nebude závazný jako maximální hranice.

Za to mají být upravena obě ohlaví komory (dolní a horní vjezd/výjezd), která budou rozšířena o metr na 12 metrů a osazena novými vraty. Část mostu přes komoru bude přestavěna na zdvihací, aby se podjezdná výška z dosavadních 4,5 metru zvýšila na sedm metrů. To bude ostatně cílem všech budoucích úprav Vltavy pod Prahou.

Situace v soutěžích pramení ze stavebního boomu, dostatku zakázek a naopak nedostatku stavebních kapacit. Rostou i ceny stavebních materiálů. Firmy si proto tendry pečlivě vybírají a práci oceňují výrazně výše než v uplynulých hubených letech

Tagy ceny Hořín Labe most ŘVC tendry
8 komentářů