Cestovní ruch Nákladní doprava Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Největší zakázka na vodě je tu: Pod Prahou vzniknou zdvihací mosty včetně železničního

ŘVC chystá přestavbu mostů mezi Prahou a Mělníkem. Autor: Vizualizace ŘVC
ŘVC chystá přestavbu mostů mezi Prahou a Mělníkem. Autor: Vizualizace ŘVC

Snadnější cesta velkých lodí do Prahy. To je cílem nejnovější zakázky Ředitelství vodních cest, které po letech příprav vypsalo tendr na zvýšení pěti mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanále pod Prahou. Předpokládaná hodnota zakázky je 449 milionů korun, což je na vodních cestách největší finanční objem za posledních pět let.

Hledá se zhotovitel na pět mostů: místní komunikace Vraňany, silnice III. třídy Lužec, železnice Lužec, místní komunikace Lužec a účelová komunikace Chramostek. Akce je unikátní především v tom, že tři mosty včetně jednoho železničního budou nově přestavěny na zdvižné (místní komunikace Vraňany, železnice Lužec, místní komunikace Lužec). Dálkově se budou ovládat z plavební komory na Hoříně.

Plavební komora Hořín.
Autor: Ředitelství vodních cest

Cílem je zvýšit podjezdnou výšku na vodní cestě mezi Mělníkem a Prahou z dosavadních 4,5 metru na sedm metrů tak, aby bez problémů propluly i velké hotelové a kontejnerové lodě. Na Vraňansko-hořínském kanále se kromě pěti zmíněných budou zdvihat i další dva mosty (silnice III. tř. Vrbno a účelová komunikace Zelčín), jejichž úprava je technicky nezávislá. Půjde o konvenční mosty, ŘVC počítá se zahájením soutěže na jaře 2019, termín dokončení stavby je rovněž 2020.

Úprava mostů pod Prahou (dojde i na ty na Trojském kanálu) je součástí celkové modernizace vodní cesty od Mělníka po pražský Radotín s odhadovanými náklady 1,66 miliardy korun. Jako první začne modernizace plavební komory Hořín, která se rovněž dočká zdvihacího mostu. Chystá se i rekonstrukce a úprava plavební komory Štvanice.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Z dlouhodobého hlediska se přece musí vyplatit udělat stacionární, nepohyblivý most než pohyblivý. Samozřejmě se může namítat, že tam není prostor na prodloužení náspu pro nájezd na zvýšený most a nebo, že by to bylo dražší. Když ale spočítáte náklady na 100 let (projektovaná životnost mostů), tak musí být výhodnější nepomyblivej!
    Náklady na stavbu složitého mechanizmu a na jeho údržbu budou dražší.
    A to nemluvím o jistotě poruch zvedacího mechanizmu (vzhledem k údržbě Českých mostů, jako toho co spadl v Janově) a tím nemožnosti plavby a vysokách ztrát.
    Když to sečtete, tak kvůli 2,5m zvětšení podjezdné výšky může projektovat zdvíhací mosty jen s prominutím V.Ů.L.

  • Na té trati nikdy těžké nákladní vlaky jezdit nebudou, jen motoráček, v případě zázraku nákladní dopravy tak 1-2 vozy na vlak. Kdyby se na obou stranách zvednul násep a normální most posadil výš, bylo by vše mnohem levnější. A i kdyby na náspu mělo být stoupání 20-30 ‰, nebyl by to, pro vlaky zde jezdící, problém.

  • Proč se na zbytečné lokálce do Lužce, kde je vysoké riziko, že může ze dne na den ustat provoz, plánuje stavět nový most? Za peníze co bude stát, by šlo mít přímé autobusy do Kralup s jízdným za 25% pro všechny (nejen pro studenty a důchodce) na příštích 100 let.

    Fakt už to chce recesi, protože tohle vyhazování za železniční ultranesmysly je šílené. Recese přinese lidem konečně zlevnění bytů a to je narozdíl od nesmyslných cancourů jako Lužec potřeba.

    Mimochodem, když tam tak mermocí chtějí vlak, tak stačí zastávku přesunout před Vltavu k ulici Podřipská. Ušetří se za most a budou mít vlak ve stejné vzdálenosti jako u většiny českých lokálek, kde šotouši tvrdí, že zajíždění busu do obce je nevýhoda a vlak je atraktivnější i se zastávkou za městem.

    • Zdvihací most, který nemá funkci zdvihu v Kolíně postavila stav. spol. Viamont bývalého min. dopravy Řebíčka za necelou jednu miliardu.
      Most v Lužci n/Vlt. postaví bývalý zaměstnavatel současného min. dopravy Ťoka Skanska.
      Tento most, však bude mít funkci zdvihu o 2,5 m a odhadovná cena bude cca 2 mld.
      (bereme-li jako etalon ceny zdv. mostu, ten v Kolíně)
      Fikce? Možná.
      🙂

  • Nevíte někdo, jakým způsobem se počítá ekonomická návratnost pro takovou stavbu, jako je zvedací most „železnice Lužec“?
    Nejsem místní, ale soudě podle počtu vlaků to tam žádné miliony cestujících nevozí, tak jestli by nebylo smysluplnější tam místo stavby dvou zvedacích mostů (jeden pro silnici a druhý pro železnici) postavit jen silniční a vozit lidi z Vraňan autobusem…

  • Me by zajimalo kde vemou vodu… drenaze v polich na potuckach a narovnami vetsich rek zpusovilo znacne zkraceni doby odtoku vody z CR. Kdyz zaprsi stece voda jako po betonove desce do kanalku… a pak je sucho a ceka se na dalsi dest

    • Z Prahy do Mělníka je vody dost, proto existují přehrady jako Slapy a Orlík, které dokážou zajistit dostatek vody ve Vltavě i při jinak všeobecném suchu. Problém je spíše v chybějících jezech / plavebních komorách mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Dokud nesplavní tento úsek pro celoroční provoz, tak jim zvedání mostů u Prahy moc nepomůže. Protože takové velké lodě s hlubokým ponorem se těžko překodrcají přes ten potůček v Ústí nad Labem za jezem pod Střekovem, co tam běžně při déletrvajícím suchu zbývá.

        • Stavební hmoty ani podobné zboží nemá v naprosté většině původ v Děčíně ani v Ústí nad Labem – a pro jachty zbohatlíků i běžné „neobří“ osobní lodě by za normálních podmínek (ne jako v letošním suchu) měl stav vody i na Labi stačit …

        • Z Děčína nic nepřipluje, ani kapříci.
          Z Hamburku přijedou Nex s kontejnerama do Mělníka a tam se přeloží na říční lodě. Tyto to dopraví do nového Intermodálního překladiště v Radotíně.
          A proč ?
          Tam se kontíky roztřídí a bude se s nima zásobovat jedna strana Prahe a Plzeňsko.
          A to protože železnica nemá kapacito. Lopaty a inkousti si udělale Slonometro. Zbytek tratí kolem Práglu se konzervuje pro muzeální provoz. Rudná, Zličín. Ze zbytku (Dobříš, Pacifik, Čakovice)budou cyklostezky. Aby Svojšín s Vrťákem mohly mět Veloorgie.
          Milionáři, zeleny vdovy, zlaty parchanti a imbecilové, Suvéčkama ucpávají dálnice, že kamiony co vezou žrádlo, stojí někde v zácpách. Do toho těm Tirákům Ďolínek zakáže využívat ten kousek dálničního okruhu na jihu, bo ho bude potřebovat jako objízdnou trasu, když se bude opravovat Barranďák.
          Takže buďme rádi, že alespoň Plaváčci na nás myslí a vidí do budoucnosti. Nebo alespoň dál než za jedno volební období.
          🙂
          To je ironie a jako takova može zpusobit nevolnost a zvracení.

          • „Takže buďme rádi, že alespoň Plaváčci na nás myslí a vidí do budoucnosti. Nebo alespoň dál než za jedno volební období.“
            Než se „Plaváčci“ dovezou to „žrádlo“, které teď vozí (bohužel pro železnici) kamiony, tak bude dávno zkažené: i to uhlí, než doplulo do Chvaletic, se málem rozpadalo, ale Chvaletice na to byly naštěstí upravené …
            A tím „dál než za jedno volební období“ myslíte dnad dokonce „kanál D-O-L“?

      • Přístav v Radotíně měl vždy sloužit především vnitrostátní plavbě, takže to, co je na Labi pod Vaňovem, není pro plavbu po Vltavě (stavební hmoty, apod.) až tak podstatné – aspoň zatím …
        Autor by ovšem ještě mohl více přiblížit, co je míněno v případě zdvižného mostu „železnice Lužec“, protože, pokud vím, železnice v Lužci nad Vltavou nikde hořínský kanál nejen nekříží, ale ani se tam k němu nikde příliš nepřibližuje – díky.

      • nejak jsi se zapomnel informovat nebo podivat kolik je ty vody například ted na Orliku, je to vpodstate rybnik odkud se neda i prez ty vlozeny investice / nemale / vůbec odjet, Korensko – komoru zavreli a ted i lodni vytah z duvodu nedostatku vody

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora